| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M3 S14 funderingar.
|
1, 2 >> 3013 besök totalt |
|
M3 S14 funderingar.
Hej. Jag håller på att sätta ihop min M3 efter en genomgång av toppen. Det har dykt upp ett par frågor nu när det blivit dags för ihopmontering igen. 1. Hur nollas motorn med avsende på kammarna? 2. Vilken funktion har skruven på bild 1? 3. Ska löpdrevet på bild 2 kunna löpa fritt i sidled? BILD 1
BILD 2
MVH Anders _________________ Anders Svensson |
||
Säker? min går att flytta fritt ändå fram till framkant på toppen. Jag har ju inte satt på kamdreven än så kedjan "håller" ju inte i drevet.... _________________ Anders Svensson |
||
Nej jag ska inte byta drev, men visste inte om det var riktigt att den kunde glida fram & tillbaka. Antar att den fixeras när man får på kamdreven & kedjan.... Tack för ditt snabba svar! MVH Anders Ps. Har du någon koll på hur nollningen mot kammarna ska göras? finns inga indikeringar på varken kam eller kamdrev vad jag kan se
_________________ Anders Svensson |
||
Det drevet går att flytta hela "stångens" längd fram och tillbaka. Nollan:
På mina kammar (215 hk) så fanns det skåror som skulle matchas med skårorna i lagren. Efter ett försiktigt "känna-efter-försök-till-runddragning-av-motorn" fastställde vi att insugskammen skulle stå med exakt lodrät matchning av skåran med lagret. På avgassidan skulle den vara en kugge bort/utåt, eller mao med en kugges eftersläp.
Begripligt?
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Nu blev jag nyfiken. Är du säker på att avgtaskammen ska ha ett kuggs eftersläpning i orig ? Att bmw har gjort det så?
jag kan hålla med om att det ev kan vara bra, med tanke på overlap osv. Men är det verkligen enligt bmw orig spec ? jag bara undrar, för isf ärju inte bmw sådär fail-safe som jag alltid tyckt Att det inte går att göra konstigt när man mekar ihop grejjerna.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Vad fick er att inte ställa kammarna lika.
Vad är vittsen med att ställa avgaskammen med en kugges eftersläp _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
|
Jag vet inte hur det(BMW) egentligen är tänkt. Utan endast att detta var det enda sättet att sätta ihop det på utan att ventilerna tog i kolvarna. Kedjan och därmed dreven medger inte att både skårorna står lodrätt. Den ena kammen måste sitta off. Vi testning/runddragning var detta enda lösningen. Dvs att A satt lite off medan E var lodrätt. Vid tvärtom tog det i...
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
OBS! Jag tipsade felaktigt igår.
My bad, igårkväll var jag inte lika skäpt som jag borde varit.
Tittade lite närmare på mina bilder idag och då klarnade min grumliga minnesbild. Så här såg det ut till slut: Den ena skåran sitter med 90 grader in mot den andra kammen. Men båda kammarna har varsin skåra rakt uppåt. Det syns dåligt på bilderna...
Anledingen till att det finns mer än en skåra kanske är att de går att byta mot varandra? De var nämligen närmast identiska i duration och lyft.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Hej Anders,
Jag kan lösa det år dig om du vill. Släng av dem på jobbet eller så kan jag hämta dem på onsdag. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Det vore kalas, ska lämna allt på blästring till helgen hade jag tänkt. Jag slår dig en signal imorgon & lämnar det på jobbet. MVH _________________ Anders Svensson |
||
Menar du insugsrören (eller plenumet?) Varför skall du blästra det?
Vilka delar? Spjällen eller "bara" rören eller vad? Annars får man väl vara lite försiktig med just det. Det är ju egentligen två delar som sitter ihop till stor del med hjälp av gas/spjällmekanismen. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Det är just själva spjällhusen som ska plockas ner, allt för att kunna blästra delarna utan att riskera skador på närliggande delar.
och för att komma åt lite bättre. Plenumet ska också blästras i samband med detta, men det är redan separerat från spjällhusen. Anders: Blir toppenbra! Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
nja.. ventilkåpan är blästrat, plenumet ska blästras... så tänkte det var lika bra att ta det också när man ändå har det nere. Varför? För att det blir rent & fint... det är det inte riktigt nu. MVH _________________ Anders Svensson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
M3 S14 funderingar.
|
1, 2 >> 3013 besök totalt |

