| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
4WD Däck - bana/gata
|
1, 2 >> 2614 besök totalt |
|
4WD Däck - bana/gata
Halloj.. Körde RE050A förra sommaren, han dock inte mer än 75mil innan bilen såldes. Var nöjd med det lilla jag han prova på gata med lugn understyrning (som berodde på bilen) Åker nu igen fyrhjulsdriven turbosedan, och behöver en uppsättning nya däck i dim. ca (215-225)/45-17. Bilen kommer att gå, säg 500 sommarmil varav, 60% gata, 20% konbana, 20% bana. Vikt ca; 1350kg; Effekt omkring 300hk på drivhjulen. Diffbroms bak. Har läst en hel del och fick jag välja fritt hade det nog blivit Falken Azenis RT-615 men dessa finns ej i Sverige. Har även sneglat åt Ecsta MX, Yokohama A539, Toyo T1R, ContiSport e.t.c... Jag vill gärna ta "ett kliv upp" från RE050, alltså "maxade gatdäck" eller "lugna,regnvänliga" r-däck. Hjälp mig i djungeln ! MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
|
Nu hann jag bara två dagar på MX innan fördelningslådan skar på min Evo
, men jag tror att av de du räknade upp är de nog de bästa.
Jag hade Toyo T-1R på min 125hk-Civic och de vek ner sig jäkligt kvickt när jag var på Kinnekulle. Bra på gata/väg dock och riktigt prisvärda. Annars finns ju Hankook z-212 som väl är samma "typ" av däck som MX. Bra pris på dem tror jag. / Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
Kumho Ecsta MX ska väl ha betydligt mjukare sidor än typ S03, RE050 o.s.v., samt vara sämre på banan?!
Hur står sig Ecsta MX jämfört med de större tillverkarnas alternativ? Dunlop, Bridgestone, Michelin, Yokohama... ? _________________ Gustaf L |
||
|
Blev inget byte förra säsongen, men nu måste mina s02 bytas och tänkte testa Dunlop Sport Maxx. Kanske kan vara ett alterativ för dig med, fast frågan är om de verkligen är ett så stort steg upp från de tidigare. Nån som har något att säga om dessa?
|
||
|
Ahh, okej. Följer tråden med intresse då jag söker något liknande. Vi kanske kan få "mängdrabatt" om vi köper samtidigt. (i Luleå)
|
||
|
om priet är en faktor så verkar Hankook RS-212 vara mycket intressanta, samma eller bättre kritik än Falken Azenis RT-615 i USA, och MYCKET bättre i alla tester jag läst än Kumho Ecsta MX som anses vara ett "gammalt" däck... Hankook finns på dackonline sen några dagar tillbaka i vissa dimensioner, bra priser. .
RE050A är annars ett mycket bra däck, liksom Michelin Pilot Sport 2 och Dunlop SP Sport Maxx. Var länge inne på de sistnämnda innan jag slog till på en omgång Super Sport Race som jag hittade till bra pris, kommer om några dagar så det är inte monterade än... men de är nog en bra kombination av gata och bana hoppas jag! PS: Jag kör en Mazda RX-7 -91 som jag haft S-02:or på i 2400 mil, mycket nöjda med de däcken men de var väldigt hårda på slutet.... som att åka på puckar! Av de Övriga du räknade upp har jag kört Toyo T1-R och -S, mycket bra gatdäck men som någon skrev något veka för bana. Samma gäller Continental, mer komfort än sport, trots att SportContact är deras värsta däck. Det däck jag allra helst skulle vilja testa är Yokohama Advan Neova AD07, finns ej i Sverige men tydligen grymt... ej att jämföra med AVS Sport som är ett "vanligt" sportdäck, Neova är i stil med Azenis och ett "halvt" R-däck. Rätt dyra även i USA dock, men fruktansvärt snabba, plus att de flesta som kör "Touge" och i Japan kör på detta däck..... _________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
||
|
Kom till slutsats att Neovan var att välja jag med efter en hel del ytterligare läsande ikväll...
Tänkte ringa Yokohama imorrn , men du menar att det inte går att få tag i Sverige? Sprang på ett VÄLDIGT bra test också som jag gärna delar med mig utav; http://www.tirerack.com/images/tires/tests/CandD_gy_f1_gs_d3/CandD_gy_f1_gs_ds.pdf Efter att ha läst och begrundat flera ggr. Om så måste jag säga att om det blir köp imorrn så blir det GoodYear Eagle F1 GSD-3, verkar vara oslagbart allaround och med högt threadwear. MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
|
Det testet har jag också läst såklart. Det konstiga är att det är den enda tidning där F1 vinner, de brukar anses lite mer komfortinriktade sportdäck i andra tester, och här är de bäst allround... de är lite långsammare än Neova AD7, men säkert bättre i regn.
http://www.tirerack.com/tires/Spec.j Hittade lite mer om detta däck, verkar vara ett vanligt sportdäck, "lägre" än AVS Sport... typ en ersättare till A539? _________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
||
Super Sport Race, är det däcket som fått väldigt bra omdöme men som Dunlop slutat tillverka? En bekant tipsade nämligen om något sådant men att det nog var stört omöjligt att få tag på längre. |
||
|
Dunop Super Sport Race fanns senast idag kvar på Molway.com i "min" dimension, 225/45-17 för superpriset 1250 kr, förra årets däck men de duger nog... låg på över 2300 kr styck när jag kollade förra året iallafall!
OBS vill inte göra reklam men det är sista stället jag hittat dem på....
"Touge" är såndär vansinnig bana nerför ett berg som Japaner har sån förkärlek till och kör race där man skall lligga så nära varandra som möjligt, helst helt klistrad vid kofångarn.... ju färre cenitmetrar som skiljer vid målgång desto bättre, kör ofta så i "Best Motoring", världens bästa Motorprogram enligt mig och det är helt enkelt kurvig landsväg, i nerförsbacke, i 200 km/h.... de killarna kan köra bil!!
Sök lite på internet så lär Du hitta Best motoring, jag har massor med avsnitt både köpta på DVD och nedladdat.... de kör allt, inte bara Japanska sportbilar, och de testar ALLTID bilarna genom att rejsa på bana, inte mesigt som svenska motorprogram, utan enbart med proffesionella racingförare! Helt underbara galna japaner som sitter och skriker när de kör, ingensomhelst respekt att de kör bilar för några miljoner..... har alltid undrat vad deras producent har fixat för försäkringar på deras testbilar, eller om de helt enkelt köper dem, för ibland kör de av.....
_________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
||
Precis tagit första turen med en ny omgång yoko 032r hard på min kärra, får se hur bra de känns. Såg att du skulle ha 300 hk på hjulen, ska du byta turbo och grejor eller har du tänkt maxa sista watten ur originalaren? _________________ Anders Berglund |
||
|
hej hallå!
Lät som greppvänliga sulor! med över 70% verkningsgrad flödar Mitsu Td05-16G dryga 0.25kg/s vilket med ca. 10-15% förlust genererar säkra 300 drivhjulshästar, då med ett abs.p. beräknat till ca. 2.45kg blir nog bromsning om jag får pengar över, mappar bilen på gata, duger gott till en vardagsbil. Däck är nu inköpta också, blev Dunlop Sport Maxx, grymt nöjd hittils och saknade verkligen inte R-däck igår när regnet öste ner. Man får kompromissa och pallar de konbanevärmen så är jag nöjd. MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
R-däck är inte så dåliga i regn som man kan tro.. Var ska du bromsa bilen? Jag skulle inte vara så säker på några 300 drivhjulshästar med en sådan turbo men det beror ju förstås på vilken rulle man bromsar på. Skiljer väldigt mkt mellan varianterna. Skulle vilja påstå att bromsar man på rullar så är det endast resultat före/efter trim och mot andra bilar på samma rullar som är av intresse, siffran i sig säger mycket mindre om effekten än att köra på strippen t.ex.. Med 300 drivhjulshästar så bör du nog köra en 11a på strippen.
_________________ Anders Berglund |
||
![]() |
Däck för banåka
4WD Däck - bana/gata
|
1, 2 >> 2614 besök totalt |