Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coiloverben e30? HJÄLP
1, 2   >>
3868 besök totalt
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Coiloverben e30? HJÄLP

Hej, jag har börjat titta runt efter vettiga fjäderben till min e30. Har hittat några färdiga kit men alla tycks ha separata fjädrar och dämpare i bak. Ringde Sellholm och kolla upp hans grejer men priserna ligger en aning över min nivå. Biulen ska gå som gat/clubsport bil är det tänkt. Prioriteten ska läggas på väghållning och riktiga knivkrängare är inplanerade i budgeten.

Vad ska man köpa för fjäderben?? FK Konigsport med koni dämpare? D2 racing coilovers?

Bygga eget? Vart börjar man Alla tips och info är intressanta!

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

De går byta till coilverben bak men då får man bygga om tornet. Bygga ett större. Jag har en budget variant kan man kalla det bak på min där man har en skruv och mutter liknande konstruktion bak som fjäder står på som går justera upp och ner 2-3 cm och man kan dessutom ta bort den om man vill sänka mycket.

FK är ju billiga och de finns ju en anledning till, de trevliga är ju att man får ställbar hårdhet men normalt sätt så hålls exempelvis bilstein grejorna som sitter i HR benen högre. Bilstein bygga bmw grupp n grejor som är väldigt populära på m3 e30isar.

Leda grejorna som Bistec säljer är väldigt trevliga, de har specialanpassade dämparkurvor för att passa applikationen dock får man ju ingen ställbar höjd med hans grejor men leda bygger ju såna i normalfallet dessutom kan man få ett coilverben även bak om man önskar.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Har ett kit med delar så att du kan bygga om fjäderbenen fram till coilover samt tillhörande 2.25" fjädrar bak. Fjädrarna är avstämda för bmw 318is och ska funka bra ihop med gula koni/bilstein sprint mfl. Skicka ett pm om det är intressant.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Prioriteten ska läggas på väghållning och riktiga knivkrängare är inplanerade i budgeten.

Man kommer presis lika långt/bra med traditionela krängare BARA de är rätt avstämda till resten av chassit. Detta gäller skälvklart knivarna också att de stämmer med den fjäderkonstan man vill ha på krängarna.

Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Låter helt klart intressant. Nu är min bil lite tyngre än en standard i fram men det handlar kanske om max 20kilo (turbo, intercooler osv) men det kanske är försumbart om man går upp lite i fjädrar?

Helst vill jag göra denna operationen enkel men det låter intressant med ombyggnadskit om det passar bra med några avstämda bilstein dämpare.

Linköping
Här sen Jun 2004

H&R har några trevliga varianter, själv ska jag köra med deras Clubsportkit, det är ställbart i höjd, dämparen går dock inte att justera ( vilket jag ser som en fördel....) det är visserligen inte Coilover bak, men det går som någon annan nämnde att justera några cm ändå, för min del är det allra viktigast med Coilover fram, så jag kan ställa mer camber om jag vill !! Ska man bygga om till Coilover bak krävs det en del, måste göra en del förstärkningar osv.....

Racern:
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Bistec skrev:
H&R har några trevliga varianter, själv ska jag köra med deras Clubsportkit, det är ställbart i höjd, dämparen går dock inte att justera ( vilket jag ser som en fördel....) det är visserligen inte Coilover bak, men det går som någon annan nämnde att justera några cm ändå, för min del är det allra viktigast med Coilover fram, så jag kan ställa mer camber om jag vill !! Ska man bygga om till Coilover bak krävs det en del, måste göra en del förstärkningar osv.....

ok, låter intressant. Jag har försökt att söka en del men jag hittar inga vettiga sidor med pris osv. Finns det någon som testat ett sånt här kit i Sverige? Även på andra bilar? [/url]http://www.vividracing.com/catalog/product_info.php/cPath/28_408_2177_2673_3214/products_id/12546[url] Dessa är helt i alu samt ställbar övre topplagring ingår. Kanske är mer bling än funktion här?

Kan tänka mig att man får förstärka det undre dämparfästet som coilovern ska sitta i, det är väl bara en M10 skruv som dämparen sitter med?[/url]

Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
johankihl skrev:
Bistec skrev:

ok, låter intressant. Jag har försökt att söka en del men jag hittar inga vettiga sidor med pris osv. Finns det någon som testat ett sånt här kit i Sverige? Även på andra bilar? http://www.vividracing.com/catalog/product_info.php/cPath/28_408_2177_ . . . . Dessa är helt i alu samt ställbar övre topplagring ingår. Kanske är mer bling än funktion här?

Kan tänka mig att man får förstärka det undre dämparfästet som coilovern ska sitta i, det är väl bara en M10 skruv som dämparen sitter med?

Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Bistec skrev:

ok, låter intressant. Jag har försökt att söka en del men jag hittar inga vettiga sidor med pris osv. Finns det någon som testat ett sånt här kit i Sverige? Även på andra bilar? http://www.vividracing.com/catalog/product_info.php/cPath/28_408_2177_ . . . . Dessa är helt i alu samt ställbar övre topplagring ingår. Kanske är mer bling än funktion här?

Kan tänka mig att man får förstärka det undre dämparfästet som coilovern ska sitta i, det är väl bara en M10 skruv som dämparen sitter med?

Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
skruvat forum???

Linköping
Här sen Jun 2004

Nu vet jag ju inte vad det där var för något, inget jag känner igen, men det såg kanske lite väl billigt ut i mina ögon, med tanke på vad som ingick !!

Jag skulle satsa på något väl beprövat, ställbar topplagring är dock väldigt bra att ha om man kör bana !!

Ang förstärkningsbiten tror jag det framför allt är upptill man bör förstärka, kanske även nertill, har ingen erfarenhet av detta alls....

EDIT: http://www.forza.se/sidor/vaghallning/hrv.htm

Racern:
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Där fanns det ju några bra alternativ, men clubsport kittet känns redan urvuxet med tanke på att bilen inte rullar många meter på gata. Däremot ska jag ringa och prata med forza om "racing kitten" så man får en liten hint om vad de kostar.

Bifogar en bild på bilen

Linköping
Här sen Jun 2004

Min bil går inget på gata, och jag tror Clubsportkitet kommer att vara fullt tillräckligt så länge jag kör på r-däck, ska man köra slicks kanske man behöver ytterligare lite hårdare dämpare !!

Men visst är racingkitet säkert ännu värre, hur ser budgeten ut då, racingsatserna kostar nog en slant och byggs specifikt till din bil !?

Ska du köra i någon tävlingsserie ?

Racern:
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Tycker det verkar läge för en banåka tråd här.

Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Nedre fäste behövs inte förstärkas , det är en M12 bult som sitter där men uppe måste man bygga om
en del.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Nedre fäste behövs inte förstärkas , det är en M12 bult som sitter där men uppe måste man bygga om
en del. Brukar fästas i buren om sådan finnes.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Racingserie? Nej, det är absolut inte meningen. Bilen har från början byggts som en ultimat leksak för mig. Motorn presterar redan mer än jag kan hantera och nu tänkte jag få lite koll på chassiet och bromsarna så att bilen blir rolig att svänga med också.

Ulf: Bakre coilovers blir fästa i buren som du skrev, Blir smidigast så!

Gylsboda
Här sen Apr 2004

Försök få tag på gamla Grupp A eller DTM coiloverben.
Brukar gå att hitta i Tyskland för ca 400-500 Euro kompl.
Jag hittade mina här i sverige.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Det är precis vad jag letar efter! Något sånt vore perfekt! Vad är det för diameter på fjädern på dina? 2,25" eller 1,9"?

Stockholm
Här sen Dec 2005

Trådstartare
En fråga till, vart ska man börja leta. Jag är inte haj på tyskland, är bättre på delar från USA. Har tittat på ebay.de och mobile (chansning) men inte hittat något som ens är i närheten.

Gylsboda
Här sen Apr 2004

Diametern på fjädern är 60mm. Mina är Sachs finns även Bilstein
Det brukar dyka upp på Ebay.de.
Kolla även S14.de under M3 Markt sen har du Motorsport2000.de.
Jag kan kolla med en jag handlar av i österrike om han kan ha några.
Har även en i holland jag kan kolla med.Dom brukar bara vara ganska
på att svara, så det kan ta ett tag

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Skruva banåkabil
Coiloverben e30? HJÄLP
1, 2   >>
3868 besök totalt