Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 8089 besök totalt |
Köpa budget "rejs" bil.
Funderar på att köpa en bil att rejsa med. dvs. sälja skodan, den är för "fin" tycker jag.. ![]() Det ska vara en "billig" (max 25 lax) bil som är helst bakhjulsdriven och med enkla medel kan få snabb och rolig. Har kikat mycket på BMW 325 E30 med diffbroms. Även Nissan 200 sx. Har ni några andra tips? _________________ Mathias Lövdblad |
||
Opel ascona b? kadett c.. de brukar man få BILLIGT
![]() håller själv på med en ascona B -81 som ska bli en busbil / rejsa bil.. den har kostat mig hitills 3000kr.. men då är det ju lite ![]() mvh |
||
Alfa GTV? Porsche 924? Mazda RX7? Tre klassiska bakhjulsdrivna sportbilar...annars får jag nog hålla med om att 325:an är ett suveränt val! Skall du satsa på en 75:a så är 3.0:an tveklöst trevligast, diffbroms som standard och en underbar motor. 75 TS:n är inte fel den heller iofs, lite bättre balans än bilarna med sexa och även den har diffbroms.
Köpte själv en 944:a för samma ändamål för ett tag sedan, lite mer pengar men jäklars vad mycket bil för pengarna...är helnöjd ![]() /patrik _________________ /Patrik Rylander |
||
Kanske är jag jättepartisk, men försök få tag på en 318is 16v E30 istället för 325 E30. 325 E30 är rättså framtung (enligt min erfarenhet) medan is:en är mer neutral och välbalanserad som M3:an.
om du hittar en is så har den även alltid M-chassie vilket inte alla 325i har vilket gör att den går att svänga med också. Säger inte på något sätt att 325 E30 är obalanserad för den är kalaskul och bra på alla sätt och vis. Missuppfatta mig rätt. ![]() Andra saker som är till fördel för is:en är att M42:an som sitter i nosen verkar gå och hålla hur länge som helst även vid hård körning (den tillverkas ju nästan likadan idag som 1990), den drar lite soppa (VIKT!), är varvvillig som en MC om du pillar en aning med den och väger mindre (som sagt). _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Det där ämnet avhandlades ganska flitigt i forumets barndom. För mig slutade det med en Porsche 924.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Re: Köpa budget "rejs" bil.
Jag köpte nig en nissan cherry, visseligen framhjulsdriven... men hur som helst så har det kosta ca 40000:- med inköpet kolla in: http://user.tninet.se/~kbb876r/index _________________ Christoffer E |
||
Kan tipsa om att det finns inte mindre än tre Alfa 75 Turbo till salu i annonserna på Alfaklubbens hemsida
Diffbroms, bra vrid, lätt fyra i nosen... Kul körmasin, jag har en själv. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Är kanske oxo lite partisk
![]() Alfa 75 Titta efter en TS. 2 liters motor på 148kusar. 1200kg vikt. (går bevisligen att banta till 950kg med små medel) Diffbroms. 50/50 viktfördelning, de-dionaxel, bra bromsar om man uppgraderar beläggen. Otroligt bra väghållning går att få ur dom med lite trix. Åkte som passagerare i ett sådant budget bygge på 1.21 på Gelleråsen ifjol. imponerande, tyvärr har ju en del lite skräck över dessa genuint coola bilar. Går att hitta dom för kaffepengar. Turbon och v6:orna ger mer knuff men är dyrare drift/inköp så då förfaller iden med budgetbygge kanske. Har du budget på 25k så har du 10-15k kvar att bygga för med en sådan maskin _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Turbo har allt det där plus 155 Hk i motorn (går att få upp till betydligt mer med små medel) och MASSOR mer vridmoment i mellaregistret.
![]() Jag hade en TS, sålde och köpte turbo ist. ![]() Finns en för 22 000 på hemsidan jag länkade till ovan. Till TSens fördel är väl slutväxeln på 4.1 mot turbons 3.909... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Säg som såhär. Provkör så förstår du oss alfa entusiaster ![]() Alfa klubben är dessutom mycket företagsam med banträffar. Vanligaste bilen på dom träffarna? Jo, alfa 75 och det finns en mycket bra anledning till detta. Men som sagt provkör och bilda din egen uppfattning... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Eftersom jag haft både 75 TS och 323 E30 med ungefär samma miltal och årsmodell så vågar jag mig på att uttala mig. Detaljkvaliteten på BMW:n är MYCKET bättre än på Alfan men när det gäller motor, bromsar etc. så tror jag mer att det är exemplaret som avgör. Växellådan är ett rätt trist kapitel i Alfan men inte alls så dålig som många påstår. Rostar gör dom ju bägge två men kanske främst Alfan...fast det finns ganska gott om exemplar som är riktigt fina. Alfan är garanterat billigast i inköp och det går alla gånger att få en helt okej TS för 10-15 papp.
Största plusen med Alfan är motorn (i alla fall TS motorn), bromsarna och priset. Minusen är att man sitter rätt dåligt (i alla fall jämfört med BMW:n), torsionsstavarna fram som gör det bökigt att sänka/styva upp bilen och det kassa elsystemet i bilen. Största pluset med BMW:n är väl att kvaliten är lite högre. Sen är det mycket en smaksak, det är onekligen två körglada bilar och Alfan har onekligen ett temprament som BMW:n åtminstone delvis saknar. /Patrik _________________ /Patrik Rylander |
||
"Ska helst vara bakhjulsdriven"!? Audi!! Finns ju både fram och quattro! 80/90/GT "Type 81" och allt vad de heter!? T ex den välbeprövade 2,2 liters 5cyl, välskött håller den "hur länge som helst"...suveränt ljud och skön lättpetad orginallåda! Mkt bra kvalitet överlag i bilen och lite mer personlig/unik touch om du väljer 4d!
Den motorn finns i flera olika karosser t ex Audi90 som gjordes -85/86 väger ca 1100kg och inte svår att banta ner...eller Coupé GT!? Finns massor av roliga motordelar till dem från t ex Audi turbobilarna som inte är allt för svåra att få dit...sägs det!? Varför inte en 80 GTE? Verkar vara mycket bra ordning i Audiklubben med banträffar etc.! För ca 15tkr får du nog tag i ett bra exemplar och har då en pengar kvar till delar! _________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||
Partisk var det ja...
![]() Tycker nog Rylander lyckats bra med sin jämförelse mellan 75 och E30. Beror ju dock på vilket motorallternativ man väljer i repektive bil. Jag håller mig till att utala mig om "det jag kan", mao E30. ![]() 325i: Bra knuff och en UUUUUUUNDERBAR motor. 318is: UUUUUUNDERBAR ballans och en pigg och varvvillig motor som vill ha/kräver varv. Som Johan F.k.a M3E30 sa till mig: "325 är nog den perfekta bruksE30 för dom pengarna... Men is:en är nog skojjigare som ren busbil." Hur mitt val föll kan du se undertill... ![]() |
||
Praktiskt :-)...ok, vad jag menade var att vill man vara lite mer individuell så är 4d att föredra. Det är ju stor skillnad designmässigt på Audi's coupé GT och 4d...
Har själv haft bla a (E30) 318Is, 320 och 325...har även hunnit med M3/E36 och var nu sugen på att prova någonting billigt och annat än BMW 3-serien och jag valde Audi90 som "rejsbil". Använder den även till vardags, tycker om tyska bilar, ville ha kvaliet och lite mer "udda bil" än E30... Håller annars med flera andra här att det är inte mycket som slår E30 i det här ändamålet! Bana=318IS En annan fördel med 318Is är att det ska finnas mer utrymme under huven att kompletera mer t ex turbo. (Har dock inte provat själv!) Bra att vara uppmärksam på är att det fanns en modell som kallades "IS" redan -88 som har 8v och 118hk...tror jag!? Jag tror att den motorn hette M40, kan ha fel, officiellt kallades den för "318 IS" och hade en hel del liknande extriör som 16v men utan M42 motorn. Trist att köpa fel av misstag!! Jänkare?? Camaro? Firebird? Ford Sierra? Porsche 924t? Volvo T? Saab T? _________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||
Bra påpekande för "icke-nummer-fanatiker" som en annan!
![]() Mao ska man kolla efter en -90 eller -91 då man söker E30 318is. En 16V alltså. Lycka till! |
||
om du kollar på Alfan så finns det ett par punkter du bör kolla.
-Rost, verkar vara extremt individuellt, vissa rostar som om de vore lackade med saltvattenbaserade färger (nåja nästan iaf) medans andra kan stå ute i tio år utan en fläck... De mest vanliga ställena är: *Bagagerumsgolvet, kolla längs förstärkningsplåten på sidorna och om det är en modell med tanken under bagagerumsgolvet så skall du peta hårt med en skruvmejsel i bakre högra hörnet, där sitter fästet för bensintanken nämligen och där kan det rosta en del. rosten här hör ihop med nästa punkt. *under baklamporna, pga att lamporna är det som tätar bilen ifrån regnvatten så kan en dålig gummilist förstöra massor, läcker den så kommer allt vatten som rinner från taket via dräneringen i skarven bagagelucka/skärm rinna in i lampan/bagagerummet och lägga sig i skarven mellan plåtarna... ![]() Kan också uppkomma om nån varit oförsiktig vid montering av bakre stötfångare och därigenom skavt hål på färgen. *skärmkanterna runt om, kan vara svårt att se om det sitter skärmbreddare på bilen... Känns om man stoppar in handen. *skarven mellan tröskeln och hundbenet/bakskärmen och främre nedre delen av bakre hjulhus. värre på tidiga bilar eftersom det inte satt innerskärmar bak förrän -88. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 8089 besök totalt |