| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tillverka egen lamelldiff till E30 325.. Omöjligt??
|
1, 2 >> 3628 besök totalt |
|
Har letat efter en lamelldiff till min E30 325 88 men nu är tålamodet slut.. Tanken slog mig igår att man kanske skulle kunna tillverka en själv då ja har tillgång till mekanisk verkstad.. Är detta nåt man ska ge sig på eller måste man ha 5 årig på chalmers för detta.. Finns det nån skiss eller ritning man kan gå efter eller nån som har en söndrig i delar.. Tacksam för alla svar.. Hittar jag ingen diff eller detta inte går så är bilen till salu.. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
|
Ingenting är väl omöjligt med rätt förutsättningar, men att tillverka en egen diffbroms är nog inte man slänger ihop på en kväll direkt......
På diffbromshuset sitter kronhjulet bultat o det måste bli 100% i allt, för att få rätt slitagebild på dreven o rätt kuggflanksspel, annars håller inte grejorna. Alt. är att svetsa diffdreven i slutväxeln o då få 100% spärr, inte optimalt, men lite bättre än inget alls, har en svetsad ligger om du är intresserad o inte vill förstöra din egen! PM:a isåfall. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Är det verkligen inte bättre att köra med öppen diff jfrt med svetsad? Jag har aldrig testat svetsad ska erkännas, men jag skulle aldrig med den info jag fått få för mig att aga-diffa en bil för banracing.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Panzerporschen hade låst diff..
Jag har en videosnutt från 2.a SLC-racet på mantorp.. en Manta som tog hårnålen i tre små sladdar. Så det går. Team Gastons Monza hade agadiff också. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Agadiff känns väl sådär...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har det själv i Alfan, men en ny bakaxel väntar på att få transplanteras. Fast det var ju inte det tråden handlade om - ber om ursäkt för o/T. |
||||||
|
Re: Tillverka egen lamelldiff till E30 325.. Omöjligt??
Har du försökt med Danskarna ? https://www.koed.dk/ har en massa beg delar , hör med https://rejsa.nu/forum/profile.php?m _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Är det inte enklare då att transplantera lamelldiff (hela diffen) från nån annan bil?
Opel Manta t.ex har ju vad jag förstått en bättre lamell än BMW... Kan ha fel dock
EDIT : annars kan du få köpa min diff för 10.000 kr
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
kommer du med ett tips som passar så gör jag det.. M3E36 passar ju.. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
|
jag tänkte mest att om du inte ryggar inför uppgiften att tillverka en egen lamelldif är det knappast svårare att transplantera bakvagn från nån annan bil ...
Z3M ska väl vara bolt-on t.o.m ? Jag vet inte ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Nej men har du en lista på lamelldiffar som klarar redigt med effekt och inte kostar 15k är jag idel öra.. ja Z3M passar bolt på men dom är slut överallt
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
|
Quaife är inte lamelldiff men runt 11000kr köper dig en helt ny sådan.
På Bildelsbasen finns ju i alla fall ett par E36-diffar, men de har du väl redan kollat kanske? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Leta bromsad klump från en 528i E28. Samma klump, bara olika bak-kåpor och betydligt lättare att hitta. Där har du ett lamellpaket som du kan flytta över till din befintliga klump så du fortfarande har rätt utväxling.
Ett annat alternativ är att höra av sig till Peder Westerberg på Mobimech och låta honom bygga en ny klump till dig. Lycka till!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Jag har fått köpa en lamelldiff av en vänlig själ nu
Tänke ringa peder ikväll om uppgradering.. ska man ha 40 eller 75% låsning?? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Hur mycket tyngre är bilen på vänster än på höger sida? Hur högt ligger rollcentrat i bak? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Rent spontant känns 75% lite väl hårt om den ska användas på gata också. Jag har kört omkring med standard lamelldiff (25%) både som gat-bus och på bana och det har fungerat alldeles ypperligt. Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha 75% ens på räserbilen, men jag har visserligen inte provat. Risk för grav understyrning med för mycket låsning.
Jag tyckte att inget gjort så mycket för körglädjen som när diffbroms monterades på bilen. Mer konsekvent uppträdande och alltid bra driv ut ur kurvorna. Jag avskyr spinnande innerhjul... Men sedan dess...
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Jag har 75% på Räserbilen, och vad tycker jag om det:
Någon understyrning har jag däremot aldrig varit med om. Jag tror att understyrningstendensen mer har att göra med för mycket förspänning än med för hög låsningsgrad.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
känns som om man ska ha en jävla massa effekt för att köra med 75% bromsverkan.. menar 25'% räcker ju till m3orna orginal.. ska väl gå att få dom till 40% bromsning också med lätta medel (läs schims)
jag har visserligen bara erfarenhet ifrån att latcha med olika bromsverkan på racingsimulatorer.. Och man är ju inget proffs direkt... men borde inte mera broms kräva mer effekt för att få olika rotationshastigheter vilket gör bilen mer tungdriven i kurvorna? _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
Visst e' de' så: "Diffbroms är ett nödvändigt ont som vi skall använda sparsamt". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Du kunde lika gärna bett mig förklarat evkationen Emc^2
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Hey, E30 guys we need help over here!
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 3628 besök totalt |