Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9985 besök totalt |
Värmepistol + Underedsmassa : Isocyanater i mängder??
Hade en bekant som vart på kurs i jobbat angående kemi plus faror i verkstaden. Och dom hade pratat mycket om Isocyanater och att man speciellt skulle undvika att skrapa underedsmassa med värmepistol då det frigörs mycket Isocyanater. Då min E30 325 skall få sitt underede skrapat så känns det nu lite vemodigt.. Är det nån som är mer påläst om detta om Isocyanater och underedsmassa? är blästra det enda alternativet?? ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
En firma 5 km från mig gjorde det på en gammal jänk för nån månad sen så jag förstår inte din bitska attityd??? Jag skickar gärna min E30 dit om det inte vore att det kostade $$$$$.. Så det jag ville ha svar på var om nån mer visste om detta om underedsmassa o Isocyanater som frigörs när man använder värmepistol.. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Använd rätt sorts mask byt filter ofta sörj för god ventilation.- Isocyanater kan ge hemska symptom. Ger sig till känna genom dålig lungkapacitet. Sedan om det är just isocyanater som frigörs har kag ingen aning om. Dumt att chansa.. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Låtter som en bra ide.. Sen kan man väl ta förtunning för att ta bort små rester med om ja fattat rätt? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Ja det känns mycket dumt att chansa.. ska nog göra som MaZ sa och inte använda värme... _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
om det frigörs isocyanater i ngn signifikant mängd så känner man det på lukten tydligt, dvs prova....
Jag kan ta reda på vad det ska vara för sorts filter i masken isåfall. Liiite överdriven känns faktiskt den här isocyanathysterin. _________________ Pär Hylander |
||||||
Kan tydligen fungera med varmt vatten under högt tryck. En bit ner på sidan: http://www.zatzy.com/showthread.php?
_________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
Instämmer med föregående talare och citerar mig själv från Cortina-tråden:
Även Biltemas värstingborste för vinkelslipen fungerar bra (men dammar och låter illa). Den vibrerar rätt bra också men avverkar som en gud. Köp två eller tre, de går åt. Använd munskydd. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Inge fara.. här är vi alla vänner ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Så länge det rör ens hälsa anser jag det högst befogat... Man lever ett kort liv sen är man död jävligt länge =) Ja såna filter hade inte skadat =) _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Tackar!! ja kör på detta =) _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
MMM (drömmer mig tilbaka när jag rensade förra marcosens chassi från rost. Dessa underbara nålstick som kommer flygande AAAH) DVS tjockare overall än vanligt + skyddglasögon, NEJ det räcker inte med vanliga. Hur ny jag kan veta det ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() ![]() Heltäckande plastskärm för ansiktet kan vara att rekomendera. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Fakta
Som du säkert vet, finns det många olika typer av underedsmassa på en och samma bil. Isocyanaterna finns framförallt i produkter som innehåller poluretan. Poluretan känns igen genom sin gummi liknande konsistens. Kladdig underedsmassa är gjord av bitumen (asfalt) och innehåller mycket lite isocyanater. (eller inga alls ???) För att frigöra isocyanater från härdad pu-massa måste de upphettas till 175 grader. Under denna temperatur frigörs de inte alls. För att skydda sig, hjälper det inte med munskydd, då de bara tar partiklar. Friskluftsmask ska det vara, typ billackerare. God ventilation reducerar halterna och om man tex håller till utomhus, reduceras halterna betydligt. om man jobbar bil yrkesmässigt skall man ta detta med isocyanater på största allvar. Om man däremot skall bygga en bil till sig själv, och inte annars i sitt dagliga liv utsätter sig för isocyanater, är risken för skada obefintlig. http://www.av.se/teman/isocyanater/isocyanater/ _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||||||
Nu spårar jag kanske ur lite utanför toplic, men innehåller Polyuretan (PUR) Isocyanater?
Anledningen till att jag frågar är att vi titt som tätt fräser och svarvar i PUR på jobbet, och 'risken' finns ju att det blir över 175 grader just vid skärets ägg... :S |
||||||
Dessutom ser den mycket tuff ut! ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9985 besök totalt |