Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Val av transaxellåda till mittmotorbil?
1, 2   >>
3950 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Val av transaxellåda till mittmotorbil?

om man inte är sugen på att lägga ut 150-200k på en Hewland vad har man då för val? porsche låda? pantera låda? renault låda? Audi låda? volvo 360låda? lådan ska klara rejält med mos dvs över 500nm samt ha ett bra utbud av bromsdiffar till den samt renoveringssatser.. och vill inte åka 4 petad porsche...

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej


Såg denna firman på Autosport mässan föra året verkade ha mycke och kunde fixa det mesta.
Dom gör alla drev själv så passade inte dom han har i listan så var det bara att önska så tillverkade han.

http://www.eliteracingtransmissions.com/index.php


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



de flesta kör porsche för att den håller.. G50 finns i alla möjliga utföranden.. (5/6 vxl, med utan diffbroms, massa tillbehör)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ett lite udda val är lådan till Audi A8 3,7. Framhjulsdriven (med motorn framför lådan) och enligt ryktet är lådan dimensionerad för ganska tuffa tag. Bilen har aldrig sålts i Sverige, men i Tyskland borde man kunna hitta en till en betydligt rimligare peng än Porsche G50/G60. Jag vet ingenting om utbudet av eftermarknadsprylar dock.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



originallådan till min Ferrari 550 ska enligt autoropa inte kosta mer än 35000:- ny
Då sitter låda och diff ihop. 6 pet manuell, pallar med en hel del mos.

Ser ut såhär:







Här är måtten utritade:


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13294



Corvetten har transaxellåda från 1999 och framåt. Den är rätt billig (under 10 000) som begagnad eftersom jänkarna inte riktigt vet vad det är för bra med transaxel och därmed inte förstår att uppskatta den.

Lådan är tillverkad av Tremec och är en "vanlig" T56. Klarar 550 lbs/ft (foot pound). 1 foot pound är ungefär 1,35 Nm vilket ger ca 740 Nm... Lagom va? Det borde väl räcka för några framtida uppgraderingar också?

Det finns ganska mycket prylar till dessa lådor (drevsatser osv) om man får för sig att tex komma över 1000 Nm så det är inte bara porschelådorna som är odödliga.

EDIT; under 10 000 är i staterna (de brukar gå för 600-1000 dollar) och tar du hem den med båtfrakt, kan du lätt räkna kring 11 kr/dollar tullat, fraktat och momsat till din dörr med tanke på dollarns låga pris just nu.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13294



Re:

Turbo² skrev:
de flesta kör porsche för att den håller.. G50 finns i alla möjliga utföranden.. (5/6 vxl, med utan diffbroms, massa tillbehör)


Det är bara folk som inte orkar analysera och utvärdera fakta som gör som alla andra.
Vad "de flesta" gör är egentligen ganska irrelevant tycker jag om de bara använder argumentet "jag gjorde så eftersom folk sa att den var bra"...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Re:

Anders Jeppsson skrev:

Det är bara folk som inte orkar analysera och utvärdera fakta som gör som alla andra.
Vad "de flesta" gör är egentligen ganska irrelevant tycker jag om de bara använder argumentet "jag gjorde så eftersom folk sa att den var bra"...


Hmm...jag tror att "de flesta" gör det för att den garanterat håller samt har brett sortiment av utbytbara utväxlingar, kopplingar samt diffbromsar.

Det är en sak att hitta växellåda men annan att hitta optimal diff sen när det ska jagas sekunder. Kör man med G50 kan man välja och vraka. Torsendiff för autocross, rampdiff för bana (med olika låsningsgrader) osv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19104



Re:

Anders Jeppsson skrev:
Data


Vad väger den?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13294



Re:

MaZ skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Data


Vad väger den?


Utan diff vill jag minnas att den väger 51 kg. Sen tillkommer ju diffen - det lär väl handla om 15kg eller nåt?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13294



Re:

beepbeep skrev:
Hmm...jag tror att "de flesta" gör det för att den garanterat håller samt har brett sortiment av utbytbara utväxlingar, kopplingar samt diffbromsar.


Ja.... De orkar alltså inte undersöka om det finns något mer kostnadseffektivt alternativ som fyller samma uppgifter!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Audis 6vxl 01E låda som sitter i alla TDI med längsmonterad motor ska vara stark också..
Samt billig <5000kr samt att quaife har diff till den.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Tack så mycket för era tips.. ska luska lite mer info om C5 låda.. tackar så mycket.. har ni mer tips så ös på

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Re:

Ekman skrev:
Tack så mycket för era tips.. ska luska lite mer info om C5 låda.. tackar så mycket.. har ni mer tips så ös på


Tänk på att drivaxlarna sitter i bakkant (även på 550 ferrarin) och inte i framkant som på tex porsche. Detta gör att motorn måste sitt vääääldigt långt fram om du inte vill att bakhjulen skall stick ut bakom bilen

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19104



Re:

Kenson skrev:
Ekman skrev:
Tack så mycket för era tips.. ska luska lite mer info om C5 låda.. tackar så mycket.. har ni mer tips så ös på


Tänk på att drivaxlarna sitter i bakkant (även på 550 ferrarin) och inte i framkant som på tex porsche. Detta gör att motorn måste sitt vääääldigt långt fram om du inte vill att bakhjulen skall stick ut bakom bilen


om man kör mittmotor ja.

Nån som har bild på en Corvettelåda?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20255




_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Re:

MaZ skrev:
Kenson skrev:
Ekman skrev:
Tack så mycket för era tips.. ska luska lite mer info om C5 låda.. tackar så mycket.. har ni mer tips så ös på


Tänk på att drivaxlarna sitter i bakkant (även på 550 ferrarin) och inte i framkant som på tex porsche. Detta gör att motorn måste sitt vääääldigt långt fram om du inte vill att bakhjulen skall stick ut bakom bilen


om man kör mittmotor ja.

Nån som har bild på en Corvettelåda?


Ämne: Val av transaxellåda till mittmotorbil?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Re:

Kenson skrev:
Ekman skrev:
Tack så mycket för era tips.. ska luska lite mer info om C5 låda.. tackar så mycket.. har ni mer tips så ös på


Tänk på att drivaxlarna sitter i bakkant (även på 550 ferrarin) och inte i framkant som på tex porsche. Detta gör att motorn måste sitt vääääldigt långt fram om du inte vill att bakhjulen skall stick ut bakom bilen


Det slog mig precis .Alla man pratat med har sagt man ska ha porsche porsche låda. Vilka sitter det G50/G52/G60 i? några exemplar man ska hålla sig borta från? Vad har du i din? många frågor men är vetgirig

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4460



om du inte har något emot utrikiska (engelska) så har denna fråga stötts och blötts mycket på detta GT40-forum:
http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-powertrain-transaxles/

_________________
Calle Olsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19104



Re:

Kenson skrev:


Ämne: Val av transaxellåda till mittmotorbil?


ok då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Re:

calle_o skrev:
om du inte har något emot utrikiska (engelska) så har denna fråga stötts och blötts mycket på detta GT40-forum:
http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-powertrain-transaxles/


Inga problem.. bara man hittar rätt tråd =)

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Allmänt banåkaforum
Val av transaxellåda till mittmotorbil?
1, 2   >>
3950 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande