| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TIG istället för MIG ?
|
3 besök senaste veckan (9059 totalt) |
|
TIG istället för MIG ?
Ibland får jag för mig att man borde ha en TIG istället för en MIG (t.ex nu när jag ska bygga avagassystem i RF). Helst en AC/DC TIG men mer rimligt är en DC-TIG. om jag bytte min MIG mot en DC-TIG vad skulle jag då inte kunna göra och vad skulle jag sakna ?? Vilken strömstyrka behöver man om man håller sig till under 3 mm material ? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Du skulle kunna göra SÅ mycket mer. Det du möjligtvis skulle kunna sakna är snabbheten i vissa situationer. Jag vidhåller dock min gamla tes att ett garage utrustat med endast en svets skall ha en gassvets. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
http://www.scandtig.net/ dom har prisvärda svetsar och den tiggen är som är en acdc tig skall iallafall klara 5mm alu du skall nog sikta på en med minst 170-200 amp MVH Morten
_________________ Morten Bouvin |
||||
|
Jag har både mig o tig (dc). Jag nöjer mig med att rabbla upp Tigens nackdelar som jag ser det:
Glöm tanken att laga rost om det inte är helt porfri plåt...dvs man få skära bort mycket mer.. min cheva skulle jag inte kunna laga golvet på utan att ha bytt ut hela. Så fort man kommer till en "rost-grop" i plåten, så "pjoff", blir det ett hål istället. Kinkigt på plåtens renhet.... Går långsamt att svetsa... Kostar satan med gasen.. först så går det långsamt o sen så har åtminstone min en 10 sek fördröjning då man skall hålla kvar munstycket så att det inte kommer någon rumsatmosfär till fogen innan den svalnat till vettig nivå. Sketasvårt att svetsa i tjockare material.. fast det kanske är erfarenhetssak.. det är i alla fall lätt att bara svetsa ihop ytan på materialen utan att få genombränning. Går inte bra att svetsa vanlig plåt med argon.. dvs man kan inte flytta över tuben till migen.. Jo det GÅR, jag gjorde det en gång, men efter en 1/3-dels tub kröp jag till korset o åkte o bytte tub o tjöpte en extra slipskiva. ______ Edit: Kom på mer.. man kan inte bara "dutta" dit en svetspunkt hur som helst. Med en hand till munstycket o en till tillsatsmaterialet, så inser man snabbt att man skulle behöva vara en bläckfisk utan en massa förberedelser inför svetsningen _______ Nu har jag kräkts lite så jag får väl säga nått snällt också
+ tunnplåtssvetsning + skönsvetsning + Något starkare fogar + Kant i kant blir lätt _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re: TIG istället för MIG ?
Fast visst skulle man vilja ha en TIG och en MIG. Jättegärna faktiskt. Det lär du även få höra av Freddan, Gripenland, Jonas och Calle också (nu blev det internt) om du skulle fråga dem. Fast med det användningsområde som du (och vi) har så är det som att stå och riva sönder tusenlappar! Mvh Göran EDIT: Teckenfel _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Normalt klarar man sig ju ganska långt på MIG, iaf jag tycker det är skönt att ha en "fri" hand, känns ofta som jag saknar två händer trots MIGen, speciellt när man inte har speedglas-hjälm.
Fast visst, när man har saker som sitter stadigt redan innan man börjar svetsa är det suveränt. Pinnsvets? Finns för rostfritt det också, hand ledig får man på köpet.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jula har ju en kombimaskin.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Men är det inte lite så att om du är en hejare på gassvets så klarar du a att hantera en TIG oxå? Givetvis måste man lära sig slipning av wolframtråden och upptäcka dess olika egenskaper, och man måste ju lära sig hur bågen beter sig när man för den närmare eller längre ifrån materialet. Har fått uppfattningen att svartstål och rostfritt har ungefär samma smältegenskaper, dock kräver rostfritt lite mera mos från svetsen. Medan Alu och kanske Titan (har aldrig svetstat i det materialet) är mera överaskande i sitt beteende. Först händer ingenting, sen händer ingenting heller och plötsligt faller det bara ihop, det är en smal balansgång mao. Att TIG:en är en känslig jäkel har jag erfarit, om inte materialet är rent eller i gott skick så såpottar och fräser det ganska bra. Läste att någon hade problem med att gasen stack, det är inget jag har vart med om, kolla utrustningen kanske? Well... rätta mig om jag har fel.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Har spanat lite på deras acdc svets. Någon som har testat den och kan säga om den funkar bra? Speciellt i aluminium. Jag har en 180amp esab mig svets, kraftig LUNA pinnsvets och en dc tig, skulle hellre välja bort tigen än mig svetsen. Jag kan tigsvetsa men för vanliga plåt arbeten mm är migen väldigt bekväm och det blir billigare. Sen för grövre matrial som grävmaskin skopor, gafflar mm så tar jag till den gamla kraftiga pinnsvetsen. Använder mest tig svetsen för grenrör och insugsrör. mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Titan klibbar mer, dock så funkar det att svetsa med både tig och pinne. I mitt tycke är både tig och gas lätt som en plätt att köra och ja dom svetsmetoderna påminner om varannat. Eric Josefsson: klart att det finns pinne för rostfritt. (det är i princip omöjligt att köra med tig utomhus) Dea, istället för att klabba med fluxtråd eller att köpa en tig för 15000 spänn, ta och hyr en argon tub från aga..du kan dags hyra en tub alt att du lånar en argon tub till det lilla du ska köra ihop. _________________ Pelle Persson |
||||
Är man en hejare på gas så bör övergång till TIG ta ungefär 5cm svets i de olika materialen ungefär. Svartstål och rostfritt är ganska olika att svetsa i, rostfritt är generellt mycket renare och stökar inte. Däremot vid tunnare material är det just stål och rostfritt som helt plötsligt faller ihop, alu är mycket snällare och långsammare. _________________ Roland Johansson |
||||
|
[quote="Franzén"]
Riktigt så farligt som du säger är det inte. Att det inte händer någonting sen ingenting å sen faller allt ihop är bara ett resultat av att man inte kan svetsa med TIG. Just det där fenomenet är pga att man har mesat och kör med för lite mos. Just därför att man inte har "skillen" att hänga med i tempot med den högre strömstyrkan. Detta blir extra uppenbart då man svetsar ALU. Samma sak gäller fenomen som att det spottat å fräser, beror antingen på att man har kolsyra i tuben (tagit samma gasflaska som MIGen) eller för att man har för lite ström. Jag väljer personligen TIGen alla dagar framför en MIG. Men det är också för att jag har slutat att svetsa rostpå bilar och förbereder numer mina andra fogar, jag försöker inte fylla en 10mm glipa med TIGen som man kan, men inte ska, göra med MIG.
Att det drar mera gas är ju sant, fast skillnaden är inte så stor. när man kan ratta spakarna på TIGen så håller man rätt högt tempo med den med. Och det räcker ofta med väääldigt v'äääldigt lite skyddsgas, speciellt om man är student, då kan man klara sig med så lite så att det knappt hörs
Tex så drog det lite drygt en flaska Argon den allra minsta (5l?) till mitt grenrör till pontiacen. se projekttråd fiero gt bmw v8. För att summera: Gaskostnad/snabbhet i svetsen är det inte så stor skillnad på OM man kan hantera TIGen. TIGen klarar ALLT som MIGen kan förutom en sak och det är seriös fulsvetsning, typ mosa på en plåt i sparklådan på en vinterbil. MIGen klarar INTE allt som TIGen gör
ett litet OBS bara: Innan man sätter igång och svetsar, hör med nån som kan ratta spakarna så går det tusen gånger enklare att komma in i det. Trial-and-Error approachen slutar bara i att det blir dyrt med gas och att man själv blir väldigt upprörd och känner sig som en sopa (been there... )
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
|
||||
|
Dillon är absolut ett alternativ att inte underskatta som jag har förstått det.
Nu harj ag inte tillgång till någon sådan men jag har lagt en önskan om en sådan till jobbet.. Många "fullegeringar" går tydligen bra med en Dillon, men inte en TIG tex.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Är nyfiken på scand-tig svetsen också, någon som testat? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Jag har en scand-tig. AC/DC 200A.
Jag ser inga direkt fel med den, har funkat bra till allt jag har provat hitintills. Plus att pulsfunktionen är jävligt mysig Jag har kollat lite inuti och slutsteg osv ser helt okej ut.
Är nån kinesisk tillverkare vad jag har förstått, antar att den säljs i ett par exemplar i kina så den funkar nog. 4-5 mm alu går att köra. Ska man svetsa tex växellådaskåpa kan man nog få nöta ett tag iom "bara" 200A. Slutsats. Det finns inga uppenbara skäl till att inte köpa den, framtiden får väll avgöra om man gjorde ett bra val. Priset tyder ju på det
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
TIG istället för MIG ?
|
3 besök senaste veckan (9059 totalt) |