Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3393 besök totalt |
Vilken av -70/-80-tals rostburkarna ska man välja ;)
Har nu efter försäljningen av min renoverade Golf GTI mk1, sökt efter lämpliga och gärna äldre ersättare som driver på det roligare hjulparet, det bakre ![]() De som kommit med på listan är följande: Opel Manta A Opel Ascona A (utseendet faller mig inte riktigt i smaken dock) Opel Ascona B (liiite för ny) Opel Kadett C Coupe (nyare men ändå helrätt) Ford Taunus Coupe Ford Capri BMW 02 BMW E21 (oxå liiite för ny) Alfor finns oxå med på listan men jag har ingen/dålig koll på dem. Bertone coupen är vacker men ligger ju högre i pris. Har tyvärr liten erfarenhet av samtliga bilar och bara kört två av dem vid enstaka tillfälle. Så vilken av ovan får man roligast med, original respektive lagom preppat? Finns det någon körglädje i någon av dem från början ![]() Budget är satt till max 20-25 000 för en gatklar bil med roligare väghållning. Skulle ekonomitrim klara av att hamna inom de ramarna så är det ett plus. Fördelen med oplarna är att jag redan har 15" BBS-fälgar med R-däck vilka kan komma till nytta ![]() ![]() mvh /"En förvirrad rostjägare" _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||
En trevlig lista med bilar!
![]() BMW har delad baxaxel (om man gillar det), men å andra sidan har väl iaf oplarna dubbla A-armar fram (om man gillar det). Fälgarna passar troligtvis BMW också i bultdelningen och resten går ju att lösa med spacer om det behövs. Vet att 02an är körglad även i standardutförande, men jag tror inte de andra är sämre. De driver trots allt i rätt ände.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Alfa GTV mellan -76 och -85 kanske? Rost - ja, dedionbakvagn - ja, dubbla A-armar fram - nästan.
![]() Porsche 924 kan kvala in också, men då är det sugvarianten som landar i ekonomins ramar. Fast en Manta A eller BMW -02 före -75 (pga avgasreglerna ![]() ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Egentligen är alla bilarna på den listan sköna, men jag refererar till denna tråden och säger att det är klart du skall ha en Manta
![]() På resultatservice hittar du säkert delar eller en komplettmotor som passar in i budgeten. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12013 Mv. Ps: Annars ändras ju Ascona_A'an lite vardagliga utseende enkelt med ett par Irmscherbreddare he he. _________________ Ascona_A |
||||
alfa 75 är absolut trevlig! men om e21 faller in under "för ny" så vet jag inte var 75an hamnar ![]() 116GTV är ju annars lika fantastisk, å visst är den egentligen snyggare ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Härliga bilar allihopa. mitt tips är ändå bmw e21. En frisk 323i -79 går som ett spjut, om du letar hittar du en 5 växlad med diffbroms. m20 motorer ger folk bort för kaffepengar. Skulle tro att denna bil är mest "bang for the buck"
BMW 02- Här finns också roliga bilar att hitta, troligen lite dyrare totalekonomiskt att hålla sig med i jämförelse med e21. Varför inte Opel kadett Rallye före -74, Ford Cortina Mk1 eller 2, Ford Escort före -75, Volvo 140. _________________ /Anders C |
||||
Jag har ju "viss" erfarenhet av Capri, rätt stor av Taunus och har kört en hel del av de andra bilarna i olika stadier.
Alla har potential att vara roliga, men vissa kräver mer jobb än andra. Taunus Coupé, till exempel, har en grundkonstruktion som egentligen är rätt (A-armar fram, bakaxel med spiralfjädrar och "k-länk") men chassisättningen och en skog av sunkiga gummibussningar gör att den i originalskick är mer glidare. Capri är Taunusens raka motsats, på papperet "fel" (McPherson fram, stel axel i bladfjädrar bak) men det fungerar. Även en standard-capri är riktigt buskul att köra bara den är hyfsat frisk i hjulupphängningarna. Alla väsentliga uppgraderingsdelar till Escort MkI/II passar även Capri, vilket gör att det finns hur mycket som helst att plocka på i takt med att plånboken och engagemanget vill. Alltså, försök gärna få prova en frisk Capri... Manta A har också klara fördelar och jag har hjälpt till att sätta igång en sådan med Rekord 2.2i-motor och låda nu i somras. Det blev en trevlig kombination och inget tokigt alternativ alls. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Trevligt med alla synpunkter. Den egentliga anledningen till att jag vill ha en gammal bil är ju för att slippa skatten men framförallt få enklare om man skulle vilja stoppa ner en ordentlig rova någon gång
![]() ![]() Alfor sägs ju vara trevliga på gatan och flitiga på verkstan ![]() ![]() ![]() ![]() Fast jag har nu sniffat upp en Manta A som tydligen skulle vara i bra skick med lite rostjobb i golvet. Enligt säljaren det enda rostjobbet, och skulle det stämma någotsånär så finns det goda möjligheter till snar affär ![]() mvh /Micke _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||
Jo kom på det när jag hadde postat , men styrningen är inte rolig på E-21 an. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Klart du ska ha en Firenza !!!! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag tycker linjerna är fanstastiska !! Dina 15" BBS passar direkt !!! ![]() _________________ Micke Lvov mkt40 |
||||
Jag tycker att du ska välja allihop. Alla är bäst!
Sedan kompletterar du med en Alfa - det finns fina fyrdörrarsbilar från tidigt sjuttiotal som delar tekniken med Bertonecoupéerna. Mer läsning hittar du här: http://www.kraniel.com/page.asp?id=6 ![]() |
||||
Till råga på allt en väldigt snygg bil som säkert håller sitt värde om man bygger den rätt och håller den retro rent kosmetiskt. Råämneskostnaden är ju bara halva biten, minst lika viktig är ju vad man kan få för en färdig bil när det väl är dags att sälja och då bör man kanske undvika några av de mer udda modellerna som saknar självklar racehistorik. En något högre inköpskostnad kan ju investeringsmässigt visa sig väl så lönsam. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
ok lite väntat svar från mig kanske, men Fiat 131 Supermirafiori 2000TC är inget dumt val. Går att trimma till över 200hk om man vill.
Såldes 1982-83. Lite svårfunna men de finns! |
||||
Jag som haft både Ascona A (trasig jämt) och dåtida Taunus (med fruktansvärt hemska vägegenskaper, som redan nämnts ovan) och varit mycket nära att köpa en 3 liters Capri, skulle välja den bil som alla grabbar ville ha "när det begav sej":
Alltså 02. _________________ Johan Rådlund |
||||
- tung, understyrd + robust mekanik 200hk når man inte med en liten budget...... _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Min syn !
Jag har nog hatt 100 bilar från och varit inblandad i lika många det började 1974 med en Anglia med Gt motor. Och det har blivit mycket Ford otminstone med Ford motor under åren Clubman, seven Escort mm... Sen la jag av i början på 90 talet för en komback för tre år sedan, Då snubblade jag över en Ascona A efter två sesonger med RS tävlinar (rally) och onsdags träningar på Gelleråsen o på Isarna och så mycket bilåka det har blivit och billigt !! Så mitt råd är en Ascona A men krongla inte till det som en del gör håll dig till Opel grejor. Asconan är otroligt lätt körd bil man vet pricis vart man har den. Hälsningar fd Ford åkare. PS jag har Racbilar med Ford motor nu med. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Alfa transaxel. Tittar du på en 75:a så slipper du rosten (jämfört med listade bilar
![]() ![]() Annars så är jag svag för (om du måste ha en rostbenägen bil) Nissan Skyline 77-81 eller motsvarnde Jappsare _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3393 besök totalt |