Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
M3 S14 funderingar.
1, 2   >>
3013 besök totalt
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
M3 S14 funderingar.

Hej.

Jag håller på att sätta ihop min M3 efter en genomgång av toppen.
Det har dykt upp ett par frågor nu när det blivit dags för ihopmontering igen.

1. Hur nollas motorn med avsende på kammarna?

2. Vilken funktion har skruven på bild 1?

3. Ska löpdrevet på bild 2 kunna löpa fritt i sidled?

BILD 1


BILD 2


MVH Anders

_________________
Anders Svensson
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



1. den håller väl i en släpa?
2. min rör sig 1-2mm i sidled.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
ossie k skrev:
1. den håller väl i en släpa?
2. min rör sig 1-2mm i sidled.


Säker? min går att flytta fritt ändå fram till framkant på toppen. Jag har ju inte satt på kamdreven än så kedjan "håller" ju inte i drevet....

_________________
Anders Svensson
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



på 2an hade jag fel. kollade min topp och den var som din. har du nåt glapp? ska du byta drev?

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
ossie k skrev:
på 2an hade jag fel. kollade min topp och den var som din. har du nåt glapp? ska du byta drev?


Nej jag ska inte byta drev, men visste inte om det var riktigt att den kunde glida fram & tillbaka. Antar att den fixeras när man får på kamdreven & kedjan....

Tack för ditt snabba svar!

MVH Anders

Ps. Har du någon koll på hur nollningen mot kammarna ska göras? finns inga indikeringar på varken kam eller kamdrev vad jag kan se

_________________
Anders Svensson
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



Tyvärr. Har bara rivit den än så länge.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



A_Svensson skrev:
Nej jag ska inte byta drev, men visste inte om det var riktigt att den kunde glida fram & tillbaka. Antar att den fixeras när man får på kamdreven & kedjan....

Ps. Har du någon koll på hur nollningen mot kammarna ska göras? finns inga indikeringar på varken kam eller kamdrev vad jag kan se


Det drevet går att flytta hela "stångens" längd fram och tillbaka.

Nollan:


På mina kammar (215 hk) så fanns det skåror som skulle matchas med skårorna i lagren. Efter ett försiktigt "känna-efter-försök-till-runddragning-av-motorn" fastställde vi att insugskammen skulle stå med exakt lodrät matchning av skåran med lagret.
På avgassidan skulle den vara en kugge bort/utåt, eller mao med en kugges eftersläp.


Begripligt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Nu blev jag nyfiken. Är du säker på att avgtaskammen ska ha ett kuggs eftersläpning i orig ? Att bmw har gjort det så?

jag kan hålla med om att det ev kan vara bra, med tanke på overlap osv. Men är det verkligen enligt bmw orig spec ? jag bara undrar, för isf ärju inte bmw sådär fail-safe som jag alltid tyckt Att det inte går att göra konstigt när man mekar ihop grejjerna.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



BTG skrev:


På mina kammar (215 hk) så fanns det skåror som skulle matchas med skårorna i lagren. Efter ett försiktigt "känna-efter-försök-till-runddragning-av-motorn" fastställde vi att insugskammen skulle stå med exakt lodrät matchning av skåran med lagret.
På avgassidan skulle den vara en kugge bort/utåt, eller mao med en kugges eftersläp.


Begripligt?



Vad fick er att inte ställa kammarna lika.

Vad är vittsen med att ställa avgaskammen med en kugges eftersläp

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Jag vet inte hur det(BMW) egentligen är tänkt. Utan endast att detta var det enda sättet att sätta ihop det på utan att ventilerna tog i kolvarna. Kedjan och därmed dreven medger inte att både skårorna står lodrätt. Den ena kammen måste sitta off. Vi testning/runddragning var detta enda lösningen. Dvs att A satt lite off medan E var lodrätt. Vid tvärtom tog det i...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
BTG:

Ang. skårorna i kammarna / lagren så hade jag det så också, det är bara det att det är två skåror i kammarna, med ca 90 graders skillnad på....

_________________
Anders Svensson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



A_Svensson skrev:
BTG:

Ang. skårorna i kammarna / lagren så hade jag det så också, det är bara det att det är två skåror i kammarna, med ca 90 graders skillnad på....



OBS! Jag tipsade felaktigt igår.
My bad, igårkväll var jag inte lika skäpt som jag borde varit.
Tittade lite närmare på mina bilder idag och då klarnade min grumliga minnesbild.

Så här såg det ut till slut:
Den ena skåran sitter med 90 grader in mot den andra kammen. Men båda kammarna har varsin skåra rakt uppåt. Det syns dåligt på bilderna...
Anledingen till att det finns mer än en skåra kanske är att de går att byta mot varandra? De var nämligen närmast identiska i duration och lyft.






_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
BTG:

Jo vi kom fram till att du måste varit lite trött igår
Nu är motorn ihop & den gick runt fint.

Tack för de snabba svaren. ang. drevet & nollningen.

MVH Anders

_________________
Anders Svensson
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Nu skulle det sitta fint med lite mer tips & råd ang spjällhuset.

Jag tänkte plocka ner det & få det blästrat, vad bör man tänka på vid demontering / montering?

MVH

_________________
Anders Svensson
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej Anders,
Jag kan lösa det år dig om du vill.
Släng av dem på jobbet eller så kan jag hämta dem på onsdag.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Christer Lundman skrev:
Hej Anders,
Jag kan lösa det år dig om du vill.
Släng av dem på jobbet eller så kan jag hämta dem på onsdag.
Mvh Christer


Det vore kalas, ska lämna allt på blästring till helgen hade jag tänkt. Jag slår dig en signal imorgon & lämnar det på jobbet.

MVH

_________________
Anders Svensson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



A_Svensson skrev:

Jag tänkte plocka ner det & få det blästrat, vad bör man tänka på vid demontering / montering?
MVH


Menar du insugsrören (eller plenumet?)
Varför skall du blästra det?
Vilka delar? Spjällen eller "bara" rören eller vad?

Annars får man väl vara lite försiktig med just det. Det är ju egentligen två delar som sitter ihop till stor del med hjälp av gas/spjällmekanismen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Det är just själva spjällhusen som ska plockas ner, allt för att kunna blästra delarna utan att riskera skador på närliggande delar.
och för att komma åt lite bättre.
Plenumet ska också blästras i samband med detta, men det är redan separerat från spjällhusen.

Anders:
Blir toppenbra!

Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



ok, men varför skall det blästras?
Har det rostat?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
BTG skrev:
ok, men varför skall det blästras?
Har det rostat?


nja.. ventilkåpan är blästrat, plenumet ska blästras... så tänkte det var lika bra att ta det också när man ändå har det nere.

Varför? För att det blir rent & fint... det är det inte riktigt nu.

MVH

_________________
Anders Svensson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



A_Svensson skrev:
Varför? För att det blir rent & fint... det är det inte riktigt nu.
MVH

ok. Jag nöjde mig med att tvätta...lite latare alltså....

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Skruva banåkabil
M3 S14 funderingar.
1, 2   >>
3013 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande