| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avancerad fjädring.
|
1, 2 >> 4289 besök totalt |
|
Avancerad fjädring.
Håller på att göra ritningar till en bil som jag nog kommer bygga. Har fastnat på en sak. Hur löser man fjädringen på en sån här.
Finns ju nästan ingen plats för fjädringsväg. Eller det räcker? |
||||
|
Sök på google efter en sida som heter Moulsan corner (Felstavat.)
Du kommer finna alla dina frågor om sportvagnsårototyper besvarade i ett naffs. Iaf chassi, fjädring och aerodynamik. |
||||
|
Re: Avancerad fjädring.
Vad skall Du ha bilen till? Kanske låter förmätet att jag formulerar mig så, men det handlar om att kunna svara på Din fråga. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
http://www.mulsannescorner.com/ har inte så mkt om BMW LMRn
Bilen ska användas på bana och tanken är också att den ska SFRo reggas om det går. |
||||
http://www.mulsannescorner.com/ Spontant känns det som att hjulupphängningen är det första man designar på en bil, om den ska användas till kompromisslös racing. Något jag gissar är planen, med tanke på inspirationskällan. Den vanligaste lösningen är att placera stötdämparna centralt i bilen och låta dem agera mot hjulet via stöt/dragstänger. Detta motiveras oxå med möjligheten att utnyttja utrymmet mellan hjul och ram/monocoque i ett areodynamikst syfte utan en stötdämpare som stör flödet. |
||||
Trodde du skulle bygga en Sportvagn och då hittar du inte en bättre grundläggande infokanal över hur det ser ut på olika bilar som finns idag. Sen om de heter BMW, Lola eller Gösta spelar inte ngn som helst roll. När du kollat runt lite påsidan och börjar fundera på varför sakerna sitter där de gör köper du Göran M:s två böcker som handlar om chassi. Nu vet jag inte hur mkt matte du kan, men dessa kan vem som reda ut utan ngn förkunskap utöver vanlig folkskola i ämnet. Enklare att svara på frågor om du berättade lite mer om vad du ska bygga som Göran sa. |
||||
|
Har läst mycket matte
men var ett tag sen men det ska nog gå.
Ska bygga en replica på bmw v12 LMR försöka få den igenom en sfro besiktning. Chassiet har jag inte bestämt mig för än men det blir nog ett rörrams chassi är lite osäker på hur man ska konstruera monochock Motorn blir en bmw v8 med överladdning och strypt insug osv. Ska användas flitigt på bana och även kunna användas ute i trafiken om det är genomförbart. |
||||
|
Svaret är att de knappt har någon fjädringsväg. Bilarna är extremt hårda för att aerodynamiken ska vara så effektiv som möjligt.
Downforcen aerodynamiken producerar ökar greppet mer än vad man förlorar på att ha bilen extremt hårt fjädrad. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Va? Finns det #2 också?
Den har jag missat! |
||||
2:an avhandlar enbart A-armar. Inte köpt den än men fick en provtitt på mässan av Göran. |
||||
oki, låter klart omfattande. Varför strypt insug? Eller missuppfattar jag dig helt?
Lycka till. |
||||
Med andra ord blir det omöjligt att köra den på vanlig väg? Eller man kan lösa detta?
|
||||
Tack, det är omfattande men inget som ska vara klart igår direkt
Insuget är för besiktningen blir svårt att klara 15kw/100kg med en sån bil. lite laddtryck på bmw v8an o man har mkt hk
|
||||
|
Frågan är väl snarare varför vill man köra en sån på allmän väg? Jag tycker min räser är tillräckligt otrevlig och obekväm, en LMP-lookalike är nog vidrig på vanliga vägar.
Kul banprojekt dock.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Du kan inte besitkiga med strypt / ommappad motor på regbes. Bara så du vet. Det är orig specifikation som gäller. dvs 286 hk eller dyl. Som M60/M62 motorn har. bara ett heads up
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Har varit i kontakt med både VV och SFRo strypningar i insuget godtas. Bara man kör på rullandelandsväg efteråt. |
||||
Bara för att man ska kunna Bor hyffsat närma Ring Knutstorp med (1,5 km) och ALLTID när det är dags att köra där står polisen o väntar så vill kunna köra dit.
|
||||
Praktiskt sett blir det nog det. Du kan inte bygga en bil som är så låg och har några få cm i fjädringsväg, som samtidigt klarar fartgupp, potthål och liknande. Den där klarar nog inte ens vanliga slitspår i asfalten. Det enda möjliga är att höja den och ev. öka fjädringsvägen, om det nu är så noga med komfort. Fjädringsväg klarar man sig i värsta fall utan, men markfrigång klarar man sig inte utan om man tänker köra på allmän väg. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
åfan, det säger du Spännande. Då finns det ju hopp för min snurra också då isf. jaja, då får jag väll bara önska lycka till!!
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Ska till jobbet nu (8h att utveckla det här
) återkommer imorgon med mer idéer o grejer.
|
||||
|
Allting går! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Vad gäller hjulupphängningar så kopierar du lämpligast någon Lola eller liknande. Sedan konstruerar du ett luftfjädringssystem som kan reglera både fjäderkonstanter och ride height, så att du kan köra både på gatan och få en kompetent spec för racerbanan. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avancerad fjädring.
|
1, 2 >> 4289 besök totalt |

