Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den rolig?
1, 2, 3   >>
5022 besök totalt
marea
Gävle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den rolig?

Jag har en Fiat Marea -98.
Den är på 115Hk och är en sedan.
Jag har monterat på lessjöfors sportfjädrar på den 40mm.
16" alufälgar med 195/50 Kumho däck
Tagit bort en ljuddämpare samt ersatt sista med en rostfri 3" från JT avgasteknik.
Sportluftfilter som är avskild från motorvärmen.
Kör på 45% Etanol.Kommer använda den i vardagen också, och jag behöver baksätet!!
Jag vill få tips på allt ifrån att bygga om den helt som banbil till att bara rejsa med den med 10 liter i tanken (för att spara vikt).
Jag vill få den lite roligare på bana och kurviga vägar.


_________________
Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Innan du lägger för mycket pengar på bilen kanske du kan fundera över att skaffa en annan bil bättre lämpad för bankörning från start.

Det kanske kan låta lite spydigt att kommentera på det sättet men det finns stora fördelar med att börja med rätt bil och inte förstöra en trevlig bruksbil.

_________________
Anders Hansson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



om fiat är den bilen som du vill bygga banbil på så hade jag nog kanske sneglat lite på Punto GT (liten pigg och rask bil) med mkt eftermarknadsdelar. Nu vet jag inte hur det ser ut för just din bilmodell som du frågade om men jag betvivlar att det finns så mkt eftermarknadsdelar för att optimera väghållning osv. Dessutom så vill du helst inte riva ut inredning och toklätta bilen då du vill ha kvar komforten. Då tror jag tyvärr att bilen blir lite för tung för effekten och frågan är om den ändå inte är det även om du river ut hela inredningen.

Jag sågar definitivt inte projektet men ibland är det som Sweanders säger, bättre att utgå från ett annat matrial som har lite bättre förutsättningar.

Fiat är dock inget märke som jag är särskilt bekannt med förutom att jag har stor förkärlek till Punto GT, så jag kanske är helt ute och cyklar.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
NL
Tranås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 28



Vad jag förstod av inlägget så skulle han inte köpa en ny bil, utan använda den han har.
Sätt dit en skruvkompressor och fläska på med etanolen!

_________________
Niklas Linderholm
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Så uppfattade jag det också men ibland kanske det är bättre att satsa på ett annat utgångsmatrial Men visst gled jag från topic

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eldflames på skärmarna och en bra banåkarkurs!

Ungefär såhär: http://www.kraniel.com/page.asp?id=64

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Måla massa blommor på den eller klistra på "Jag gasar tills det rasar" på bakluckan?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad väger en så där spagetikockare?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Kraniel skrev:
Eldflames på skärmarna och en bra banåkarkurs!

Ungefär såhär: http://www.kraniel.com/page.asp?id=64


Herr Kraniel är en vis man lyssna på honom....



även om det funkar utan flames
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den ro

marea skrev:
Jag har monterat på lessjöfors sportfjädrar på den 40mm.


Skaffa nya stötdämpare som är avpassade för fjädrarna så lär det bli ännu roligare.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Dämpare, R-däck och lite sportiga bromsbelägg och högtempsbromsvätska?

Kan du justera camber?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Eric Josefsson skrev:
Dämpare, R-däck och lite sportiga bromsbelägg och högtempsbromsvätska?

Kan du justera camber?


mycket skitsnack i tråden ...

Det som eric skrev tycker jag låter vettigt. Uppdatera allt som gör bilen banduglig. Sen så mycket körträning som möjligt..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



sedan kan du byta bussningar till hårdare. fast det kanske kommer låta lite.
kanske lite broms kylning. bekvämare förarstol / ratt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
marea
Gävle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
den väger...ca 1200 kg!

Jag tittade lite på att byta bussningar till polyuretan när jag skulle byta för dom var dåliga fram (annan tråd här på forumet), men valde orginal för pris o komfort istället.
Skruvkompressor??? hmmm intressant!!! priser? finns dom som begagnat?
Jag ska byta ut dämparna såsmåningom.
Bromsar skall jag försöka byta till Marea 20v (skivor bak), samt bättre komponenter. (behöver ändå byta skivor nu i sommar) .
Någon som har erfarenhet av "Brembo max"- skivorna?
Eftersom jag har delad bakaxel (En BMW-trimmare blev smått överaskad över hur seriös o kraftig den var), kan det vara ide att leta efter en krängningshämmare bak?
BMW-freaket tyckte att jag skulle satsa på spacers på ca 1-1,5cm (jag har utrymme för det).
Övrigt så känns bilen lite "lätt" i rumpan??!!

_________________
Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ang. bromsar så kan du köra på "orginal" skivor och bra belägg så slipper du kostnaden för blinget

Jag har kört både slitsat och släta med olika sportbelägg, skillnaden är att slitsade lät lite mer och åt lite mer belägg och kostade lite mer....

Min bil är nog lite lättare än din men med mer effekt så klarar jag mig på sånt så borde det fungera för dig också.

Vill du gå upp ett snäpp till så kan du skippa "sportbelägg" och köra på racedito istället, lite skrikigare lite skitigare men mycket bättre thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Jupp ändamålsenliga belägg och bromsvätska till exempel Motul RBF 600 (mycket prisvärd) råder nog bor på ev bromsproblem.
Bromskylning är ju också en bra grej, sök på forumet så lär du hitta många bra lösningar. Köp inte fläskiga skivor och ok förrän du har riktig bromskylning.
Men däcken är absolut inte att underskattas, schyssta r-sulor kommer nog ge störst prestandavinst per krona. Sen att kunna pressa varv efter varv utan att däcken blir hala och djävliga är ju rätt viktigt det med.

Varför spacers ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
marea
Gävle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
varför spacers....

orginal så har bilen 15", ET37 och 6.5" breda. Nu har jag skaffat en uppsättning fälgar som är 16", ET 35 och 6" breda

_________________
Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: varför spacers....

marea skrev:
orginal så har bilen 15", ET37 och 6.5" breda. Nu har jag skaffat en uppsättning fälgar som är 16", ET 35 och 6" breda


Det bytet hajjar jag inte?

Smalare fälg är ju ingen vinst utan en förlust.
Större diameter KAAAAAAAAAN man i vissa fall tjäna på, men på denna nivå: Aldrig!
Sen ger det mer masströghetsmoment och annan utväxling samt dyrare däck. Riktiga däck i 16" är inte det enklaste att få tag i billigt. Vill tro att det fortfarande finns mer beg. i 15" att komma över till rätt pengar.

Jag har tex nga TOYo R1R i 195/55 15 med ruskigt mkt mönster kvar som du kan få loss billigt. Ett R-däck som funkar även på gata.

Kul att ngn vässar på lite udda bilar. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
marea
Gävle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
trodde inte.....

.....att skillnaden mellan 195 till 205 var så stor!

_________________
Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: trodde inte.....

marea skrev:
.....att skillnaden mellan 195 till 205 var så stor!


Va...

Detdär kräver en förklaring så jag fattar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1951



För det först vill jag gnälla lite. Var tog all den trevlgia Rejsa känslan vägen???? .

Jag skulle köpt fyra r-däck i 15 tum och satt på 15*7 tums fälg med så låg ET som möjligt. Sen sparar du dina 16 tummare till gatan och kan njuta av både bra bandäck och bra gatdäck.

I övrigt har jag ingen aning om huir din Fiat är byggd och vad som bör förbättras. Kanske går att lätta den någonstans för att få den lite roligare.

Annars är nog mycket körtid och konbana det som ger mest för pengarna om man vill att det ska gå fortare.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Skruva banåkabil
Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den rolig?
1, 2, 3   >>
5022 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande