|
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Trådstartare

14 Jun 2006 08:53
_________________ H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

14 Jun 2006 09:54
Lycka till
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

16 Jun 2006 13:57
Citat: |
2006-06-16: Första träningspasset på Ringen
På plats på Ringen. Otroligt mkt folk, grym stämning. Började körningen i förmiddags kl 10 efter förarmöte, invägning mm. Anmälan höll på att gå åt skogen då tyskarna inte var sugna på att ta emot efteranmälan, men Anders förklarade att han hade försökt anmäla mig hos sekretariatet tidigare i veckan, då de sagt att vi skulle anmäla oss på plats istället. Funktionärerna gjorde omröstning om jag skulle få starta eller ej och med nio mot en som ryckte på axlarna var det klart för start.
Första träningspasset pågick i två timmar. Anders tog första vändan på Dunlop-däck som tog i innerskärmarna, så efter byte tog Martin över på nya Michelin. 10 minuter blankt visade att bilen är bra med i matchen. Därefter åkte Peter ut, han har ju stenkoll på banan och att köra Porsche, kommentar: "Mäktig känsla att glida ut på nya GP-slingan och därefter Nordschleife i en så rå tävlningsbil". Laddad känsla i magen för egen del, men den försvann när jag kom ut i första kurvora, GT3:an känns verkligen som en gammal kompis. Har nästan bara pluggat in sträckningen på Nordslingan, så lurigast var faktiskt första rundan på GP-slingan.
Efter ett uppvärmningsvarv på GP-banan rundar man bakom depån och passerar startlinjen igen för ett komplett varv. När man viker av ut på Nordslingan efter hela GP-varvet är klart är det en frän upplevelse, banan blir smal och hoppig och riktigt snabb på sina ställen. Stötte på en hel del trafik efter Hohe Acht som tog tid att hitta en lucka igenom och fegade klart ordentligt på några skymda partier på femmans och sexans växlar, men 10min 11sek blev det.
Andra varvet gick med betydligt mer tempo och mycket mer full gas på de snabba partierna. Måste hitta en varvtidslista för att se hur det gick tidsmässigt, då vi inte fick något på klockan i depån. Min vana trogen testade jag gränserna och snurrade ut ur den långsammaste kurvan på GP-banan, oceaner av asfalt där så det är ett perfekt ställe att testa hur mkt sladd man kan köra med innan det släpper helt. Kostade 8-10 sek uppskattningsvis, men andra varvet borde varit snabbare ändå. Egentligen kvittar detta just nu, men bra att ha en indikation. Det är mest rytmen kring hela banan som behöver nötas in och med det kommer även tiderna att sjunka.
Nästa träning är kl 19, nu ska vi ut i depåområdet och kolla läget hos konkurrenter mfl.
/Carl |
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

16 Jun 2006 17:32
Första träningspasset klart - 37 plats
Carl har köpt ett HANS system och fått det monterat/installerat på hjälmen. Juste service på banan...
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

16 Jun 2006 17:57
Kristoffer R skrev: |
Carl har köpt ett HANS system och fått det monterat/installerat på hjälmen. Juste service på banan...  |
Stand 21?
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

16 Jun 2006 18:00
Får kolla och återkomma!
Teamet har kört 2 hela varv var om jag förstått rätt, Carls första varv 10.10 och andra varvet var 9.54 inkl snurren som nämndes i rapporten ovan.
Nästa träning startar nu 1900 - jag skall på AW så inga uppdateringar från mig på ett tag....
http://adac.24h-rennen.de/portals/24h/extern/ResultDB/live.asp
|
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004

16 Jun 2006 18:42
Jag flyger imorrn  till Frank-F, å så  upp till
Första gången på Ringen för mig, så jag tar tacksamt emot lite tips om bra fotoställen (har ev. cykel att trampa runt på) som inte är alltför långt bort (från depå-området).
Glöm inte att heja på Levin
/Jonas
_________________ Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB NA NC
106 Rallye x 2
|
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

16 Jun 2006 21:20
Fotoställen: Hatzenbach, Quiddelbacher Höhe/Flugplatz, Adenauer Forst, Breidscheid/Ex-Mühle, Brünnchen/Pflanzgarten.
Experterna kanske har mera detaljerade tips?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)
"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

17 Jun 2006 05:49
Citat: | Citat: | Kristoffer R skrev:
Carl har köpt ett HANS system och fått det monterat/installerat på hjälmen. Juste service på banan...
| Stand 21? |
Japp!
2006-06-16: Nattmörkret har fallit
Sanslöst! Det är en helt otrolig känsla att vara här. Så mycket folk, en sån anläggning, 40 filmkameror som följer bilarna runt hela banan och att stå i boxen och se helikopterkamerorna följa en grupp som pressar järnet runt banan och veta att man snart är där ute själv... det är magiskt. När skymningen föll var det en grym känsla när man la ett litet ställ ut ur nån böj efter Hohe Acht och det fyrar av 5-6 blixtar i backspeglarna...
Banan är snabb, vild, vacker, förtrollande. Lockande. Även Martin (Morin) är tagen säger han. Killarna är snabba, det skiljer inte mycket på oss. Martin pressade tiderna från i förmiddags till 9.53 och jag la in en 10.08 och två 9.53:or på raken under min halvtimme, men vi har alla haft mycket trafik, gulflaggspartier där man blivit sittande i låg fart. Svårt att få fria varv, eller åtminstone omkörningar på "rätt ställe", som inte kostar så mkt. Bland GT3:orna står vi oss faktiskt bra, även om det inte riktigt syns i resultatlistan. Det kan gå fort fort fort i 80% av ett varv, sen tappar man helt plötsligt 10 sekunder bakom några långsamma bilar som kör i bredd på ett parti där vi annars håller 70-80 km/h mer än dem i flera km. Vi kvalade som 11:e bil i vår klass. Vi har ett bra hopp om att takta in med stabil rytm och placera oss högt. Bara allting håller, det är ett långt race.
Körmässigt är banan full av utmaningar. GP-banan är stor, bred, stora kerbs, slät och "lättkörd". Här kan man pressa för att hämta några sekunder, samtidigt som den är vilsam, lätt att köra om på etc. Nordslingan är extrem, stötig, bjuder på charmerande rytmer i de olika bansektionerna och farterna är höga. Bilen passar dock riktigt bra; setup, fjädrar och dämpare gör att bilen tål mycket fart utan att "studsa av banan". Man är inte helt van att ta kurvor med hög sidkraft i 220-250 km/h, men man vänjer sig. Jag köpte HANS-system (Head And Neck Support, säkerhetssystem som skyddar nacken vid en eventuell olycka), banan är oförlåtande avseende missöden vad som än orsakar dem. Stand21 monterade grejorna direkt på plats, grym service.
Nu efter lite anpassning av dygnsrytm är det dags att sova, kring banan är det dock brutalt drag, stort disco med fyrverkerier på bortre änden av GP-banan, "jetset"-partaj i Mercedes-komplexet, folk grillar och det är allmänt livfullt. Vi har sovmorgon imorgon, starten går kl 15.00. Håll tummarna, vi är laddade.
Vi hörs!
/Carl
|
|
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

17 Jun 2006 14:19
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

17 Jun 2006 15:37
Senaste info; Anders startade loppet, kört bra.
Efter ca 30 min kört upp till 28 placering totalt.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

17 Jun 2006 15:55
De verkar ligga 21a nu och stå i depå för förarbyte (antar jag).
http://adac.24h-rennen.de/portals/24h/extern/ResultDB/live.asp
Ser lite lustigt ut att bara kört 10 varv efter 1:40  (lite skillnad mot andra banor...)
Men 15 minuter i depån+nästa varv låter lite oroväckande mycket?
Edit: Nä det tog 12 minuter. Nu är de ute igen på 29e plats.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

17 Jun 2006 18:13
18e plats
|
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

17 Jun 2006 18:51
16:e nu!!!!!
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

17 Jun 2006 18:57
15e efter att ha kört ca 11:10 på 28e varvet.
De är iaf 3st inom samma minut
Hmm, jag vet inte hur mycket man ska lita på den listan eftersom det verkar hoppa in och ut bilar lite hur som.
Hur kan man annars halka ner två placeringar utan att ha passerat linjen?
Startnr 72 och 78 verkar hoppa upp och ner mest hela tiden. Fungerar inte transpondrarna om de sitter i en M3a  ?
Det verkar iaf vara en stabil 17e plats när det fått gå några minuter så att alla tider kommit in...
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

17 Jun 2006 19:41
Nu har jag pratat med JC, han var på väg i taxi till banan. Andlöst vackert landskap i Moseltrakterna fick jag veta och vädret är helt fantastiskt fint.
Snart kan vi få lite stämningsrapporter och förhoppningsvis foton.
Man undrar om de har transponderläsare på flera ställen runt banan månne.
Skall kolla och återkommer!
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

17 Jun 2006 20:46
När jag tittar nu så ligger Porscheklumpen (startnr 42,24,64,29, plats 13-16) före 78 och 72 när Porscharna gjort 38 varv (M3orna 37). får se om M3orna hoppar före när deras tider för passage 38 kommer in (i så fall som är det ett antal minuters fördröjning på deras tider).
Mycket riktigt, efter en refresh så ligger 78 och 72 före (plasterna 14, 15) så det är 18e som gäller (även startnr 263 (BMW120d) ligger före).
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

17 Jun 2006 22:06
Nu verkar det vara lite problem, de har inte passerat linjen på en halvtimme
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

17 Jun 2006 22:07
Pratade just med Carl,
han står vid turistpåfarten dit han bogserats efter en 360 snurr pga nåt som brustit i bakvagnen.
Lätt räckeskänning i fronten, troligen inget som hindrar fortsatt körning, kylet helt också.
Tydligen had det varit ett ljud man hört ett tag under bromsningar men inte identifierat vid depåstoppen.
Teamet på väg för att hämta honom & bilen, tyvärr fick han inte bogsering ända till depån.
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

17 Jun 2006 22:27
Info från JC:
Teamet försvann med ett bakhjul, kom tillbaka och hämtade ett framhjul oxo. Lagning på plats?
Undrar om det funkar att dra kortet som vanligt eller om man måste tillbaka till depån....
|
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

17 Jun 2006 22:31
Ser lite dåligt ut de har tappat 7 varv på ledarna... P14 från P4.
14 64 Porsche 996 Cup Levin Anders, Morin Martin, Thelin Peter, Rydquist Carl 43 7:32:12.339 7 Rd.
|
|
|