Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8127 totalt) |
Bygga hydraulisk våg för cornerweight.
Jag hittade en simpel annläggning för att mäta tryck hydrauliskts, och började fundera om man kunde göra en våg på detta sättet. http://forum.savarturbo.se/viewtopic ![]() Med 35.7mm diameter på cylindern visar mätaren 1/10 av verklig vikt på kolven dvs. Om man har 300kg på kolven så visar mätaren 30kg. Funderade sedan att om man skulle dela allt på 3st 20.6mm (3x20.6 = 999.85 mm2)~(1x35.7 = 1000.95 mm2) cylindrar och mäta på alla dessa i lag och montera det på en platta som man kan plasera tex. hjulet på så borde det ju visa vad det väger, eller hur? Gör man sedan 4 vågar så har man ju ganska fin mätutrustning som är enkel och relativt billig att skaffa. ![]() ![]() Tänker jag helt fel eller kunde det fungera? Det kommer ju visserligen inte att vara 100% exakt men kunde det vara tillräkligt för att vara användbart? Man kunde ju använda tätningar från bromscylindrar till kolvarna (20.6mm är ju ganska vanligt mått) eller varför inte hela bromscylindrar mellan plattorna.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Kan man inte använda en kolv/platta.
Då kan man såga sönder lämpligt bromsok och använda den kolvan. EDIT: nu har jag läst texten också....inte bara tittat på bilderna..? Så min fråga var ganska onödig. Men likväl en intresant idee. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Blir ju ganska svårt att få bilen/julet att balansera på 1 kolv utan att det blir brytningar och allt kärvar, på 3 skulle det ju vara som att ha den på en pall. Att använda kolvar från bromsoket har jag funderat på men allt detta är fortfarande bara funderingar..
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Re:
Ja..det blir lite pilligt att få stadigt. Vem sätter igång och tillverkar lämpliga kolvar...till ett gra pris. (jag är inte rätt man att avgöra om du räknat rätt på arean...det får någon annan göra) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Bygga hydraulisk våg för cornerweight.
Det enklaste, är att göra som man gjort i länken.....använda o-ringar som tätning. och dÅ kan man göra diametern exakt, så det stämmer med 10:1 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det där med räknandet är det som jag är mest orolig för!
![]() ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Jo....men det är ju förhållandet mellen plattorna som är viktig....inte att kg stämmer exakt.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vissst det är ju klart, man justerar
![]() ![]() ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Re:
Det kan ju vara ett "litet" problem att hålla alla fyra vågytorna i ett plan om de står på kolvar som är sammanbundna iofs. |
||
Re:
Jag skulle nöja mej med en mätare till varje platta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
![]() En variant till med hävarm... Obs. annan diam. på cyl. igen... Nu finns verkligen risk för räknefel!! _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Re:
Nej...nu har risken minskat. För nu är det BARA en jämförelse mellan sidorna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
![]() Detta fick mig att tänka på fyra pelardomkrafter med "fälgnav" fastskruvade på kolvtoppen (tänk som de pallbockar som sätts på hjulnavet). Det måste ju inte vara plattor under hjulen, det går ju lika bra att mäta vid hjulnavet (och hjulhuset är lättare att komma åt utan hjul). Men det är inte lätt att kontrollera att naven är i våg... Bara en ful tanke som borde ge billig hårdvara. |
||
Hävarms konstruktionen är baserad på denhär.
http://www.demon-tweeks.co.uk/produc bara lite annorlunda.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Re:
borde ju vara ganska enkelt med en slang och vatten. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Re:
Jag har en sånn. Vad jag menade är att siffran du får fram på mätaren....har ingen betydelse var den betyder. Man lägger ett pappar under hjulet.....lyfter tills det går att dra ut pappret...och läser av skalan. Sedan går man till andra sidan och gör likadant....och ska då få samma värde på mätare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hmm bara man har tillräcklig nogramhet(skaldeling) på det man läser av så är det presis som flygfät säger. Allså sorten är ointresnakt.
Jag gjorde en lite kolla med 20,6mm cylindrar, 3st för varje hjul. Har man ca ca ca +-1kg i nogranhet räcker det långt. Om vi rör oss på bilar runt 1000kg Trycket per hjul blir ca ca mellan 10-40Bar, MEN vi måste ha 0,1bars nogranhet för att klara +-1kg. _________________ Johan Sjölinder |
||
De här måtten på cylindrarna jag har kommit till är för att det i teorin skulle gå att få ut vikt på bilen med. Så man hade några värden att pilla in i vissa exel-tabeller... Men om det blir för grovt för att få pålitliga värden så kanske man kunde nöja sig att gämföra hög./vän. med hävstångsmodellen. Borde ju fortfarande vara enklare än att balansera bilen på plankor och rörstumppar, om inte annars så snabbare åtminstone.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8127 totalt) |