Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa ECU-kablage
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4337 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Köpa ECU-kablage

Jag bor granne med ELFA så det borde vara möjligt att handla kabel för inkoppling av en MBE 941. Men vad köper man? En mångledare med lite olikfärgad kabel????

A master of going faster!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Köpa ECU-kablage

apex skrev:
Men vad köper man? En mångledare med lite olikfärgad kabel????

Hur många parter och vilken area på kabeln?

apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tror det är typ 40 parter med 0,5 och 0,75 mm2 area.

Fast jag använder väl 25-30 av dem till MBE:t thumbs up

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ingen? Vad brukar ni köpa?

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har handlat en hög med kabelrullar i olika area med olika färgkodning (3 olika areor och varje i 8 färgkodningar).
Sen använder jag mig av ngn sorts kabelstrumpa eller likn för paketering av dessa.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

apex skrev:
Jag bor granne med ELFA så det borde vara möjligt att handla kabel för inkoppling av en MBE 941. Men vad köper man? En mångledare med lite olikfärgad kabel????

Till de MBE-härvor jag byggt så har jag oftast använt svart RK-kabel (koppar, flertrådig, hyffsat mjuk) 0.5, 0.75 och 1.5 (beroende på funktion i härvan). Mäter upp rätt längder till respektive kontakt och paketerar sedan kablarna i oljebeständig krympslang.

Tänk på att kabeln till vevaxelgivare & kamaxelgivare (om du har sådan) ska vara en skärmad 2-ledare.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Vad finns det för tjusig krympslang att dra över kablarna?
Funderar på hur man bäst löser det när man har en hel härva som sen grenar sig, blir inte så snyggt i övergångarna?!
Köpte in en tape till jobbet från Wurth som är någon form av isoleringsbandaktigt och som blir rätt snyggt när man tejpar, eltape blir ju liksom inte direkt följsamt och snyggt... Funderar på om man ska hoppa över krympslang helt och bara tejpa allting.

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Krympslangen jag använder tillverkas av Rayspool har jag för mig, köpt på Elektroskandia.

Inga problem att göra snygga övergångar, när man bygger härvan är ju alla kablar "lösa" och uppmåttade.
Först lägger man krympslang på de par som tex går till spridare, spjällhuskontakt etc. Därefter buntas de ihop som de ska vara och en rymligare krympslang läggs från styrboxen till punkten där det förgrenas. Förgreningspunkterna "tätas" sedan med tex. smältlim. Blir seriöst och snyggt.

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Johan H skrev:
apex skrev:

Till de MBE-härvor jag byggt så har jag oftast använt svart RK-kabel (koppar, flertrådig, hyffsat mjuk) 0.5, 0.75 och 1.5 (beroende på funktion i härvan). Mäter upp rätt längder till respektive kontakt och paketerar sedan kablarna i oljebeständig krympslang.

Tänk på att kabeln till vevaxelgivare & kamaxelgivare (om du har sådan) ska vara en skärmad 2-ledare.

Var placerar man MBE-enheten? Motorrummet är ju frestande, så man slipper dra kabel i mittmotorbilen. Finns inga genomgångar kupé-motorrum t ex..... Bagaget ligger ju bakom motorn, så det är ju ett alternativ.

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

apex skrev:
[Var placerar man MBE-enheten? Motorrummet är ju frestande, så man slipper dra kabel i mittmotorbilen. Finns inga genomgångar kupé-motorrum t ex..... Bagaget ligger ju bakom motorn, så det är ju ett alternativ.

Jag fördrar iaf att ha styrboxen monterad i kupé eller bagage. Måste ju gå att ta ett hål?

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jo, det är ju glasfiber! thumbs up Men då bör man väl ha ett hål så man får igenom hela Bosch-kontaktdonet, så man kan få loss kablaget?

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Huvudsaken är att det är tillräckligt stort så du får igenom det stora AMP-kontaktstycket (38-polig eller hur många det nu är) som ansluts på MBE-boxen.

Var sitter original styrbox på Speedstern? Kan du inte använda samma hål som original styrsystemet (det kablaget ska väl ändå väck)?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Jag fortsätter i samma ämne...
Tips på lämpliga relän, relähållare och säkringshållare som man kan använda till det blivande elsystemet?

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Elsystem för enbart motorstyrningen eller för hela bilen?

Kan rekommendera att ta en sväng till närmsta bildemontering och botanisera bland bilarna, finns en hel del fina säkringscentraler (små & stora) med reläplatser.

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Johan H skrev:
Huvudsaken är att det är tillräckligt stort så du får igenom det stora AMP-kontaktstycket (38-polig eller hur många det nu är) som ansluts på MBE-boxen.

Var sitter original styrbox på Speedstern? Kan du inte använda samma hål som original styrsystemet (det kablaget ska väl ändå väck)?

original ECU sitter bultat på insuget, och har stooora fina kylflänsar.

Får väl göra hål i ögonstenen.

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Johan H skrev:
Elsystem för enbart motorstyrningen eller för hela bilen?

Kan rekommendera att ta en sväng till närmsta bildemontering och botanisera bland bilarna, finns en hel del fina säkringscentraler (små & stora) med reläplatser.

Enbart för motorstyrningen, har i nuläget ett ihopskarvat himpavimpa system bestående av hälften DTA box med hemdragna kablar och hälften BMW original. Tänkte dra helt nytt till motorn och koppla in mig till originalkablaget till mätarna bara .

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Såna här stift använder jag till BOSCH-donet. Jag löder men det skulle ju vara snyggt att greppa om kabeln med plåt-blecken. Finns den nån bra tång för ändamålet??

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Ja, det finns tång att köpa - men den är inte direkt billig.

Jag löder också alltid mina ECU-kablage, i fallet med Bosch-kontakterna så räcker det med att klämma ihop plåtblecken runt kabeln med en platt-tång innan lödning.

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Biltema har nån sk crimptång för 179 bagis, funkar den?

(bor granne med Biltema oxå )

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

apex skrev:
Biltema har nån sk crimptång för 179 bagis, funkar den?

Vet ej. Möjligt att den kan funka, men jag skulle nog föredra att spara 179 spänn och använda platt-tång + lödkolv istället.

Köpa ECU-kablage
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande