Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1 Nürburgring!
1, 2   >>
2369 besök totalt
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
F1 Nürburgring!

Montoya for President!

Vilken omkörning han gör, MS kunde inte riktigt hantera det

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Skön återkomst för BMW efter fiaskot i 24h! thumbs up

Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

hoppas MS blir diskad pga att han tog hjälp av funkisarna..

när man kör ferrari verkar allt vara tillåtet.. >

synd på kimi och grattis till BMW grabbarna..

BMW Abuser
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Som jag förstod det så gällde domarutredningen om Montoya hade kört vårdslöst och inte M.S. hjälp att komma loss. Tyvärr vet jag inte hur det är uttryckt i regelboken, men det såg ju lite märkligt ut.

Det är inte svårt att köra fort en liten stund med en maskin som inte håller hela vägen...

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

MS blev aldrig diskad va? om inte då är det ju skandal!! >

Det finns ju en klar regel som säger att man inte får ta hjälp av annan personal. Den klausulen som de åberopade gäller väl bara för att de ska kunna få bort bilen från banan, inte att de ska fortsätta.

Gillade också omkösningen Montoya gjorde!!

Gick inge bra för Mercedes....De är väl en av huvudsponsorerna va?

Team Swedish Racing Mates
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det här verkar vara anledningen till att Schumi klarar sig

regel 150

150) If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as
quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors. If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him. If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.

.... Och eftersom hans motor aldrig dog så är det helt ok om de dömmer efter denna regel , hoppas nu alla andra oxå sitter kvar i sina bilar och fortsätter med hjälp av funktionärerna och synar Fia och dommarna

Shoppingclion
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Som jag förstod det så gällde domarutredningen om Montoya hade kört vårdslöst och inte M.S. hjälp att komma loss.

Du skojar? Var det verkligen diskussion om att den omkörningen skulle vara vårdslös?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Som jag förstod det så gällde domarutredningen om Montoya hade kört vårdslöst och inte M.S. hjälp att komma loss.

Du skojar? Var det verkligen diskussion om att den omkörningen skulle vara vårdslös?
Jag vet inte hur pass tillförlitliga www.itv-f1.com är, men de skrev så här:
Under changes to the rules this season, Schumacher is unlikely to be penalised for receiving outside assistance - because his car was deemed to be in a dangerous position.

Instead, it was Montoya who came under investigation from the stewards for his part in the incident. Ferrari technical director Ross Brawn called the Colombian's move "crude" but he clearly left enough space for Schumacher.

Till och med jag tyckte omkörningen såg OK ut.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Till och med jag tyckte omkörningen såg OK ut.

Hehe

Det är onekligen konstigt om en av få på banan som verkligen åker racing skulle straffas för en sådan underbar omkörning. Han lämnade ju faktiskt gott om plats.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Vad har jag missat nu då
Ingen som har ett klipp på datorn?
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

Andrew Petrykowski skrev:
Vad har jag missat nu då
Ingen som har ett klipp på datorn?

du missade årets omkörning!

hoppas värligen inte att motoya blir straffad..

och att ms får en fet böter...

BMW Abuser
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag misstänker att den där "våldsamma omkörningen" kommer att visas på diverse nyhetssändningar med sportinslag de närmaste dagarna.
Sådär jättevärst var det ju inte. Han la sig ju bara utanför och körde om. Lite skrap i kanterna hör ju till...

Hade det varit tvärtom hade det hetat vårdslös, vansinne, arrogant osv...

Täby
Här sen Feb 2003

Lennart Mäkinen skrev:

Det är inte svårt att köra fort en liten stund med en maskin som inte håller hela vägen...

Så du menar att du utan problem hade kört en halv sekund snabbare per varv än de andra, bara du hade Kimis motor?

Nu tror jag inte det hade skiljt så mycket till MS om han inte hade blivit uppehållen av Ralfs tyngre Williams-bil, men det var ändå klart strongt kört. Jag antar att DC hade samma motor och där gick det ju inte riktigt lika fort, trots i stort sett samma depåstrategi.

Angående omkörningen tyckte inte heller MS att Montoya gjorde nåt fel.

#24, #64, #88
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Verkar som man missade nåt när man låg i garaget....tur man alltid spelar in F1

Hjälsta
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Så du menar att du utan problem hade kört en halv sekund snabbare per varv än de andra, bara du hade Kimis motor?
Japp! Ge mig en MP4-17D i dagens utförande så ska jag köra skjortan av både Villenueve och Verstappen. ett bra skohorn för att få ner mig i bilen kanske vore praktiskt att ha.

Jag vill absolut inte förringa Kimis insats, men jag tror nog trimningsgraden var lite väl hög i maskinen för att de ville visa hur bra de var på hemmaplan.

DCs reaktioner var det ju inget fel på direkt. Han skulle visst ta ett enskilt samtal med en Renault-förare.

Täby
Här sen Feb 2003

Alonso hade visst skrattat åt det hela efteråt och svarat lite svävande om han bromstestade DC... Det var ju lite fler sådana där incidenter, mot både DC och Schumi i slutet.Lite som Brasilien där han totalt struntade i gulflaggor samt skylt med säkerhetsbil och brakade rakt in i bildelarna i full fart. Total hjärnblödning? Lite lustig inställning ibland, annars tycker jag att han imponerar.
Han bromsade ju verkligen vråltidigt, jag har för mig att men t.o.m. ser 150-metersskylten efter att DC styr undan. Kul manöver i 300 blås...

#24, #64, #88
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

En av funktionärerna som hjälpte igång Schumacher såg snarare ut som en åskådare än en funktionär... Som sagt, det är väl bara att sitta kvar i bilen och få hjälp bara man har motorn igång eller???

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003

Schumacher rules!!!
Vill inte uttala mig om regler, men Montoys omkörning var snäppet över vårdslöst. Han hade ju kunnat ge M.S lite mer plats, men han visste att han inte hade klarat omkörning, om han gjort så.

Go Schumi, Go!!!!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Denna schumifanatism?
Inte förrän han tar upp ett p-skott och drar iväg mot en annan bil kommer han poppis att dala.

Just den här grejen visar dock med all önskvärd tydlighet varför MS vinner. Han ger ALDRIG upp! Han testar allt! Han drar över alla lagar och förordningar med resonemanget: Går det, så går det! Han är mao en sann vinnare, dvs en människa som har en större ångest över att förlora än glädje att vinna. (Förmodligen är det därför han ser så tillgjord ut på podiet när han knyter näven och ser ut som om han skiter? Han lurar inte mig iaf, han är lättad över att inte komma tvåa eller sämre - men glad över sin vinst? Det fattar han inte vad det är! Inte för att man måste det men ändå....)

Kanske behöver det inte vara så att "the good guys finish last" men de vinner sällan.

Mvh / Micke

JPMs omkörning var föv klockren!

Motala
Här sen Dec 2002

Diver skrev:
Schumacher rules!!!
Vill inte uttala mig om regler, men Montoys omkörning var snäppet över vårdslöst. Han hade ju kunnat ge M.S lite mer plats, men han visste att han inte hade klarat omkörning, om han gjort så.

om han hade gett M-S mer plats hade han inte fått plats själv

joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Kul med montoyas omkörning, plus fajten mellan villeneuve och minardis( typ det enda som hände under hela loppet). Resten får man nog påstå var ett sömn piller. Hoppas efter detta race at DC får sparken, han börjar ju bli pinsamt efter Kimi, plus att börjar göra massor av misstag. Ang Schummi så tycker jag han gjorde helt rätt, det är inte hans fel att reglerna har skrivits om. Jag tycker det är självklart att personalen skall få göra allt i deras makt för att se till så att så många bilar som möjligt finns kvar i tävlingen, det är ju knappast så att om Kimi hade varit i samma situation att funkiskarna hade låtit bilen vara, (man får ju inte heller glömma att det nya patetiska poängsystemet tillkommit i år just pga Schummi som skall förhindra att han vinner WM efter halva säsongen). Annars hade ju vi missat en omkörnings tillfälle mellan schummi och Alonso i sista kurva, någon vi ju inte är bortskämda med. Vill nog annars påstå att denna tävling vanns av Michelin. Dom ända Michelin förarna som var långsammare än B's snabbaste( Ferrari) är Jaguar, vilket säger en hel del.

F1 Nürburgring!
1, 2   >>
2369 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande