| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Säkring av drivknutsbultar
|
1, 2 >> 4582 besök totalt |
|
Säkring av drivknutsbultar
Hej! Jag måste säkra sex stycken drivknutsbultar från att backa ur på en 911:a. Detta är egentligen lastbilsknutar med custombyggda axlar på en adapterring bultad till vanliga medbringare. Det är sex stycken M12 12.9 insexbultar som håller knutar mot adapterringen. Dom får ej backa ur. Min idé är att borra 1mm hål i bultskallar (om det går att borra i 12.9 bultar), droppa Loctite, dra åt bultar till angiven moment och sen säkra bultar med säkerhetswire som dras igenom hålen. Någon som har bättre förslag? Bilen ska köras på ringen i maj och det uppstår otrevliga skador när axlar får veva fritt i hjulhuset. Det kommer att hänga massa oljerör och växellådskylningspinaler där och skadas dom så är det game-over. Alternativ två är att använda Schnorr brickor eller både och. Det här vill jag göra:
Sånt här får ej förekomma:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Rätt moment vid montering "ska" räcka.
Visst går det att borra i 12.9 skruvar.
Hårdmetallborr är att föredra, alternativt fräser du hålen. Att låsa med tråd är ju allmänt vedertaget inom flygbyggerier. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Precis som Anton säger, najtråd kör man med inom flyget.
Det vet vi flygmekaniker att det inte lossnar så länge tråden inte tvinnas för hårt så den kan gå av, men kör du med riktig najtråd så lossnar det bara när du klipper tråden om du tvinnat den rätt. Kan ev. kolla upp hur tätt den ska tvinnas om jag hittar böckerna, har för mig att jag nånstans har kvar utbildningsmaterialet från SAAB aerospace.
|
||||
|
Re: Säkring av drivknutsbultar
2mm hål är nog lämpligt, och minst 1mm glödgad tråd. Fungerar utmärkt, du kan skippa gänglåsningsmedel. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Rätt moment till att börja med. 1mm låstråd, 2-3 tvinnvarv per cm. Lägg tråden runt bultskallen så att om en bult ska lossa så drar den åt den andre, det orkar inte vibrationer etc med.
PMa adress om du behöver några varv låstråd. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Tack för alla goda råd!
Jag har bestämt mig att köra med både Loctite och tråd. Bultarna har redan släppt några gånger. Frågan är: Hur säkrar man bäst runt skallen och hur stort hål borrar man? Någon som är flygmek här? Jag tänkte tvinna tråden och sen köra ena tråden igenom hålet och andra runt skallen, vända så att dom dras åt om någon lossnar. Eller ska man tvinna och köra bägge trådar genom bultskallen? 2mm hål genom 12.9 bult lär bli ruskigt svårt att borra
Kristian, jag tar glädjeligen emot lite låstråd! PM:ar sen! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
På sidan 15 i Carroll Smiths bok Prepare To Win är en helt korrekt beskrivning hur trådlåsning ska se ut.
Det jag egentligen säger är att köp Carroll Smiths böcker Prepare To Win och Tune To Win där finns mycket att läsa, det finns en tredje bok Enginer To Win men starta med dom två första. Lås skruvarna två och två, borra hål genom hela skallen lås med 0,8mm tråd. Dra en tråd genom skallen den andra runt, tvinna tråden igen klipp av så du har 1,5-2 cm tvinnat kvar , vik änden så du inte kan riva dig på den. _________________ Robert Gustafsson |
||||
Tycker du det blir lättare att borra ett hål med mindre diameter så gör det, 2mm brukar vara minsta dimensionen som går att borra... Räcker att tråden går att få igenom. _________________ Roland Johansson |
||||
Han skrev en bok som heter "Nuts, Bolts, Fasternes and Plumbing" Det står på baksidan att han hade tänkt kalla den "Screw to win" men vågade inte.. Hans böcker kan man läsa som skönlitteratur. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
låse tang og låsetråd får du kjopt her: http://www.demon-tweeks.co.uk/
jeg vil annbefale deg og kjope en tang med "auto return". har en håndbok for flymek med bilder av alternative godkjente fremgangsmåter. min scaner fungerer ikke, men jeg kan fakse kopi om det er onskelig. mvh aksel _________________ Aksel Ness |
||||
|
Jo, man får bara en chans att dra åt bulten
Sen sitter den som satan själv. Testade dra åt en liten vingmutter lite lätt...efter det får man ta till våld för att få upp den.
Tyvärr kostar brickor ofta flera gånger mer än själva 12.9 bultar Köpte fyra stycken M16 brickor igår...pris 200 nånting plus moms. Mina über-värsting insex MC16 12.9 bultar gick på 40:- styck typ. Men men...det kostar mer att ha lös axel som vevar runt i hjulhuset antar jag.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Skulle inte fjädertalrikar i rätt tjocklek vara minst så pålitliga som nordlock brickorna?
Vad är nordlock brickorna uppfundna för?? (flyg, olje, bilindustrin?) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Vi (mitt jobb) har bilindustrin som kund i detta fall.
Det här med fjäderbrickor... Måste dom inte vara bra stabbiga om dom ska ha en låsande verkan. Om det angivna momentet lossnar av tex vibrationer så har väl inte en fjäderbricka mycket att säga till om när det gäller låsning? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Nordlock är bättre, jag gjorde en utredning för ett tag sen angående deras funktion. Lika bra som i reklamen är dom kanske inte men bra är dom. Fast till våra flygplan varken får eller vågar vi använda dom... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Nix, de kryper (ger sig) och man förlorar förspänning. Är faktiskt bättre utan bara man drar tillräckligt hårt. _________________ Staffan Karlsson |
||||
Huh? Kryper Nordlock-brickor och ger sig? Är det alltså bättre utan?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Säkring av drivknutsbultar
|
1, 2 >> 4582 besök totalt |

