Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Skvaller från vårkursen ?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6558 totalt)
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Lite nyfiken.

Jan Nagy
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Visst är man lite nyfiken. Jag hade hoppats att kunna träffa några deltagare igår, men blev lite överraskad över att inte en endaste svensk gick att uppbringa. Jag trodde att en del skulle stanna över söndagens turistkörning också?

NYC
Här sen Jan 2003

Tycker mig ha hört att svenskgruppen bl.a. bjöd på en 6:e eller 7:e plats samt en 10:e plats totalt! Inte illa!!!

Nu får ni som var med fylla på med info...

andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005

var da noen nordmenn også med!

men skal inromme at dere svensker kan kjore,

grattis til både mr 944 3.0NA, mr GT3 og lars i 996 turbo (jeg er dårlig på navn)

også grattis til thorstein og anders (nordmennene som fikk pris)

stockholm
Här sen Maj 2004

Ja det blev bra svenskt. Nottehed blev tvåa totalt bland sportfharer och Tobias 6a samt Thelin 10a totalt bland routinert. Denna gång var det väldigt många beginers, första gångare som det heter. I grupp 11 var det hela 14 st tror jag. Alla beginers(förstagångare)blir automatiskt sportfharer efter kursslut, eller routinert om de placerar sig 1, 2, 3a inom grupp eller vinner totalen tror jag det var.

I övrigt blev Tobias 1a, Thelin 2a samt jag 3a i grupp 11 av routinert(var väl bara ca 4st routinert i grupp 11 totalt. Även några som jag känner från Norge placerade sig. Boslad blev 10a totalt bland sportsfharer vilket får anses som fint då det var hans första gång. Boslad blev även 2a av sportsfharer inom gruppen och Blystad 3a. Även Ralf blev 3a i sin grupp 7 av sportsfharer, hoppas jag fick det rätt nu. I övrigt var fint väder hela tiden men regn på uppkörningen. Grattis alla!

Själv fick jag av totalt okänd anledning harva runt kursen på gatdäck fram samt cup däck bak vilket gav en extra krydda(läs spänning) till många av de snabba partierna på ringen. Att köra Lauda svängen i ca 200km/h var liksom så väldigt mycket mer spännande med gatdäck fram och cup bak bilen liksom driver ut långt mer än vad som får anses kul och det går knappt att svänga tillbaks den på spåret . Än mer spännande var de snabbare partierna och de långsamma var riktigt tråkiga på p g a för mycket grepp bak och inte riktigt lika bra fram för att underdriva, det är liksom så mycket mer konsekvent med fyra likadana däck oavsett r-d eller gat-d vill jag lova, nåväl man är en erfarehet rikare. På GP slingan var det riktigt tråkigt man fick vara bra lungn och fin innan man kunde gå på med lite gas således kände man inte av de härliga krafter man annars kan göra på GP med r-däck när det är riktigt varmt ute.
Jag hade bestämmt mig för att gå två scuderia kurser vilket jag nu gjort, jag tror inte det blir fler för min egen del, men kan klart rekomendera i vartfall en kurs till de som inte kört ringen tidigare eller gått kursen. Kanske går man en om fem tio år eller nåt. Det handlar inte övehuvudtaget om att jag anser mig kunna ringen eller nåt, nä mer kostnad mot vad man egentligen får samt upplägget som sådant. Jag antar att tidaspekten av förståliga skäl aldrig kommer förekomma, dock får väl bedömmningsbiten som sådan anses vara ett haltande alternativ mot tiden. Jag vet de som kört fler gånger men inte blivit routinert, men de verkar väldigt inställda på att köra kursen tills de blir det, affärsmässigt är upplägget intressant.
Men fortfarande kvarstår känslan av pyramidspel Men som det nämns under kursen så handlar inte scuderian om att köra ringen fortast, långtifrån utan om att få till ett snyggt spår med en bil i balans, alltså att jaga låga poäng. Det gör man bäst med ca 70% skulle jag tro, då går det inte för fort och inte heller för långsammt. Kommentaren Johan och Rickard Göransson fick föra året är talande, det är bra men du kör för fort Rickard, varpå Rickard svarade ungefär man kan väl inte köra för fort. Visst Rickards bil gick på gränsen till väggrep i många partier och då går det fort med en bitvis orolig bil, känslan av att bilen är orolig förstärks ju oxå av att däcken skriker hårt i varje böj(clio med gatdäck), vilket inte ger låga poäng.

Nästa gång tror jag mig ganska enkelt komma ner under 7. 48 BTG då jag denna gång endast hann testa en gång tidigt kursbörjan. På filmen hörs väl många confidence lift på de snabba partierna, confidence liften ger sig ju ofta på ringen först efter ett gäng varv då man hittat känslan lite. När den väl kom efter ett antal varv körde jag gatdäcks/cupdäcks kombinationen så jag ids inte då ta nåt. Längtar redan tillbaka till banan. Kul att Anders fick med sig så många från Norge

Lidköping
Här sen Aug 2005

Kul läsning, Gaute.
7.54 BTG!!!!! och jag som tyckte det gick undan på vårt 8.12 varv!! Riktigt stort tack för övrigt att jag fick åka med. Det var både roligt och framför allt lärorikt.

Du får komma ner med nya däck nästa gång, så ryker nog 7.54 också.

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Bara kul att träffas Fredrik! Fin bild, är faktiskt nöjd med min hjälm, tänkte jag kunde komma undan med en sån hård hjälm då min bil knappt sticker ut alls, ser ju ut som vilken 3 serie som helst.

Fullt varv är 8.20. Bro till Bro på långa rakan tar exakt 26,5sek på filmen med min bil/körning med ett confidence lift på väg ner till tirgarten.
Tiden tar jag när jag i filmen kommer upp på T13 från GPn med alla fyra hjulen på nordslingan, alltså flygande start. Tiden stannar när bilen kommer tillbaka mot T13 fullt varv då man bromsar inför däcktraven som utgör chickan in på GP start/mål rakan under Scuderian. Således blir sluet inte flygande utan bromsande. Uppskattningsvis kör man då helt fullt varv utan ca 60-80m på T13 kanske. Eftersom varvet inte slutar flygande kanske det går på ett ut att man inte heller kör de sista metrarn.

Vi hörs!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tack för din story Gaute!

Här är en bild till till samlingen.

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9095 (Gelleråsen)

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Göte RS6 Sjögren skrev:
Men fortfarande kvarstår känslan av pyramidspel

Jag har aldriog gått SH så jag undrar, hur menar du?
Menar du att några blir routinert varje år och sedan finns det en stor massa som aldrig blir det och deras sug efter denna åtråvärda titel (dekal till bilen) gör att de återkommer år efter år? Något som SH ser med glädje på för det gör att det finns en evigt underhållen marknad för deras "produkt"?

stockholm
Här sen Maj 2004

BTG skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Menar du att några blir routinert varje år och sedan finns det en stor massa som aldrig blir det och deras sug efter denna åtråvärda titel (dekal till bilen) gör att de återkommer år efter år? Något som SH ser med glädje på för det gör att det finns en evigt underhållen marknad för deras "produkt"?

Ungefär så, ja menar affärsiden är fin, de har hållit på sedan 1958 tror jag.
Men även annat. Det delas ut priser och nålar i massor. Typ 5års nål, 10 års nål osv. Sedan blir det nog så att har man typ gått kursen i 5-10 år så får man fördelar som förste starter i gruppen fast man lång ifrån är snabbast. Detta var det fler än jag som reagerade på denna kurs samt även förra kursen. Det blir väl naturligt att man efter så många år utvecklar en relation med instruktörerna samt har man betalat 100000tal kr i avgifter ser man väl gärna att det fortsätter. Det delas därför ut ros för utmärkt spårval i hela gruppen, men när en tysk instruktör sedan lite försynt påpekar att farten generellt i gruppen är väldigt, väldigt låg, är det nästan så han ursäktar sig när han nämner det, ehh ni har typ stora bromsar samt bur och mycket hk, eh ni kan väl gasa lite. Betänk att han vill ju att alla ska komma åter antar jag. Detta märker man av fort som total förstagånare som jag var förra året, även detta år märktes det. Sedan får man ta det för vad det är. Men någonstans måste man se att när 24 olika individer står och bedömmer över 300bilar så tja vad tror ni själva. Trots att det är uttalat i denna grupp av 24 personer hur kriterierna ska bedömmas så lär det variera ordentligt.
Jag kommer nog aldrig att scora lågt, jag kommer heller aldrig känna att jag ska söka in mig på det spåret att komma till winners gruppe under 50 poäng. Nä när jag ligger 10-15 sekunder efter Horst på fulla varvet är jag nöjd, det skulle aldrig ge mig en -50 scor.
Själv när jag van totalen i sportsfharer förra året, blev jag även då varse pyramidstuket. Då fick jag en kopia av Dorint pokalen samt att mitt namn skrevs dit på orginalet sades det. Nu fick jag oxå veta att van jag även totalen nästa år samt en till efter det skulle den stora Dorit pokalen bli min det lät ju fint, men kändes för mig redan då thumbs down men visst hade jag vunnit så hade jag ju provat igen för stora Dorint pokalen, se vad lätt man kan fastna

En bedömning är just en bedömning runt slingan, en tid runt densamma slingan är just en tid. Bara man är klar över att det är två olika saker så thumbs up Själv håller jag min tid högre, än mina båda vinst tillfällen på kursen förra året samt nu. Dock är frikörningen inte att förakta då GP + slingan går i ett spår.

stockholm
Här sen Maj 2004

BTG skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Ungefär så, ja menar affärsiden är fin, de har hållit på sedan 1958 tror jag.
Men även annat. Det delas ut priser och nålar i massor. Typ 5års nål, 10 års nål osv. Sedan blir det nog så att har man typ gått kursen i 5-10 år så får man fördelar som förste starter i gruppen fast man lång ifrån är snabbast. Detta var det fler än jag som reagerade på denna kurs samt även förra kursen. Det blir väl naturligt att man efter så många år utvecklar en relation med instruktörerna samt har man betalat 100000tal kr i avgifter ser man väl gärna att det fortsätter. Det delas därför ut ros för utmärkt spårval i hela gruppen, men när en tysk instruktör sedan lite försynt påpekar att farten generellt i gruppen är väldigt, väldigt låg, är det nästan så han ursäktar sig när han nämner det, ehh ni har typ stora bromsar samt bur och mycket hk, eh ni kan väl gasa lite. Betänk att han vill ju att alla ska komma åter antar jag. Detta märker man av fort som total förstagånare som jag var förra året, även detta år märktes det. Sedan får man ta det för vad det är. Men någonstans måste man se att när 24 olika individer står och bedömmer över 300bilar så tja vad tror ni själva. Trots att det är uttalat i denna grupp av 24 personer hur kriterierna ska bedömmas så lär det variera ordentligt.
Jag kommer nog aldrig att scora lågt, jag kommer heller aldrig känna att jag ska söka in mig på det spåret att komma till winners gruppe under 50 poäng. Nä när jag ligger 10-15 sekunder efter Horst på fulla varvet är jag nöjd, det skulle aldrig ge mig en -50 scor.
Själv när jag van totalen i sportsfharer förra året, blev jag även då varse pyramidstuket. Då fick jag en kopia av Dorint pokalen samt att mitt namn skrevs dit på orginalet sades det. Nu fick jag oxå veta att van jag även totalen nästa år samt en till efter det skulle den stora Dorit pokalen bli min det lät ju fint, men kändes för mig redan då thumbs down men visst hade jag vunnit så hade jag ju provat igen för stora Dorint pokalen, se vad lätt man kan fastna

En bedömning är just en bedömning runt slingan, en tid runt densamma slingan är just en tid. Bara man är klar över att det är två olika saker så thumbs up Själv håller jag min tid högre, än mina båda vinst tillfällen på kursen förra året samt nu. Dock är frikörningen inte att förakta då GP + slingan går i ett spår.

Gävle
Här sen Jun 2004

7,54..... Your the man!

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Christian Eick skrev:
Visst är man lite nyfiken. Jag hade hoppats att kunna träffa några deltagare igår, men blev lite överraskad över att inte en endaste svensk gick att uppbringa. Jag trodde att en del skulle stanna över söndagens turistkörning också?

Du råkade inte se en tyskreggad Audi Avant 2.0 disel under söndagen, vi hade den under hela veckan, nåväl vi körde den runt hela söndagen.
Sista varven bottnade bromsarna helt 3-4 gånger på varvet. . Upp från bergverk gick den inte mer än 140km/h upp mot angst kurve som givet togs fullt i samma fart. Genom rävrytet ca 200km/h genom kompresionen, kul även med en disel faktiskt. Med skrikande däck hela vägen runt kom vi ner på ca. 9.30 BTG. Väldigt lärorikt med väldigt lite hk, spåret och apex blir så viktigt, kan inte kompensera med hk på rakan direkt. Tog man apex fel i högern efter swedenkytz orkaden den inte upp mer än ca 185 genom kompressionen, som sagt väldigt lärorikt.

stockholm
Här sen Maj 2004

torque skrev:
7,54..... Your the man!

Tack, är lätt under 7.50 nästa vända, vi ses väl framöver så får du se filmen.

örebro
Här sen Mar 2003

Härligt! Go läsning o bra kört Gaute thumbs up

pugge rc Btg 8:48
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Någon som har en länk till lite fina bilder från kursen?

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Grattis, alla pristagare och ni andra som förhoppningsvis haft en trevlig kurs!

Kul att så många svenskar placerade sig bra! thumbs up

Grundfilosofin för Scuderias uppkörning är väl att man skall ha lika stor chans att vinna med en Ford Siesta diesel, som med en Carrera GT.
Har du en snabb bil med stora bromsar då skall det gå fortare än med en motorsvagare bil.

Vad de ibland kan ha lite svårt för, är om vädret skiftar för de olika grupperna eller tom inom gruppen.
Generellt sätt har jag en känsla av att man får lägre poäng när det är blött på banan.
Gruppvinnarna brukar dock oftast vara rättmätiga vinnare.
Det där med pyramidspelsteorin förstår jag inte alls. De tre bästa sportfahrers blir ju routiniert varje gång.
Det jag möjligen kan hålla med om, är att det eg skulle vara rättvisare om alla som kom ner till en viss poäng automatiskt blev routiniert, eftersom det kan vara så olika nivå inom grupperna.
En femteplats i en av grupperna kanske skulle ha räckt till en andraplats i en annan grupp och vise versa.

Gaute, håller med dig till 100%, när du skriver att man lär sig mycket av att köra en motorsvag bil på ringen.
Då har man inte råd att göra några misstag och måste köra mycket mer precist, än vad man behöver göra med en motorstark bil.
Därför är det eg bättre att i början av sin ringenkarriär nöta runt i en svagare bil och sedan avancera till en motorstarkare bil.
Men vem orkar harva runt i en Polo om man har en Porsche i garaget?

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:
Generellt sätt har jag en känsla av att man får lägre poäng när det är blött på banan.

Min erfarenhet är att resultatet blir numeriskt HÖGRE poäng, dvs sämre resultat, när det är blött, men det kanske var det du menade?

Poängen från årets kurs styrker ju det. Gränsen för 10-bästa listan brukar ju ligga runt 50 poäng.

Instämmer i alla gratulationer - kanonjobb av Tobias, Peter mfl!!

Pyramidspel?? Måste väl ända vara fel definition. I pyramidspel handlar det ju om att lura någon att göra insatser för framtida - ovsissa/omöjliga - vinster. Scuderian har väl raka puckar? Du vet vad du betalar, du vet vad du får. Systemet med nålar och diverse utmärkelser är ju bara allmänt smart marknadsföring, knappast lurendrejeri.

Jag tycker man kan likna bedömningen med konståkning. Visst är det ett mått av godtycke, slump osv. 62 eller 64, tja det kan ju bero på att en instruktör petade sig i nässan när en bil åkte förbi men på det hela taget är bedömningen OK. Den som har 60 poäng har kört bättre än den som har 70, så enkelt är det.

När det gäller startordning, vet inte om det har så stor betydelse. Var startade Tobias - inte först väl men ändå gick det ju ganska så bra. De som störs av att inte få starta först har nog valt fel "sport".

Sedan är det ingen lätt sak för coachen att göra startordningen. Den skall vara inlämnad redan på fredag lunch vilket i praktiken innebär att den görs torsdag kväll - inte så lätt att då ha koll på 25 - mestadels nya - ansikten. Naturligt då att hålla sig till de gamla rävarna, men visst blir det fel ibland. Inget märkligt med det.

Mvh
Anders

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Att man kör ifatt (och om) varandra på uppkörningen är en sak. Men är det så att man också kör ifatt varandra under sektionträningen?

Bromma
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
Att man kör ifatt (och om) varandra på uppkörningen är en sak. Men är det så att man också kör ifatt varandra under sektionträningen?

Man får absolut inte köra om på uppkörningen! Då blir det kaos i bedömmarnas protokoll!

I sektionsträningen kör ju varje bil iväg med "lagom" lucka så att man inte stör varandra. Står man bakom en Polo så får man kanske vänta 20 sekunder istället för 10 innan man ger sig iväg. Det omvända, den som har en Polo och står bakom en GT3:a kanske sticker iväge efter 5 sekunder. Eftersom man hela tiden tränar sektionerna i samma ordning så lär man sig snabbt att få in ett lagom avstånd. Enda problemet kan vara om två delar på en bil och de har väldigt olika fart, då får man var lite extra observant.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Startordningen är väl viktig, visst kan den vara svår att få till av förklarliga skäl, men ibland kan det vara uppenbart, särkilt då andra instuktörer(samt folk runt bana som hjälper till kommenterar farten, om det nu var fart som skulle ställa start ordning och inte spår). Men när en startare som är före en annan själv påpekar till bakomvarande startare att ta det lite lungt på GP för att inte ev komma i kapp eller det är ju ändå ingen bedömning på GP så ta det lungt där, ja då måste ju denne bakomvarande startare säga detsamma till näste bakomvarande o s v(då faller ju allt) för att man inte ska få eventuella bedömmnings svårigheter då bilar ligger och skymmer varandra, eller att man ska behöva släppa av och ändra sin körstill för att ev inte riskera det samma. Mats i Ruf turbon stod helt fel och eftersom han inte höll igen på Gp så var han i kapp redan i hatzenbach, nog har hans bedömning säkerligen blivit lidande av att han stod fel och av att han sedemera blev skymd av framförvarande, jo, jo, det är ju bara att släppa av om man kommer fatt,(depå efter bergwerk) för att riskera att själv då bli ett hinder. Bara för att det är nya ansikten med så bör det inte förändra det som nämns i början, snabbast startar först o s v. Att man känner någon bör inte vara skäl nog att ev riskera den man inte känner så han inte kan bli bedömnd korrekt. Men de är klart denna killen som då stod fel framför mats var ju routinert och hade ju åkt en härrans massa år vilket genererat lika herrans massa pengar, om han fått startat sist kanske han inte kommer mer? Har man genererat hundratusentals kr blir man oxå smekt medhårs känns det som, detta märks ju oxå när instuktörerna knappt vågar nämna att det går för sakta. Det kan bli lite väl många tummar upp under de olika sektionerna, trots att man känner att man kör fel, eller för sakta o s v.
Nu dras väl min victory nål tillbaka av SH som jag fick förra året då jag vann totalen . Men detta var den känsla jag fick, första året var det inte lika påtagligt som andra året.

Ja visst har SH raka puckar men det är lite väl mycket priser och grupperingar, liknelsen pyramidspel var kanske fel. Men som jag märkt efter två kurser så kan man lätt fastna i detta så raka SH, jag menar stävan verkar ju att hela tiden vara att placera sig lägre, eller i en annan winners group, eller bli routinert o s v. kanske blir denna strävan starkar och det kanske är meningen att den ska bli det av alla det olika nivåerna till såkallad förbättring....Allt baserat på en bedömning?..., det kan ju bli svårt. Det finns så många olika åtråvärda betydelsefylla utmärkelser eller priser att hela tiden stäva mot, dessa betyder mer eller minder för den enskilde antar jag. Jag vet många som gått kursen i många herrans år men aldrig blivit routinert, än i dag verkar det vara deras sista målsättning att bli det, sedan ska de inte gå kursen mer. Det kanske de aldrig blir och skälet kan ju vara att det hela bygger på just en bedömning? Kanske petas det i flera näsor allt för mycket för att just en kille från södra London eller nåt inte blir vad han önskar trots att han faktiskt kanske gör allt rätt och har gått kursen typ 8 gånger? Men tillslut kanske det ringer en klocka efter ett antal år hos SH ehhh, det är dax att lägga upp honom på routinert nästa år, ja då kanske han lägger ner 100000kr till för att komma till winners gruppe
Jag har lärt mig mycket och haft väldigt kul men fler kurser blir det inte för mig som sagt. För mig är det som ni vet tid det som säger nåt och inte hur man uppfattas av 24 olika personer gällande placering av bilen. Men vill verkligen åter igen rekomendera kursen till förstagångare på ringen. eftersom sektionsträning kan vara bra om man inte åkt där tidigare.

1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (6558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande