Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur stora verkstäder har ni?
1, 2   >>
4181 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Jag har äntligen fått möjligheten att bygga en verkstad enkom för bilprojekt i anslutning till mina föräldrars gård.
Det kommer bli i en gammal snickarbod/förrådsutrymme. Bredden kommer att bli ca 3,3m och djupet 8m, takhöjd valfri, dock 7m som mest, men det blir nog inte nödvändigt...

Vad tror ni om det? Jag vet att det kan vara lite smalt, men det är inte så mycket att göra åt, byggnaden ser ut som den gör och tillbyggnad är inte ekonomiskt försvarbar.

Jag bara undrar vad ni tror o tycker, kanske nåt särskilt man ska tänka på?
Funderade på vilken typ av golv jag ska ha. Finns tydligen en uppsjö av olika beläggningar man kan använda sig av. Hursomhelst, tipsa mig gärna. Jag ska bifoga några bilder på hur det ser ut nu. (Kan vara kul att se... )

Gott nytt år förresten!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Det låter helt okej faktiskt!.

Har själv inget ännu, men jag hoppas få med mig min mekarkompis, så då har vi 111m2 att dela på

Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005

Jag är väl ganska bortskämd på garagefronten, har garage i källaren på mammas industrifastighet.

Själva garaget är typ 6*10 m med smörjgrop och så har jag ett rum bakom som lager (tyvärr står det två andra fordon där som "lagras")

Roger: Ditt garage kommer bli helt tillräckligt

mwzuetgq<+"'yäåadh.lö ä'öudyürw (sonen ville åxå skriva lite på rejsa)

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Bifogar några bilder på hur det ser ut nu...

Bakre delen av garaget, jordgolv just nu

Detta kommer att vara "entren"

Tak o väggar ska isoleras o kläs med gips

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Opeltok skrev:
Jag är väl ganska bortskämd på garagefronten, har garage i källaren på mammas industrifastighet.

Själva garaget är typ 6*10 m med smörjgrop och så har jag ett rum bakom som lager (tyvärr står det två andra fordon där som "lagras")

Roger: Ditt garage kommer bli helt tillräckligt

mwzuetgq<+"'yäåadh.lö ä'öudyürw (sonen ville åxå skriva lite på rejsa)

Man kan aldrig ha för mycket utrymme...

Gott nytt på dig o pojken! thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Sätt papp på insidan av ytterväggarna och ett lager byggspån på insidan. Sedan ett lager gips på byggspånet. Då kan du fästa upp saker på väggen med trädkruv.
Det är inget fel på hög takhöjd. Läg några träbalkar så du kan fästa ett spel eller hissa hela bilen om Du vill. Inte dumt om man vill väga av CGH på bilen.
Göran Malmberg

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Sätt papp på insidan av ytterväggarna och ett lager byggspån på insidan. Sedan ett lager gips på byggspånet. Då kan du fästa upp saker på väggen med trädkruv.
Det är inget fel på hög takhöjd. Läg några träbalkar så du kan fästa ett spel eller hissa hela bilen om Du vill. Inte dumt om man vill väga av CGH på bilen.
Göran Malmberg

CGH?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

35kvm garage hemma och 100 kvm verkstad ute i obygden som har i princip allt som man behöver.

15 minuters cykelväg mellan.

huddinge
Här sen Jul 2004

Ca 100kvm på 4 bilar. 3.80 i takhöjd så snart kommer ett loft

Kristianstad
Här sen Feb 2005

man behöver ALLTID mer plats än vad man räknar med! precis som Göran säger så kan man alltid sätta upp lite reglar/skivor och skapa nya förvaringsutrymmen eller hissa upp bilen kanske! kan vara fint med stadiga pinner i taket som man kan slänga lite rep runt och hissa motorer i t.ex...man kan göra så mycket bara man har plats, sen när man börjar samla på sig delar så behövs utrymmet

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re: Hur stora verkstäder har ni?

Roger Gustafsson skrev:
dock 7m som mest, men det blir nog inte nödvändigt...
!

kanske inte 7 meter men lite höjd så man kan ha en lift är inte dumt.
Inte så stor engångskostnad som verkligen är guld värt.

http://www.vombsmotorsport.com/bilder/2006/Resize_of_P1010013.JPG
130 kvm. Vill ha in en lyft till.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Roger Gustafsson skrev:

CGH?

CGH är viktcentrum i bilen. För att få reda på var det ligger behöver man kunna lyfta bilen på något vis.
Göran

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Antar att det är betonggolv du ska ha. Jag skulle satsa på att putsa in anläggningscement i ytan. Dvs strö på cementen innan betongen binder och använda putsbräda för att arbeta in cementen i ytan. Så mycket man orkar. Sen att glätta ytan ordentligt efter bindning förstås samt att fukthärda ordentligt. Plastfilm på efter glättning och helst fritt vatten på betongytan från halvdygnet till en vecka efter gjutning.

Genom att arbeta in cement i ytan ökar man cementhalten och sänker därigenom vatten-cementtalet (vct) vilket är den mest styrande parametern för hållfastheten hos betong. Men det är paradoxalt nog extremt viktigt att inte låta ytan torka om man gör så här.

om man gör det ordentligt har man ett matt men lättstädat ytskikt med en tryckhållfasthet på bra mkt mer än 100 MPa.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:
Antar att det är betonggolv du ska ha. Jag skulle satsa på att putsa in anläggningscement i ytan.
om man gör det ordentligt har man ett matt men lättstädat ytskikt med en tryckhållfasthet på bra mkt mer än 100 MPa.

Toppen, å man kan rulla domkrafter med järnhjul och svetsa och spilla bromsolja också. Gissa vad jag har för golv.... Nån form av oljeavskiljande brunnsavlopp är inte heller fel.
Göran Malmberg

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag har ett garage med 3st platser 3,5 x drygt 8meter som fungerar utmärkt när det är öppet åt sidorna till nästa. vid 3,3m börjar det nog bli trångt men skall man jobba med rimligt breda bilar så går det nog ok.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

7m takhöjd låter som en mardröm på vintern, snacka om mycket att värma upp.
Bygg ett loft så har du grymt mycket förvaring. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Björn skrev:
Jag har ett garage med 3st platser 3,5 x drygt 8meter som fungerar utmärkt när det är öppet åt sidorna till nästa. vid 3,3m börjar det nog bli trångt men skall man jobba med rimligt breda bilar så går det nog ok.

Värmegolv är inte dumt. Då blir inte takhöjden lika känslig. Sedan är det taket man skall se till att isolera förståndigt, det är där förlusterna är som störst. Jag föreslår styren i taket, det har mycket bra isoleringsförmåga och inget farligt damm som ramlar ned när man jobbar så kåken skakar.
Göran Malmberg

Laholm
Här sen Nov 2002

Håller med om att få in en lyft är guld värt, så har du tillräcklig höjd upp till ev. takstolar så behåll det för tusan åtminstone där en ev. framtida lyft ska vara. Vad har du för höjd upp till ovanvåningen på bilden?

I övrigt så håller jag med om isolering av taket. Att få tag i en begnad luft/luft värmepump hade ju varit kalas. Kanske lite för låg effekt för snabb uppvärmning, men för värmehållning funkar den nog.

Kalas att ha ett förråd upptill på loftet. Tycker du ska se till att göra en stor lucka så att tunga grejor kan spelas/vinschas upp så du slipper baxa det för hand i trappan. En växellåda kanske man orkar bära upp i trappan, men ett longblock eller komplett motor tar man knappast i famnen och traskar uppför trappan, inte ens om man heter Hylander och stammar från Knäred

En rejäl men flexibel (borttagbar alltså) avskärmning för nedsmutsande jobb saknar jag. Vet inte riktigt hur man ska åstadkomma det iofs. Man vill nog inte sätta upp en innervägg, för då blir det oflexibelt.

Har du ngn ide om budget? Med alla förslag som kommit så känns det ju som pengen närmar sig vad en nypriduktion skulle kosta...

Bromma
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Har du ngn ide om budget? Med alla förslag som kommit så känns det ju som pengen närmar sig vad en nypriduktion skulle kosta...

Jo, att bygga om något kan ofta bli dyrare än att bygga nytt. Den STORA poängen är att ha en byggnad på platsen som är automatiskt bygglov. Utsidan kan ju se likadan ut hela tiden. Tar man en bit i taget och börjar i rätt ände och köper material när det dyker upp, så blir det dessutom en utspridning av kostnaderna över tiden.

Göran Malmberg

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Nu är det ju inte hållfastheten som är det viktigaste vid den här typen av golv, utan slitstyrkan i ytan.
Du klarar dig bra med en hållfasthet av 30MPa, det blir inga hiskeliga punktlaster på ett golv.
Som sagt det viktigaste är att härda ytan ordentligt, låt plastfolien ligga kvar minst 2 veckor efter gjutning.
Isolera gärna mot väggar, pelare och dylikt så minskar du risken för sprickor (så att betongen kan röra sig under krympning).
Det är ju just sprickorna som är din värsta fiende i jakten på det perfekta industri/garagegolvet.

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Många svar...

Bygglov är där "säkert"... Det är ju en lantbruksfastighet som används nu. Jag blir granne med en massa kor o några hönor.

Takhöjde går ju ända upp till taknocken, det har varit ett höloft innan, och de bjälkar som håller huset från att kollapsa ligger tacksamt nog så jag slipper flytta dem. Det blir ju rätt långsmalt utrymme.

Det mesta materialet förutom betong, hämtar jag på gården, vi har grushåla... Ja, ibland är man bortskämd. O en far med lång erfarenhet av byggnation.
Han har en egen verkstad som han byggt själv. Så det ska nog lösa sig.

Ska ta upp det härmed golv med honom. En kompis har nog ett sånt där golv som är nästintill dammavstötande. Kommer inte ihåg vad det heter, men han fick det av en kompis som fått det efter det blivit lite över när de byggde en lagerlokal åt Lidl strax utanför Halmstad.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med takhöjd och uppvärming... Får ta en funderare, jag tänkte ju förstås bara ha det uppvärmt när jag är där.

Många funderingar som dyker upp.
Takc för tipsen!

Jag ska sätta igång så snart våren börjar komma krypande.
Kommer med fler bilder då! Blir nog bra det här!!
Garagefest sen då!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4181 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande