Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Betalning för ett passagerarvarv?
1, 2, 3   >>
5763 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Var nere på mitt första Ringen-besök den gångna helgen (16-18/5). Fantastiskt kul - gav mersmak! Gjorde 17 varv på egen hand och fem som passagerare i diverse brittiska Lotus Eliser och Toyota MR-2'or.
Denna (typiskt brittiska?) generositet gjorde stort intryck på mig. Fick många tips om spårval/däcktryck/bromspunkter etc, samt många glada skratt!

Hur som haver, finns det någon inofficiell "prislista" eller kutym på vad man betalar för att få lifta med någon ett varv? Jag fick, efter lite övertalning, bjuda grabbarna på en öl/varv på Sabines rävgryt...

Just Eliserna var en otrolig upplevelse! Önskar man hade 250' till övers för en begagnad Elise typ 1

/Niklas

BMW M3 E92 -10
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Det där låter mycket trevligt Niklas! Personligen skulle jag aldrig vilja ta betalt för att någon vill följa med mig, men jag har å andra sidan inte så stor erfarenhet av Ringen.

PS. Niklas, ta en titt på forumreglerna, speciellt om namn och signaturer! DS.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Sörpan skrev:

PS. Niklas, ta en titt på forumreglerna, speciellt om namn och signaturer! DS.

Uups! Sorry,

Nu skall namn och signatur stämma med forumreglerna!

BMW M3 E92 -10
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Nja, inte riktigt, Magnus vill ha att man ska ha med både för- och efternamn, lite bakläxa blir det nog!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Jag har aldrig åkt med någon, där imot har jag haft passagerare, och jag skulle inte tänka mig att ta betalt för att någon vill åka med mig.
Det var en som åkte med han ville absolut använda sin biljett, så vi åkte på hans årsbiljett.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Det var en som åkte med han ville absolut använda sin biljett, så vi åkte på hans årsbiljett.

Vilket inte är tillåtet om jag förstår rätt. Kortet gäller bara om man själv kör, Inte för att de brukar kolla, men ändå...

Beträffande betalning så är det väldigt få som vill ha eller accepterar någon betalning. En öl måste väl vara det mest vedertagna!

Det kan faktiskt ha sina risker att ta emot betalning. Jag vet att herren med den blåa 964 RS:en (Heinz ?) fick problem för ett par år sedan. Han bedrev i och för sig inofficiell taxi-verksamhet där man efter varvet som betalning fick köpa en video med varvet. Det gillades inte av banan och han var portad under en tid. Nu har jag sett att han är tillbaka, vet inte hur han gör med betalning nu.

höfläkt

Här sen Nov 2002

"Brukar" det inte vara så att den som vill åka med pröjsar varvet?

Stockholm
Här sen Nov 2002

- Nicke_1
Kul att du hade en superskön repa.

Det tål nog iofs att sägas att man nog inte skall hoppa in i första bästa bil och åka med. För det första förändras bilens egenskaper oerhört när någon åker med. Det måste föraren med alarmerande volym ha i huvudet hela tiden. Dessutom konsumeras det en del öl på kvällarna + att det inte alltid är så att man delar förarens bedömning av hur man bör köra.

Jag har åkt med vid ett tillfälle och då var vi 10 cm. från att smälla BIGTIME i ca. 200 Km/h. Få saker skrämmer mig men då var jag fan helt livrädd och ångrade djupt att jag tackat ja.
Mao. iakttag försiktighet vid val av "taxi".

Mvh / Micke

Motala
Här sen Dec 2002

Vet inte om det här är sant, men jag har hört det från ett par håll, fast i lite olika versioner.
Det var ett par som var på Ringen tillsammans med ett sällskap, och killen följde med en ut på ett varv, då vart tjejen tillfrågad om hon inte ville följa med en av dom andra ut i hans Porsche, men hon tackade nej, och han stack iväg och kraschade våldsamt och omkom!

Men i den första versionen jag hörde, så kände inte tjejen killen i Porschen, utan han stannade bara och frågade henne om hon ville med på ett varv, men hon ville inte det när hon inte kände honom, och det skulle ha räddat hennes liv.
Har ni hört några andra versioner av det här när ni varit nere, och vet ni om det ligger någon sanning i det här.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

höfläkt skrev:
"Brukar" det inte vara så att den som vill åka med pröjsar varvet?

Jag trodde inte det men eftersom jag ytterst sällan åker med (av samma skäl som Micke skriver om) så borde jag kanske inte att ha sagt något.

Vet bara att jag själv aldrig tar betalt av passagerare, det har väl dock hänt att man accepterar en och annan öl på kvällen...

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Vet inte om det här är sant, men jag har hört det från ett par håll, fast i lite olika versioner. ....

Har ni hört några andra versioner av det här när ni varit nere, och vet ni om det ligger någon sanning i det här.

Vet inte men tyvärr så cirkulerar det ofta en hel del rykten. Jag har själv råkat ut för det, folk har kommit fram och sagt: "Jag hörde att du..." och sedan visar det sig vara en grov missupffattning om vad som verkligen hänt. Man bör nog alltid vara väldigt skeptisk till rykten av det här slaget och inte föra dem vidare så länge man inte kan verifiera sanningshalten.

Vad jag vet har det "bara" varit 4 dödsfall med bilister under de senaste 4-5 åren. Tre av dem var raceolyckor och den fjärde var en kille i en BMW-cab under en BMW förarkurs.

Jag vill inte på något vis påstå att jag känner till alla olyckor men döds-olyckor som drabbar bilister är dessbättre mycket ovanliga.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:

Vet inte men tyvärr så cirkulerar det ofta en hel del rykten.

Det är kanske under kvällarna på puben som dom växer fram dom här ryktena,
Fast jag har hört mina i depån.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Vectra GTS Sport ägaren Lennart Jarmyr!
Som hoppas klara 8,45 med den på Ringen!!

Schaize! Jag som trodde att du kunde vara det lysande föredömet att det går att vara intresserad av ringen utan att med attack behöva köra där?
Nu har du smakat rökheroin igen och fastnat som alla andra...

Jag skall börja åka tjänstegrävling och skulle behövt det moraliska stödet!

Mvh / Micke

Motala
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Vectra GTS Sport ägaren Lennart Jarmyr!
Som hoppas klara 8,45 med den på Ringen!!

Schaize! Jag som trodde att du kunde vara det lysande föredömet att det går att vara intresserad av ringen utan att med attack behöva köra där?
Nu har du smakat rökheroin igen och fastnat som alla andra...

Jag skall börja åka tjänstegrävling och skulle behövt det moraliska stödet!

Mvh / Micke

Förlåt Micke, det är ett skämt, jag ville se hur länge det tog innan någon reagerade på vad jag hade skrivet.
Jag har inte klockat något varv dom senaste gångerna jag har varit där, tycker det är lika roligt att köra där ändå.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:

På pub-kvällarna talas det bara sanningar - det väl väl alla? Eller hur Johan?

Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tack för alla synpunkter! Jag håller med om att man bör vara försiktig i sitt val av förare. Det konsumeras ju en hel del öl på kvällarna...
Just Elise-gänget fick jag dock förtroende för. Vi diskuterade flera gånger hur man skulle förhålla sig till skymda krön, dvs. vågar man hålla fullt vid skymda krön eller snabba kurvor tex. Flugplatz, eller ligger det kanske en stackars MC åkare mitt på banan?
//Niklas

BMW M3 E92 -10
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Dom roliga historierna på kvällarna runt några öl är ju lita av det som gör ringen. Samtidigt blir det ofta lite väl påbrett vilket gör negativa saker otroligt uppförstorade. "GT3an som gick av på baksidan efter Bergwerk och tog med sig 30 meter räcke" -blir sedan 50 meter, 100, 150 meter och en totalskrotad bil...

Bromma
Här sen Dec 2002

Nicke_1 skrev:
Just Elise-gänget fick jag dock förtroende för. Vi diskuterade flera gånger hur man skulle förhålla sig till skymda krön, dvs. vågar man hålla fullt vid skymda krön eller snabba kurvor tex. Flugplatz, eller ligger det kanske en stackars MC åkare mitt på banan?
//Niklas

Var det en trevlig man som hette Robbin Iddon med bland Lotus folket?

Har för mig att han har en relativt ny blå Elise (eller är den silver?). En trevlig och sansad typ i alla fall.

Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Jag och namn... Robbin känner jag inte igen, killen som jag liftade mest med var lite äldre (typ 50), körde en silverfärgad Elise och hette Giles. Bild på Elise-gänget:

Den ljusblåa till vänster ägdes av en yngre förmåga och den mörkblåa av en kille som kallade sig Tut.

Ytterligare en:

Medans jag ändå är igång kastar in en bild på ena backdäcket, 245/40ZR17 Fulda Carat Extremo, kanske är löjligt (skåpmat?) i era ögon, men jag trodde alddrig att de skulle smälta!

//Niklas

BMW M3 E92 -10
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Jag har ingen aning. Eftersom jag tycker att bilsport och alkolhol inte alls passar ihop brukar jag aldrig vara på pubarna.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Anders Jonsson skrev:

Vad jag vet har det "bara" varit 4 dödsfall med bilister under de senaste 4-5 åren. Tre av dem var raceolyckor och den fjärde var en kille i en BMW-cab under en BMW förarkurs.

Kan ju tyvärr bekräfta BMW cab olyckan, var en stor bmw träff, har för mig att de skedde efter själva träffen. Tydligen skall personen inte heller haft bälte på sig och då flygit ur bilen vid kollition med ett räcke. Låter iofs märkligt att man åker utan bälte.

Nürburgring
1, 2, 3   >>
5763 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande