Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2711 besök totalt |
skaffa billig bankörningsbil (bmw 320 kanske?)
Jag funderar på att skaffa en bil till bankörning. Funderar på att tävla i roadsport b eller c men även för att köra med i klubbrace och banträffar i övrigt. Bilen jag är mest intresserad av för tillfället är bmw 320 innan 90, vet tyvärr inte vad den har för modellbetäckning. Isf skulle det vara 2-dörrarsmodellen utan taklucka och gärna en 320i för om jag förstått det rätt så har dem ingen katalysator. Det jag undrar över är hur mycket kostar det egentligen att få en bil tävlingsbar? Ska börja plugga till hösten och har inte så stor ekonomi att röra mig med då. Bilen kostar ca 10-15k i inköp och sen behövs bur, stolar, stötdämpare och lite bättre bromar. Är man helt orimlig om man räknar på ca 20-30k för det nödvändigaste för att få den någotsånär körbar på bana? Finns det någon bil som lämpar sig bättre med en liten budget? Det som lockar med bmw:n är bakhjulsdrigt och motor som går att trimma när man väl känner att man har klarat av väghållningsbiten samtidigt som den verkar driftsäker och går att lätta så den inte är allt för tung. Har tänkt en del på miata också men det blir helt enkelt för dyrt om man ska få en sån i samma race-skick som bmw:n Sen skulle jag även vilja ha tips på företag på internet där man kan kolla vad delar till ett sånt här bygge kan kosta. Jag vet bara två företag och det är GA-import i hässleholm och Jan och Lisa Motorsport. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Kolla istället efter en 325:a om du vill ha en bil med lite knuff i från början. Den motorn är standard på 170hk att jämföra mot 320:ins 129.
Modellen på BMW heter E30. Kolla på Bistecs projekttråd, där kan du få många tips om dessa bilar. _________________ Jonas Edling |
||||
Jag skulle hellre gå på en 318 eller 325:a för jag har en 320 -86 som folkracebil och den är alldeles för tung och trött (över 4000 varv går den ganska bra men det är ju inte alltid man kan ligga där) för att hänga med resten.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Roadsport och BMW 320 funkar tyvärr inte.
Ska du åka KM med MGCC så krävs det inte så mycket av bilen mer än att den ska vara en sportvagn och att den ska ha båge om den är öppen. Däremot så måste du ha licens och personlig utrustning, vilket du kanske kan komma undan med ca 8 kkr om du köper nytt men billigt. _________________ Pär Hylander |
||||
Vad det kostar att uppdatera chassiebiten på en bil beror naturligtvis lite på vad du väljer. Kan man dessutom hitta delar bagagnat så kan det blir "billigt". Jag tror dock att du kan få till räser för under 20' i "tillbehör".
Båge med bakåtsträvor kostar ca 4-5000 kr, bälte ca 2500-3000 kr, stol ca 3000 kr och uppåt. Sen lite småplock som strömbrytare och bogseröglor och sånt blir kanske 1000 kr till.... Det finns en massa andra företag som säljer delar t ex Rallyimport, Dalhems om du verkligen ska köra Roadsport så rekomenderar jag att du kollar upp reglerna för viktgränserna samt väljer bil med en viss vikt/effekt efter det. Utan att behöva gå till extremfall kan man lätta bilen 50-100 kg genom att plocka ur inredning och annat löst. Efter det kan det blir dyrare och lite mer besvärligt; glasfiberhuvar, lexanrutor mm. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
E30 fungerar utmärkt i BMW Cup !
Tre klasser: standard, modifierad,och special. BMW Sport Club rekommenderas: www.bmwsc.com ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Det gör inte jättemycket om jag inte får köra i roadsport, finns ju trots allt andra klasser man kan köra i.
Frågan är om BMW-cupen är något som lämpar sig däremot, ser ut som man inte har så mycket att göra där med en ganska standard 318 t.ex. Har egentligen inget emot att köpa en färdigbyggd bil, har kollat en hel del både här och på blocket vad som säljs men hittar inget som passar mig riktigt. Sen är ju iofs halva nöjet att modifiera en bil så den ser ut och beter sig som man själv vill men det är klart, vissa saker får man offra med liten budget. Pär: Vet du om det fortfarande finns kvällsträningar på knutstorp om man är medlem i MGCC eller HMS eller nåt sånt? _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Det är nog slut för säsongen, men jag hoppas verkligen inte det är slut med dom framöver. Kika i bankalendern ovan så ser du hurpass ofta/sällan dom brukar vara. _________________ Pär Hylander |
||||
jo jag tänkte på nästa säsong. vet att det har funnits förr i tiden och alla som hade en bil med bur och som var medlem i klubben (hms tror jag det var) fick komma dit och köra på tisdagkvällar om jag inte har fel för mig. Något sånt hade varit kul att kunna vara med på ibland iaf. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Jag skulle satsa på ett sådant projekt som jag hade tänkt att min bil skulle bli från början, innan allt spårade ur....
Utgå från en 325:a, montera racestol och en skruvbar halvbur, uppgradera chassi och satsa på vettiga belägg och bromsvätska och lite motorservice.... Detta bör du klara för omkring 38.000 kr, så har du en trevlig banbil, med lite säkerhet också... Problemet är ju dock att om du tänker att bilen ska gå i tävlingar på sikt känns det ju kanske lite surt att göra tex chassiförändringar som är halvdana, om du vet att du ändå måste uppgradera sedan, men det där är ett val man får göra..... Kika in i min tråd om du vill, där finns det mycket info att hämta, jag var också HELT grön när tråden starades, så vi har kanske ganska mycket gemensamma tankegångar och funderingar..... Fråga på om det är något du undrar över..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Bistec: Haha, jo vi har nog samma tankegångar... finns stor urspårningsrisk när man väl har pengar till det
![]() Hur upplever du bmw-cup förästen? finns det likasinnade som mig (och som du själv var från början) som kör med nästan standardbilar eller krävs det en stor budget och väldigt modifierad bil för att ens vara bland undre halvan av fältet? Kristian: Måste absolut inte vara en bmw men jag kan inte komma på någon annan bil jusst nu som ger samma möjligheter och tillförlitlighet för en billig peng. Vill verkligen ha bakhjulsdrift då jag kört en civic en hel del nu och även om den är pigg och rolig att köra på bana så hade det varit kul att prova på bakhjulsdrift. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Är det avgörande med bakhjulsdrift minskar utbudet något... Men en gammal manta eller ascona B ger mycket kul för pengen ![]() ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Som jag har förstått det så verkar bmw cup standard klassen vara jäkligt mycket köra för pengarna. väldigt låga kostnader för själva körandet. Sen verkar kostnaderna på själva bilen ganska pressade, så det vore ju en enkel lösning.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
om jag minns rätt så tajmade regnet BMW Cupdeltävlingarna ganska perfekt > ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Det e väl en fråga om vad man har för ambitioner. Jag körde hela säsongen i klass standard med en i princip standard E30 318is, och kom på en 6e plats i klassen... vill du ha mer info om vad vi gjorde med bilen o så pm'a mig gärna! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Jag kan inte utala mig så mycket om BMW-Cup....blir ju min första säsong där nästa säsong, men den är uppdelad i tre klasser, standard modifierad och special, i standard kan du defenetivt köra till vetiga pengar, VÄLDIGT mycket tävla för pengarna om man säger så.... om du vet ( eller anser det rätt roligt ) att du ska tävla med bilen framöver så ska du som sagt verkligen tänka dig noga för ( och inte göra som jag gjort... ![]() I ett första skede kan du ju göra i ordning bilen för en eller flera säsongers träning, rensa ur bilen och montera racestol, satsa sedan på ett vettigt chassi som är så pass bra att det funkar även för tävling sedan... Nöj dig kanske till en början med skruvbur ( för att hålla nere kostnaderna ) och sen som sagt, fixa till bromsbiten och kolla över motorn lite.....sen är det bara att köra på... Sen när det blir dags för vagnbok får du ta itu med bur bälte och de andra detaljerna som kräv inför vagnboksbesiktningen..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Raceträning får man inte i garaget (eller när man jobbar övertid för att betala pryttlar) som vanligt.
Köpa färdigt kan svida (större kostnad på en gång) men oj vad trevligt det är att bli positivt överraskad av obefintliga investeringskostnader (om alla vettig optimering redan är gjord). Man kan ju tyvärr inte skylla så mycket på materialet iofs... ![]() ![]() om du har tänkt dig en gatreggad bil som kan tas sig till banorna för egen maskin (de första åren iaf) så blir ju utbudet av färdiga bilar mycket mindre. Börja med ett svajjigt chassi och få körtid. Bromsar, däck och nödvändig säkerhetsutrustning räcker långt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2711 besök totalt |