| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
väghållning volvo 242......?
|
7335 besök totalt |
|
Håller på med ett litet bygge och letar efter en lämplig setup när det gäller väghållning. Tänker köra lite på bana men bara på skoj, så det är mest för pengarna som gäller inga värstinggrejor.... _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||||
|
|
||||||||
|
Re: väghållning volvo 242......?
Volvos R-sportdämpare ( dom gula )räcker långt för dina behov + kapade biltemafjädrar som Jon80 har skrivit
_________________ --VVTS-- |
||||||||
|
Vad finns det och välja på om man nu vill ha lite värre saker? Har kollat lite 40mm fjäderben med dubbelfjädersystem från sellholm och bilstein dämpare bak med 60mm fjädrar....???
Vad ska man köra för krängningshämmare? _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||||
|
Finns lite olika saker beroende hur mycke pengar man vill läggaut,,,
Förhoppningsvis blir framvagnen lite styvare med dessa stag. Finns att köpa på volvo eller hos samsteffansson för cirka 300:-, http://www.samsteffansson.se/product http://www.ipdusa.com/Images/categor När det gäller krängningshämmare har GT -78 25 mm bak och GT -79 även turbo tror jag 23 mm fram. Säljes hos olika trimfirmor. Ambulansstagen finns ju, mellan fjäderbenstorn och torped Fjäderbensstag. Hårdare bussningar säljes av KG trimning.. Sellholms har mycket kolla på deras sida sellholm.se köpte mina bakfjädrar och dämpare där, se under min projekttråd annars för mera info.. Ska nog sälja mitt nyinköpta kitt som sitter bak kanske.. Även diffen och stälbara fjäderbenen fram (tipsa) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php En diff är ju inte dumt heller.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
Hur tycker du ditt kitt där bak funkar då? Diff ska köpas inför nästa sommar.... _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||||
Vad landar ett ställbart alternativ på? Är det ett måste att ha ställbart både fram och bak, eller är det mer användbart på något av ställena...? _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||||
Ställbart fram gör det lite lättare. Bak går det fort att byta fjädrar men fram är det lite segare. Så det går lätt att få bilen i våg igen. Vill man ha ställbart bak får man nog byta tornen så man får in hela ben. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Tänkte lite på om det är en fördel att kunna ändra stötdämparnas hårdhet..... _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||||
Ja det är en stor fördel. Men en kostnad också såklart. Det är lättare att klicka runt och ställa in än man kan tro tycker jag. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Jag förstår inte detta riktigt..... det låter motsägelsefullt. Jag skulle köra med: * R-sport dämpare * Kapade fjädrar i stil med VOC bana. Hur hårt? 40-60 N/mm fram, bak "fram delat med ~2,5 " * GLT/turbo kräng hämmare * "Taxi/servo" kulleder för lite mer caster om det inte redan sitter på. * Svetsa till fästena/hålen för under kulled på främre länkarmar för mer negativ camber (ca 2-3) * Bussningar!!! obs du vill ha några gummibussningar kvar bak annars funkar det inte. Överkurs * Sätta frästa distansklossar under fjäderbenen för att få rätt vinkel på länkarmen * En "fuskmetod" för att rätta till bump steer är att byta P-änden mot en uniball och sätta en 2-4 cm lång hylsa som flyttar upp punkten där den ansluter till spindeln. Kräver dock lite eftertanke och SBP kan ha åsikter. Det funkade iaf för mig och det flexade inte. * Fjädertornsstag är aldrig fel, antingen tvärs över eller som ett V till torpeden. * Bak bör man flytta fästen MEN det är jobbigt och ger inte lika mycket som att greja fram. Det finns säkert mycket att hitta, men VOC bilar är bevisat snabba och att spendera mer pengar betyder inte nödvändigtvis mer fart. [EDIT en diffbroms är väl värt pengarna!!! Där skulle jag sas spendera. ] Skulle vara kul att få synpunkter på min setuprekommendation....
|
||||||||
distans under fjäderbenet är om man ger sig på att avv förlänga bärarmarna bör man flytta fram spindelleden oxå för mer caster för det blev itne många grader med servospindelleder.. det är ju inte dirket mkt extra job om man står med byxorna nere.. tornen på 240 är veka upptill. Om man ska sätta dit fjäderbensstag så svetsa fast plattan högst upp i tornet.. ! sätt ett stag mellan unibalen och typ spindelleden om man ska flytta ner den!! _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
Vill bara inte bygga in mig, då är det bättre o skaffa bättre saker direkt istället för att köpa saker 2 ggr Projekttråd kommer under helgen... Men om man nu vill ha så man kan ställa in dämparkraften är det en fördel att ha det fram eller bak? _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||||
|
Skulle vara kul att se bilen!
Sellholmbenen är utan tvekan kanonbra men det kostar ju... jag har provat olika ben (R-sport i alu samt vanliga med påsvetsad gänga) och båda funkar. Jag tycker dock att gängade ben på en bil som används för gatbruk (eller långlopp) är bortkastat för gängorna sätter igen sig med skit. Bättre att shimsa med t.ex. hylsor tills det är bra höjd.
Du kommer lätt under 10000 kr med det jag satt ihop nedan och då har du nåt som faktiskt skulle duga 2-3 säsonger för en nybörjare som tävlar och lär sig sin bil under tiden. Tänk på att en dyr fjäder har samma fjäderkonstant som en billig Biltema. Följer du "fuling" och hans trådar här på forumet kan du snabbt räkna ihop en bra setup. Kapade original sänker inte bara bilen utan det blir också hårdare! stål är stål, liksom, och de lär hålla några säsonger för en spottstyver. De billigaste 57 mm (ca) fjädrarna är oxo det "sämsta" i sin kategori och där är t.ex. kapade Volvo fjädrar bättre. Jag har testat som mest 108 N/mm och det är HÅÅÅRT. 40 N/mm är ganska mjukt och kräver att RC ligger rätt annars välter bilen MEN det borde inte bli alltför mordiskt på gata. Ett tips är att kolla min hemsida för allmänt om chassisetup och även att titta in hos nåt VOC, ERC eller SLC team där finns det gott om 240-åkare och nån bil som man kört mer med finns knappast i Sverige. Detsamma gäller de seriösa räsertillbehörsfirmorna som har bra koll på vad som funkar (LÄS: de som INTE bara säljer sänksatser och fälgar utan rally/racinggrejer) Vad gäller justerbara dämpare så tyckte jag det var kalas på min Miata. Men då hade jag kört den några år och det är en bil med extremt bra chassi som utgångspunkt (geometrier mm). Skulle jag köpa hade jag köpt dem till framvagnen då det är den man känner mest när man kör.
|
||||||||
om det e ställbar höjd du är ute efter så måste väl gå att svetsa fast en gängad rörbit som övrefjäderfäste så får du ju det justerbart på ett enkelt sätt |
||||||||
ja där sa du nått, ha som inte tänkt på det, ska kolla hurman kan göra en sån lösning. Ser ju ut så här nu, distans mellan fjäder och bilen.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7335 besök totalt |