Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6092 besök totalt |
NÜRBURGRING 24h-Rennen 2006
För att hålla ordning på allt är det kanske lika bra att starta en egen tråd om allt som hör själva 24h-racet till och låta tråden om deltagarlistan etc vara för sig! Själv har jag tyvärr ingen möjlighet att vara där i helgen så jag stack dit idag istället för att kolla på träningen och Youngtimer Trophy-racet. Dagen började med mulet och svaga regnstänk men torr bana för att sedan spricka upp och bli klarblå himmel, 22-23 grader och sooool! om jag hörde allt rätt är Manthey snabbast efter träningen i morse med 8.47 följd av en Zakspeed-Viper på 8.49 och trea är Alzen på 8.52. Extremt tät trafik under träningsvarven eftersom alla deltagare vill testa så mkt som möjligt, potentialen under ett helt fritt varv är nog åtminstone neråt 8.40 för de snabbaste. Några observationer: * Bland de råare skapelserna i startfältet finns en Cayman RS som var otroligt fet. * Stuck & Co i Dullers M3 körde stenhårt precis som i senaste VLN-racet, om bilen håller och vädret är ombytligt kan de nog nå ganska långt med all den rutin som finns. * Lambo-Racings orangea Gallardo kom bogserad till Pflanzgarten tidigt i sessionen, verkade ha tekniskt fel. * Den Wiesmann GT som aldrig kom till start i VLN-racet kördes flitigt hela passet, underbar bil! * Biodiesel-Mustangen med popstjärnan Smudo lät trött och kom inte många varv. * Levin Racings GT3 kördes hurtigt och sansat varv efter varv, men tillhörde inte de snabbaste Porscharna rent visuellt. (Vilket ju inte betyder något överhuvudtaget...) * En annan GT3 var däremot snabbast av alla visuellt genom att inte bromsa alls innan Pflanzgarten-krönet, flyga rakt ut över krönet och magplaska brutalt med gnistregn modell större. Om det är rätt sätt att starta 24h-helgen är väl tvivelaktigt, men det såg fränt ut! * Under de sista minuterna kom äntligen Raeder-Gallardon som alla väntat på och det var såväl den snabbaste passagen genom Pflanzgarten II och den näst mest högljudda racebilen jag någonsin upplevt! (För att få veta vilken den absolut mest högljudda racebil jag hört är är det bara att läsa under OT-inlägget nedan). När de får ordning på Gallardon kommer den att köra 8:or kring resten av fältet i VLN-racen, dra på trissor vilken fart!!! * Maserati ställer både upp med en GranSport GT3, som kördes på 9.20(!), och en tamare GranSport Tropheo i en urläcker matt mörkvinröd nyans. OT: Var kvar under eftermiddagen och bevittnade Youngtimer Trophy-racet. Om man som jag även gillar bilar som är tillverkade på 60-, 70- och 80-talen så är det rena julafton. Allt möjligt fränt som Aston Martin DB4, MGB:er, 2002:or, E21:or, Audi 50:or, Opel Commodore, 635 Csi:er,Carrera RSR:er, Cobror, Mustanger, Renault Alpine etc etc. Klaus Ludwig ledde när jag åkte i en Carrera RSR, samma bil som han körde förra året. Han var nere under 10 min som snabbast med en över 30 år gammal bil och med tanke på att det räckt till ca 40:onde starttid i 24h-fältet säger det en del om satsningen han körde med! ![]() Allra råaste upplevelsen var dock något som höll på att ge mig en hjärtattack av glädje: En BMW M1 Procar!!! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Här är tiderna från andra träningspasset.
![]() http://adac.24h-rennen.de/portals/24 _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Nån som vet vad som hände med BMW 120d:n som kraschade med en annan BMW i depåutfarten?
![]() Såg ut som om något kan ha brustit i styrningen. Visades på DSF alldeles nyss, men jag hängde inte med i snacket... ![]() De såg inte vackra ut i alla fall... ![]() Christian: En M1 på Nordslingan, aaaah... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Här finns några filmer från träningen, och om ni tittar på den andra filmen uppifrån så är kraschen med där. http://adac.24h-rennen.de/portals/24 _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Finns det nån som kan lägga videoklippen så de går att högerklicka & ladda ner?
MIn lina/dator/nåt bryter det hela efter 10-20 sekunder... ![]() |
||||
http://all-streaming-media.com/recor |
||||
Hej
Äntligen hemma framför datorn efter släkt-middag. Är det inte extremt värdelös rapportering på nätet från 24-timmars i år? Eller har jag missta något? Fick just SMS att Ulf kör för Tischner nu och det tuffar på bra. Sämre för Levin & Co som varit i räcket, de står väl i depån nu? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Japp, mek fel. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29258&start=21 Hoppas kunna få en utförligare beskrivning men nu får det bli lite sova... ![]() |
||||
Vilka häftiga videos dom har lagt upp nu.
![]() Den som heter "Duelle" det var bland det häftigaste jag sett, vilken fajt. ![]() ![]() http://adac.24h-rennen.de/portals/24 _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Inte riktigt bara mekaniskt fel, en kombination av faktorer, slitage, bedömning mm osv. Snabb rapport från Ringen. I skymningen blåste vi på som bara den, som bäst legat kring 14-15:e totalt och tvåa i klassen efter bla H-J Stuck som sedan bröt. Grymt häftig känsla när det börjar skymma, lättare faktiskt också än låg kvällsol. Ett rejält dunkande i bakvagnen tilltog, kom vid gassläpp ihop med diverse kvitter från höger bak i samband med snabba fjädringsrörelser. Man funderar såklart ibland vad man tänker på när man dyker ner i Fuchsröre med absolut fullt spett på sexan med såna missljud, men men. Bilen blev lite "lynnig" i låg fart och på låga växlar, tills ett varv det klonkade riktigt illa i hårnålen efter målrakan. Jag beslöt att gå in för översyn. Teamet kollade länkarsinfästningar, stötdämparfäste mm. Vi tankade även upp när vi ändå var inne och så skulle jag ta en timme till utöver de 90 minuter jag redan kört, dvs max körtid. Ljudet kvarstod men höll sig ganska konstant. Jag körde extremt mjukt med evighetslånga gassläpp innan broms och tog bort alla tredje-växelkörningar utom de absolut nödvändiga, en kurva går på tvåan också på GP-banan. Men det funkade tempomässigt. Mörkret föll helt och tiderna höll sig runt 9.50, tror tom det satt nån 44:a eller 46:a på nåt friare varv. Uppe i kurvpartiet efter Hohe Acht hamnar jag i kö bakom ca 8 bilar bakom en intervention car. Killen längst fram har inte fattat (???) att han får köra förbi så vi håller 90-120. Manthey Racing dyker upp bakom, tvekar i en sekund och kör sedan om först 4 av oss i kön, sen 3. Då börjar folk göra likadant. När jag följt med kön förbi Intervention-bilen och ska accelerera ut ur en vänsterböj från låg fart på trean klonkar det till som tidigare på lägre växlar och bakvagnen bryter ut abrubt, tillräckligt för att slå i bakänden i bilen på utsidan. Skärmen har tryckts in i däcket och det låter rätt illa så jag tar det mkt lugnt och ska in i depå direkt. Mkt lugnt innebär 150-160 istället för 210 i det snabba utförsåkat efter Pflanzgarten. I vänstern uppe vid Schwalbenschwanz, före sista karusellen bryts hjulspindeln sönder höger bak, har då fyrans växel och jämförelsevis "låg" fart. Har inte en chans att rädda utan gör en 360, som avslutas i leca-kulor (som tur var inte bara gräs där) med en lätt törn mot räcket med kofångaren höger fram. Tur i oturen. Tyvärr kostar det en hel del tid när man ska bogseras någonstans (i detta fallet till "turistinfarten"). Teamet kommer dit, byter alla delar i bakvagnsupphängningen på plats, drar ut skärmen och riktar kofångaren fram hjälpligt. Innerskärmen har gjort hål på framdäcket under bogsringen så nytt däck där med. Kör sen bort till depån för egen maskin, där huvudjobbet är lagning av framre växellådsfästet som var det fel som givit upphov till klonkande och lynnigt beteende i lågfart. Kylet fram byts och fronten riktas ordentligt ordentligt. Nu går bilen ruggit bra igen och trafiken börjar tunna ut. Det hände en del så många ekipage gick av banan i morgonsolen, klart svårast förhållanden är just lågt stående sol, bländningen var ibland total för nån sekund här och där. Vi är klart besvikna att ha tappat ca 2h 50min körtid, i runda slängar 16-17 varv, när det gått så fort överlag i övrigt, men sån är racingen ibland. Solen skiner och vätskebristen är tuffast. Sen måste man försöka sova ett par timmar här och där. Ha det gott, hej så länge! /Carl PS Ska tillägga att grabbarna gjorde en helt grym insats med bakvagnsupphängningen ute i svarta natten och fort gick det. Man är stolt att köra i samma team, de ger adrig upp, ingen tvekan, inget snack, de bara fixar grejorna. Grymt proffsigt. DS |
||||
Måste man inte passera mållinjen för att räknas i resultatet efter 24 timmar?
![]() För på dom här videosnuttarna: http://adac.24h-rennen.de/portals/24 såg jag att startnr: 36 har motorbrand utefter banan, och det är väl tveksamt att den fungerade efter den branden, men den står med på en 14 plats i resultatet. och startnr: 46 kraschar våldsamt på en av filmerna, men ändå står den med i resultatet på en 28 plats. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6092 besök totalt |