| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racetech
Lite aerodynamik
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6010 totalt) |
|
|
||||||
|
på tal om aerodynamik.. vad säger besiktningen om man har nitat fast aluplåtar under bilen så den är helt slät... blir dom griniga då
|
||||||
om de inte kommer åt att kolla rost, avgasläckor, länkarmsbussningar etc. så blir de nog svårt att få igenom den. Smidigast är väl att plocka bort dylika modifieringar innan besiktningen. För övrigt kan jag inte föreställa mig att de skulle klaga. |
||||||
Runt Cd= 0.32 kanske, dvs som en rund nit. Enligt RaceCar Engineering Nov-05, som bilderna är hämtade ifrån, så skall man använda så tunn tejp som möjligt också.... ....som sagt vad, många bäckar små...
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Ja, en välpolerad bil ger ju också mindre motstånd i luften och går således fortare
|
||||||
Det där är ju en sanning med modifikation. En ren och snygg bil går fortare än en skitig bil. De beror inte enbart på smutsen. För en som ha ordning och reda på sina grejer har också en ren och snygg bil. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Men vänta nu, det där citatet kommer från Krille och inte från mig.
_________________ Anders Hansson |
||||||
Sorry! Försökte ju bara vara duktig och klippa och klistra...men så fel de blev!
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
|
tilbaka lite till plåt under bilen.. vad ska man ha? plåt eller alu.. hur tjockt? eller tunnt.. kommer det göra skillnad? och spelar det någon roll om det blir format såm ett båtskrov?
|
||||||
jag har funderat på att gjuta upp ganska tunna glasfiberplattor som kan fäster under bilen ut till kjolarna 8om man nu har sådana...). skulle det kunna gå ? bra eller anus
har funderat ett bra tag på detta !! vikten kommer ju på rätt sida, men kommer det att bli sladdrigt ?? då kan man ju gjuta in förstyvningar, men blir det tyngre än alu då ??
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
Kolla i min projet tråd där har jag gjort en platta under främredelen av bilen med glasfiber och 5mm divenycellkärna blir både lätt och stumt., du kanske får avakta ett tag för servern verkar inte vilja fungera justnu |
||||||
Ett gränsskikt får du väl ändå. Det du vinner är väl mikroskopisk turbulens som fördöjer avlösningen/separationen på vissa ställen på bilen. Antingen ger det högre eller lägre toppfart, beror nog på hur bilen är formad. Provmåla du först!
_________________ Mikael Arnberg |
||||||
Det har du nog rätt i. Nu knäckte du mitt genomseriösa resonemang . Bara att bryta ihop och komma igen, alltså.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
detta var roligt.. men hur ska man göra med avgasystemet.. det går ju inte att ha 3 burkar under bilen så dom måste ju bort.. avgasystemet får man lägga under plåten annars eldar man väll upp allt som finns. nu skulle jag vilja ha ett lager aluplåt liggandes. ska botten vara helt slät eller kan det böjas lite längsled i front och bak.. hur gör man vid bakaxeln?
oj vad många tankar det blir |
||||||
Hela undersidan behöver inte vara slät. Börja med att lägga igen under motorn, där genereras mycket lyftkrafter och luftmotstånd av all luft som passerar in genom kylaren och ut under bilen. Börja dock med att montera en splitter. Först bör man jobba med att så lite luft som möjligt skall passera under bilen. Varför gå över ån för vatten och inte se skogen för alla träden...... = först när resten av bilen är modifierad skall man börja släta till undersidan. _________________ Avregistrerad användare |
||||||
![]() |
Racetech
Lite aerodynamik
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6010 totalt) |
