Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Säkring av drivknutsbultar
1, 2   >>
4582 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
Säkring av drivknutsbultar

Hej!

Jag måste säkra sex stycken drivknutsbultar från att backa ur på en 911:a. Detta är egentligen lastbilsknutar med custombyggda axlar på en adapterring bultad till vanliga medbringare.

Det är sex stycken M12 12.9 insexbultar som håller knutar mot adapterringen. Dom får ej backa ur. Min idé är att borra 1mm hål i bultskallar (om det går att borra i 12.9 bultar), droppa Loctite, dra åt bultar till angiven moment och sen säkra bultar med säkerhetswire som dras igenom hålen.

Någon som har bättre förslag? Bilen ska köras på ringen i maj och det uppstår otrevliga skador när axlar får veva fritt i hjulhuset. Det kommer att hänga massa oljerör och växellådskylningspinaler där och skadas dom så är det game-over.

Alternativ två är att använda Schnorr brickor eller både och.

Det här vill jag göra:



Sånt här får ej förekomma:

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rätt moment vid montering "ska" räcka.

Visst går det att borra i 12.9 skruvar. thumbs up Använd rätt grejer bara
Hårdmetallborr är att föredra, alternativt fräser du hålen.
Att låsa med tråd är ju allmänt vedertaget inom flygbyggerier. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Precis som Anton säger, najtråd kör man med inom flyget.
Det vet vi flygmekaniker att det inte lossnar så länge tråden inte tvinnas för hårt så den kan gå av, men kör du med riktig najtråd så lossnar det bara när du klipper tråden om du tvinnat den rätt.
Kan ev. kolla upp hur tätt den ska tvinnas om jag hittar böckerna, har för mig att jag nånstans har kvar utbildningsmaterialet från SAAB aerospace.


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re: Säkring av drivknutsbultar

beepbeep skrev:
Hej!

Jag måste säkra sex stycken drivknutsbultar från att backa ur på en 911:a. Detta är egentligen lastbilsknutar med custombyggda axlar på en adapterring bultad till vanliga medbringare.

Det är sex stycken M12 12.9 insexbultar som håller knutar mot adapterringen. Dom får ej backa ur. Min idé är att borra 1mm hål i bultskallar (om det går att borra i 12.9 bultar), droppa Loctite, dra åt bultar till angiven moment och sen säkra bultar med säkerhetswire som dras igenom hålen.

Någon som har bättre förslag? Bilen ska köras på ringen i maj och det uppstår otrevliga skador när axlar får veva fritt i hjulhuset. Det kommer att hänga massa oljerör och växellådskylningspinaler där och skadas dom så är det game-over.

Alternativ två är att använda Schnorr brickor eller både och.

Det här vill jag göra:



Sånt här får ej förekomma:


2mm hål är nog lämpligt, och minst 1mm glödgad tråd.

Fungerar utmärkt, du kan skippa gänglåsningsmedel.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rätt moment till att börja med. 1mm låstråd, 2-3 tvinnvarv per cm. Lägg tråden runt bultskallen så att om en bult ska lossa så drar den åt den andre, det orkar inte vibrationer etc med.
PMa adress om du behöver några varv låstråd.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
Tack för alla goda råd!

Jag har bestämt mig att köra med både Loctite och tråd. Bultarna har redan släppt några gånger. Frågan är:
Hur säkrar man bäst runt skallen och hur stort hål borrar man?

Någon som är flygmek här?

Jag tänkte tvinna tråden och sen köra ena tråden igenom hålet och andra runt skallen, vända så att dom dras åt om någon lossnar. Eller ska man tvinna och köra bägge trådar genom bultskallen? 2mm hål genom 12.9 bult lär bli ruskigt svårt att borra


Kristian, jag tar glädjeligen emot lite låstråd!
PM:ar sen!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



På sidan 15 i Carroll Smiths bok Prepare To Win är en helt korrekt beskrivning hur trådlåsning ska se ut.
Det jag egentligen säger är att köp Carroll Smiths böcker Prepare To Win och Tune To Win där finns mycket att läsa, det finns en tredje bok Enginer To Win men starta med dom två första.

Lås skruvarna två och två, borra hål genom hela skallen lås med 0,8mm tråd. Dra en tråd genom skallen den andra runt, tvinna tråden igen klipp av så du har 1,5-2 cm tvinnat kvar , vik änden så du inte kan riva dig på den.

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



beepbeep skrev:
Tack för alla goda råd!

Jag har bestämt mig att köra med både Loctite och tråd. Bultarna har redan släppt några gånger. Frågan är:
Hur säkrar man bäst runt skallen och hur stort hål borrar man?

Någon som är flygmek här?

Jag tänkte tvinna tråden och sen köra ena tråden igenom hålet och andra runt skallen, vända så att dom dras åt om någon lossnar. Eller ska man tvinna och köra bägge trådar genom bultskallen? 2mm hål genom 12.9 bult lär bli ruskigt svårt att borra


Kristian, jag tar glädjeligen emot lite låstråd!
PM:ar sen!


Tycker du det blir lättare att borra ett hål med mindre diameter så gör det, 2mm brukar vara minsta dimensionen som går att borra... Räcker att tråden går att få igenom.

_________________
Roland Johansson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Cabri skrev:
På sidan 15 i Carroll Smiths bok Prepare To Win är en helt korrekt beskrivning hur trådlåsning ska se ut.
Det jag egentligen säger är att köp Carroll Smiths böcker Prepare To Win och Tune To Win där finns mycket att läsa, det finns en tredje bok Enginer To Win men starta med dom två första.

Lås skruvarna två och två, borra hål genom hela skallen lås med 0,8mm tråd. Dra en tråd genom skallen den andra runt, tvinna tråden igen klipp av så du har 1,5-2 cm tvinnat kvar , vik änden så du inte kan riva dig på den.


Han skrev en bok som heter "Nuts, Bolts, Fasternes and Plumbing" Det står på baksidan att han hade tänkt kalla den "Screw to win" men vågade inte.. Hans böcker kan man läsa som skönlitteratur.

_________________
Arne Lindgren
Citera
asn
milano
Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



låse tang og låsetråd får du kjopt her: http://www.demon-tweeks.co.uk/
jeg vil annbefale deg og kjope en tang med "auto return".
har en håndbok for flymek med bilder av alternative godkjente fremgangsmåter. min scaner fungerer ikke, men jeg kan fakse kopi om det er onskelig.
mvh aksel

_________________
Aksel Ness
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
Har nu bestämt mig för Loctite och Nordlock brickor...dom där jävla brickor får man inte av vare man sig man vill eller inte. Fick tag på en leverantör i närheten också.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nordlock, det är alltså så de heter. thumbs up
Vi har semsat en del sånt på jobbet och jag har funderat över vad dom heter osv.
Funktionen är suverän

_________________
/Anton Lillsund
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
Jo, man får bara en chans att dra åt bulten Sen sitter den som satan själv. Testade dra åt en liten vingmutter lite lätt...efter det får man ta till våld för att få upp den.

Tyvärr kostar brickor ofta flera gånger mer än själva 12.9 bultar Köpte fyra stycken M16 brickor igår...pris 200 nånting plus moms. Mina über-värsting insex MC16 12.9 bultar gick på 40:- styck typ. Men men...det kostar mer att ha lös axel som vevar runt i hjulhuset antar jag.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vilken typ av ytbehandling har dessa brickor?
Jag har inte tagit mig tid att titta på de färdiga detaljerna på jobbet, bara de obehandlade brickorna.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480



Skulle inte fjädertalrikar i rätt tjocklek vara minst så pålitliga som nordlock brickorna?

Vad är nordlock brickorna uppfundna för?? (flyg, olje, bilindustrin?)

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi (mitt jobb) har bilindustrin som kund i detta fall.


Det här med fjäderbrickor... Måste dom inte vara bra stabbiga om dom ska ha en låsande verkan. Om det angivna momentet lossnar av tex vibrationer så har väl inte en fjäderbricka mycket att säga till om när det gäller låsning?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jovani skrev:
Skulle inte fjädertalrikar i rätt tjocklek vara minst så pålitliga som nordlock brickorna?

Vad är nordlock brickorna uppfundna för?? (flyg, olje, bilindustrin?)

Nordlock är bättre, jag gjorde en utredning för ett tag sen angående deras funktion. Lika bra som i reklamen är dom kanske inte men bra är dom.
Fast till våra flygplan varken får eller vågar vi använda dom...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Så nordlock är alltså ej demonterbara?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Megablade skrev:
Så nordlock är alltså ej demonterbara?

Jodå!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Wannabee
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 12



Jovani skrev:
Skulle inte fjädertalrikar i rätt tjocklek vara minst så pålitliga som nordlock brickorna?

Vad är nordlock brickorna uppfundna för?? (flyg, olje, bilindustrin?)


Nix, de kryper (ger sig) och man förlorar förspänning. Är faktiskt bättre utan bara man drar tillräckligt hårt.

_________________
Staffan Karlsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
Wannabee skrev:
Jovani skrev:
Skulle inte fjädertalrikar i rätt tjocklek vara minst så pålitliga som nordlock brickorna?

Vad är nordlock brickorna uppfundna för?? (flyg, olje, bilindustrin?)


Nix, de kryper (ger sig) och man förlorar förspänning. Är faktiskt bättre utan bara man drar tillräckligt hårt.


Huh? Kryper Nordlock-brickor och ger sig? Är det alltså bättre utan?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Säkring av drivknutsbultar
1, 2   >>
4582 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande