Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Obesiktigat på banträff
1, 2   >>
4285 besök totalt
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Obesiktigat på banträff

Är det okey att köra på banmöten med obesiktigad och avställd bil?

och isåfall villka?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Generellt sett: Nej.

Alternativet är vagnbok och besiktning inför rejset av arrangör.

Här sen Feb 2003

om arrangörern tillåter detta. det är många arrangörer som vill ha påstälda, besiktigade & försäkrade bilar på banan och inga andra. för oftast så funkar försäkrigen trotts avad som står i trafikskade lagen.

mvh C

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

och i de fall både besiktade bilar och obesiktade finns på samma arrangemang så brukar de separeras i olika pass.

om det är under SBF's paraply så borde försäkringsbiten inte spela nån roll. Men som arrangör kanske man vill dela upp arrangemangen ändå.

Corolla gtr
Norrahammar
Här sen Nov 2005

ok värsta uppningen här men ändå, jag håller på att fixa min Audi och undrar om man kan åka bana utan att besiktiga (men påställd,försäkrad...) finns det något mellantill mellan bes och regga som banbil?

Anledningen är att jag ska bara köra bana med den så det känns dumt att behöva krångla med bilprovningen!
De väntar alltid med min till sist för att "leta fel" så man blir sur , säkert andra som ha liknade probs...
/Jonne

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

På Gotland Ring får du köra med vilken bil du vill på allmänhetens körning, så länge den inte läcker oljor och är i ok skick säkerhetsmässigt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Corolla gtr skrev:
finns det något mellantill mellan bes och regga som banbil?

Hej,

Jag tror inte det.
På BMWSC:s träffar är endast besiktade, försäkrade, skattade och därmed givetvis påställda gatbilar välkomna.
Audi Club Sport kör med BMWSC 2009 så där (för du hade en Audi va?) går det inte.

Norrahammar
Här sen Nov 2005

Är ju lite synd det, för hade de syjunta på provningen innan dom släppte in mig innan lär det inte bli bättre med fullbur och rensad bil >

(med syjunta menas att de samlar alla provare i hallen och stirrar lite på mig genom rutan innan de släpper in mig, så de hinner samla sig för felsökning, men kan ju vara stolt inte många som har ett 3-4 manna team som kollar bilen )

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Corolla gtr skrev:
Är ju lite synd det, för hade de syjunta på provningen innan dom släppte in mig innan lär det inte bli bättre med fullbur och rensad bil >

(med syjunta menas att de samlar alla provare i hallen och stirrar lite på mig genom rutan innan de släpper in mig, så de hinner samla sig för felsökning, men kan ju vara stolt inte många som har ett 3-4 manna team som kollar bilen )

Regbesikta på ett annat ställe bara

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Har trafiklagstiftningen ändrats utan att vi vet om det eller ?

är det inte fortfarande så att trafikförsäkrningen inte gäller på inhängat område (bana) ?

Så även om ett F-bolag säger att det är oki med försäkrningen så kan de senare i rätten
ta fram lagstiftningen som säger att det ej behöver betala ut ?

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
är det inte fortfarande så att trafikförsäkrningen inte gäller på inhängat område (bana) ?
Så även om ett F-bolag säger att det är oki med försäkrningen så kan de senare i rätten

Såvitt jag vet är det fortfarande så att trafikförsäkringen inte gäller på inhängnat tävlingsområde. Men om försäkrningsbolaget tydligt denuntierat dig att försäkrningen gäller även vid bankörning blir det nog svårt att krypa ur det.

Här sen Nov 2002

Re:

-oskar- skrev:
På Gotland Ring får du köra med vilken bil du vill på allmänhetens körning, så länge den inte läcker oljor och är i ok skick säkerhetsmässigt.

Är det verkligen så?

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

BTG skrev:
KristianAE86 skrev:

Såvitt jag vet är det fortfarande så att trafikförsäkringen inte gäller på inhängnat tävlingsområde. Men om försäkrningsbolaget tydligt denuntierat dig att försäkrningen gäller även vid bankörning blir det nog svårt att krypa ur det.

Det brukar vara att på vissa försäkringsbolag gäller vagnskadan om det inte fins någon tidtagning.
Trafikförsäkringen gäller aldrig, så några personskador ersätts inte....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Trafikförsäkringen gäller aldrig, så några personskador ersätts inte....
Inklusive "invaliditetsersättning" mm mm (bara för att förtydliga det svarta skynket).
olycksfallsförsäkringar gäller inte alltid heller (så se upp vilka fötter du kör över i depån).

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Allt detta ang försäkringar beror helt på vem man frågar. Vissa påstår? att dom har fått ut pengar via Trafikförsäkringsföreningen och säger att trafikskadeförsäkringen gäller. Jag har varit i kontakt med TTF och dom säger att dom absolut inte betalar ut något vid en skada på bankörning. Dock vet jag inte om det svaret var korekt.

Iaf här är länken till den tråden http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=200686&sida=1

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

höfläkt skrev:
-oskar- skrev:

Är det verkligen så?

om det verkligen är så så är man nog ute på djupt vatten...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

KristianAE86 skrev:
Har trafiklagstiftningen ändrats utan att vi vet om det eller ?

Detta är ett evigt diskuterande och jag hävdar att trafikförsäkringen gäller. Den gjorde det i alla fall för mig när jag bröt ryggen på en oförsäkrad cross på bana. En av anledningarna är att obehöriga kunde komma in på banan utan att forsera något större hinder. Under tävling eller träning inför tävling gäller dock andra regler.
Jag tänker inte ge mig in i djupare diskussioner angående detta men då både min advokat och mina kontaktperssoner på trafikförsäkringsföreningen säger samma sak har jag svårt att se det vara på annat vis

Här sen Mar 2003

Re:

Sörpan skrev:
höfläkt skrev:
-oskar- skrev:

Är det verkligen så?

Men är inte GR i princip som en allmän väg? och då gäller ju trafikförsäkringen även om du är full och utan körkort så att den inte skulle gälla bara för bilen inte är påställd är bara gissningar och egna tolkningar av trafikförsäkrningslagen

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Petter skrev:
Detta är ett evigt diskuterande och jag hävdar att trafikförsäkringen gäller. Den gjorde det i alla fall för mig när jag bröt ryggen på en oförsäkrad cross på bana. En av anledningarna är att obehöriga kunde komma in på banan utan att forsera något större hinder. Under tävling eller träning inför tävling gäller dock andra regler.
Jag tänker inte ge mig in i djupare diskussioner angående detta men då både min advokat och mina kontaktperssoner på trafikförsäkringsföreningen säger samma sak har jag svårt att se det vara på annat vis
Svampplockarargumentet har jag fått höra också (från TFF), men på våra tävlingsbanor är det oftast (minst) 2m stängsel runt om.

Landningsbanor (Malmby, Lunda, etc) är lite annorlunda.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Petter skrev:
Sörpan skrev:
höfläkt skrev:
-oskar- skrev:

Är det verkligen så?

Men är inte GR i princip som en allmän väg? och då gäller ju trafikförsäkringen även om du är full och utan körkort så att den inte skulle gälla bara för bilen inte är påställd är bara gissningar och egna tolkningar av trafikförsäkrningslagen

GR har haft flera diskussioner med försäkringsbolag, polisen och länsstyrelsen på Gotland hur man ska definiera GR, inhägnat område eller inte? Vet inte resultatet av dessa diskussioner?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Petter skrev:
Svampplockarargumentet har jag fått höra också (från TFF), men på våra tävlingsbanor är det oftast (minst) 2m stängsel runt om.

Landningsbanor (Malmby, Lunda, etc) är lite annorlunda.

Jo men på tex gelleråsen eller mantorp är det inte svårt för en obehörig att ta sig in på banan utan att forsera hinder, det är bara att gå genom grinden som är obevakad och sedan ut på banan. Jag förstår och kan hålla med om hur ni resonerar men för mig var i alla fall verkligheten en helt annan. Jag förstod inte vad advokaten höll på med när jag kört oförsäkrat på inhängnat områden men han hade mer rätt än jag kunde tro.

Edit
Jag talar i alla fall av egen erfarenhet medens dom flesta andra pratar av troende och tyckande, och då kan jag hålla med.

I vilket fall lägger jag ner vidare diskussion i detta nu. Mina erfarenheter framgår i alla fall. (72% medecinskinvaliditet)

Obesiktigat på banträff
1, 2   >>
4285 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande