Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7015 besök totalt |
Nu nämnde ni uniballs, jag vill på sikt göra en 935 framvagn till min 911 som vars ändar är av uniballs, vilken storlek, hur mycket kostar de, vart kan man få tag i dom.
Visserligen är jag ute och cyklar men jag vill veta livslängden på uniballs då de inte har några tätningar som skydd mot vätska, damm etc. Vad har ni att bidra med?, sen så tänkte jag på coilovers. Visserligen lite offtopic.. I mina ögon är det ju bara att trä på en gängat rör som man handlar på Ga Lindberg t.ex och svetsa fast det på ena änden och köpa justerringar och lämplig fjäder, fixa ett lämpligt lock till ena änden med fördjupning som passar till fjädern. Hur mår en dämpare efter att ha fått ett rör ditsvetsat?. Ingen lust att göra dyrbara misstag här inte.. Kan någon svara på det?. _________________ Kör cheva numer. |
||||
LKäste ngnstans att det finns numera Uniballs med damm och vätskeskydd vilket borde hjälpa upp livslängden _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Vad gäller uniballs så finns det både öppna och dammskyddade packade. Tyvärr så är dessa rätt dyra, från 300-500 kr styck. Jag köpte mina uniball hos Snowball Racing, billigaste jag har hittat (120 kr /st), då får man ta att det är en dragracing firma ![]() När det gäller egentillverkade coilover, så vet jag att dahlhems har satser med gängade rör med gängade fjädersäte. Finns även toppstöd för fjädern. Sen hur stötdämparen mår efter man har svetsat i dom, har jag inte en anning om. Tror faktiskt att att det inte blir så där jättemycket dyrare att köpa färdiga. Lite länkar: http://www.snowball.se/ http://www.kontima.se http://www.dalhems.com |
||||
Saken är den ju att delar till en Porsche är dyrt, speciellt chassidetaljer.
Ett styck RSR fjäderben med coilovers fram kostar i runda slängar ca 7000 kr. Sellholm kan modifiera mina fjäderban fram till Coilovers men prislappen landar på däromkring här ovan också. Jag försöker inbilla mig att konvertera till coilovers bak skall vara lätt, jag kan ju ta mina gamla blåa dämpare bak och prova.... Eller kan man gänga om på själva höljet utan att dämparen går av?. Ingen som modifierat sina egna saker? PCR?. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Modifierat??...Nääe, alla våra grejer är ju nästan helt original ![]() På gammelbilen gjorde vi en liten "testcoiloverombyggnad" som faktiskt fungerade så bra att den fick sitta hela säsongen ![]() Vi bytte helt enkelt ut den gängade (undre) tallriken mot en helt lös hemsvarvad historia och låste den med två avgasklämmor ![]() Inte superseriöst men målsättningen var att på ett billigt sätt hitta rätt höjd på bilen. Förutsättningarna som krävs tror jag är att du har ett fjäderben med lös dämpare i så att du bara klämmer själva fjäderbensröret och att du konverterar till fjädrar med mindre diameter. Betydligt enklare att svarva till nya tallrikar både uppe och nere då. Men utan tvekan så är ett färdigt ben från tex Sellholm med liten trevlig fjäder och "tenderspring" ljusår mycket bättre och smidigare. _________________ Karl Brag |
||||
Några bilder på ombyggnationen, helst i stor upplösning, jag vill studera i detalj på lösningar som utförts av oss vanliga dödliga med gott resultat. När jag greppat detta till 110% så gör jag det bättre om jag kan. Fram med bilder! ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||
Dumt av mig att uttala mig om att det blir billigare att köpa färdigt, när jag inte vet hur en 911 är konstruerad !
![]() ![]() Vad jag tänkte på angående priset var vanliga coilover med bussning/uniball i var ände. En sådan ställbra får du för 1000 kr och uppåt komplett med fjäder. Gav ca 2000 för mina (AWo), men hade blivit betydligt billigare om jag köpet direkt i England. |
||||
|
||||
Per Wackt: det är lugnt med din snabbhet, det är ju fredag
![]() Jag söker andra alternativ då färdiga delar kostar alltför mycket. och ja jag har fjäderben med lösa insatser. Det är lätt att konvertera till coilovers tror jag, jag vill titta på andra fungerande lösningar av medlemmarna här. SuperSeven lösningar fungerar lika bra, alltid är det nåt vi kan använda. Mitt fjäderben ser ut såhär: ![]() Jag ser inget problem i att bygga om till coilovers. Uniballs i nederänden till ett hemmasnickrat bärarm och alla ändar i Uniballs, så kan man justera bort lite missar och få det väldigt exakt och stumt. Det vore drömmen! Hemsidan med mitt bygge som fortskrider för var dag som går. http://www.sdr.org/kid/Project/index.htm _________________ Kör cheva numer. |
||||
Kid
![]() Blir nog kalas det där ! Dom fjäderbenen ser ju inte allt för svåra ut att bygga om till coilover. Kul bygge ! Lycka till ! |
||||
Jag har tyvärr inga bilder på gammelbilens framvagn, men om du tänker att du bara byter ut den gängade "tallriken" på Sellholmbenet nedanför mot en svarvad tallrik som passar lite lagom löst utanpå fjäderbenet. Sen låser du tallriken med ett par klämmor placerade under tallriken, när du sen har kommit fram till rätt höjd kan du försäkra dig lite genom att kasta klämmorna och svetsa din nya tallrik i benet. Blir dock lite svårt att justera sen...men billigare blir det
![]() ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Man ska nog inte gänga fjäderbenet..........men om det går att svetsa dit gängade hylsor.....DET VILL JAG OCHSÅ VETA.........det skulle lösa ett stort problem för mej.
När det gäller uniballs........så har jag använt SKF SAKB.......dom är inte stål/stål......utan lagringen i huvudet är av någon teflonlikanade matrial. Har använt dessa till momentstagen på Cobrorna i 20 år........funkar kanonbra. Grovleken bör nog vara M16 på en 911 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det måste väl gå bra...iaf om du har ett ben med lös dämpare i. Nackdelen är väl bara att du får ett onödigt tungt fjäderben. Men att svetsa direkt i dämparen är nog inte att rekomendera, den är ju full med massa packningar o annat precisionstjafs. Dessutom är det väl rätt stor risk att man får lite högt tryck i den...typ KABOOM risk ![]() Butterfly: Lite OT men får du ihop racern till den 27/4 ?? _________________ Karl Brag |
||||
Jag har också SKF uniballs till reaktionsstagen på Rekordens bakaxel. Originalstagen är gjorda av pressad plåt med små gummibussningar. Sitter fästa med M10 bult. Jag köpte uniballs med M10 gänga, höger och vänster. Detta kanske blir klent? Enligt SKFs katalog ska de klara en dynamisk belastning på 9800 N.
Till de nedre länkarmarna bak tänkte jag använda nylonbussningar mot bakaxeln och ledlager mot karossen. Ledlagren ska klara 31 500 N dynamisk belastning. Motsvarar 1 N 1 kg? (Ursäkta att jag lägger mig i med mina frågor, men de är ju av samma art...) _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Japp!!...och vipps så konkurerar du med Sellholm ![]() ![]() Kruxet är väl bara att långt ifrån alla har verkstadskapacitet för att lösa det med tillräcklig precision. ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Ja det är ju "KABOM"- risken som får en att fundera. Nej.....jag blir inte klar.........har redan beslutat att hoppa över de två första racen.......Det ska ju vara kul också........ ![]() Men jag kommer till K-skoga och vifftar med flaggor. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja det låter klent............jag tycker det är litr chansartat att bara gå efter hållfasthetstabbeler.........det är ju en massa andra påkänningar där under som man vill gardera sig för. STCC och andra extrema......tar inte till mer än vad som krävs..........men så tappar dom hjulen också....... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Håkan, hade ju vart roligare med tävlingsbil men vi är glada för att få hjälp med..... faktiskt några fler härifrån som anmält sig som frivilliga ![]() |
||||
Har sett att de säljer lösa tätningar på Demon Tweeks, en bricka med påvulkat gummi som hålls på plats med skruven som går genom "ögat".
Hmm, kanske man skall sätta Uniballs i Watt-länken på Alforna. Har ju just bytt på "komfortvagnen" men Alfettan kanske behöver bli lite mer definerad, hur grova grejer vehöver man egentligen? Watt-länken tar ju upp last i sidled och man vill ju inte tappa bakvagnen om man sladdar in i nåt... Orginalstagen är runt 20mm i dia. men det är ihåliga rör ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Fick nämligen en snilleblixt?.
När vi talar om fjäderbenet fram. Kapa till ett färdiggängat rör och lägg den över fjäderbenet så den bottnar, skruva fast med den stora muttern som man brukar fixera dämparinsatsen till fjäderbenet. Klart!. Återstår en snilleblixt till bakdämparen, den byter jag till coil overs först och kollar läget. Kan man inte limma ihop det? dränk dämparens utsida med lim och trä över det gängade röret och vänta?. 2 komponent epoxylim eller stålplast borde räcka? det är ju stor area som skall limmas ändå?. Sen så återstår det att lösa hur svärdet till baksvingarmen skall sitta fast när jag tagit bort torsionstavarna. Hmm... Lite klurande då löser vi det!, man får vara glad att rejsa.nu finns annars så är man utan bollplank!. _________________ Kör cheva numer. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7015 besök totalt |