Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tidningen "Sportbilen" med Ringen Special.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (16272 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Tidningen "Sportbilen" med Ringen Special.

I dag 19 december kommer tidningen "Sportbilen" ut med ett nytt nr, som handlar om Ringen.

Med i tidningen följer en DVD med H-J Stuck när han kör en BMW GTR runt .




Här går det att beställa tidningen.

http://www.automotorsport.se/

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Vilken kioskvältare

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Tack för inlägget, så slapp jag göra det

Har mailat och bett dom skicka ett ex.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8187



Bara att släpa sig ut i kylan för att köpa den med andra ord!
Tackar för tipset! thumbs up

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11959



Tack för tipset Lennart! 129 spänn för en tidning, tur att det handlar om ringen...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



25 snabbast på ringen, gissa vilken bil som går lika fort runt som en Mercedes SLR, den ligger på 7 plats i tidningen och ingen presterar högre G(r-däck).

Faktum är att ju mer jag tänker på det så är jag övertygad om att detta är en bil man länge kommer minnas då den blir riktigt gammal, mycket p g a sin enorma prestanda trots lite effekt och små singelkolvsok samt att den är sprungen ur en massproducerad svenssonbil.

Detta faktum får mig att undra om och hur en ev efterträdare kommer bli. Kanske om den produceras slår den GT3 RS med tanke på att nya GT3 RS inte kör snabbare än 7.45 med 305 breda r-däck i bak(Horst)
Som sagt bilen på 7 plats i tidningen är ju en väldigt gammal bil redan.

I övrigt pratade jag idag med Host och faktum är att han endast kör nya GT3 RS ett par sekunder snabbare än han kör nya GT3. Som Dackevall uttrycker det i tidningen, kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Göte RS6 Sjögren skrev:
25 snabbast på ringen, gissa vilken bil som går lika fort runt som en Mercedes SLR, den ligger på 7 plats i tidningen och ingen presterar högre G(r-däck).

I övrigt pratade jag idag med Host och faktum är att han endast kör nya GT3 RS ett par sekunder snabbare än han kör nya GT3. Som Dackevall uttrycker det i tidningen, kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.


Hjäp mig Gaute! Har ju inte tillgång till tidningen här nere. Vilken bil är det du pratar om?
Ligger nog nåt i Dackevalls kommentar....

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11959



Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
25 snabbast på ringen, gissa vilken bil som går lika fort runt som en Mercedes SLR, den ligger på 7 plats i tidningen och ingen presterar högre G(r-däck).

I övrigt pratade jag idag med Host och faktum är att han endast kör nya GT3 RS ett par sekunder snabbare än han kör nya GT3. Som Dackevall uttrycker det i tidningen, kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.


Hjäp mig Gaute! Har ju inte tillgång till tidningen här nere. Vilken bil är det du pratar om?
Ligger nog nåt i Dackevalls kommentar....


om inte minnet sviker mig helt så pratar Gaute nog om en M3 CSL inte helt oförklarligt kanske... Har för mig att jag förut läst det där med G-krafter att det är det högsta de uppmätt, plus att Horst kört bilen på 7.50 säger ju rätt mycket...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Göte RS6 Sjögren skrev:
kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.


Mittmotor...

Kanske har Porsche målat in sig i ett hörn om de inte kan tillåta Caymanerna att slå 911orna?

Eller så förväntar vi oss för mycket. Vikten är ju mer eller mindre identisk mellan GT3 och GT3 RS, även om den senare får ner mer gummi i marken.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Erik B skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.


Mittmotor...

Kanske har Porsche målat in sig i ett hörn om de inte kan tillåta Caymanerna att slå 911orna?

Eller så förväntar vi oss för mycket. Vikten är ju mer eller mindre identisk mellan GT3 och GT3 RS, även om den senare får ner mer gummi i marken.


Mittmotor
I övrigt har även GT3 305or om minnet inte sviker. Sedan kan man vara riktigt lurig och köpa en vanlig GT3 med PCCB samt utan klima....och vips så har man med all säkerhet en bil som är olidlig att köra p g a avsaknaden av kliman, inte heller kan många får mer fart av den mindre vikten.....men kanske har man en bil som är lättare än RS, eller kanske lika ungefär.
Kanske är Porsche väldigt duktiga på marknadsföring månne, för jag är fullt övertygad om att jag inte kör fortare i en ny RS än jag skulle göra i den vanliga nya GT3an. Trots detta vill jag ju ha RS en
Ju mer jag tänker på det...........karossen i en RS är lite bredare, den är även ca 10% styvare än GT3 karossen p g a att....ja ni vet säkert varför vid de här laget. Vi vet att singel masse svänghjulet är 8kg lättare än GT3 ans(om jag minns rätt). Samt vi vet alla andra små skillnader vid nu.

Faktum är att vi vet om extremt mycket olikheter mellan de två bilarna, trots att de är i princip är helt lika Visst kommer en RS stå sig i pris mot GT3 o s v, men i övrigt tja.........ok man kan ställa lite mer hjul i en RS, få se vad skilljer mer . Hatten av för Porsche Hade motorn haft ett par hästar till mot GT3 hade vi kanske inte vetat så mycket om alla dessa skillnader, som ger Horst ett par sekunder raskare varv mot GT3 på ringen? De går i princip lika fort runt när Horst kör.

Vill ändå ha en RS, konstigt

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



bmw130 skrev:
Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
25 snabbast på ringen, gissa vilken bil som går lika fort runt som en Mercedes SLR, den ligger på 7 plats i tidningen och ingen presterar högre G(r-däck).

I övrigt pratade jag idag med Host och faktum är att han endast kör nya GT3 RS ett par sekunder snabbare än han kör nya GT3. Som Dackevall uttrycker det i tidningen, kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.


Hjäp mig Gaute! Har ju inte tillgång till tidningen här nere. Vilken bil är det du pratar om?
Ligger nog nåt i Dackevalls kommentar....


om inte minnet sviker mig helt så pratar Gaute nog om en M3 CSL inte helt oförklarligt kanske... Har för mig att jag förut läst det där med G-krafter att det är det högsta de uppmätt, plus att Horst kört bilen på 7.50 säger ju rätt mycket...


Helt rätt, nu är ju detta inga nyheter i denna tidning. Men trots allt en kul samanställning som tidigare oxå funnits tillgänglig. Samt inte heller är det nyheter för några att CSL i princip är en överjävlig bil på bana, särskilt med tanke på pris. Trots det finns där allt för många som inte verkar geppa vad CSL presterar(även de som äger en), det gnälls både på chassi, bromsar och jag vet inte vad, de är så man kan

För vart år som går inser jag än mer hur egentligen extrem den är, inte har den hk, inte heller bromsar eller chassi och kommer ur en svensson bil. Trots att den är till åren är den fem sekunder efter 415hk RS på ringen.

Sorry, blev lite sentimental

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1132



Min mor kom hem med ett ex av tidningen nyss....
Får dock återkomma med om den var där dom 129Kronerna när ja läst den....

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



[quote="Göte RS6 Sjögren"][quote="bmw130"]
Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
25 snabbast på ringen, gissa vilken bil som går lika fort runt som en Mercedes SLR, den ligger på 7 plats i tidningen och ingen presterar högre G(r-däck).

I övrigt pratade jag idag med Host och faktum är att han endast kör nya GT3 RS ett par sekunder snabbare än han kör nya GT3. Som Dackevall uttrycker det i tidningen, kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.



Helt rätt, nu är ju detta inga nyheter i denna tidning. Men trots allt en kul samanställning som tidigare oxå funnits tillgänglig. Samt inte heller är det nyheter för några att CSL i princip är en överjävlig bil på bana, särskilt med tanke på pris. Trots det finns där allt för många som inte verkar geppa vad CSL presterar(även de som äger en), det gnälls både på chassi, bromsar och jag vet inte vad, de är så man kan

För vart år som går inser jag än mer hur egentligen extrem den är, inte har den hk, inte heller bromsar eller chassi och kommer ur en svensson bil. Trots att den är till åren är den fem sekunder efter 415hk RS på ringen.

Sorry, blev lite sentimental


Hej Gaute!

Hur mycket skiljer det egentligen på en CSL vs vanlig M3 E46?
Motorn är väl detsamma förutom insuget och motorstyrningen.
Kolfibertak, plastbaklucka och kolfiberinredning. Viktminskning över 100 kg.
Har för mig att den såldes utan AC men i flera annonser så ser man att den har AC..

Hur mycket skiljer i chassit? Är det annan hjulupphängning, eller "bara" andra fjädrar/dämpare/krängare?
Samma bromsar som i vanliga M3:an verkar det som.
CSL kör ju på 7:50 medans en vanlig kör på 8:15-8:20... En massiv skillnad!
Dock har väl CSL:n R-däck vilket kanske gör 5-10 sek

Har sett att man kan köpa en i tyskland för 400 tusen. Kanske kan stå sig i värde
vilket man ej är bortskämd med på BMW.

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Mattias B skrev:

Har sett att man kan köpa en i tyskland för 400 tusen. Kanske kan stå sig i värde
vilket man ej är bortskämd med på BMW.


Jag har oxå funderat endel kring andrahandsvärdet på CSL:en och undrar vilka tidigare BMW:s man kan jämföra den med för att få en någorlunda bild av värdeförändringen framöver.

Tänkte att EVo varianten av M3 E30 kunde vara ett bra benchmark, den gjordes väl i ca 600 exemplar (?) vilket gör den bilen något mer unik. Kollar man på t.ex. mobile och letar efter den så finns det bara en http://www.mobile.de/SIDrJi-NmAyZH1z85ApzQJr9w-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R . . . .

Vet inte vad man fick ge för den 1990 men den verkar ju stått emot hyfsat bra rent värdemässigt.

om jag skulle köpa en CSL idag så skulle jag samtidigt förbereda mig för ett värdetapp på en fem till tioårshorizont, men om man är beredd att hålla den längre än så tror jag att det kan blir rätt ok ändå.

Kortsiktigt kommer nog CSL:ns värde ta stryk av nya M3:an och framförallt nya CSL:en (om det blir någon sådan). Vidare tror jag att den kommer röra sig ungefär som Gt3 Mk1 i pris.

När jag nu spekulerar i kubik kan jag lika gärna fortsätta I mina ögon är det EDIT: liten sannolikhet (inte låga odds --> kort och gott så kommer dom göra en CSL som är snabbare runt NS än 997 RS, det var det jag menade! ) att BMW kommer nöja sig med något annat än en 997 GT3 RS dödare för Ringen, om dom gör en CSL igen. Som Göte redan varit inne på behöver dom ju inte flytta fram positionerna speciellt mycket för att vara där.


Disclamer
observera att det är många "nog" och "kanske" i mitt resonemang och att jag inte utger mig för att vara en expert inom området

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



dp,

om man tar en titt i Sveriges bästa bilklubbtidning (Bayerisches Blatt för icke upplysta) så finns ett E30M EVo vs E46 CSL reportage (#2/06).
EVo:n kostade ny 398,000 Kr, vilket var 20% högre än E30M.
Ca 500 st EVo:sar tillverkades.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Hobbe skrev:
dp,

om man tar en titt i Sveriges bästa bilklubbtidning (Bayerisches Blatt för icke upplysta) så finns ett E30M EVo vs E46 CSL reportage (#2/06).
EVo:n kostade ny 398,000 Kr, vilket var 20% högre än E30M.
Ca 500 st EVo:sar tillverkades.


Tack

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



[quote="Mattias B"][quote="Göte RS6 Sjögren"]
bmw130 skrev:
Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
25 snabbast på ringen, gissa vilken bil som går lika fort runt som en Mercedes SLR, den ligger på 7 plats i tidningen och ingen presterar högre G(r-däck).

I övrigt pratade jag idag med Host och faktum är att han endast kör nya GT3 RS ett par sekunder snabbare än han kör nya GT3. Som Dackevall uttrycker det i tidningen, kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an.



Helt rätt, nu är ju detta inga nyheter i denna tidning. Men trots allt en kul samanställning som tidigare oxå funnits tillgänglig. Samt inte heller är det nyheter för några att CSL i princip är en överjävlig bil på bana, särskilt med tanke på pris. Trots det finns där allt för många som inte verkar geppa vad CSL presterar(även de som äger en), det gnälls både på chassi, bromsar och jag vet inte vad, de är så man kan

För vart år som går inser jag än mer hur egentligen extrem den är, inte har den hk, inte heller bromsar eller chassi och kommer ur en svensson bil. Trots att den är till åren är den fem sekunder efter 415hk RS på ringen.

Sorry, blev lite sentimental


Hej Gaute!

Hur mycket skiljer det egentligen på en CSL vs vanlig M3 E46?
Motorn är väl detsamma förutom insuget och motorstyrningen.
Kolfibertak, plastbaklucka och kolfiberinredning. Viktminskning över 100 kg.
Har för mig att den såldes utan AC men i flera annonser så ser man att den har AC..

Hur mycket skiljer i chassit? Är det annan hjulupphängning, eller "bara" andra fjädrar/dämpare/krängare?
Samma bromsar som i vanliga M3:an verkar det som.
CSL kör ju på 7:50 medans en vanlig kör på 8:15-8:20... En massiv skillnad!
Dock har väl CSL:n R-däck vilket kanske gör 5-10 sek

Har sett att man kan köpa en i tyskland för 400 tusen. Kanske kan stå sig i värde

vilket man ej är bortskämd med på BMW.


Varför inte skicka ett pm och fråga...

_________________
Stefan Larsson
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



997 GT3/RS är iaf en helt underbar bil att köra...... thumbs up thumbs up

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



MatroxMGA skrev:
997 GT3/RS är iaf en helt underbar bil att köra...... thumbs up thumbs up


Jag önskar jag visste hur den var att köra!

Vet att den låter sjukt härligt iaf!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Var inne hos den lokale tidningsnasaren idag och de hade inte fått den ännu...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11959



Sörpan skrev:
Var inne hos den lokale tidningsnasaren idag och de hade inte fått den ännu...


Som invånare i vår kungliga huvudstad tror man ju att det inte ska vara alltför svårt att hitta en tidning...Har idag varit på Ica, 7-eleven, tobakshandlare samt tidningsspecialisten på odengatan och fortfarande har jag ingen tidning....

om någon har köpt den i Stockholm får ni gärna tipsa om var...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Tidningen "Sportbilen" med Ringen Special.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (16272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande