| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
instälning kränghämnare
|
3788 besök totalt |
|
instälning kränghämnare
om ja har två instälnings möjligheter fram och bak på mina HR kränghämnare hur påverkar jag bilen med dessa vad för olika egenskaper får jag om jag beroende på hur jag ställer dom? bilen är en E36M3a _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Kortare hävarm (antagligen är justering olika hål på olika avstånd från själva krängröret?) ger hårdare krängare.
Hårdare bak=överstyrning Hårdare fram=understyrning Du borde även kunna sätta ena sidan "hård" och andra "mjuk" för att få ett mellanting. Se bild:
Edit: Tänkte galet.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Är det bara jag som tänker helgalet, men nog blir väl krängaren 'mjukare' inställd om man använder hålet längst ut, då bärarmen får en bättre hävarm för att vrida krängaren? Jobbigast att vrida runt krängaren borde det väl bli om hålet längst in sitter väldigt nära krängarens centrum. |
||||
Du har så rätt! Ändrat i föreg. inlägg. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
[quote="Karl Birgander"]Kortare hävarm (antagligen är justering olika hål på olika avstånd från själva krängröret?) ger hårdare krängare.
Hårdare bak=överstyrning Hårdare fram=understyrning Du borde även kunna sätta ena sidan "hård" och andra "mjuk" för att få ett mellanting. så om ja har problem med understyrning så ska jag ställa den på mjukare fram och hårdare bak? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Vill du ha det mer åt det överstyrda hållet skulle låta bli att sätta den bakre krängpinnen i det hårdaste läget, då det kan ge väldigt lömska överstyrningsegenskaper. Börja med att sätta hård fram och mjuk bak. Det satte jag på min E30 med H&R-k.hämmare efter att jag körde hårdaste läget både fram och bak vilket resulterade i väldigt spännande piruetter
_________________ / Erik Tryggvesson |
||||
|
Nu skall vi hålla tungan i rätt mun..
Öka krängar fram behöver inte ge understyring utan kan ge mindre överstyring. Va ??? Just det vad gör krängrana??? Jo de flyttar en del av lastförstjutingen mellan fram och bakaxen. och vi kan ALDRIG flytta mer än tills ett innerhjulet lättar från backen, ett fram eller ett bakhjul. Så vad en krängre gör är att den axel där man ökar krängingsstyvheten tar en större del av lastförstjutingen, detta säger inte ett ski... Om bilen blir över eller understyrd. Utan är helt beroende på var man utgår ifrån. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Men Fuling: Som tumregel gäller väl det att så länge man har en bil med alla tassarna i backen, så försämrar man väl greppet över den axel som krängningshämmarstyvheten (wohoo, längsta ordet?) ökar på, samtidigt som man förbättrar greppet över andra axeln?
När sen väl ett hjul väl har släppt från marken.. hjälper det alls att fibbla med krängningshämmarna då? Tex om framhjulet har lyft, men man har fortfarande för dåligt grepp bak, då hjälper det väl inte ens att mjuka upp bakkrängaren, för då kränger väl hela spektaklet bara mera? Du verkar ha bra koll på hjulgeometrier osv, hjälp oss förstå detta ämne lite bättre Fuling
Mvh Jon Edit: Kom på en fråga till föresten . Vad händer om man har en bil som viftar med ena tassen i luften, och så smackar man på med en grövre krängare på andra axeln (för att tvinga ner tassviftandet), går det då att få en bil med _för_ mycket krängningshämmare, och hur yttrar sig detta?
|
||||
|
i dags läget har jag den på hårdaste läget fram och mjukaste läget bak
och den understyr mycket så några rekomendationer på hur ja ska ställa om dessa krängare och kanske andra saker man kan tänka på för att få bort problemet. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Vad har du för bakhjulsupphängning; pendelaxel eller multi-link (jag antar att det sitter enklaste sortens Farbror Persson i fram)?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Mjuka upp den fram. om inte kränghämmarjusteringarna räcker till, så krävs andra åtgärder såsom hjulvinklar, Fjäderbyten etc _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Behåll den på hårdaste fram och ändra till hårdaste bak och testa.
Teoretisk sett ska du mjuka upp den fram. Men om bilen blir för mjuk fram blir det mindre camber vid krängning och då understyr det ändå. Men egentligen borde vi först få veta när den understyr. In i kurvan, i mitten eller ut? Är det i låga hastigheter eller i högre? Vad har du för fjädrar och dämpare? Kan man ställa dom på nåt sätt? |
||||
Vad som kommer hända om vi släpper bak-krängarn är bara att aset kränger mer, detta ger sämre grepp pga camber åker åt fel håll. Hur fel det än låter så kan man öka krängarn bak så inner framhjul är i backen igen. Men det är också en fråga VAR inner framhjul lättar, lättar det lite i utgången på böjen så är det ok. Varför??? Jo pga i utgången har vi även en lastförstjuting i längsled,ax, som gör att innerhjulet lättar. Är bilfa... nu överstyrd så är det bara att öka greppet bak. Vi har inga möligheter att flytta mer vikt/last fram utan det är bara att öka greppet bak tex andra däck som är bredare. Ökar vi nu bakdäcken grepp så bilen blir understyrd istället har vi mölighet ingen att justera balansen med krängrana. Men är vi i det läget att bilen bara är SVAKT understyrd i utgången har vi träffat rätt. Bara för att krångla till det mer så är stötdämparna med och lirar också, kan ge över/understyring temporärt. Men har vi en bil som är någulunda i statisk balans vad käller krängare och grepp mm så så tar man finliret med dämparna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
bilen har HR coilovers dom är inte justerbara i hårdhet bara höjd
den understyr mitt i kurvan i högre hastigheter tycker ja i lägre hastigheter in i kurvan känns bilen bra i dags läget har jag fram -2,6 grader camber, 8 grader caster och nästan 0 i toe bak -2 grader camber och 2,5mm toe in har tänkt ändra cambern till -3,5 grader fram och caster till 10 grader till nästa banträff _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
är de skilnad på var i kurvan den understyr och vad som man kan på verkar de med? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Japp, det är olika saker som påverkar olika saker. |
||||
Sorry, hade lite tidsbrist innan.
Men snabbt kan man säga att dämparna inte spelar ngn roll efter det att bilen "satt sig" i sk. "steady state", då är bara fjädrarna och krängarna avgörande för bilens balans. Alltså om den är ÖS eller US. På väg in och ur kurvan rör sig dock bilen, den kränger (roll) och niger (pitch). Då spelar dämparna in oxå. Dämparan spelar bara roll om de rör sig och fjädrarna spelar roll hela tiden då man fördelar om de krafter man spelar med mellan de olika axlarna mha styvheten på fjädrar och krängare. Sen är det så att krängarna bara spelar roll då bilen just kränger, inte då den pitchar fram eller bak. Fjädrarna är dock alltid med i spelet och påverkar både i roll och pitch. Hoppas det var begripligt...och hyffsat korrekt.
Annars får du fråga mer så lär det komma de som är duktigare i ämnet och svara. Sök annars, det finna EONER av info skrivet redan. |
||||
Å tack du överstepräst i ämnet.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
instälning kränghämnare
|
3788 besök totalt |