Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 10614 besök totalt |
aerodynamik: Kylarflöde
Har det pratats något om luftutsläpp (resp. insläpp) för kylaren egentligen? Har inte funnit särskilt mycket vid sökningar. Jag har planer på att skära upp huven och evakuera den luften som tas in genom kylaren upp genom huven, men några frågetecken dyker upp när man ska göra detta. Först främst, finns det någon smidig metod för att bedömma var man ska placera utloppet eller är det "så nära fronten som möjligt" som gäller? Hur funkar metoden med att tejpa snörstumpar på motorhuven och ut och köra? Tillförlitlig? Hur tolkar man resultatet (dvs hur ser man på snörstumparna var det är en lågtryckszon?) hur kinkigt är det med vinklarna på luftkanalen? Kylaren sitter ganska nära motorn och det är i princip omöjligt att få en fin radie på kanalen. Vinkeln kommer snarare bli tvärt och kring 50-60° Hur ska kanalen se ut i ovankant mot huven? Fin radie som är så stor som möjligt, eller är det marginell skillnad mot skarp vinkel? Min tanke är att luta kylaren (ca 12-15° brukar väl vara vanligt?) i ovankant och flytta fram den så långt som möjligt. Finns det några nackdelar med att placera kylaren så långt fram i fronten som möjligt, eller kan man tjäna på att ha en luftkanal framför kylaren som är mer än 20 cm? Kan man luta kylaren ännu mer än 12-15°, tex 45° till förmån för rejält luftflöde efter kylaren? Lite bilder att avsluta med; ![]() tight va? ![]() Fläktarna byts ut mot en, större, som är av tunn modell. Dessutom borde väl denna kunna placeras på framsidan av kylaren då den knappast lär behövas i farter över 40 km/h? ![]() Såhär tänkte jag att kylaren skulle lutas. Den kan flyttas fram lite i underkant (ca 5-8cm) också för att skapa lite till plats. Här är en hemmasnickrare som har pysslat ihop ett utsläpp. Jag tänkte mig något liknande (dock inte i kååååååååååålfijber ![]() ![]() http://corner-carvers.com/forums/att Andra bilder på liknande hemmalösningar mottages tacksamt. ![]() |
||||||||
Hålet ska vara så långt fram som möjligt. Ju längre bak, desto större statiskt tryck hos mediet (luft) och därmed sämre evakuering. På MGA, t ex, sitter evakueringshål för motorrummet strax före vindrutan. Men där råder övertryck, så av luftevakueringen blir det inte mycket av...
|
||||||||
Nog kan du luta kylaren rejält. Påpel speedster ligger den vågrätt.
Kanalerna är inte så kinkiga. Lite bonnvett och gör så vackert det går. Viktigast är att få evakueringen möjligast fram. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||||
Garntofsar är ett sätt att visualisera strömningen invid ytan. Man ser var man har anliggande strömning, var avlösning sker och naturligtvis i vilken riktning det blåser lokalt. Men det säger tyvärr ingenting om trycket. Det måste man mäta sig till, vilket i och för sig är görligt med lite pul. Enkelt är att åstadkomma u-rörsmanometrar av lite genomskinlig plastslang, en bräda, silvertejp och en skvätt rödsprit.
Kör man mätningen i 100km/h så uppgår dynamiskt tryck till ca 500Pa. Du kan förvänta dig ett Cp i framkant på huven som lägst -3 vilket ger ett lägsta tryck på 1500Pa. Nivåskillnaden mellan vätskeytorna är h=dP/g/raa där g=9.81, raa=750 ungefär för rödsprit. Tryck i regionen 1500Pa ger då en nivåskillnad om ca 0.2m. Snida till en bräda ca 0.5 m lång, montera en slang längs med brädan så den bildar ett u (med botten neråt, brädan vertikal naturligtvis) ena ända av slangen mynnar i ovankant bräda och den andra drar du fram och tejpar ovanpå huven. Tejpa den vinkelrätt mot bilens längsriktning så du inte mäter totaltrycket. Fyll u-et halvvägs med rödsprit, se till att du inte får några vätskepelare som står i slangen någonannanstans än i u-et. Kör i 100, notera nivåskillnaden, flytta slangen, gör om, och snart har du kartlagt tryckfördelningen över huven och vet var du ska ha dit luftutsläpp. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Lär väl vara högre tryck i fronten än någonstans på hela huven, dessutom får man ju ejektorverkan eftersom luften rör sig snabbt över huven. mindre hål i fronten som övergår till större tvärsnitt i en snygg kanal som tätar mot fronten och kylet, ökar trycket/minskar hastigheten framför kylet.
Grova generaliseringar såklart. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Ja, det är ett billigt, enkelt och skoj sätt att skaffa sig lite större förståelse för vad man håller på med. Dessutom slipper man misstag där man upptäcker att det blåser åt fel håll i sina luftut/insläpp. Finns många exempel på det. MGA nämndes ovan, Fiat x1/9 blåser ut genom de framåtriktade luftintagen på sidorna osv osv.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Jag har en artickel i ämnet som jag lovat skicka till DJ bla...men min dåvarande mail gillade inte formatet.
Ska se om det går göra ngt åt det. Men man kan enkelt säga att man inte ska tratta luften in mot kylet (stagnation) och att man ska ha en mindre utsläppsarea än kylardito för att få luften att vilja ta sig ut genom huven. Troligen kommer utsläppet hamna i bakkant av den första 1/3 av huven. Maz: Kolla på en Nascar var dom tar in luften till motorn. Man ha massivt övertyck precis nedanför rutan/bakkant av huven. |
||||||||
Klart det är ett högt tryck där (jag har ju kört Saab 99 med
![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Det är en separationsbubbla framför rutan och inte en ren stagnation som det är framför fronten.
Är iaf ett klart övertryck där som kan användas för att ta in luft till inredningen. Enligt vissa CFD bilder är det i närheten av samma tryck som på fronten. Har man inte fläkten monterad på Renaulten blåser det ordentligt där. Är likväl ett ställe där man inte har ett luftutsläpp. ![]() Luta fram kylaren och bygg en snygg kanal till ett luftutsläpp igenom huven. Då kan du få lite downforce på köpet. (Eller iaf minskade lyftkrafter) Vill du vara riktigt serös så har du en liten kant i början på utsläppet. Detta är extremt vanligt på seriösa race bilar. Enda nackdelen med att släppa ut luften igenom huven är att man kan tappar en del av flödet som går under bilen vilket kan ställa till problem med lufttillförseln till bottenplattans aerodynamiska detaljer (nog inget problem i nuläget). Titta på sidan 2 här: http://www.advantage-cfd.co.uk/News/ Det fina med att göra luftutsläpp i huven är att varmluften kommer att gå direkt ner i ditt luftintag till motorn. Men det är väl bara att göra om och göra rätt och bygga en riktig plenumkammare och ta luften ifrån fronten på bilen ![]() Annars kan man släppa ut luften bakom framhjulen. Men med tanke på utrymmet känns det som en sämre lösning. Däremot kan det vara bra att ha någon form av utsläpp där för att ventilera motorummet. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Utsläpp mitt på huven brukar vara en bra lösning, att släppa ut luften under bilen ökar endast lyftkraferna. En lösning liknande den här under, är ganska optimal, luftintag till motorn där det är övertryck och utsläpp i "lågtrycket". Just på denna under är det endast kylarluft som släpps ut på huven, värmen från motorn släpps ut på sidorna.
![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||||
Som sagt kan du lyta kylaren ganska mycket.
Vad du måste tänka på när du släpper ut luften genim huven, är att den varma luften kommer att hamna i ditt friskluftsintag vid rutan. Kan du göra ett snyggt utsläpp här...?? ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag har nån tyskt vindtunnelmätning av Porsche 924 och där är det högre tryck i fronten än i interfacet bakkant huv/vindruta. Lägst tryck på huven är det ungefär från början av hjulhuset till strax efter mitten av hjulhuset. Riktigt lågt tryck i interfacet vindruta/tak. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Tanken har funnits på att fixa något annat, men nuvarande insug tillåter inte det.
Dessa bilder visar en tämligen lutad kylare. Det jag bygger blir något i stil med detta. Några kommentarer? ![]() ![]()
Tittar man på pontiacen (GMbild) så är motorhuven relativt plan, och därmed borde det se ut som när GM simulerat luftflödet över karossen. Bilden är från sent 70-tal så jag vet inte riktigt om man kan lita på det... ![]() Enligt bilden bör man börja utsläppet ett par centimeter bakom huvens början vilket nog kan vara fullt genomförbart. ![]() |
||||||||
Är det minustecken i hjulhusen (kanske beroende på att de inte hade några där när de mätte kanske)?
Då har du ju en bra källa till bromskylningen ![]() Den lutade kylaren ovan visar ju att det förmodligen är aerodynamiskt fördelaktigt att inte ha större hål i fronten än man behöver. Går det inte lite varmt vid banåka när det är 30grader varmt så kan man minska hålet ![]() |
||||||||
Det är nog inget stort problem. Men det är är ju bra att vara medveten fenomenet.
Det är ganska vanligt förekommande att man släpper ut luft ifrån kylaren bakom hjulhusen. Även om det är en något sämre lösning än en snygg kanal genom huven.
Kan du få till nått liknande det där med en framåtlutad kylare och en kanal efter kylaren upp igenom den främre delen av huven är du i hamn. Då får du bra flöde igenom kylaren och låga lyftkrafter på framvagnen.
Visar rätt bra flödet över karossen men är rätt förenklad. Bästa lösningen borde vara att göra en tunnel genom huven och sen ventilera resten av motorrummet bakom främre hjulhusen. Verkar ju finnas nått scoop eller liknande där på bilden som verkar vara bra placerat på ett ställe där det är lågt tryck. Man vill ju ta in luft där det är högt tryck och släppa ut det där det är lågt tryck. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Det blev ont om plats för kylare när vi satte en MI16-motor i Lionne.
Så vi satte dit två mc-kylare (kawa 900 ZR-nånting) på varje sida och ledde ut kylluften framför framhjulen. Det vart inte snyggt, det var en utsatt position, men det funkade bra. Trånga sektorn var att vi (jag) tog till rör som var av samma diameter som utgångarna från kylarna, vi skulle tagit i mer. När vi satte dubbla diametern på rören som ledde ihop under kylarna funkade det alldeles utmärkt. ![]() En fundering.. På Bettan, en Volvo 140 med ca 140 hk så lutade vi fram kylaren och tog ut luften ovanpå huven, satte en volvo-tillbehörsspoiler framme och satte dubbla kränghämmare fram.. Vad som gav mest är svårt att säga, men vi var 1,5 sekunder snabbare på korta mantorp med dom fixarna motför innan. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
Integrale
På Lancian sitter det ett brett utsläpp med bakåtsvepta gälar cirka 15cm från huvens framkant. Den är placerad rakt över turbo och grenrör och mellanrummet mellan kylare och topp. Att detta funkar bra märks inte minst pga att en stor mängd av den varma luften vandrar 50cm över huven rakt ner i friskluftsintaget! ![]() Det är lustigt hur ofta man fått höra kommentaren att gälarna sitter på fel håll i huvet. Väldigt många tror att det bara kan sitta luftINtag på huven ā la gammeljänk... _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||||||
Re:
och ibland hittar man gamla trådar när man letar annat..
Huv i två skikt och och vindruta i två skikt och led ut luften emellar skikten upp till taket. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 10614 besök totalt |