Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ariel Atom
1, 2   >>
4461 besök totalt
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Ariel Atom

Är det någon som har koll på hur en Ariel Atom beter sig på ringen?
Tom, lite tider BTG
Toppfarten ställer kanske till det för att få riktigt bra tider
Hittar ingen info om Ariel på ringen

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Se till att beställa en med lite pulver är det jag hört

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Erik B skrev:
Se till att beställa en med lite pulver är det jag hört


OK.
Tänkte börja med 245 hk för sedan ev bygga vidare till 300Hk.
Toppfarten ska tydligen inte skilja så mycket pga, luftmotståndet

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Det är väl ungefär som med Se7en - går fort som f-n i de kurviga partierna, men man får ha skrämmande effekter (i sammanhanget) för att få några imponerande toppfarter. På snabba banor börjar de stora tunga bilarna hämta in tid i de snabbare partierna.

En Caterham CSR 260 kommer tydligen upp i ca 260, och jag tror knappast det är utväxlingen som begränsar den. (Ren racinglåda.)

Räknade lite grovt på min Westfield V6 och fick fram att jag skulle behöva närmare 600 hästar för att komma upp i 300. Det är ju bortom vansinnigt! :-D (Fast det finns tydligen några Se7en med effekter i den storleksordningen...)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
olofson skrev:
Det är väl ungefär som med Se7en - går fort som f-n i de kurviga partierna, men man får ha skrämmande effekter (i sammanhanget) för att få några imponerande toppfarter. På snabba banor börjar de stora tunga bilarna hämta in tid i de snabbare partierna.

En Caterham CSR 260 kommer tydligen upp i ca 260, och jag tror knappast det är utväxlingen som begränsar den. (Ren racinglåda.)

Räknade lite grovt på min Westfield V6 och fick fram att jag skulle behöva närmare 600 hästar för att komma upp i 300. Det är ju bortom vansinnigt! :-D (Fast det finns tydligen några Se7en med effekter i den storleksordningen...)


Tydligen är toppfarten typ 235-245 km/h sen går den in i "väggen"
Skulle vara kul att veta vilka tider man har åkt på ringen med den?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

OT - Har de löst frågan med helbilsgodkännande i Sverige?

Minns TopGears kommentar: "I am an Alien!!!"

Här är en jag fångade på Ringen 2003 och det var den ägaren som klagade på effekten.
Jag tror han kom från Porsche tidigare.
Bilden ger ju ett intressant perspektiv på livet i en Ariel jämfört med 911.

Med tanke på din bakgrund inom go-kart är det nog en intressant bil, men gå in i affären med öppna ögon så att du inte tror att du ska börja pendla med den



Spana in sista bilden
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3525&highl . . . .


TopGear
Maserati MC12 1.18.9
Ferrari F60 Enzo 1.19.0
Ariel Atom 1.19.5
Porsche Carerra GT 1.19.8
Mercedes McLaren SLR 1.20.9
Ford GT 1.21.9
Porsche GT3 RS 1.22.3
Ferrari 360 CS 1.22.3
Ferrari F430 coupe 1.22.9
Murcielago 1.23.7
Zonda 1.23.8
Koenigsegg 1.23.9
Noble 1.25.0
Gallardo 1.25.8
BMW M5 E60 1.26.2
Lotus Exige 1.26.4
Chevrolet Corvette 1.26.8
Mercedes CLS 55 AMG 1.26.9
Porsche 911 GT3 1.27.2
TVR 350C 1.27.5
BMW M3 CSL 1.28.0
Dodge Viper SRT-10 1.28.5
MG SV 1.28.6
Mitsubishi Evo VIII 1.28.9
Porsche 911 Carrera S 1.28.9
BMW Alpine Z8 1.29.0

Den finns ju som elbil också
http://wrightspeed.com/company.html

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Här är en länk till en av Joerunds filmer där han följer en Atom runt Nordslingan.

http://www.joerundseim.com/en/multimedia/index.php?viewCat=7

Jon, som kör bilen på videon höll på i flera år med att försöka få stil på sin Atom. Tror han la ner uppåt miljonen på rör-högen utan att den gick något bra för det.

Cool "bil" men allt förstånd säger att det måste finnas bättre alternativ, speciellt som Ring verktyg.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Erik B skrev:
OT - Har de löst frågan med helbilsgodkännande i Sverige?

Minns TopGears kommentar: "I am an Alien!!!"

Här är en jag fångade på Ringen 2003 och det var den ägaren som klagade på effekten.
Jag tror han kom från Porsche tidigare.
Bilden ger ju ett intressant perspektiv på livet i en Ariel jämfört med 911.

Med tanke på din bakgrund inom go-kart är det nog en intressant bil, men gå in i affären med öppna ögon så att du inte tror att du ska börja pendla med den



Spana in sista bilden
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3525&highl . . . .


TopGear
Maserati MC12 1.18.9
Ferrari F60 Enzo 1.19.0
Ariel Atom 1.19.5
Porsche Carerra GT 1.19.8
Mercedes McLaren SLR 1.20.9
Ford GT 1.21.9
Porsche GT3 RS 1.22.3
Ferrari 360 CS 1.22.3
Ferrari F430 coupe 1.22.9
Murcielago 1.23.7
Zonda 1.23.8
Koenigsegg 1.23.9
Noble 1.25.0
Gallardo 1.25.8
BMW M5 E60 1.26.2
Lotus Exige 1.26.4
Chevrolet Corvette 1.26.8
Mercedes CLS 55 AMG 1.26.9
Porsche 911 GT3 1.27.2
TVR 350C 1.27.5
BMW M3 CSL 1.28.0
Dodge Viper SRT-10 1.28.5
MG SV 1.28.6
Mitsubishi Evo VIII 1.28.9
Porsche 911 Carrera S 1.28.9
BMW Alpine Z8 1.29.0

Den finns ju som elbil också
http://wrightspeed.com/company.html


Vad avslappnad han verkar
Det blir inte helbilsgodkännande men dock godkänd för gata i Sverige!
Bra om mam vill modda lite
Är ruggigt kluven till bilen skall ner och prova för att bilda mig en bild av vad det är.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Här är en länk till en av Joerunds filmer där han följer en Atom runt Nordslingan.

http://www.joerundseim.com/en/multimedia/index.php?viewCat=7

Jon, som kör bilen på videon höll på i flera år med att försöka få stil på sin Atom. Tror han la ner uppåt miljonen på rör-högen utan att den gick något bra för det.

Cool "bil" men allt förstånd säger att det måste finnas bättre alternativ, speciellt som Ring verktyg.


Får inte länken att funka
Fick uppfattningen att det var utsorterad ordentligt redan från början
Vad kan han ha lagt ner så enorma summor på
Vad täker du på när du säger bättre alternativ om man vill ha mest bus för minst vikt/pengar?
Är trött på gatbilar som byggs om för bankörning,för mycket vikt kostar massor av värm/ pengar

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

barth skrev:
Det blir inte helbilsgodkännande men dock godkänd för gata i Sverige!


OT Öh? Låter lite motsägelsefullt. Sitter ju med ett liknande problem när det gäller RUF, deras bilar har "single homologation." om du har mer givande info får du gärna slå en signal (se hemsidan).
Att helbilsgodkänna kostar 5.000.000 kr, men det slutar nog med att RUF tar den kostnaden.


Tänk på att bilen på bilden (den som Anders pratar om gissar jag) är från 2003 typ.
Tror att Ariel kommit en bra bit på vägen sedan dess, men det är ju värt att kolla upp.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Erik B skrev:
barth skrev:
Det blir inte helbilsgodkännande men dock godkänd för gata i Sverige!


OT Öh? Låter lite motsägelsefullt. Sitter ju med ett liknande problem när det gäller RUF, deras bilar har "single homologation." om du har mer givande info får du gärna slå en signal (se hemsidan).
Att helbilsgodkänna kostar 5.000.000 kr, men det slutar nog med att RUF tar den kostnaden.


Tänk på att bilen på bilden (den som Anders pratar om gissar jag) är från 2003 typ.
Tror att Ariel kommit en bra bit på vägen sedan dess, men det är ju värt att kolla upp.


Enligt Johan på Formula School så är det klappat och klart!
Men som du säger så är det inte billigt med helbilsgokännande, enda möjligheten är att Ariel har löst det men det har jag svårt att tro!
Återkommer när jag har varit ner och testat

Är ivrig på all info om denna bil/Mc

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



barth skrev:

Får inte länken att funka
Fick uppfattningen att det var utsorterad ordentligt redan från början
Vad kan han ha lagt ner så enorma summor på
Vad täker du på när du säger bättre alternativ om man vill ha mest bus för minst vikt/pengar?
Är trött på gatbilar som byggs om för bankörning,för mycket vikt kostar massor av värm/ pengar


Testade just länken, den funkade för mig.

om jag förstod rätt på Jon så var en ganska tidig Atom kund. Jag har inte alla detaljer men det var en lång, lång serie av divers problem. Sedan var det motoruppgradering, etc, etc. Kankse har det blivit bättre nu?

Vad jag menar är att om man har turistkörningen på Ringen i tankarna så tycker jag att just "gatbilar som byggts för bankörning" är det perfekta alternativet. Du får en viss komfort vilket gör att du slipper traila, du har tak överhuvudet när det börjar regna, jag gissar att säkerheten är bättre, det går att få med sig några polare på ett varv, etc, etc. En "bil" som en Atom är ju otroligt begränsad och risken är att den hamnar lite "fel". Jag menar att om man är helt fixerad vid varvtider, låg vikt etc, ja då är det dags att börja köra race på riktigt, om man istället är där för att ha en kul totalupplevelse på Ringen då tror jag som sagt att det finns bättre alternativ.

om man nu vill ha något kompromisslöst så inbillar jag mig att något av seven-alternativen är bättre då de är billigare (?) och mer beprövade, men det är förstås bara en gissning då jag aldrig ens kört någon lådbil.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
barth skrev:

Får inte länken att funka
Fick uppfattningen att det var utsorterad ordentligt redan från början
Vad kan han ha lagt ner så enorma summor på
Vad täker du på när du säger bättre alternativ om man vill ha mest bus för minst vikt/pengar?
Är trött på gatbilar som byggs om för bankörning,för mycket vikt kostar massor av värm/ pengar


Testade just länken, den funkade för mig.

om jag förstod rätt på Jon så var en ganska tidig Atom kund. Jag har inte alla detaljer men det var en lång, lång serie av divers problem. Sedan var det motoruppgradering, etc, etc. Kankse har det blivit bättre nu?

Vad jag menar är att om man har turistkörningen på Ringen i tankarna så tycker jag att just "gatbilar som byggts för bankörning" är det perfekta alternativet. Du får en viss komfort vilket gör att du slipper traila, du har tak överhuvudet när det börjar regna, jag gissar att säkerheten är bättre, det går att få med sig några polare på ett varv, etc, etc. En "bil" som en Atom är ju otroligt begränsad och risken är att den hamnar lite "fel". Jag menar att om man är helt fixerad vid varvtider, låg vikt etc, ja då är det dags att börja köra race på riktigt, om man istället är där för att ha en kul totalupplevelse på Ringen då tror jag som sagt att det finns bättre alternativ.

om man nu vill ha något kompromisslöst så inbillar jag mig att något av seven-alternativen är bättre då de är billigare (?) och mer beprövade, men det är förstås bara en gissning då jag aldrig ens kört någon lådbil.


ok har samma tankar som du.
Ringen besöks max 1-2 ggr/år medans Nordiska banor körs 12-15 ggr/år så fokus blir på en bil som är jälkigt kul hemma thumbs up
Tittar även på GT3/993RS men tycker att driftskostnaderna blir jäkligt höga om man vill åka massor av varv vid varje banträff, typ däck bromsar service och dylikt.
Har inte hittat någon Porsche som jag fastnat för ännu '
944Cup kanske? svår att hitta ev.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Prova nya Lotus Exige S med Toyotamotor, kompressor, ställbara Öhlinare etc etc. Kan nog vara ett bra "mittemellan" alternativ. Mer info här http://www.lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=2019
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anders Jonsson skrev:

om man nu vill ha något kompromisslöst så inbillar jag mig att något av seven-alternativen är bättre då de är billigare (?) och mer beprövade, men det är förstås bara en gissning då jag aldrig ens kört någon lådbil.

Anders, det är på tiden att du får köra en rolig bil(Läs Lådbil) på ringen!

Mer prestanda/kr och lägre driftskostnader än i en Seven är nog svåra att hitta. thumbs up
En nackdel är iofs avsaknaden av toppfart och att man blir ganska blöt om det regnar.
Att traila ner till Ringen är nästan ett måste och det kan bli en del skruvande på bilen också... thumbs down

Är man bekväm av sig, så är det naturligtvis enklare att åka ner i en GT3:a eller M3:a, flänga runt några dagar och sedan köra hem igen.

Personligen tycker jag det är nästan lika kul att vad som helst runt ringen, om bilen ifråga bara har lite sportiga ambitioner.

Några frågor man kanske bör ställa sig, när man väljer "leksak" är t ex:
Är det en ren leksak eller skall den fylla någon annan funktion till vardags också?
Är det ok att traila den till banorna, eller skall jag kunna köra den till och från banorna oavsett väder?
Hur driftssäker måste den vara?
Vad får det kosta att köpa och köra den?

Jag fastnade för Lådbilen pga att den var "billig" i inköp och billig i drift, samtidigt som det är en mycket rolig bil att köra. thumbs up
En hel uppsättning nya R-däck(205/50/15) kostar c:a 6000:- och räcker lääänge.
En uppsättning bromsbelägg kostar runt 1000:- och räcker lääänge.
Helförsäkring helår kostar 1600:- thumbs up
4 Kg/hk räcker långt!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



barth skrev:
ok har samma tankar som du.
Ringen besöks max 1-2 ggr/år medans Nordiska banor körs 12-15 ggr/år så fokus blir på en bil som är jälkigt kul hemma thumbs up


OK, eftersom du gjorde inlägget i detta del av forumet trodde jag det var Ringen som var huvudsaken. Som "leksak" på hemmaplan är säkert en Atom jätte-skoj.

barth skrev:

Tittar även på GT3/993RS men tycker att driftskostnaderna blir jäkligt höga om man vill åka massor av varv vid varje banträff, typ däck bromsar service och dylikt.
Har inte hittat någon Porsche som jag fastnat för ännu '
944Cup kanske? svår att hitta ev.


944 cup är det kanske ont om men 994 turbo som är ombyggda till cup-spec/race bil för gata finns det ju gott om.

Visst blir det dyrt med drift av en GT3 eller 993 RS - du får väl köra lite värre varv - kvalité framför kvantitet!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Anders, det är på tiden att du får köra en rolig bil(Läs Lådbil) på ringen!


Jag tolkar detta som en inbjudan!

Jag har full förståelse för de som väljer "seven-spåret". För egen del lockar det dock inte, jag är nog för bekväm av mig.

Mvh
Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:
Anders, det är på tiden att du får köra en rolig bil(Läs Lådbil) på ringen!


Jag tolkar detta som en inbjudan!


Självklart!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
En hel uppsättning nya R-däck(205/50/15) kostar c:a 6000:- och räcker lääänge.
En uppsättning bromsbelägg kostar runt 1000:- och räcker lääänge.
Helförsäkring helår kostar 1600:- thumbs up
4 Kg/hk räcker långt!


Till GT3:an ser det ju lite annorludna ut, däcken kostar det dubbla och räcker ungefär lika länge som ungarnas Magnum en solig maj-dag.

Bromsbelägg - går väl på 6 ggr så mycket och inte heller de varar ju så länge.

Försäkringen är gånger 10

Nej, nu får vi sluta denna diskussion innan man man tappar tron!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Självklart!


Tackar - om solen skiner och jag känner mig modig så antar jag den!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Peeter skrev:
Anders Jonsson skrev:

om man nu vill ha något kompromisslöst så inbillar jag mig att något av seven-alternativen är bättre då de är billigare (?) och mer beprövade, men det är förstås bara en gissning då jag aldrig ens kört någon lådbil.

Anders, det är på tiden att du får köra en rolig bil(Läs Lådbil) på ringen!

Mer prestanda/kr och lägre driftskostnader än i en Seven är nog svåra att hitta. thumbs up
En nackdel är iofs avsaknaden av toppfart och att man blir ganska blöt om det regnar.
Att traila ner till Ringen är nästan ett måste och det kan bli en del skruvande på bilen också... thumbs down

Är man bekväm av sig, så är det naturligtvis enklare att åka ner i en GT3:a eller M3:a, flänga runt några dagar och sedan köra hem igen.

Personligen tycker jag det är nästan lika kul att vad som helst runt ringen, om bilen ifråga bara har lite sportiga ambitioner.

Några frågor man kanske bör ställa sig, när man väljer "leksak" är t ex:
Är det en ren leksak eller skall den fylla någon annan funktion till vardags också?
Är det ok att traila den till banorna, eller skall jag kunna köra den till och från banorna oavsett väder?
Hur driftssäker måste den vara?
Vad får det kosta att köpa och köra den?

Jag fastnade för Lådbilen pga att den var "billig" i inköp och billig i drift, samtidigt som det är en mycket rolig bil att köra. thumbs up
En hel uppsättning nya R-däck(205/50/15) kostar c:a 6000:- och räcker lääänge.
En uppsättning bromsbelägg kostar runt 1000:- och räcker lääänge.
Helförsäkring helår kostar 1600:- thumbs up
4 Kg/hk räcker långt!


Precis det spåret jag är inne på,varv/krona
1,5 kg/hk känns ouppnåligt med en "kaross
Jag ser på dessa typer av bilar som en hybrid mellan mc och bil, och givetvis måste man traila ibland!
Vad tror du peeter om Ariel, som har erfarenhet av lätta starka bilar?
Eller finns det ett bättre alternativ?
Vad tror du om Atom på ringen?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Nürburgring
Ariel Atom
1, 2   >>
4461 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande