Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3255 besök totalt |
Ovanligt med skador på banträffar?
Med tanke på alla de banträffar som annordnas, och hur lite man läser i tidningarna om skador.. så tänkte jag bara skicka en blänkare och fråga om det är ovanligt med bilskador på banträffar, och ännu ovanligare med personskador? Jag kanske har varit blind, men någon som förolyckats på svensk bana under banträff har inte jag läst om. Mvh Jon ps. Försöker plocka argument till sambon ![]() |
||||
Personskador är nog väldigt ovanligt, har inte sett någon som skadat sig på någon av de banträffar jag besökt som åskådare eller deltagare.
Däremot plåtskador blir det ju ibland och det är något som man nästan borde räkna med i sin budget för förr eller senare så händer det oftast ett misstag som gör att det kan bli någon skada på bilen. Edit: Däremot brukar det vara stor ömsesidig respekt för varandras bilar och sålänge det inte är tävling brukar de felsta ha vett nog att lämna lite marginaler (iaf så länge man ligger i närheten av någon annan bil) så man behöver inte vara rädd för att krocka hela tiden. Men som sagt, risken finns alltid och det ska man nog vara beredd på. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
På de två första banträffarna jag var med på, likaledes de två första i år så fick någon åka ambulans för översyn. De bilarna blev dock lite tilltygade...
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Har du varit på fyra träffar som personer fått åka ambulans ifrån?!?? Vad är det för träffar som du åker på?? Personligen har jag bara sett plåt/plast skador.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Den brukar vara nån som sladdar av och får lite plåtskador. Kanske böjer nån bärarm i en sandfålla. Min hjulupphängning kollapsade så jag fick lite lackskador osv.
Men det är förare på helspänn och alla kör åt samma håll, så riskerna är minimala. ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Nej menade mina två första och att de båda var i år. Var nog bara av försiktighet, tror inte att någon av dem verkligen blev skadad. Har bara varit på träffar med klubbar som haft bra arrangemang och stora vana sedan förrut. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Personskador förefaller vara rätt ovanligt, dock tror jag att plåtskador är rätt vanligt. Risken att åka av på en bana är rimligtvis större än i vardagstrafiken däremot är ju effekterna av en avåkning oerhört mycket mildare på en bana.
Sedan ska man komma ihåg att det kan finnas många skäl till att de som smäller inte vill ha bilder av eller diskussioner om sina incidenter på nätet. Så det finns nog ett litet mörkertal här... _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Ja det är mog ingen överdrift att påstå ![]() |
||||
Har på 3år sett en olycka som hade kunnat blivit otäck. Dock inga personskador den gången. Året innan jag började köra så var det en annan liknande olycka där det även där (tror jag) inte förekom några personskador.
Risken för personskador är nog inte speciellt stor.. men den finns. Jag hörde någon intressant sannolikhetsläro-teori som man kanske bör ha i åtanke... "Det spelar ingen roll hur liten risken än är. Finns det en risk så ökar den exponentiellt med antalet utsättningstillfällen" Dvs om risken för att få en komet i huvet när man söndagsshoppar är skrattretande liten, så är den dubbel så stor nästa söndag... Ligger lite i det ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Under de ca 13 år jag åkt på banträffar kan jag inte minnas någon gång då det varit personskador.
Ringen inte medräknat ![]() Faktum är att när jag tänker på det så kan det inte ha varit så särskilt mycket plåtskador ens. Särskilt inte med tanke på hur många bilar man sett åka under årens lopp tillsamans. Ringen ej medränkat ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
svenska banor i allmänhet är långsamma och därigenom "säkra" eller hyggliga avåkningszoner där det går fortare, iofs sämst säkerhetsmässigt är nog Kinnekulle som iofs inte har några riktigt snabba ställen förrutom under bron men å andra sidan är det aldrig speciellt långt till barriärerna...... dom skador vi har haft på tävling dom har vi fått på den banan. Men ringen däremot är en helt annan sak...... där ska man vara medveten och acceptera att folk dör varje år, annars ska man inte åka dit. Den banan skulle aldrig få banlicens om den hade konstruerats dom senaste 40 åren ![]() |
||||
Tack för alla svar!
![]() Samanfattningsvis kan man säga att den hobby vi bedriver är otroligt säker, men kan kosta en del i form av svett, plåt och skärmar? Rent spekulativt gissar jag att det är färre personskador per körd banträffs-km än på landsvägs-km, eller vad tror den samlade eliten? (samma siffror över plåtskador är kanske tvärt om?) |
||||
Det garanterat farligare att spela fotboll. _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag har åkt en hel del banmöten de senaste tre åren och har aldrig sett en personskada och ej heller en sammanstötning mellan två bilar. De avåkningar jag sett med plåtskador som följd kan räknas på ena handens fingrar så du behöver nog inte vara så orolig.
Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Har aldrig sett någon skada förutom förare som åkt med ambulans efter att ha voltat osv (go kart) , därimot farsan va med på gelleråsen när en formel bil åkte ut i publiken o hög huvet av några =/
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Mina arbument för att banträffar är säkra och bra tillfällen att gasa på jämfört med trafiken där en del kör som idioter är att
* Alla kör åt samma håll * observanta flaggvakter * Bilarna besiktas innan så det värsta filtreras där * Förarmöte där alla regler gås igenom så alla har dem färskt i minnet * Man har krav på hjälm mm mm * om något sen händer finns sjukvårdspersonal en minut eller två bort. * Seriösa träffar följer SBF:s regler och dem har ingen bara hittat på Sen finns det säkerligen fler bra argument _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
![]() Risken vid varje tillfälle är alltid lika stor, därmot blir det annorlunda om du i förväg gissar att du skall klara dig skadefri 10 gånger. Jämför med at slå tärning, risken att slå en sexa är 1/6 varje gång, men att i förväg bestämma sig för två sexor i följd blir 1/36. Har själv sett plåt/räcke-skador vid ett antal träffar men varit på fler träffar utan skador. Vid ett tillfäll blev det ambulanshämtning (för säkerhets skull). Jag har aldrig sett bil-bilskador. Det går att styra risken ganska mycket (men inte helt) själv. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3255 besök totalt |