Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 16359 besök totalt |
Lotus Europa S2 1970
Lotus Europa S2 1970 Det började 1970 men en tävling i Teknikens värld. ![]() ![]() Jag var 14 år och hade hittat min drömbil. Tyvärr var jag ingen tecknare så bilen gick till nån annan, men den hade etsat sej fast på näthinnan och jag har tänkt på den många gånger. Åren gick och nån Lotus Europa blev det ej men väl en Esther som besiktigades i somras. ![]() I maj fick jag ett mail av en se7en-kompis (heralue) om att det fanns en Europa till salu i Åmål, och eftersom jag skulle till Trollhättan en vecka senare, så ringde jag och bestämde träff med ägaren. ![]() Efter lång fundering ( nästan 5 minuter) bestämde jag mej för att slå till. Min största oro var om jag skulle få plats i bilen då jag läst att den är väldigt liten, själv jag är 189 cm. Därför köpte jag bilen utan att provsitta så jag inte skulle bli besviken på den punkten. Senare på kvällen gick jag ut ensam och provsatt, och fann, till min förvåning, att utrymmet är helt ok för både ben, armar och huvud. Efter köpet forskade jag lite i bilens historia, och ett rykte sa att detta kunde vara vinstbilen från tävligen 1970. Jag ringde till Tekniken Värld och pratade med Linus Pröjtz och han plockade fram kopior på tidningarna från tävlingen, och då såg jag att det var rätt. Jag hade köpt just den bilen som jag drömde om för 35 år sen. Bilen är ett renoveringsobjekt som varit avställd sen 1978 och först ägare ägde den fram till 2003. Den är försedd med skärmbreddare och instrumenteringen är något förändrad. Båge är monterad och den ska jag bibehålla. originalmotorn är kvar men får jag tag på en x-flow monterar jag den. 5-växlad låda har en bekant och den hoppas jag få köpa. I affären ingick 2 st. 4-ekrade JP-fälgar så jag är på jakt efter 2 till att ha fram. I höst startar demonteringen sen får vi se hur lång tid som behövs för att få den körklar. Jag vill passa på att tacka Linus Pröjtz på Teknikens Värld som hjälpt mej att få fram uppgifter om teckningstävlingen samt verifiera att det är just detta ex. som var förstapriset. Känns lite konstigt att äga en bil som man drömde om för 35 år sedan.. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
oh den bilen ringde jag på , verkade rätt bra
Försökte hitta mera info om den men hittade inte så mycket förutom att de e samma breddare som på min farsan bekants S2a (Opel om ja inte minns fel) Verkar som ett roligt projekt , dessutom underbart med fler Europor som hittas o renoveras ! Lycka till ! ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Opel ascon då lr? liknar ju faktiskt en gul ascona här på forumet. tycker du ja ska ha dom kvar? förste ägaren som monterade dem sparade originalbitarna som han sågade bort för att få dit breddarna, så dom kan man ju sätta tillbaka men lite coolt är det ju att behålla bilen som den såg ut på sjuttiotalet.
_________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
|
||
Ql. jag tycker du skall behålla -70 tals stuket... går ju att bygga ``original'' men det finns ju fler original bilar med denna utstrålar ju oxå en kul tidsålder...
ps har du börjat på din nya bur till 7:an.. det är jag som ville köpa din ``gamla''nuvarande.. ds har jp fälgarna 96 mm som bultmönster?? då jag misstänker att den har triumph spindlar/nav.. ??!! mvh _________________ Michael Thulesius |
||
Hej micke
Nä, nån ny bur har jag inte börjat med. får väl se hur det blir med det. Prio 1 på Esthern är att få på lite gul färg i vinter. På lotusen är det 96 millisar bultdelning så har du några fälgar som du vill bli av med får du höra av dej. 2 st 4-ekrade JP står högt på önskelistan. Alternativt 4 st. Minilite, lika dom jag har på 7:an. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Grattis till nyförvärvet!
![]() Det svider alltid lite när man ser en Europa; jag vill ju ha en igen, men jag vet hur det går när jag ska renovera något... det blir aldrig klart ![]() Nu vill vi se lite fler bilder! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
ok klart jag kan lägga upp några bilder.
yttre strömbrytare och backspegel. undrar var flaggan kommer från. ![]() race-historia. nån som vet mer? ![]() sotigt pannrum ![]() uppmaning på höger tröskel ![]() närbild på bakre breddare ![]() originaldelarna låg i bagagelådan. ![]() instument del 1 ![]() instrument del 2, nån som har en askkopp över? ![]() beviset (jämför bild i första inlägget) ![]() _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
SSK Racer
Jag minns bilen jag var funktionär på SSK tävlingar på 70 talet o en Lotus klömmer man inte !! kolla i ssk arkiv det finns bilder tagna av Belander en bror till GUSS manen. Kul med slotcar reklamen sverge agenten på Kyosho. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
raceigt med gamla seebring backspeglar...
![]() hur breda skall JP fälgarna hellst vara??... har ev fälgar med 100 i bultmönster..men det går ju i sådant fall att ändra med i pressade hylsor.. ![]() jag får kolla genom mina högar... ![]() ![]() _________________ Michael Thulesius |
||
Spännande!
det är ju roligt att känna till historien på sin bil. Berätta gärna mer. Var kan man hitta bilder från SSK? nätet eller finns det bara pappersbilder i deras arkiv? Vill gärna ha så mycket som möjligt. Micke: Tror att 6 tum kan va lagom fram den är ju breddad även där kanske nån europaexpert kan komma med goda råd? _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Behåll breddarna , som sagt vet bara en till Europa med samma bredning
Fäljarna bak på våran europa kan ja säga e på 8" o rätt för mycket med tanke på att R16TS motorn ligger på 135-140 hk bara, så 7" kanske ? Vad e det för chassi nummer ? Har en TS topp här hemma på hyllan om du är intresserad , har den förtillfället som bokstöd enbart Kolla med Arne Berg angående motorn ? våran är byggd av han o har enligt farsan aldrig krånglat nångång på bana under hela 80talet _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Andreas:
passar TS-toppen rakt på? Fick även med en vassare kam som aldrig varit monterad, kanske kan va nåt. Funderar på MS-sprut istället för dubbla weber som jag har på 7:an. Chassinummer är 540063Q. Arne Berg har jag förstått är outstanding på Renault så det känns väl rätt att anlita honom när det blir aktuellt med lite mer hk. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Grattis till bilen, jag han inte ringa på den själv (tur det behöver ju inte en europa till...).
Tycker helt klart att du ska behålla racebreddarna, dom passar på den bilen. Men när det gäller storyn om teknikens-värld bilen så blev jag förvånad, ja va nämligen 100% säker på att just den bilen finns i stockholm, under renovering av mannen som vann den. Men jag kan ha blandat ihop dom.. Lycka till med projektet & om du vill byta ut ratten mot en annan så är jag spekulant på den som sitter i din bil ! _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||
Ingen aning om den passar rakt på , men bara så du vet så har jag en här hemma . .
Funkar utmärkt med dubbla weber / dellorto o behövs inte många hästar för att få de o gå bra bara vikten hålls nere ![]() Bil nummer 63 alltså ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Ang. vinstbilen så stämmer iallafall reg.numret och ägarens namn överens med min bil så sannolikheten att det inte är den är nog ganska liten. Dock har den ju varit i Stockholm fram tills i våras.
Den ursprunglige ägaren sålde den 2003. Ratten har jag lämnat till en sadelmakare idag för omklädning så den vill ja nog behålla. Breddarna blir med all säkerhet kvar, verkar ju som att ni alla är överens om det. Hearlue: Garageträff tar vi här nån gång i November nån vecka när inte Arrowsmith har ungarna. Jag lägger ut datum på locostforumet när det blir dags. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
om den varit i stockholm fram tills i våras så är det nog den bilen jag tänkte på, visste inte att han hade sålt den, trodde han skulle renovera den själv..
Kul projekt du har framför dig ! Jag har 4 st aluminium hjul som jag ev kan tänka mig att sälja, det är dock inte minilight utan en annan modell so jag inte kan namnet på. Hör av dig om du ä intresserad, jag har även en del andra delar liggande. ![]() _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||
CARGASM
Klart intressant med lite nya grejor. Som du ser på bilderna behöver jag ju en hel del... Hör av dej via Pm eller mail. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
3.75 tum PCD dvs Triumph (ngt mindre än 96?) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 16359 besök totalt |