Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 5524 besök totalt |
MYCKET svår olycka 11 juni
Med anledning av att det i en annan tråd redan förekommit uppgifter om olyckan igår finner jag det tyvärr nödvändigt att starta en tråd för att förhindra vidare spekulationer. Efter Fuchsröhre omkom 2 motorcyklister och ytterligare 3 skadades samt att 2 bilar blev inblandade i och med att de stannat innan olycksplatsen varpå en motorcyklist dundrade in i den ena bakifrån. För den som vill veta mer finns en rapport på tyska från Polizei Rheinland-Pfalz att läsa på: http://www.polizei.rlp.de/internet/n För välgrundade skildringar och diskussioner finns en tråd här, även det på tyska: http://www.touristenfahrerforum.de/f Tyvärr verkar olyckan vara följden av en kombination av första helöppna söndagen för säsongen med vackert väder, mycket trafik och, enligt uppgifter i forumet ovan från ögonvittnen, aggressiv körning från alltför många. Efter kl. 16 öppnade banan igen varpå fler olyckor inträffade, dock utan personskador. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Inte för att vara allt för krass egentligen, men är det någon som är förvånad att MC förare kör ihjäl sig?
Både på Ringen och även Isle of Man så måste det ju det vara något som är både en realitet och något att räkna med om man är MC-förare. Så som racerbils-förare känns det som Jaha, och? skyll er själva. sen är det iofs alltid tragiskt för berörda familjer osv........ |
||||||||||
I den tyska texten står det nåt om att 997:an stannat pga olyckan och att en ducati inte uppfattat den stillastående porschen, han klarade sig inte. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||||
ouch, synd att han stannade på banan och inte utanför. Tyvärr är säkerhetsbeteende på bana inget som krävs för att köra på allmän väg. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Kan man bli mera krass än så, Fredrik? Det gör mig både förvånad och bedrövad att läsa detta inlägg - i ett forum för motorentusiaster och bangalna. MC är farligt och som förare är man väldigt exponerad, det är inget att hymla om. Bilar och motorcyklar samtidigt på banan samtidigt inbjuder till problem, eftersom de kör olika spår och går "fort" i olika sektioner. Med ömsesidig hänsyn brukar det det dock kunna fungera skapligt. ovanstående sätt att resonera kan nog delvis förklara en del av det hänsynslösa beteende jag sett gentemot motorcyklar på Ringen. Trodde det berodde på förarfel och stress, men inser nu att det kanske varit medvetet från vissa bilars sida... Jag sörjer vi-och-dom-mentaliteten. Jag lärde mig älska Ringen på två hjul under många år och hundratals varv, men kör numera oftast bil... _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||||||
"Der Porsche ist noch nicht vollständig zum Stillstand gekommen als ein weiteres Motorrad nahezu ungebremst auf das Fahrzeugheck auffährt."
Porschen hade inte stannat helt innan ytterligare en motorcykel nästan utan fartminskning körde in i bakdelen på bilen. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
vadå hänsynslöst beteende mot MC, dom kör ju ihjäl på löpande band på Isle of man och där är det inga bilar........... det är väl bara att inse att om man inte är extremt försiktig som MC-åkare så löper man jäkligt stor risk att skadas eller dö....... och det har iaf jag insett och därför åker jag bara MC av glidartyp och skulle aldrig få för mig att åka sporthoj på ringen eller isle of mans pga JAG inte tycker det är skälig säkerhet på MC.... däremot bil så har jag inga problem med. och jag hoppas att alla MC-åkare tar liknande avväganden och då har tagit beslutet att dom åker även fast dom vet om säkerhetsproblemet...... Och om dom då har tagit det beslutet att sätta sina liv på spel så kan inte jag iaf "bli upprörd" av MC-olyckor eftersom jag vet att det kommer att hända ex antal dödsfall per år. Däremot om man inte inser att det är livsfarligt att åka MC på ringen eller Isle of Mans så är man i total brist på säkerhetstänkande och borde inte få åka överhuvudtaget....... Så bästa vore väl om dom förbjöd MC på ringen överhuvudtaget eftersom det kommer dö fler och förmodligen kommer det inte dröja speciellt länge tills nästa dödsfall heller. |
||||||||||
Björn, en viktig skillnad som jag inte tycker kommer fram tillräckligt tydligt i ditt inlägg är följande: Ringen under turistkörningen är inte en bana, det är en allmän väg! På allmän väg framförs bilar, mc, lastbilar, bussar etc samtidigt i olika hastigheter och den hänsyn eller brist på hänsyn som förekommer där återspeglas även på Ringen. Vi pratar ju inte om en banträff på avlyst racerbana när vi pratar om turistkörning utan just om körning på allmän väg, måhända att den är enkelriktad och mestadels utan hastighetsbegränsning. Nåväl, på allmän väg händer det olyckor pga alla möjliga skäl där människor omkommer. I detta enskilda fall ser jag inte en enda anledning till varför det skulle vara en motsättning mellan 2 olika fordonstyper som förorsakade olyckan utan helt enkelt en kombination av för hög hastighet i relation till rådande siktförhållanden. I en bil hade det kanske slutat med skrot och mer eller mindre blessyrer men på en oskyddad mc gick det som det gick. Sett ur det perspektivet gör bilförare rätt i att köra lugnt och förutseende medan mc-åkare gör rätt i att köra ännu lugnare och än mer förutseende. om jag lyckats tolka Fredriks inlägg i enlighet med vad han menade så är det just detta han menar. Om du går igenom Fuchsröhre med 200 för att det är fränt så bör man vara medveten om risken man utsätter sig själv och andra för genom att göra det och gör du det på hoj så är risken för ditt eget liv större än med bil... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Riktigt så mycket kanske man inte behöver (bör) läsa in i det hela Björn? Jag tror inte att det finns bilförare som är medvetet hänsynslösa mot någon annan(hojåkare). (Möjligen varierar omdöme och erfarenhet) Själv jämställer jag hojåka på ringen med rysk roulett. Det Fredrik skriver är politiskt inkorrekt, men i övrigt korrekt - tyvärr. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Jag har haft diskussioner med en del om Ringen, och jag rekommenderar aldrig någon att åka dit med MC. Alldeles för farligt helt enkelt.
För några år sedan hade jag med mig en kompis som har tävlat en del i Roadracing och hans spontana reaktion om Nordslingan var att han aldrig skulle våga köra MC där... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||
Hej på er allihopa!
Som "oskuld" på Nürburgring var jag där denna helg, körde några varv i fredags och hade förhoppningen att få köra en hel del varv på söndagen. Tyvärr grusades ju denna förhoppning ganska fort efter den hemska olyckan. Jag beklagar verkligen det inträffade och lider med dem som blev drabbade. Det som jag tänker på direkt som "rookie" på ringen är varför motorcyklar och bilar måste köra exakt samtidigt? Kan man inte köra separat 1 timme i taget eller nåt? Kan man inte införa en liten 5-minuters informationskurs för människor som är där första gången i synnerhet motorcyklar, just med betoning på hur farligt det är att köra på banan samt att verkligen hålla uppsikt bakåt etc. Är det någon som har hört någon statistik på hur många som dör varje år på ringen? Jag hoppas verkligen att denna underbara bana kan förbli öppen för allmänheten!! Fö kan jag verkligen instämma med BTG att köra på MC på ringen måste vara som rysk roulette. Som fd hojåkare skulle jag definitivt inte våga åka där med 2 hjul iaf! Mats/BMW 130i Alpinvit |
||||||||||
Bra idé som föreslagits i många år. Vet faktiskt inte vad motiveringen mot detta är?
Förbjuda hoj-åkning totalt med hänvisning till att det är för farligt? ![]()
Siffror florerar från tid till annan. Det är inte så många som ryktena gör gällande. Rykten: 70st. Verklighet: färre än 10. (Med resv.)
Ja, det gör man verkligen! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Jag misstänker att det skulle bli "ett jäkla liv" om något sådant skulle införas, så det kanske är en lite väl drastisk åtgärd. Märkligt att det här med uppdelningen av körtid inte blivit aktuellt om det varit på tapeten. Det skulle man ju åtminstone kunna ha de dagar då banan är öppen länge för allmänhetens åkning som i söndags. ![]()
Färre än 10 lät ju faktiskt "inte så farligt" efter besöket i helgen kändes det mer som om det skulle kunna vara 3-siffrigt. |
||||||||||
Banan är ju egentligen inte en "bana" utan en tullväg. Trafikregler gäller, omkörningar skall ske på vänster sida, polis kallas alltid in vid olyckor osv. Att det sen är världens dyraste tullväg och troligtvis den enda som har "öppettider" är ju annan sak. Men kanske kan det vara av tekniska/juridiska skäl att man inte kan förbjuda viss sorts trafik. Men en introduktionskurs samt lite vett och etikett för "nybörjare" är en kanon idé! ![]() Ett litet ringenkörkort som skall placeras i rutan efter avslutad genomgång? Kommer kanske bli lika populärt som ringenmärket om det sköts på rätt sett. ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Det är naturligtvis mycket tragiskt och beklagligt när sådana olyckor inträffar.
Vill bara påpeka att de allvarligaste MC-olyckorna oftast inte beror på att man kör blandade pass med både bilar och MC. ![]() oftast är det helt enkelt så att MC-föraren går omkull och slår i räckena. ![]() Så det här med att ha skillda pass för bilar och MC löser nog inte så många problem! Även den här olyckan började, som jag förstått det, med att en ung MC-förare blev skraj nere i svackan i Fuchsröhre, bromsade och åkte omkull samt blev liggande på banan och blev därefter påkörd av en efterföljande MC. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Beglagar oxå det som hänt. I övrigt undrar jag hur många dödsolyckor som sker här i vårt avlånga land på vägar runt omkring oss? Med MC eller Bil, det lär nog vara en hel del. Tänk om de skulle förbjuda oss att framföra våra fordon på vägen här för att det är för farligt? Undrar hur man skulle ta det? Nä du får parkera bilen nu, för folk har orsakat olyckor med olycklig utgång.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||
Ett förtydligande: Denna olycka verkade ju, som de flesta olyckor, inte ha någonting att göra med samspelet bil/MC. Jag är övertygad om att nästan alla incidenter med motorcyklar på Ringen är "singelolyckor" beroende på att föraren kört över sin förmåga. Det kan man inte skylla på bilförarna. Men... Det faktum att banan i detta fall klassas som väg gör bara mitt resonemang om ömsesidig hänsyn ännu viktigare. Men många kör ju som om det vore kvalheat och då fungerar trafikflödet ännu sämre, med tanke på den stora spridningen på ekipage, fart och erfarenhet hos förarna. Det är väl egentligen det enda "problemet" med ringen. Farten måste man ju anpassa, inte bara till banan utan även till trafiken omkring. Kan/vill man inte det så får man köra race istället för turistkörning. Det är bara när man ser Nordslingan som "en riktig racerbana" som den blir farlig! Annars är den bara en bit asfalt. Eller världens roligaste väg, med fri fart och andra trafikanter närvarande. Att reagera med att "här skulle jag aldrig köra, det är ju livsfarligt" visar knappast på överlägset omdöme utan snarare på fel mind-set: man har race-glasögonen på. Men körningen är ju lyckligtvis frivillig, har man inte lust är det ju ingen idé... Jag har också tävlat i roadracing och även om jag njuter av "bra fart" runt varvet (på min egen nivå, oavsett antal hjul) så skulle jag aldrig förväxla Nordslingan med en riktig racerbana. Här måste man lämna marginaler hela tiden. Race är en HELT annan sak. Att köra-på-sig i bil kostar oftast bara lite tid, däck, gräs i kylaren eller plåt. Missa ett par decimeter i hög fart på motorcykel - och det kan vara ajöss för evigt. Den kalkylen hoppas jag alla bär med sig, och här håller jag med Fredrik fullständigt. Man skall inte gnälla för att man slår sig om man ramlar av en MC. Det måste vara inbyggt i kalkylen. Men man kan köra på Ringen, så länge man har omdöme och kan reglera gasen. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||||||
det är väl ca 400 som dör i svensk trafik årligen (sen vet man väl inte säkert hur många som är dolda självmord av dom) |
||||||||||
Det finns vägar i Tyskland där de föbjuder motorcyklar helt, eller vissa tider. Pga hög olycksfrekvens...
Ps. De senaste åren har det varit ca 50 dödsfall/år på MC i Sverige. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 5524 besök totalt |