| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart hittar jag stålomspunna bromsslangar & vad kostar de??
|
3264 besök totalt |
|
Re: Vart hittar jag stålomspunna bromsslangar & vad kost
Finns lite här och var. Vilken modell är det till? Jag köpte nyligen från Demon Tweeks i England dels för att de var billigast och dels för att jag hade vägarna förbi. Man kan tillverka egna också vilket kanske blir billigare? http://www.demon-tweeks.co.uk/ _________________ H e n r i k P i h l |
||
Håller med, de byggde mina slangar då jag insåg att längden inte stämde mot orginal. Runt 200-ingen per slang är nog ett vettigt riktpris. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Jag köpte mina färdiga (goodridge), 1100:- för 6st har jag för mig på PEAN ~180:-/st så det är väl inte så farligt det heller imo.
Dessutom slapp jag springa runt med gamla slangar till hydraulfirmor
Edit: iofs + frakt då. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Beror ju som sagt på bil märke vad som bjuds var.
Köpte av motornord, 6st(2 långa och 4 korta) för 1300-1400 till M3an. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
|
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
|
Hos NBM Hydrualik kan du lämna in dina gamla slangar så gör de nya stålomspunna med samma mått.
_________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||
Vad är det för längd, gänga och kön? Jag kanske har nåt som passar. |
||
Jag bytte till 4-kolvs Brembo ok+stålslangar fram. Pedalen tar lite högre upp och är så stum att jag var tvungen att flytta bak stolen ett hack för att få "rätt" känsla i benet vid bromsning. Skillnad blev det men vete17 om bromskontrollen blev bättre. _________________ Christian Lindblom |
||
Diskussionen som härleder det ligger väl oftast i temat "flex torpedvägg vs flex bromsslang." Sen beror det ju på skicket på gamla slangarna också. och så är det ju en vanlig kommentar till som brukar komma "det är inte stålstrumpan som gör slangarna stumma..."
Men jag kan hålla med, jag märkte inte heller jätteskillnad när jag bytte, men min torpedvägg är åas inte jättestyv heller. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Märkte ingen som helst skillnad, tog dessutom en massa tid, svårt att lossa gamla bromsslangar, fick också jobba med Dremel och borr för att grejorna skulle passa trots att jag köpte ett färdigt kit som skulle vara "bolt-on" på min bil.
Med den erfarenheten skulle jag bytt till orginalslangar. Mina
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Skillnaden är att stålomspunna slangar för "bromsbruk" eller vad man ska kalla det har en slang av teflon innanför strumpan istället för armerat gummi. Som sagt innan, själva stålstrumpan har inget annat syfte än att skydda slangen innanför. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Dom är normalt sett textilarmerade. Pedalsvikt kommer ju från en mängd olika källor som Eric är inne på, svikt i torpedvägg, svikt i bromsoken, svikt i slangarna och kanske t o m svikt i varma skitbelägg (?). Är resten av systemet i halvdåligt skick så lär ju ett byte från armerad gummislang till teflonslang knappast ge ngn signifikant förbättring. Jmf med en fräsch armerad gummislang och god kvalitet så tror jag en teflonslang knappast ger ngt större tillskott av pedelkänsla. Vet inte om en gammal svullen gummislang, ni vet då de svullnar ihop innuti pga att gummit tagit upp bromsvätska, kan orsaka sämre pedalkänsla, men det kan definitigt orsaka varmgång i beläggen. På många bilar tror jag torpedväggsflex är den största enskilda komponenten av upplevt flex. _________________ Pär Hylander |
||
|
En gummislang kan bli väldans mjuk när het bromsvätska flyter tillbaka i slangen från oket efter en lång inbromsning. Hade en intressant upplevelse vid inbromsningen till depåinfarten på mantorp för några år sen när värmen från inbromsningen i slutet på flygrakan hade hettat upp slangarna. In i Paris var det OK igen, och nästa varv var det svamp på samma ställe. Och nästa och nästa.
Spunna slangar gav ingen bättre känsla nästa race, men svampen försvann. Bak kan slangarna ofta vara 2 på varje sida, och på en Pug205 blev det billigare med en lång spunnen än med två gummioriginal. Sen fick vi gör en egen infästning på länkarmen. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vart hittar jag stålomspunna bromsslangar & vad kostar de??
|
3264 besök totalt |