Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vikt vs Tid
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8005 totalt)
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Vikt vs Tid

Det är ganska lätt att bli besatt av att reducera vikten i bilar avsedda för banåka, detta forum är ett ganska tydligt bevis på detta!

Alla teorier om hur vikten påverka grepp, acceleration, retardation och var på bilen vikten återfinns har det skrivits väldigt många trådare om (vissa mer begripliga än andra för den glade amatören).

Men vilken skillnad har vikten på varvtiden egentligen?
Är det någon som har någon info om detta?
(För att förekomma frågor från våra experter, självklart vet jag att det är avhängt på vilken vikt vi diskuterar och på vilken bil men har ni sett några siffror, tester i ämnet så tycker jag att det är intressant)

Någon som gjort ett test med och utan passagerare?
Jag vet att det blir ganska ovetenskapligt men ändå intressant då det ofta handlar om 70-90kg extra, alltså mycket vikt om man pratar lättning och borde ge ett ganska bra utslag på klockan.

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Vikt vs Tid

jika skrev:

1
Det är ganska lätt att bli besatt av att reducera vikten i bilar avsedda för banåka, detta forum är ett ganska tydligt bevis på detta!
Alla teorier om hur vikten påverka grepp, acceleration, retardation och var på bilen vikten återfinns har det skrivits väldigt många trådare om (vissa mer begripliga än andra för den glade amatören).
2
Men vilken skillnad har vikten på varvtiden egentligen?
Är det någon som har någon info om detta?
(För att förekomma frågor från våra experter, självklart vet jag att det är avhängt på vilken vikt vi diskuterar och på vilken bil men har ni sett några siffror, tester i ämnet så tycker jag att det är intressant)
3
Jag vet att det blir ganska ovetenskapligt men ändå intressant då det ofta handlar om 70-90kg extra, alltså mycket vikt om man pratar lättning och borde ge ett ganska bra utslag på klockan.

1
Vikten påverkar på flera sätt. Vikten gör olika skada eller nytta beroende på var den sitter så vissa fall kan även mer vikt vara till glädje. Men rent allmänt så är vikt av ondo på bilen. Ett av skälen är att däcken får bättre grepp när vikten per greppsarea minskar. Har vi en halv meter breda däck på en 700 kilosbil
så lär vi knappast få dit 1 meter breda däck om den väger 1400 kilo, alltså får den lättare bilen ett klart övertag vad µ anbelangar.
2
Med ledning av vad jag skrivit ovan så kan jag inte göra någon generell varvtidsskala. Men Du kan leta upp någon "räknare" på nätet för dragracing och lägga in olika vikter för att se vad det gör på 402 meter. En halsekund där är inte konstigt med hjälp av lägre-förändrad vikt. Sedan skall bilen på rundbanan bromsas också vilket är en liknande företeelse. Då kan man titta hur många och långa acc-bromssträckor som varvet innehåller för en grov skattning.
3
Jag har inte gjort sådan test.
En stark motor ger bra acc just för att den är starkare mot samma bilvikt. Bromsarna får bättre verkan då de ansträngs mindre. En lättare bil sliter mindre däck, det blir billigare. Nu skall man aldrig bli fanatisk men kan man ta bort vikt så är det ofta en billig väg till bättre prestanda, det kräver heller inte så mycket ingenjörstänkande.

Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tack Göran, en snabb sammanställning av gamla trådar, just det jag inte ville ha
Vilka tidskillnader har uppnåtts? Är det ingen som mätt någon skillnaden!
Kanske skulle slänga i baksäte och reservhjul inför nästa banträff!

Porsche 996 turbo
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jika skrev:

Med passagerare är man 2-4 sekunder långsammare per varv på en racerbana. Mest beroende på att man inte laddar lika hårt, alternativt inte är lika fokuserad, med en passagerare i bilen. Vill du ha en objektiv bedömning av hur stor roll vikten spelar, är det inte särskilt svårt att göra en överslagsberäkning på vad man har för effekter av viktskillnaden i dels absolut grepp, dels acceleration.

Varför undrar du? Finns det någon anledning till att inte optimera vikten?

Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Här är en tumregel:

10% lättning ger 1% snabbare varvtid.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

När jag fick åka med Richard i Loaded-bilen så menade han på att det spelar inte så stor roll med mina 70Kg.. Kanske 0.5-0.8 sekund på varvet, inte mer.... detta var på Gelleråsen. Inget intyg på att detta stämmer, utan det var mer Richards bedömning.. Och han vet väl ungefär vad han pratar on

Mvh Jon

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Kraniel skrev:
Varför undrar du? Finns det någon anledning till att inte optimera vikten?

Jag undrar det eftersom att man det lätt bli lite hysteri om kilon hit och dit, jag tänker nog i dom banorna också. Det redogörs var jag sett inte vilken effekt vikt minskningen har på varvtider eller liknande tex ökad kurvhastighet.

För mig som för dom flesta på rejsa (antar jag) så är budgeten begränsad och det gäller att lägga sina slantar på rätt ställe. Några exempel på frågeställningar som dyker upp i mitt huvud varje dag.

Är det tex värt att plocka ut all isolering ur bilen + stereo för att öka prestandan i bilen med X och bli därmed tvungen att komplettera fritidsbilen med ytterligare en som flickvännen accepterar att åka i?

Är det intressant att satsa pengar på lättvikts detaljer eller ska man uppgradera väghållningen ett steg ytterligare?

Är lätta fälgar mycket snabbare än normala fälgar så de är värda ett betydligt högre pris.

Hoppas att ni är med på vad jag är ute efter!

Enligt metoden 10% ger 1% tidskillnad skulle det handla om ca 0,5-1s på våra Svenska banor.
Det betyder, vilket inte är så förvånande men värt att notera, att när man går till däckhandlaren gör man ett viktigare val än om man slänger ut det mesta ur bilen, inklusive den ovan nämnda flickvännen!

Porsche 996 turbo
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

jika skrev:
För mig som för dom flesta på rejsa (antar jag) så är budgeten begränsad och det gäller att lägga sina slantar på rätt ställe.

Att ta bort kilon måste ju vara det som är allra billigast.
Dessutom kan det som tagits bort inte ställa till problem/gå sönder.

När det gäller fälgar gör många helt fel val. Åk med så små fälgar som bromsarna medger.

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Jörgen (Jet) skrev:
jika skrev:
För mig som för dom flesta på rejsa (antar jag) så är budgeten begränsad och det gäller att lägga sina slantar på rätt ställe.

Att ta bort kilon måste ju vara det som är allra billigast.
Dessutom kan det som tagits bort inte ställa till problem/gå sönder.

Så länge det gäller saker som inte behövs ja.
Men oftast drivs det ju längre än så, alltså att byta ut delar mot lättare diton.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

jika skrev:

1
Jag undrar det eftersom att man det lätt bli lite hysteri om kilon hit och dit, jag tänker nog i dom banorna också. Det redogörs var jag sett inte vilken effekt vikt minskningen har på varvtider eller liknande tex ökad kurvhastighet.
2
Är det tex värt att plocka ut all isolering ur bilen + stereo för att öka prestandan i bilen med X och bli därmed tvungen att komplettera fritidsbilen med ytterligare en som flickvännen accepterar att åka i?
3
Är det intressant att satsa pengar på lättvikts detaljer eller ska man uppgradera väghållningen ett steg ytterligare?
4
Är lätta fälgar mycket snabbare än normala fälgar så de är värda ett betydligt högre pris.
5
Enligt metoden 10% ger 1% tidskillnad skulle det handla om ca 0,5-1s på våra Svenska banor.
Det betyder, vilket inte är så förvånande men värt att notera, att när man går till däckhandlaren gör man ett viktigare val än om man slänger ut det mesta ur bilen, inklusive den ovan nämnda flickvännen!

1
Jo, det kan väl bli lite hysteri, men så är det för att få bilen snabb. Många i min bekantskapskrets skakar bara på huvudet åt mig. (Men dom vill gärna få en åktur, hmmm.)
2
Isoleringen ger många gånger mer negativa komforteffekter mot vad man vinner i prestanda. Det blir så tydliga oljudsskillnader så bilen blir snabbt inte blir användbar för annat än racing, särskillt om man vill ha passagerare.
3
Att köpa lättviktsgrejor är en rätt dyr väg att gå. Vill man ha en bil för både vanlig och banåkning så är det nog stötdämpare fjädrar och däck som gäller först och främst. Det ger i alla fall en kul bil att köra om det görs rätt, även om det går att få den ännu snabbare om man blir extrem.
4
Många fälgar som säljs är tunga i onödan, man siktar mer på design och vikten kommer på undantag. Håll koll på vad som är rimlig vikt. Extremlätta fälgar kostar mer än vad man vinner. Sedan är det inte absolutvikten utan rotationsvikten som gäller. Det betyder att däcket är många gånger av större betydelse.
Så ett par billiga plåtfälgar med racinggummi för banan kan vara väl så bra.
5
Alltså, riktiga racingdäck är det viktigaste. Men de kräver oftast mer stötdämpare och fjädrar eftersom krafterna ökar ordenterligt.

MVH

Umeå
Här sen Maj 2004

Jag har en bekant som lagt ner en del arbete på att plocka av kilon från sin vardagsbil, mest sånt som inte kostar varesig pengar eller komfort, exempelvis fästen för en massa aggregat som han inte har i sin bil, fäste för ac-pump när man inte har ac, mindre batteri o.s.v.

Den bilen känns mycket 'rappare' i styrrespons än en annan likadan, mycket snabbare instyrning i kurvorna och bättre kontroll på framvagnen.

En trevligare bil efter små kostnader.

Vet inte vad det gör för varvtider, men förmodligen så gör det litegrann när bilen känns bättre, kontrollen känns bättre.

--VVTS--
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Magnus L skrev:
Jag har en bekant som lagt ner en del arbete på att plocka av kilon från sin vardagsbil, mest sånt som inte kostar varesig pengar eller komfort, exempelvis fästen för en massa aggregat som han inte har i sin bil, fäste för ac-pump när man inte har ac, mindre batteri o.s.v.

Den bilen känns mycket 'rappare' i styrrespons än en annan likadan, mycket snabbare instyrning i kurvorna och bättre kontroll på framvagnen.

Nu spekulerar jag bara, men kan inte en aggresivare hjulinställning, och solida bussningar ge denna känsla.. Han har inte bytt detta? Men det är säkert precis som du säger också, för batteri och fästen för olika saker sitter ju oftast fram, så när man plockar bort dessa flyttar man ju, om än ganska lite, tyngdpunkten bakåt.

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Är det ingen som gjort några tester om vikter, eller läst om tidskillnader?
Däremot kan man läsa om viktskilnader på nästan samtliga produkter på markaden!
Jag är med på skillnaderna om hur vikten påverkar bilen det är ju bara att lasta in ett par personer i bilen och köra iväg, men mycket blir förändringen i prestanda.

Jag har förmig att skillnaden på normalvikt och mex tilläggs vikt i STCC gjorde nästan en helsekund i kvalet på dom längre banorna.

Får nog ta och göra några tester själv helt enkelt för att gå vidare i detta!

Porsche 996 turbo
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

om inte mitt svar dög så får du väl testa själv (och komma till samma resultat)

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Grendel skrev:
Här är en tumregel:

Det där var grymt intressant, ger det så mycket alltså? dags att gå loss då.

BMW 330i -05
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

MaZ skrev:
Grendel skrev:
Här är en tumregel:

Det där var grymt intressant, ger det så mycket alltså? dags att gå loss då.

-Hmm, 61kg lättning på MOGen skulle alltså ge 0.6 sek på Kullen? En dålig affär isåfall jmfrt med ex körträning. Kilo-priset ligger för närvarande på ~2000 spänn för mina nästa 30kg, sen blir det ännu dyrare. Tror faktiskt att 10% lättning ger mer är 1%...kanske 3-5% på en 'lätt' bil på en bana som Kinnekulle.

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Grendel skrev:
om inte mitt svar dög så får du väl testa själv (och komma till samma resultat)

Joda inget fel på svaret men det är aldrig fel av verifiera saker, det görs ju inom allt annat många gånger. thumbs up

Hoppas ingen ser denna tråden som ett påhopp utan som ett sätt att bringa lite klaret i mörkret.

Porsche 996 turbo
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jon80 skrev:
Magnus L skrev:

Nu spekulerar jag bara, men kan inte en aggresivare hjulinställning, och solida bussningar ge denna känsla.. Han har inte bytt detta? Men det är säkert precis som du säger också, för batteri och fästen för olika saker sitter ju oftast fram, så när man plockar bort dessa flyttar man ju, om än ganska lite, tyngdpunkten bakåt.

Nej, han har intre ändrat hjulinstälningar, och bussningar är orginal.

Bateriet flyttades även från framför motorn till nära torpeden.

--VVTS--
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

jika skrev:
Tack Göran, en snabb sammanställning av gamla trådar, just det jag inte ville ha
Vilka tidskillnader har uppnåtts? Är det ingen som mätt någon skillnaden!
Kanske skulle slänga i baksäte och reservhjul inför nästa banträff!

Det tråkiga är att alla frågor har inte enkla svar - bara att acceptera att man inte alltid får det man vill ha.
I det här fallet beror det helt på bil, bana, var vikten sitter, etc..
Jag har för mig att Ross Brawn en gång sade att Imola var en av de F1-banor där vikten hade störst betydelse och där betydde visst 10 kg 0,4 s per varv. Men vad ger den informationen någon annan på en annan bana med en annan typ av bil? Ingenting vill jag påstå.

10 kg i Sport2000 på järfällabanan skall betyda ungefär 1% enl. de jag pratat med som testat med olika vikter. Också bara nåt som har betydelse för den typen av kart, med de däcken på den banan. På andra banor har det visst nästan ingen mätbar betydelse alls och med lägre grepp i t.ex. regn, sägs det ibland vara en fördel med mer vikt. Kanske speciellt så att man får upp värmen i däcken, samt högre tyngdpunkt.

#24, #64, #88
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Japp, och att jämföra med F1 är inte så relevant för oss på rejsa, åtminstone när man tittar på tävlingarna.
Degraderingen av däck svarar rätt väl mot förbrukningen av soppa - och den är ordentlig - så summarum blir att varvtiderna sjunker något allteftersom banan rensas upp under körpassets gång.
Kvalen kanske blir annorlunda, då kan man jämföra rakt av som Ross Brawn säkert gjorde.

Men,
brukade inte STCC-förarna droppa vad det kostade i tid att få +20, +40kg straff etc?

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Intressant frågeställning, men inte helt okomplicerad antagligen.

En infallvinkel kan vara att att kika på klasser där övriga regler vid sidan om motoreffekt och vikt är snarlika eller identiska, exemplet nedan är roadsport med klasserna A B resp C, med 3,2 resp 5,2 resp 7 kg/hk.

Även om reglementet är identiskt så innebär det ju inte per automatik att vagnmaterialet resp chaffismaterialet är det oxo, speciellt inte i klubbtävlingar. Ändock kanske nedan diagram är intressant?

Vikt vs Tid
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8005 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande