| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kvalitetsskillnad broms ok AP vs.Willwood
|
1 besök senaste veckan (10419 totalt) |
|
Funderar på att köpa mig ett par nya bromsok. Jag har kommit fram till att WILWoOD SUPERLITE IIA för 2295:-/st hos Dalhems eller Ap CP5040 för 4850:-/st från Rallyimport skulle passa mig bra. Kan det vara så att Ap's ok är så mycket bättre än wilwood ? Brukar det vara problem med Wilwood? Länkar till information. http://www.rallyimport.se/bilen/bromsar/cp5040 http://www.apracing.com/car/caliper/pro_41.htm http://www.dalhems.com/safetyequip/wilwoodbromsok.html _________________ Stefan thull Leksand |
||||
|
Antagligen är AP klart bättre.
Jag har också hört att folk haft problem med Wilwood på tunga bilar. De säger att oken flexar för mycket. På min lätta Alfa funkar WW Superlite2 kanon. Kunde inte vara bättre så jag kan nog rekommendera. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
Det har förekommit en hel del diskussioner om detta. För egen del har jag AP som är 20 år gamla men nyköpta av mig på den tiden. Dom är tillverkade av ett stycke, alltså inte delade på mitten. Pedalen är en betongvägg. Jag har vänner med andra calipprar, även Willvood, men som visat sämre pedalkänsla. Har bara visuellt kollad deras system så jag kan inte stadfästa vad deras sämre pedal beror på. Men det rär alla manuella system. Det jag med säkerhet kan säga är att AP har fungerat efter mina högst ställda förväntningar. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Rent generellt kan man i alla fall säga att AP Racing håller mycket hög kvalitet, bromsarna är i regel försedda med det senaste när det gäller utformning och material hos ok såväl som skivor. Wilwood var en av konkurrenterna när AP Racing började förse bland annat NASCAR stall med bromsar, och jämförde man dessa så kunde man notera att AP Racings bromsar erbjöd samma prestanda för en betydligt lägre vikt.
Vill man ha riktigt styva ok är det dock denna design som gäller
|
||||
Delade ok ska enligt uppgift ha större styvhet då stålskruvarna bidrar med mycket styvhet och behåller den bättre vid höga temperaturer än aluminium. Iaf enligt Carroll Smith
Ett bra sätt att öka styvheten är att använda delade belägg och på så sätt kunna lägga till material mellan beläggen. AP oken är säkert bland de bästa man kan få tag på men likväl dubbelt så dyra. Jag hade kontrollerat om det finns lämpliga Brembo ok att köpa begagnade. Porsches 4kolvs ok brukar vara avsedda för 330*32 och går nog att få tag på för vettiga pengar. Annars hade jag nog köpt Willwood om de var överlägset billigast (kolla priser på andra märken också). Halva priset är likväl halva priset. De pengar man sparar kan man lägga på något annat som gör bilen snabbare. Just Willwood Superlite är ökända för att flexa. Andra Willwood ok karnske är bättre. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Finns ett skäl till att man kan handla Superlite II hos diverse nätshoppar i USA för under 1000:-/st
AP spöar Wilwood 11 dagar i veckan
Du kan handla AP:s 5000+-ok hos Demon-Thieves för runt 240-260£/st. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
_________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Har också bara hört dåliga saker om Wilwwod grejjer. En kollega som kör Modsport berättade med glöd hur en kille med Corvette trampat av sitt pedalställ vid första inbromsningen, också det ett Wilwood. Sen fins det alla möjliga historier om kärvande kolvar, flexande ok och normal amerikansk standard på grejjerna.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Här finns Superlite II för 105$ och en ny version för 155$.
http://www.pitstopusa.com/SearchResu Dom har även en hel del annat som är billigt _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
Det finns två typer av ok, mina har "stängd" baksida med ganska kraftig rygg. Det medger snabba-enkla beläggsbyten ur kortänden, att jag ange enbits typen var mer för att ange typen. Det sitter en stålbygel över ändarna på oket som håller beläggen som samtidigt binder ändarna. Det är en gammal typ så den är säkert lite tyngre än moderna ok, men dom får sitta. Jag har ISR ok på min hemsida som har ett belägg per kolv som jag skulle ha till bakbromsar. Dom får tydligen inte ha flerbeläggs ok längre i rundbanetävlingana i Usa varför dessa ok inte används längre. ISR oken flexar inte dom heller, men viska nog inte prata priser... Nu har jag köpt Hi Spec ok som även har fördelen at ha inbyggt handbroms via hydrauliken. Det fungerar så att det sitter en hävarm i vanlig ordning på oket men den har en axel in i bromsoljekanalen som stängs och vid fortsatt rörelse ökar trycket internt i kalippern. A, ska bli spännande att se hur flexet är. B, ska bli spännande att se hur handbromsen funkar. Detta ska sitta på röda projektpanteran på min hemsida. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Keep us posted! och berätta gärna även vad SBP tyckte om den lösningen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej Göran, bara undrade om det finns någon speciell anledning till ditt val av Hi Spec handbroms ok? Upptäckte dessa, och undrar hur de står sig i konkurrensen? Alla övriga får naturligtvis kommentera.......
/Christian _________________
/LOLA-Christian |
||||
Har själv funderat på hispec-oken (finns en direkt replacement till speedsterns bakbromsok som sparar 3 kg per hjul bak) Men den här lösningen är också intressant... Dude brukar snacka om den, tydligen finns en variant av handbromsprylen som ska passa i de flesta vanliga frambromsoken... _________________ Mattias Meldert |
||||
Det var att Hi Spec handbromsanordning var inbyggd på ett snyggt sätt arbetandes med de vanliga beläggen och inte någon extra utanpåmontering. En liten arm som kommer ut att fästa bromswiren på. Ser väldigt just ut för SBP antar jag. Men det kanske kommit fler liknande kalipprar. dom stod bredvid mig på Älvsjömässan för ett år sedan vilket hade ett visst avgörande, jag tänkte ok, jag testar för de ser skapligt ut för ögat. Men jag kommer att rapportera så fort bromsarna är på plats. Jag mäter med indikatorklocka över oket, och sedan har jag ju mina gamla AP som referenspedal. och sedan passade priset kompisen jag hjälper med bilen, en inte helt ovidkommande faktor. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Delade styvare än ok i en del? Det tvivlar jag på. Specifika styvheten för stål är inte bättre än för metaller rent generellt, den är dessutom sämre än för aluminium-litium legeringar vilka förekommer i bromsok. Visserligen tappar aluminium lite mer styvhet då temperaturen ökar man man är inte begränsad av någon infästning av skruvar som sannolikt kommer vara stål bultarnas stora nackdel. De ok jag postade bilder på tidigare är AP's senaste racingok för högsta styvhet/lägsta vikt. Notera utformningen med ett förstärkande "kors" samt uttagen kring kolvarna. |
||||
|
Har skickat en prisförfrågan till http://www.demon-tweeks.co.uk/
Det var nu 3dagar sedan. Nån som har kolla på hur lång tid det brukar ta eller har nim förfrågan kommit bort? _________________ Stefan thull Leksand |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (10419 totalt) |