Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10746 besök totalt |
Bygga chassi/röram till kitcar tex GT40/BMW M1
När man mognat och växt sig och inte vill sladda runt i en E30 325 länge så lurar jag o en till på att bygga en BMW M1 replika.. Då vi inte är några raketforskare så undrar jag om det är helr omöjligt att bygga ett eget chassi/röram till en BMW M1? vem ska man vända sig till? vad ska man läsa? finns ju 4 st M1 replikor i sverige så man kanske ska prata med nån av dom? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Re:
posta alla bilder du hittar =) _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Jag har lite bilder på en M1 look-a-like..
Alltid något att snegla lite på, även om det säkert finns både bättre bilder och replicor på en BMW M1... Bilderna togs på Mantorp 2005 14 oktober under SLC Finalen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Någon kanske kan fylla på med ägare av bilen och om den fortfarande rullar ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re:
Hur när o varför har du åkt M1 =) förtäll nu =) förklara triangulering och vad det är exakt _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Anton Lillsund: nu blev det hjärtstillestånd =) ingen som vet vad det är för låda och så på den? med tanke på att skivorna sitter som på en gammal jagga axel? Har tänkt lite flyktigt på val av motor:
M5 3.8 M5 3.8 Turbo eller nån högvarvig Big block historia. Några andra tips? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
På den röda sitter det en B23
![]() ![]() Lådan är väl antagligen någon formel historia _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Transaxle lådan som kommer krävas är INTE billig
![]() Kan man hitta någon M1 Kaross i glasfiber? |
||||
Re:
Jag tippar på att Arne har åkt med i Hans Soldecks röda M1. ![]() Lite lätt banåka-anpassad med en släng kolfiber, AP-bromsar, något vässad motor och R-däck gör att den går riktigt bra. Hans har dessutom ett förförflutet i DRM-serien som turbo-capri-pilot. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Re:
Det är just lådan jag är rädd för.. vad ska man utgå från att det kommer kosta på ett ungefär? Förstärkt porsche G50?? Jörg bäcchi eller hur han stavar har väl gjutpluggar för Grupp 5 M1? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Re:
om du lyckas övertala dom så har ultima förstärkta G50 lådor för 2000£ men dom säljer inte gärna dom till icke ultima ägare. Har du någon aning om vad en "kaross" kostar då? |
||||
Det finns en GT40 med vässad V8 och Audilåda, i Linköping. Lådan är den starkaste delen av bilen, enligt ägaren. En sån hittar man väl för 3-5 loppor.
Audi är bra grejer, det visste jag redan. ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Re: Bygga chassi/röram till kitcar tex GT40/BMW M1
När det gäller M1 så vet jag ganska väl hur en ram ser ut, och har troligen hjulgeometrin på papper någonstans i gömmorna. Har även varit med om en tub konstruktion för bilen. M1:an på bilden är oförskämt lik en Pantera i strukturen, fast med rör. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
audilådorn är inte så starka som man skulle önska i detta fallet speciellt om man drömmer om m5 motor med turbo. Har kompisar med 500-600 (äkta) hk i audi och de har kört med lite olika lådor med varierande resultat. Kanske är typ en audi v8 lådare starkare? Porsche G50 nämns i många sammanhang och att den skall gå vända upp och ner för att funka till mittmotorapplikationer.
Skall man bygga ne m1 replika (som jag fantiserat om vid många tillfällen) får man nog har rejält budget för att få de grejorna man vill ha. En Hewland låda för c:a 150k ex. Finns en firma som bygger/byggde replika kit som baserade på matra murera har jag för mig men det har inte den rätta karossformen (kortare bakände) så att gjuta av någon racebil är nog trevligast. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Re: Bygga chassi/röram till kitcar tex GT40/BMW M1
Håller med dig... Vore roligt att sätta tänderna i ett sådant projekt sen när man är färdig med den nyligen inställda bilen i garaget som hämtades i veckan! _________________ Tobias Sterner |
||||
Re:
[Elaka sanningsmoden] Måste du fråga detta ska du nog börja med ett ngt enklare projekt... ![]() [/Elaka sanningsmoden] |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10746 besök totalt |