Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bygga hydraulisk våg för cornerweight.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8127 totalt)
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Bygga hydraulisk våg för cornerweight.

Jag hittade en simpel annläggning för att mäta tryck hydrauliskts, och började fundera om man kunde göra en våg på detta sättet. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

Med 35.7mm diameter på cylindern visar mätaren 1/10 av verklig vikt på kolven dvs. Om man har 300kg på kolven så visar mätaren 30kg. Funderade sedan att om man skulle dela allt på 3st 20.6mm (3x20.6 = 999.85 mm2)~(1x35.7 = 1000.95 mm2) cylindrar och mäta på alla dessa i lag och montera det på en platta som man kan plasera tex. hjulet på så borde det ju visa vad det väger, eller hur? Gör man sedan 4 vågar så har man ju ganska fin mätutrustning som är enkel och relativt billig att skaffa.



Tänker jag helt fel eller kunde det fungera? Det kommer ju visserligen inte att vara 100% exakt men kunde det vara tillräkligt för att vara användbart? Man kunde ju använda tätningar från bromscylindrar till kolvarna (20.6mm är ju ganska vanligt mått) eller varför inte hela bromscylindrar mellan plattorna..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Kan man inte använda en kolv/platta.

Då kan man såga sönder lämpligt bromsok och använda den kolvan.

EDIT: nu har jag läst texten också....inte bara tittat på bilderna..?
Så min fråga var ganska onödig.

Men likväl en intresant idee.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Blir ju ganska svårt att få bilen/julet att balansera på 1 kolv utan att det blir brytningar och allt kärvar, på 3 skulle det ju vara som att ha den på en pall. Att använda kolvar från bromsoket har jag funderat på men allt detta är fortfarande bara funderingar..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

mr.b skrev:
Blir ju ganska svårt att få bilen/julet att balansera på 1 kolv utan att det blir brytningar och allt kärvar


Ja..det blir lite pilligt att få stadigt.

Vem sätter igång och tillverkar lämpliga kolvar...till ett gra pris.
(jag är inte rätt man att avgöra om du räknat rätt på arean...det får någon annan göra)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Bygga hydraulisk våg för cornerweight.

mr.b skrev:
Man kunde ju använda tätningar från bromscylindrar till kolvarna (20.6mm är ju ganska vanligt mått) eller varför inte hela bromscylindrar mellan plattorna..


Det enklaste, är att göra som man gjort i länken.....använda o-ringar som tätning.
och dÅ kan man göra diametern exakt, så det stämmer med 10:1

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Det där med räknandet är det som jag är mest orolig för! Matematik och fysik var ju inte det intressantaste som fanns i högstadiet.. Kalle med sina äplen osv..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Hur exakt det sen kan bli, finns ju säkert viss felmarginal på mätaren oxå.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jo....men det är ju förhållandet mellen plattorna som är viktig....inte att kg stämmer exakt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Vissst det är ju klart, man justerar in allt i våg på skruvarna som jag just satte dit

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

ButterflyRacing skrev:
Jo....men det är ju förhållandet mellen plattorna som är viktig....inte att kg stämmer exakt.
Skulle fyra "vågar" sammanbundna hydrauliskt med deltatrycksmätare mellan diagonalerna fungera (det hade väl varit ganska praktiskt, skruva tills "grönt"?)?
Det kan ju vara ett "litet" problem att hålla alla fyra vågytorna i ett plan om de står på kolvar som är sammanbundna iofs.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Niklas Falk skrev:
Skulle fyra "vågar" sammanbundna hydrauliskt med deltatrycksmätare mellan diagonalerna fungera


Jag skulle nöja mej med en mätare till varje platta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Kolla om snikversionen fungerar först förrän vi datoriserar den

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



cornerweight

Bolhin racing har nya cornerweight för 1500:- med Moms.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare


En variant till med hävarm... Obs. annan diam. på cyl. igen... Nu finns verkligen risk för räknefel!!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

mr.b skrev:


En variant till med hävarm... Obs. annan diam. på cyl. igen... Nu finns verkligen risk för räknefel!!


Nej...nu har risken minskat.
För nu är det BARA en jämförelse mellan sidorna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

mr.b skrev:


En variant till med hävarm... Obs. annan diam. på cyl. igen... Nu finns verkligen risk för räknefel!!
Skoj med bilder
Detta fick mig att tänka på fyra pelardomkrafter med "fälgnav" fastskruvade på kolvtoppen (tänk som de pallbockar som sätts på hjulnavet).
Det måste ju inte vara plattor under hjulen, det går ju lika bra att mäta vid hjulnavet (och hjulhuset är lättare att komma åt utan hjul).

Men det är inte lätt att kontrollera att naven är i våg...

Bara en ful tanke som borde ge billig hårdvara.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Hävarms konstruktionen är baserad på denhär.
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&am . . . .
bara lite annorlunda..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:


Men det är inte lätt att kontrollera att naven är i våg...



borde ju vara ganska enkelt med en slang och vatten.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

mr.b skrev:
Hävarms konstruktionen är baserad på denhär.
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&am . . . .
bara lite annorlunda..


Jag har en sånn.

Vad jag menade är att siffran du får fram på mätaren....har ingen betydelse var den betyder.
Man lägger ett pappar under hjulet.....lyfter tills det går att dra ut pappret...och läser av skalan.
Sedan går man till andra sidan och gör likadant....och ska då få samma värde på mätare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm bara man har tillräcklig nogramhet(skaldeling) på det man läser av så är det presis som flygfät säger. Allså sorten är ointresnakt.

Jag gjorde en lite kolla med 20,6mm cylindrar, 3st för varje hjul.
Har man ca ca ca +-1kg i nogranhet räcker det långt. Om vi rör oss på bilar runt 1000kg

Trycket per hjul blir ca ca mellan 10-40Bar, MEN vi måste ha 0,1bars nogranhet för att klara +-1kg.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
De här måtten på cylindrarna jag har kommit till är för att det i teorin skulle gå att få ut vikt på bilen med. Så man hade några värden att pilla in i vissa exel-tabeller... Men om det blir för grovt för att få pålitliga värden så kanske man kunde nöja sig att gämföra hög./vän. med hävstångsmodellen. Borde ju fortfarande vara enklare än att balansera bilen på plankor och rörstumppar, om inte annars så snabbare åtminstone.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Racetech
Bygga hydraulisk våg för cornerweight.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8127 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande