Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 13683 besök totalt |
Lotus Europor i Historisk Racing ?
Letat runt lite på nätet om det finns några Europor i historisk racing, har bara hittat att Europa TC / 1470cc motorn (tror de va så stor) är homologerade av FIA. Nån som vet mer om det skulle gå att få in en Europa i HR ? Klass ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Re: Lotus Europor i Historisk Racing ?
Jomenvisst håller på att kolla upp detta men på http://www.fia-historic-racing.com/fileadmin/docs/Historic_Pre_Homologations_a.pdf På sidan 22 hittar du 3028 3 Lotus Europe 1470 01.07.1970 GB 0 DVS homolgering 3028 finns att beställa på SBF kostar 500 om denna gäller s1 eller s2 vet jag ej det troliga är att det är för en s2a Det finns även en homolgering nr 600 men den saknas hos FIA En s1 går i klass g1 gts? dvs gt tom 69 eller 70. i den klassen slipper man de värsta escortarna men blir tvungen att tampas med Marcos. Hoppas att detta hjälper MVH Johan Lundberg _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
1470 fanns tydligen bara i frankrike, i sverige var det bara R16 & Twincam.
Borde nog stämma med klassen, skulle vara roligt o ha Fia papper på S1an, men tror aldrig ifs att det går att få (för mycket ombyggd). Men om man skaffar sig en till så kan man ju bygga efter FIA reglementet o köra historisk racing, har ju aldrig sett nån Europa där så ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
1470 är R16. Anledningen till att det inte körs några Europor i historisk racing är väl mest att de inte är konkurrenskraftiga nog. Type 47 var ju snabb på sin tid, men det är ju inte så att man har en sådan. Dessutom tror jag att det kan bi svårt att få den att gå snabbt ändå, då det inte är en särskilt vanlig bil. Anledningen till att Elanen är så snabb är delvis att den var snabb när den var ny (säsongen 1963), men även beroende på att väldigt många utvecklat bilen på senare år (inom och kanske något utom reglementet). Men det vore kul att se Europor i rätt skick på banan. Det är häftigt med Modsport, men det är ju inte direkt några Lotus Europa som körs där, ju.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Hm hade för mej att 1470 inte var R16
![]() ![]() Mja 19 st 47or finns ju kvar vid livet o 3 st i Sverige (min farsa har leveranskört dom ![]() Leta efter en 62a är nog rätt meningslöst med, finns väl 1 kvar ? ![]() Skulle vara skoj o se vad man får göra enligt FIA med Europan, trimning o så Men man måste väl beställa hem pappren för att se det eller kan man kolla upp det nånstans på nätet ? För på FIA.s hemsida fanns det ju bara vilka som var homologerade för Historisk Racing utan regler för enskilda .. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Rätt många 47or i Sverige.
Men om du ska hitta en annan Europa, så kan det ju kanske bli lite jobbigt, du vill ju gärna ha en S1. Annars får du ju köra i en nyare klass. Men i och för sig, det borde väl finnas något vrak att bygga på. En 62a. Jovisst, extrem bil, men jag tror inte att det finns någon bra klass att köra i med den. Det är ju mer av en prototyp. Kan bli lite svårt att kalla den för GT, fast i och för sig, Porsche 911 var ju standardbil ett tag! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Jo för den Europan vi har nu ska vi bara fixa ny vagnbok på o däck o sen lite bankörning
Behöver nått som jag själv har. Letar S2a just nu, kollar lite mallockar & S2000 bilar när ja ändå håller på ![]() En vanlig europa går ju annars in i SSK Historisk utan FIA dok, kollade o den går ju in i klassen med nån elan, några marcosar samt en saab sonett , om den har FIA dok .. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Hehe jo reglerna såg ju rätt goa ut för SSK, tror de va alla bilar under 1976års modell eller nått & sen va de mesta fritt
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Det finns vad jag känner till ca 40 st 47:or "kvar". Sen kan man väl som med alla exklusiva sportvagnar ifrågasätta hur mycket som egentligen finns kvar av det som sattes ihop på Lotusfabriken... Båda 62:orna finns kvar; en i Japan, en i USA. EDIT: Det blir inte billigt att köpa loss en av dem! Berätta gärna mer om din farsas upplevelser; hur kom det sig att han "leveranskörde" och var var det? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hm 55 tillverkades ialla fall
![]() Kommer inte ihåg hur men han & en garagegranne som nu är död har kört båda som jag vet Tror det var att någon av bakhjulen inte var dragna när dom hämta den, så bakhjulet flögförbi dom mitt på nån väg. Farsan är bilförsäljare så man har hört en del fina bilar som såldes eller gavsbort för 30-40år sen som nu ligger på eller runt 1miljons sträcket .. En lotus typ30 fanns tydligen i gbg för många år sen, farsan bytte in den för runt 10 000:- o sålde den till skåne direkt o massa lolor, chevroner, ferraris, bugattis osv som folk sålde för skit pengar eller skrotade Nja dom 62orna är nog rätt så omöjliga ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Ujuj... den tiden kommer nog aldrig tillbaks ![]() En 47a hittades förresten på Irland (i en lada...) för bara några år sedan; den ställdes in där runt 1970 och hade inte rörts sedan dess. Den blev inte billig den heller... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Man blir lite irriterad, men det var ju också lite svårt att se det värdefulla i de bilarna på den tiden. Men det är fortfarande jobbigt att höra. En Lotus 30 hade jag nog kunnat tänka mig. Fast 10000 var nog inte SÅ lite pengar då. En av de 47or som finns i Sverige köptes av en kille typ 1970 och han blev ju halv idiotförklarad för att den var så dyr. Men det har han givetvis fått igen idag. Så sådär jättebilligt var det ju inte alltid.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
oja, menmen en dag så blir väl något vi idag slänger bort o fnyser åt dyrt o värdefullt
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Sen är det ju det där med att "få igen"... det är ju inte förrän man säljer man kan få igen något. ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Alla gamla Lotusgubbar snackar om när de hade läge att köpa den för nästan ingenting. En av dem, Leif Norberg gjorde slag i saken & han har den fortfarande. Den börjar tillochmed bli körklar. Jag vill minnas att olle gav under 3000 för sin 23B... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Kul att någon intresserar sig för Lotus Europa i Hist.racing. Jag hade själv en serie 1, årsmodell 1967, under åren 1969-1972 och tar mig härmed friheten att knacka ner några minnen/tankar. Jag var andre ägare på bilen som i sin tur var det andra exemplaret som Wendels i Malmö tog in. Motorn var en Renault 1470 cc och det var väl den som var "vanliga" Europans problem. Den gjorde att bilen inte passade in i någon lämplig racingklass eftersom gränsen uppåt gick vid 1600 cc och några bra trimprylar fanns inte att tillgå om jag minns rätt. Efter dåtida mått hade Europan en formidabel väghållning och den står sig bra på det området än idag.
Serie 1 är en mycket lätt bil. Den saknar bland annat fönsterhissar (rutorna är fast monterade), stolarna har inga justeringsmöjligheter utan består av dynor som passas in i uttag i väggen mot motorrummet. Ventilationen och värmen liksom defrostern var urusel, i synnerhet på vintern!! Stoppning och ljuddämpande material finns men är tunnt. Instrumentbrädan bestod av två aluminiumplåtar som satt skruvade direkt i plastkarossen. Få bilar ger mer av racingkänsla än en gammal Europa. Colin Chapman gjorde många segerrika bilar som blivit klassiker för att de var så svårslagna för att inte säga överlägsna i många fall. På den tiden "när det begav sig" så var Lotus 30 känd som en av hans absolut sämsta och farligaste konstruktioner. Jag var aldrig i närheten av att få provköra en 30 utan denna uppfattning var vad som kom fram i dåtida tidningar. _________________ Alf Hansson |
||||
Mjo en gammal racer bil va ju inte så mycket värd på den tiden.
olle i särö ? Mjo känner till S1orna rätt så väl, växt upp i den vi fortfarande har kvar. Tror våran har vägt in på runt 600kilos sträcket och då är den fortfarande "tjock" enligt mej, finns mycket mer jag vill förbättra o lätta på den, men farsan sätter stopp. Tunnt ljuddämpande material ? jodå tunnt är skiten men sitter gör de ! ligger o slipar bort all sån skit från hela förarsidan just nu och kan säga att jag förstår mycket väl att bilen är lätt då glasfibern är 2-4 mm tjock, dörrarna kan man ju nästan knäcka bara genom att "snäppa" fingret mot den. och golvet ska vi inte ens prata om. MAX 5 millimetrar skiljer en kurb o förarens r*v vid hård körning. Lotus bilarna var ju byggda för att ramla i småbitar direkt efter målgång, höll dom ett varv till så kunde man lätta mera. Har hört om endel bilar som delade sig / ramlade i småbitar osv bara efter några varv, för att dom just va så tunt byggda. Men när dom höll så gick dom uta fan. Hehe 30an är väll igentligen en modifierad 23a med en smallblock motor ? förstår inte riktigt hur dom kunde tro att väghållningen skulle bli bra om man bytte en lätt twincam med stor v8a. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Kungsbacka (om han inte flyttat närmre havet).
Nej, 23an har (i princip) ett breddat 22-chassi medan 30 & 40 (40 ="a 30 with ten more mistakes") har ett backbonechassi typ elan/europa/esprit mfl. En 30/40 är MYCKET större än en 23a, mer som en McLaren M1. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Ah kan nog bara vara en i den trakten med en 23a så det är nog han jag känner me, farsans bekant.
Aha okej, hur som helst så blev det inte så många segrar dom trodde me den. 1 om jag inte tänker fel ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 13683 besök totalt |