Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kombinerad ban- och vardagsbil?
1, 2   >>
6589 besök totalt
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Går i bilbytartankar (som vanligt)... Skall byta nuvarande Golf V GTI mot något annat som helst skall fungera både till jobbet och på track days. Har länge funderat på något med fyrhjulsdrift, har aldrig haft någon sådan så jag tycker det börjar bli dags för det. Tittar på Mitsu Evo IX och Subaru Impreza STi (-06). Endera av dessa med lite lätt trim till 320-340 hk borde kunna klara jobbet. Vad tror ni, vilken av dessa fungerar bäst på track days? Andra förslag (nej, budgeten tillåter inte en Carrera 4...)? Eller skall man titta på någon Audi quattro variant, BMW ix eller?

Vinterhälsningar
Stefan

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006

Jag tror att du inte behöver trimma bilen i första hand om du ska köra bana. Lägg istället pengarna på R-däck & väghållning. thumbs up

Mvh
//X-43

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

X-43 skrev:
Jag tror att du inte behöver trimma bilen i första hand om du ska köra bana. Lägg istället pengarna på R-däck & väghållning. thumbs up

Jepp.

Jag tycker själv bättre om Mitsubishibilarna än Subborna som vägvagnar, men min erfarenhet är ganska begränsad. Jag har inte kört någon av dem på bana. Båda är bra bilar som fungerar fint även som bruksbilar i de flesta sammanhang utan att döda hushållskossan, förlåt, kassan.

Citera
Lars E
Enköping
Här sen Maj 2004

Jag kör en Audi S4 på bana samt gatan, det är är tung bil...men funkar riktigt bra ändå, samt har du familj så kan du juh välja en kombi. (Avant)

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

De jag träffat som kör subbor eller evosar på bana är mycket rädda att drivknutarna skall gå. Just de två bilarna är väl gjorda för ett lösare underlag, typ grus?
Med R-däck kan det bli kraftiga belastningar på drivlina. Men som sagt, det är vad jag fått till svar när jag frågat varför de inte står på hårdare på bana.

Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Lars E skrev:
Jag kör en Audi S4 på bana samt gatan, det är är tung bil...men funkar riktigt bra ändå, samt har du familj så kan du juh välja en kombi. (Avant)

Jo, en S4 hade ju varit kul men den är lite utanför budget;

Mitsubishi Exo IX fr. 379 900 kr
Subaru Impreza WRX STi fr. 399 900 kr
Audi S4 Avant fr. 536 900 kr (!)
BMW 330 ix fr. 381 000 kr

Sedan finns det ju tokmycket kul tillbehör till både Subaru och Mitsu, inte minst vad gäller väghållning och trimning. Dock låter det där med drivknutar som något man borde kolla upp...

Citera
Lars E
Enköping
Här sen Maj 2004

Stefan_A skrev:
Lars E skrev:

Jo, en S4 hade ju varit kul men den är lite utanför budget;

Mitsubishi Exo IX fr. 379 900 kr
Subaru Impreza WRX STi fr. 399 900 kr
Audi S4 Avant fr. 536 900 kr (!)
BMW 330 ix fr. 381 000 kr

Sedan finns det ju tokmycket kul tillbehör till både Subaru och Mitsu, inte minst vad gäller väghållning och trimning. Dock låter det där med drivknutar som något man borde kolla upp...

Ahh jo, nu tänkte inte jag på en ny.
en 2.7 biturbo -00 går på ca 180-200K

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Automobil har ju testat subarun och mitsubishin i A-testet, leta upp det numret så får du aranterat en bra jämförelse! Vad jag minns var dom lite faschinerade av att mitsubishin tydligen var överstyrd(!) i orginalutförande... Inte jättvanligt bland "vanliga" bilar idag. Det gjorde den tydligen rätt spännande att köra, har fått lite inside information från just det A-testet och tydligen snurrades det friskt med EVo:n.

Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Trådstartare
meldert skrev:
Automobil har ju testat subarun och mitsubishin i A-testet, leta upp det numret så får du aranterat en bra jämförelse! Vad jag minns var dom lite faschinerade av att mitsubishin tydligen var överstyrd(!) i orginalutförande... Inte jättvanligt bland "vanliga" bilar idag. Det gjorde den tydligen rätt spännande att köra, har fått lite inside information från just det A-testet och tydligen snurrades det friskt med EVo:n.

Du har ingen idé om vilket nummer det skulle vara? Deras hemsida var ju sämre än dålig (om det nu är http://www.automobil.se/). Verkar inte vara uppdaterad på mycket länge, t ex en krönika som är daterad 2005-02-18. Snart ettårsjubileum på den.

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Subaru verkar funka kalas på bana. BMW M3 kör ju bl a forumledaren med bravur på banmötena, så de funkar bra både som brux- och banbil.

A master of going faster!
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

meldert skrev:
Vad jag minns var dom lite faschinerade av att mitsubishin tydligen var överstyrd(!) i orginalutförande... Inte jättvanligt bland "vanliga" bilar idag. Det gjorde den tydligen rätt spännande att köra, har fått lite inside information från just det A-testet och tydligen snurrades det friskt med EVo:n.

Men om jag fattade det rätt så testade de den med några väldigt skumma budgetdäck och inte de som sitter på den från fabrik. Så det testet var nog lite missvisande för Mitsuns del.

AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

meldert skrev:

Stämmer att Evosarna är överstyrda, men snurrningarna berodde nog på de 18" Hankookdäck som av någon anledning satt på...
Föredrar en lätt överstyrd Evo framför en plogande Subaru, men ge dig ut och provkör vetja!
/ Andreas

Du borde cykla mer!
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Ska du ha den som enda bil i familjen eller har ni en till? karv på utrymmen/dörrar? Barn/hund i familjen?
Det är lite avgörande för hur jag tänker svara...
Måste det vara ny?

Själv tycker jag Audi/BMW 4-krafsare är för tunga o tråkiga. Styrningen i Audi har jag aldrig gillat tex. Känns "fel" på något sätt.
Tror du tröttnar på dessa = hoppa över!

M3 är ett m bättre alternativ om du fixar utrymmena. (du har ju en Golf idag o verkar vilja ha Carrera4, så M3 borde funka)
Överlägset roligaste bilen med 5 säten!!
o bagaget rymmer mer än man kan tro.

Ska du promt ha en 4wd, skulle jag gå på nya Impreza, de brukar dessutom hålla bra.
Legazy spec-B är skoj men tillhör mer kategorin "sportig familjebil" tillsammans med Audi/BMW's vagnar med 4wd.

Själv är jag otroligt nöjd med min RX-8. Sanslöst kul. Inte mycket trängre än Golf o den är en riktig sportbil.
Motorn kräver varv o ylar störtskönt. Inte jättesnabb men har rätt känsla!
Visst...jag drömmer också om en Carrera.
o gillar du sitta lågt/cupé/väg-känsla som i en Porsche, är RX-8 ett mysigare val än en hög familjebil som Subbba, M3

Sollentuna
Här sen Feb 2003

Inga som helst problem med drivknutar. Har jag aldrig hört talas om. Då ska du ha trimmat en hel del innan det blir en "issue". En sti eller evo har rejält dimmensionerade grejer original.

Audi RS4 B9 2018
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

AndreasVHaninge skrev:

Stämmer att Evosarna är överstyrda, men snurrningarna berodde nog på de 18" Hankookdäck som av någon anledning satt på...
Föredrar en lätt överstyrd Evo framför en plogande Subaru, men ge dig ut och provkör vetja!
/ Andreas

Du får det att låta som att man måste byta bil för att få till balansen som man önskar om det råkar vara bra, är det så?

På min bil justerar jag ngt så blir det normalt sett bättre... en kränghämmare t.ex

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:
AndreasVHaninge skrev:

/ Andreas

Du får det att låta som att man måste byta bil för att få till balansen som man önskar om det råkar vara bra, är det så?

På min bil justerar jag ngt så blir det normalt sett bättre... en kränghämmare t.ex

Det han syftar på är nog att i ORIGINAL utförande så plogar subborna medans Evosarna kastar en smula.

Sen angående Atestet så tycker jag att det är rätt så irrelevant då det satt 18" fälgar med hankookdäck på som sagt. Förstår inte att dem körde testet iaf.
original på båda bilarna så sitter det hyffsat klistriga däck från fabrik. Skillnaden blir ju inte direkt mindre då.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004

Re: Kombinerad ban- och vardagsbil?

Stefan_A skrev:
Går i bilbytartankar (som vanligt)... Skall byta nuvarande Golf V GTI mot något annat som helst skall fungera både till jobbet och på track days. Har länge funderat på något med fyrhjulsdrift, har aldrig haft någon sådan så jag tycker det börjar bli dags för det. Tittar på Mitsu Evo IX och Subaru Impreza STi (-06). Endera av dessa med lite lätt trim till 320-340 hk borde kunna klara jobbet. Vad tror ni, vilken av dessa fungerar bäst på track days? Andra förslag (nej, budgeten tillåter inte en Carrera 4...)? Eller skall man titta på någon Audi quattro variant, BMW ix eller?

Vinterhälsningar
Stefan

Ett billigare alternativ är en Audi S3. Chippa till 260-270 hkr.
KW kit + krängare för 20 tusen och du har en bil som är snabb.

Kör sjäv en A3 TsQ med mindre effekt med bra resultat i t.ex
challenge på tullinge.

S3:an har ju dessutom bättre bromsar original än min A3.

Stockholm
Här sen Nov 2002

strat skrev:
Inga som helst problem med drivknutar. Har jag aldrig hört talas om. Då ska du ha trimmat en hel del innan det blir en "issue". En sti eller evo har rejält dimmensionerade grejer original.

Ahh, då är det kanske som man typiskt sett tror då! D.v.s. att kanske inte är drivknutarna som är känsliga....

Gävle
Här sen Apr 2004

Gustav Uhlander skrev:
Pär Hylander skrev:
AndreasVHaninge skrev:

/ Andreas

Det han syftar på är nog att i ORIGINAL utförande så plogar subborna medans Evosarna kastar en smula.

Sen angående Atestet så tycker jag att det är rätt så irrelevant då det satt 18" fälgar med hankookdäck på som sagt. Förstår inte att dem körde testet iaf.
original på båda bilarna så sitter det hyffsat klistriga däck från fabrik. Skillnaden blir ju inte direkt mindre då.

Subarun har hela sin motor framför framaxeln inte helt idealiskt.
Ang, problem med en ny eller lätt beggad Evo så tror jag inte att du behöver fundera över något, ruskigt drift säkra bilar!

Ang, Automobils A test så pratade jag med jarlmark och det var en helt felställd bil som dom fick.
Cambervinklarna var fel och däcken var som nämts undermåliga.
Vid kontakt med Mitsubishi Sverige var dom helt oförstående enligt deras mening satt det "nya" däck på bilen

Jag åker på 1,36 på GR med lätt moddning, helt orginal 1,38 deras testbil kom inte längre än till 1,40,7!

Svårt att hitta en bil som är så mångsidig och stryktålig, följ Evo spåret är mitt tips
Har även haft förmånen att köra mot Subaru på Bilsports SS och det var enorm skillnad i tider!
Kommer snart ett reportage i Bilsport om detta.

BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kombinerad ban- och vardagsbil?

Chrisss skrev:
Stefan_A skrev:

Vinterhälsningar
Stefan

Ett billigare alternativ är en Audi S3. Chippa till 260-270 hkr.
KW kit + krängare för 20 tusen och du har en bil som är snabb.

Kör sjäv en A3 TsQ med mindre effekt med bra resultat i t.ex
challenge på tullinge.

S3:an har ju dessutom bättre bromsar original än min A3.

Har både ris och ros angående S3:an, körde en sån en hel del i jobbet förut (bland dom sista svensksålda 225hk) Bekväm och bland om roligaste Audi jag kört (jmfrt med RS6 och S4 V8)
Haldexen är sådär, växlar mellan fram/fyrhjulsdrift mitt en kurva t.ex. Och lite andra egenheter (ska väl finnas nån programvara som råder bot på det) Utväxlingen är kass, man är tvungen att kasta i trean för att nå 100 t.ex.

Hade också en liten rattlåsduell mellan en S3:a och min Kelleners-trimmade Mini jag hade.
skiljde 1-2 bilängder till 150km/h ungefär till min fördel i Minin och S3:an hade enligt ägaren runt 280hk, verkade vara utväxlingen som var största boven.
S3:an är trotts övervikten en mkt trevlig alroundbil
Citera
asn
milano
Här sen Jan 2006

en tvr cerbera er jo en morsom bil med trivelige kjoreegenskaper og bra fartsresusjer. kankje ikke den beste kvaliteten på interior og andre "uviktige" ting, men en stabil v8 med basis fra rover. fårs kjopt i UK fra £16k og oppover for biler i god bruksstand. antagelig ikke det mest okonomisk fornuftige men et bra komperemiss i mine oyne.
mvh aksel

1, 2   >>
6589 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande