Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lätta stötstänger
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7135 totalt)
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Lätta stötstänger

Hej Hej,

Nästa år så skall den där A+ motorn få så mycket godsaker som kan ges. Steg 1 är att skaffa lätta vipparmar.

Steg 2 är attförsöka hitta så lätta stötstänger som möjligt.

Har kollat lite och det finns dom som tycker att kolfiber är en bra väg. helt enkelt ta ett kolfiberrör och sätta små ståländar på för att klara nötnings-slitaget i ändarna. Dock så är det två problem med detta och det är att det är lite dåligt med utrymme och jag vet inte vart jag skall vända mig för att hitta färdiga kolfiberstötstänger. Alt. är att göra dom själv men det löser inte problemet med att hålet i blocket är snudd på för litet i och med att jag måste vara säker på att kolfiberstötstången inte går emot nogåt

Det andra alternativet är ju att hitta någon som kan ge mig en stålpinne som är stark nog men ändå lätt som luft...

Således. Jag har en stötstång i Engelsk "farmar" stål.

Vad ska man säga till stålaffären för att få en pinne som är ca 200mm lång och 5 mm tjock och har hög självsvängnings frekvens och är lätt och är stark....

Eller kan man rent av gå till aluminiumaffären...

*/Danne

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
hög självsvängnings frekvens

Hur räknar egenfrekvensen på en rör/pinnjä....??????

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
hmm Tja... Fuling....
vet inte riktigt hur man räknar på självsvängning men visst kan väll en stötstång hamna i självsvängning och det borde ju ha med materilavalet och formen, eller hur?

(allt jag säger kan va helt fel då jag måste erkänna att jag e ganska kass på materiallära.)

Det jag är ute efter är att ha en stötstång som e så lätt som möjligt för att få ner accelartionskraften.
Men om jag bantar vikten på stötstången så får den ju inte bli svagare.

Det är ju lika viktigt att pinnen är styv nog så att den inte börjar fjädra och böjer sig.

Därav tanken till ett mera exotiskt material en fulstål från england.

Det borde ju finnas någon legering av stål eller aluminium som både är lätt och starkt...och passar till denna applikation.

Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Kenson skrev:
Sett dessa??

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Specialty/Materials/Indust . . . .

Aaa tackar.. dom ska jag ta en titt på... Frågan är vad priset e...

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Till B20'in så köpte jag lätta och starka stötstänger, rör med islagna härdade kul och skåländar.
Trend hade de då iallafall (1983).

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Daniel_B skrev:
Kenson skrev:
Sett dessa??

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Specialty/Materials/Indust . . . .

Aaa tackar.. dom ska jag ta en titt på... Frågan är vad priset e...

Lingenfelter säljer dem för $24, 95:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category= . . . .

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

kolfiberstänger brukar finnas i en massa modesjanger hos hobbynasarna ...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag säger knäckning.

Yttröghetsmomnetet -->Ib
Arian--> A
Pinn/rörlängd-->L

Finns något de kallar slankhetstal, heter något snygg förkorting på grekiskla eller vad det nu var för rotvälska Jag kalla junket för sl

sl=L/(I/A)^0,5

om jag nu inte missat helt så skall sl vara så liten som möligt, MEN utan att tryckspänningen spårar ut fullständigt.
Hur större sl dessto mindre tillåten max spänning.

Då jag inte har en ANING om hur stora krafter som stötstångseländet så då får man titta på det relatift.

Kan bara säga att NUUUUUUUUUUUUU har jag rotat LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT in i bakhuvudet + formelsammlingen så jag skull ta vad jag nu skrivet med en nypa salt.

Borlänge
Här sen Maj 2004

CrMo stänger brukar vara lätta och tåla stryk.

ME Racing har lösa längder,

/Örjan

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Finns en bok som jag har för mig heter: tuning the A-serie engine av david wizard, där har han med många olika typer av stötstänger som han testar, bla. kolfiber stötstånger.
Tipps är att köpa den boken om du ska hålla på att trimma A-serie motorerna.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Knäckning borde vara det kritiska så av den anledningen bör man nog använda en ihålig stötstång.

I NASCAR så brukar stötstängerna vara av stål. Den Mercedes motor Ilmor byggde för IndyCar med stötstänger hade dessa i rostfritt stål (förmodligen "rör"). I NASCAR ska dock även beryllium testats i stötstängerna och aluminium matris komposit i vipparmarna. Dock har bland annat en av grundarna till Del West, det företag som förser ventiler och andra komponenter i ventilmekanismen till många av de största tävlingsstallen, sagt att kompositer eller keramiska material i ventilmekanismen inte kommer ha någon större användning den närmaste tiden. Dessa material kan förvisso öka styvheten något men samtidigt sänker de segheten vilket gör att komponenterna får det svårt att överleva de kraftiga slag de utsätts för.

Jag skulle tro att en relativt konventionell setup av ventilmekanismen skulle fungera bra. Alltså ihåliga stötstänger i stål med hårda stål ändar (typ verktygsstål). Lyftaren kan gärna vara av rull-typ och löpa i en bussning av kisel-brons. Vipparmarna är sedan av aluminium och har en nållagrad rulle där den kommer i kontakt med ventilskaftet. Vipparnarmarna fästes i stål ställ och har en justerbar infästning för stötstängerna (så man kan justera ventilspelet) i verktygsstål. Detta kombineras med fördel med titan ventiler, beryllium-koppar säten, mangan-brons styrningar, fjäderbrickor av stål, dubbla nitrerade ventilfjädrar med viss kontakt och oljekylningsmunstycken till ventilfjädrarna. Rätt utfört så ska detta hantera 10000 rpm med ganska vilda kammar.

http://www.jeselonline.com/
http://www.tdmach.com/
http://www.delwestusa.com/

Tycker man titanventiler är för tunga så kan PMG leverera ventiler i TiAl intermetallic.

http://www.pmgsinter.com/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
200mm lång och 5 mm tjock

Jag kollade på min snurra.
Std sitter det 130mm långa och 6,5mm tjocka i dimameter.

Dåde din och min motor är från yngre stenåldern.
Jag har aldrig hört om några problem på V4an med stötstängera skulle ge sig iof.

Men dina 70mm längre och 1,5mm tunnar känns inte direkt tilltalande.
Ifo är det då fråga om vad som sitter efter, ventilfjäder, vippa, ventil mm mm, som gör kraftena.

De stötstångs rör jag hadde hemma är Dy=8 och di=5,5.
Det ger på 200mm
+35% i vikt
+400% mer kraft

Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Hej,
Tack för all info.

Nu med lite mera data. En std Engelsk "kvalitetsstål" stötstång väger tydligen 52 gram. Och är 8-3/4"(222.5mm) hittade ett diagram i David Wizard boken och han hade visst testat styrkan på en stål stötstången.

Dommen va:
knäckning vid 2660lbs ... 1200 kg.
Vid knäckningsgränsen hade den böjt sig lateralt 0.06 mm
Sträckan som stötstången åker är: 9.85 mm

Nu så varvar vi 7500 rpm's ... det är der jag har satt stoppet men det ska inte vara några problem att dra upp den till 8000-8300 men jag har varit lite feg. tänkte se om man kan omtimera lite först.

Hur som. ska kolla vad dom tidigare nämnda företagen har att erbjuda.

Frågan e om Nascar prylarna funkar. Risken är att dom inte har något mindre än det som passar dom där jätte spisarna dom har "over there".

Avvaktar svar från 3M och ser vad dom har.

Troligtvis så måste man göra dom själv. Men man kan ju ha tur.

*/Danne

Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
200mm lång och 5 mm tjock

Ifo är det då fråga om vad som sitter efter, ventilfjäder, vippa, ventil mm mm, som gör kraftena.

Jipp. men jag tänkte börja med de linjära enkla prylarna. Stötstång - Kamföljare - ventil

Visst är det så att kraften som rör vippan är en roterande rörelse som berror på vippans längd i kvadrat... Och då har massan inte så står bet. på den. Även om den skall bantas den också.

*/Daniel

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
knäckning vid 2660lbs ... 1200 kg

Hmm jag är skeptisk

Jag testade en stötstång till V4an runt 6,5 längd 130mm.
Jag använde min hydralpress, ifo har den engradering som är åthe..... för grov, men finns inte en sportmössa att stötstången tålde 1200kg. Den kändes som spagetti kokt förståss

Göteborg
Här sen Apr 2006

ok, nu gällde det stötstänger, men är det en utväxling över vipparmen? Isåfall, så har detaljerna på andrasidan om vipparmen dvs ventil, fjäder, bricka, knaster en utväxlad vikt. Ex. Volvo B20 ~1:1.5 ger att 100 gram på stötstångsidan är 150gram på ventilsidan. vilket ger att det ger mer att lätta komponenterna efter utväxlingen.

Till B20 brukar 8mm CrMo stötstänger användas för racebruk, men visst, en sån här innovation kan ju sänka vikten en hel del!

Hör gärna av dig när du fått svar om priser från 3M

Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
JE Jr skrev:
ok, nu gällde det stötstänger, men är det en utväxling över vipparmen? Isåfall, så har detaljerna på andrasidan om vipparmen dvs ventil, fjäder, bricka, knaster en utväxlad vikt. Ex. Volvo B20 ~1:1.5 ger att 100 gram på stötstångsidan är 150gram på ventilsidan. vilket ger att det ger mer att lätta komponenterna efter utväxlingen.

Till B20 brukar 8mm CrMo stötstänger användas för racebruk, men visst, en sån här innovation kan ju sänka vikten en hel del!

Hör gärna av dig när du fått svar om priser från 3M

Jag har idag en utv. på 1.25 men det är inte några problem att hitta ventiler i titan etc. Kruxet är dom där stötstängerna.

fuling skrev:
Citat:
knäckning vid 2660lbs ... 1200 kg

Hmm jag är skeptisk

Jag testade en stötstång till V4an runt 6,5 längd 130mm.
Jag använde min hydralpress, ifo har den engradering som är åthe..... för grov, men finns inte en sportmössa att stötstången tålde 1200kg. Den kändes som spagetti kokt förståss

Hmm.. jag bara läste av i tabellen... Jag kollade i den tidigare versionen av boken utifall tryckfel men det stod samma där.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det är lite ski.... samma.
Finns det fler stötsängs, typ rör upptagna i boken???

Citat:
Yttröghetsmomnetet -->Ib
Arian--> A
Pinn/rörlängd-->L

sl=L/(I/A)^0,5

om vi nu håller oss till samma matrial.
Så skall vi ha mindre aria på tvärsnittet, ger minder vikt.
Men mer matrial längre ut från centrum på röret/pinnen.

Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
fuling skrev:
Det är lite ski.... samma.
Finns det fler stötsängs, typ rör upptagna i boken???

Citat:
Yttröghetsmomnetet -->Ib
Arian--> A
Pinn/rörlängd-->L

sl=L/(I/A)^0,5

om vi nu håller oss till samma matrial.
Så skall vi ha mindre aria på tvärsnittet, ger minder vikt.
Men mer matrial längre ut från centrum på röret/pinnen.

JA det finns flera i "The bible". Men dom jämf. bara std mot Kolfiber.

Rörande tjockleken så är dom ca 7 mm i diameter och inte 5 mm som tidigare sagt.

om det nu visar sig att 3M inte har något så får man nog ta ett rör i stål eller kolfiber och sedan limma på en massiv liten klump i varje ända. Kanske tilloch med ta endar från en std. stötstång.

Frågan är då om man kanske måste gå upp i diameter för att det skall hålla i enden. Låt se va 3M kommer upp med.

*/Danne

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

tumme pekfinger
stång runt 7 till rör 8/5,5 (stål)
vikt -31%
tilllåten belasting +31%

Att få fram crommolly rör 8/5,5 är inga problem.
tror inte kula och skålen i ändrana häller skall vara några problem.
De brukar finnas i div äckel mått som std.

De fanns i alla fall till min fornlämning.

Lätta stötstänger
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande