Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slitna R-däck?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7027 totalt)
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Slitna R-däck?

Hur funkar r-däck när mönstret börjar försvinna. Går det fortfarande att köra med dom eller är dom kass när mönstret är slut?

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Tills dom ser ut såhär så tycker jag dom funkar bra!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tycker det brukar funka ok ända tills corden dyker upp där det är som värst slitet.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Det är bara till att åka så länge det finns slitbana kvar, när corden börjar synas är det dags att byta. Enda skillnaden är våtgreppet som är obefintligt när mönstret är borta.

Listerby
Här sen Nov 2002

Hur fungerar R-däck om man monterar dem så att de roterar baklänges, de slits ju mest på ena sidan. Har det någon betydelse på torr asfalt?

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Ingmar Truedsson skrev:
Hur fungerar R-däck om man monterar dem så att de roterar baklänges, de slits ju mest på ena sidan. Har det någon betydelse på torr asfalt?

Intressant fråga!!! thumbs up
Som du säger så slits ju vänstersidan av däcket oftast mer,
oavsett om däcket sitter på vänster eller högersida på bilen.
Rotationsriktningen har väl mest med vattenavledning att göra?!?
Däremot bör man nog ta det lite försiktigt direkt efter att man har monterat däcken i motsatt rotationsriktning!!!
Innan däcket har slitits ner lite igen, så har man nog inte fullt grepp.
och så kan jag tänka mig att det låter mer om däcken om man monterar dom i "fel" rullriktning.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Det ska inte ha någon betydelse annat än för vått underlag. Jag brukar vända däcken på fälgarna för att nöta både in och utsida jämnare.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

koni skrev:
Det ska inte ha någon betydelse annat än för vått underlag. Jag brukar vända däcken på fälgarna för att nöta både in och utsida jämnare.

Flera R-däck har både bestämd rotationsriktning och sida, med dessa kan det vara mindre lyckat att göra så beroende på hur stommen är konstruerad.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

När jag har pratat med dom som säljer däck på rallycrosstävlingar, Avon, Yokohama, Bridgestone. Så har dom sagt att rotationsrikningen är bara viktig när man kör in däcket sedan spelar det ingen roll vilket håll dom snurrar åt. In och utsida bestäms oftast av mönstret och då är stommens uppbyggnad likadan.
Bridgestone RE540S som jag kör på har endast rotationsriktning bestämd, jag skiftar däcken så att högerfram hamnar vänsterfram med samma rotation.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Så vitt jag vet så har tex Pirelli assymetrisk stomme. Så att byta ytter/innersida kan vara vanskligt... eller som dom säger på engelska: "your milage may vary", dvs det kan gå bra eller kanske inte beroende på vad du har för däck.

Här sen Jan 2003

Slitna R-däck? 

Nu har jag testat att köra däcken åt fel håll, i går på björkvikring. Jag märkte ingen skillnad och dom tycks inte ha slitits onormalt. Ända risken är väl att man blir idiotförklarad.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re: Slitna R-däck? 

Esa skrev:
Nu har jag testat att köra däcken åt fel håll, i går på björkvikring. Jag märkte ingen skillnad och dom tycks inte ha slitits onormalt. Ända risken är väl att man blir idiotförklarad.

Vilket märke kör du på Esa?

/Johan

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har en Teknikens Värld från femtiotalet (), i den finns det en reklam från Trelleborg Däck som säger att man inte bör byta rotationsriktning på däcken då detta sliter däcken mer...

BMW 330i -05
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Jag testade att vända rotationsriktningen på mina R-däck igår, men jag inbillade mig att det inte kändes bra, så jag vände de rätt igen.
Det jag i alla fall kunde konstatera var att det fastnade mer gummi från banan i däckmönstret när jag körde de åt fel håll jämfört med när jag körde åt rätt håll. Kanske var det det som gjorde att det inte kändes bra att köra däcken "baklänges".

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Intressant Ingmar! Vilka däck var det? Jag har kört med Pirellis Corsadäck (rdäck) felvända i alla möjliga kombinationer (rätt o felvänt på olika hjul osv...) och jag kunde inte känna någon skillnad iaf. Men olika däck är ju definitivt olika !

Intressant var också att Nisse på träffen igår fick samma slitbild som Peeters bilder ovan, dvs ordentligt slitet io mitten jmfrt med sidorna? Skumt....

Listerby
Här sen Nov 2002

Bridgestone Re540
De är ju ganska snedslitna så även det kan ju ha påverkat, det var ju därför som jag ville vända på dem.

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Ingmar Truedsson skrev:
Bridgestone Re540
De är ju ganska snedslitna så även det kan ju ha påverkat, det var ju därför som jag ville vända på dem.

Men visst var de prisvärda?

Satte du förresten inte de två bästa på vänster sida när du monterade dem? Då borde du ju inte behöva "åka baklänges" redan.

Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Jo, det gjorde jag, men nu har väven tittat ut på ett av dem. Det verkar vara dyrt att köra på R-däck om man köper nya.
Jag börjar fundera på om jag ska nöja mig med Yokohama A539 nästa säsong, kostar ju hälften så mycket som R-däck.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Intressant var också att Nisse på träffen igår fick samma slitbild som Peeters bilder ovan, dvs ordentligt slitet io mitten jmfrt med sidorna? Skumt....

Det beror inte på att fälgarna är för smala för däcken? Då brukar man få nött ytterkant samt en rejäl nötning ett par cm in på däcket.
När jag körde med 2,2 varmtryck i mina RE540 fick jag inga sådana tendenser men när jag provade 1,8 i varmtryck iår nötte det direkt en rand fem cm in på däcket. 235 däck på 7,5" fälg.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Här var det istället helt centrerat slitage. Ganska brett över mitten

Kalix
Här sen Nov 2002

För högt däckstryck med punktöverhettning kanske

Citera
Däck för banåka