Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kumho Ecsta MX KU 15, nån som provat?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5237 totalt)
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare

Däcken i rubriken skall tydligen vara väldigt nära ett R-däck, dvs extremsportgatdäck
Däremot givetvis bättre än ett R-däck i väta samt hålla längre.

Har läst på lite tyska forum och de som prövat säger sig vara väldigt nöjda, däcken är väldigt billiga jämfört med R-däck. En uppsättning 225/40/18 får man för ganska precis 5000 SEK i Tyskland på www.semislick.com.

Erfarenheten säger att när nåt verkar lite för bra för att vara sant, så brukar det ofta vara det, men man vet aldrig?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Prova att söka på Kumho och Mx

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Dude skrev:

Sökte på den kära sökfunktionen innan jag postade dock var jag tydligen inte tillräckligt finurlig, dessutom trodde jag inte att MX var samma däck som MX KU15, vilket det verkar vara.

Då får jag botanisera i alla såna trådar, tack för hjälpen!

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dude skrev:
Det är jobbigt att övertyga sökfunktionen att acceptera "Mx" som sökkriterium (det är väl minst tre tecken)

http://www.google.se/search?q=kumho+mx+site%3Arejsa.nu fungerar däremot rätt bra som komplement

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skriver man så här
kuhmo AND mx

så blir det fler än tre tecken thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Anton Lillsund skrev:
Skriver man så här
kuhmo AND mx

Nja, med exakt den frågan och resultat som inlägg så träffas detta:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=499737#499737
Jag ser inte "Mx" nånstans i det inlägget och det fetmarkeras inte heller (det stor bara highlight=kumho i URLen när man tittar på inläggen.

Som ännu ett indicium att det behövs minst tre tecken för att phpbb skall ta det som sökbegrepp (inställning gissar jag) få ger "kumho", "kumho mx" och "kumho AND mx" samtliga 584 inlägg som svar.

Men man kommer långt med Kumho och bläddra lite. Internetsökmotrerna har ju lärt oss att hitta guldkorn bland "skräp" så exakta sökmotorer är inte så livsviktiga.

om det inte hade behövts extrakodande för varje version så hade "retry search with google" varit en vettig "knapp" på söksidan/sökresultatsidan. Kanske.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Anton Lillsund skrev:
Skriver man så här
kuhmo AND mx

Nja, med exakt den frågan och resultat som inlägg så träffas detta:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=499737#499737
Jag ser inte "Mx" nånstans i det inlägget och det fetmarkeras inte heller (det stor bara highlight=kumho i URLen när man tittar på inläggen.

Som ännu ett indicium att det behövs minst tre tecken för att phpbb skall ta det som sökbegrepp (inställning gissar jag) få ger "kumho", "kumho mx" och "kumho AND mx" samtliga 584 inlägg som svar.

Men man kommer långt med Kumho och bläddra lite. Internetsökmotrerna har ju lärt oss att hitta guldkorn bland "skräp" så exakta sökmotorer är inte så livsviktiga.

om det inte hade behövts extrakodande för varje version så hade "retry search with google" varit en vettig "knapp" på söksidan/sökresultatsidan. Kanske.

Tack vare er förträffliga kunskap när det gäller sökmotorfunktioner hade man ju sluppit att posta onödiga trådar i detta eminenta forum, ska i fortsättningen använda alla konstens regler för å söka enligt det ni beskrivit!

Bara att bocka och buga

andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005

har kjort opp noen sett av de og er fornoyd, threadwear er bra og de holder ganske lenge, de sitter ikke like bra som typ michelin cup på tort, men de har til gjengjeld mye spor når det regner. kan anbefales om du vil ha noe som holder litt og kan brukes som allround dekk.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Jag har kört Kumho Ecsta MX i 195/50-15 på Clion sedan juni förra året och är nöjd. De är väldigt styva så räkna med att åk- och ljudkomforten försämras. Styvheten gör dock att jag hittills har kört ca 70 varv på Ringen med originalcamber utan att insidan av framdäcket är som nytt och däcktexten på utsidan är bortraderad! Kommer öka cambern fram en aning och skifta fram och bak till den här säsongen och hoppas väl i alla fall kunna pressa ut ytterligare 40-50 varv innan byte.

Våtgreppet är väsentligt bättre än vanliga gatdäck jag provat. Man bör köra lite försiktig tills temperaturen i däcken ökat en bit, sedan är det bara att gasa, styra och bromsa nästan som på torrt underlag (nåja...)!

Jag har dock aldrig (hittills) provat riktiga R-däck så om skillnaden mellan Ecsta MX och R-däck kan jag inte uttala mig.

Linköping
Här sen Jan 2005

Vi kör med KU15 på vår 325:a som vi åker långlopp med i MSLS, tycker däcket funkar bra för oss. Vi sliter ut en uppsättning på ca 12-16 timmars körtid skulle jag vilja säga, lite beroende på väder och bana. Tror inte du behöver vara rädd för att testa dem.
Mvh
Rikard

Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Har haft ecsta MX på min speedster i ett år nu, 215-40-17 fram och 245-40-17 bak.
och jag upplever inte alls att de ger något bra grepp, baken släpper mycket lättare än
på de orginalmonterade 225-45-17 bridgestone re050 (tidigare re040).
Kanske beror detta på bilens vikt (900kg) och viktfördelning (40f/60b)

Däremot är de riktigt bra på landsväg och väldigt stadiga i jämförelse med re050
men mina ecsta MX åker på sophögen iallafall thumbs down
det blir förmodligen ecsta V70A eller r888 i som åker på istället

AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Re: Kumho Ecsta MX KU 15, nån som provat?

bmw130 skrev:

Har läst på lite tyska forum och de som prövat säger sig vara väldigt nöjda, däcken är väldigt billiga jämfört med R-däck. En uppsättning 225/40/18 får man för ganska precis 5000 SEK i Tyskland på www.semislick.com.

Har du haft kontakt med eller beställt från semislick.com? Jag har mailat och frågat lite om fraktkostnad o dyl, men inte fått svar från dem...
Jag hade nämligen MX när jag körde Evo och var nöjd de dagar jag fick innan bilaset rasade.

Du borde cykla mer!
Citera
Gulspeedster
Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

Sliparn skrev:
Har haft ecsta MX på min speedster i ett år nu, 215-40-17 fram och 245-40-17 bak.
och jag upplever inte alls att de ger något bra grepp, baken släpper mycket lättare än
på de orginalmonterade 225-45-17 bridgestone re050 (tidigare re040).
Kanske beror detta på bilens vikt (900kg) och viktfördelning (40f/60b)

Däremot är de riktigt bra på landsväg och väldigt stadiga i jämförelse med re050
men mina ecsta MX åker på sophögen iallafall thumbs down
det blir förmodligen ecsta V70A eller r888 i som åker på istället

Jag håller helt med Sliparn, jag har kört samma dimensioner som Sliparn på Speedstern och nu bytt till Toyo R888 thumbs up och i jämförelse med dem så var Kumho MX rena skiten thumbs down thumbs down . Det kan vara bilens låga vikt i förhållande tilll däcksdimensioner som gjorde detta, jag upplevde även våtgreppet som dåligt.

Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Kumhon i fråga är ju inget semislick och kostar knappt något. Köpte själv sådana till gummans bil i 225/50R16 för Eur 65 st.
Kommentarer:
Torrgrepp OK
Våtgrepp inte att hurra för
Jävligt högt rullmotstånd

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Gulspeedster
Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

Grendel skrev:
Kumhon i fråga är ju inget semislick och kostar knappt något. Köpte själv sådana till gummans bil i 225/50R16 för _65 st.
Kommentarer:
Torrgrepp OK
Våtgrepp inte att hurra för
Jävligt högt rullmotstånd

65 kr/st stämmer rätt bra med vad de presterar

Sala
Här sen Jul 2005

http://video.google.com/videoplay?docid=-2386065306758687960&q=got . . . .

Här kör jag med Kumho MX KU15 däck.. Lite hala men fungerade ganska bra...

Göteborg
Här sen Apr 2006

Har kört med kumho mx på min M coupe och de är helt ok på gata men de är absoult inte några r-däck.
Kör nu pirelli super corsa r-däck som skalla vara dåliga r-däck men det otroligt mycket mer fäste i dessa, trots att jag gått ner i däckbredd bak från 255 till 235

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
944_968CS

Här sen Aug 2004

Hej,

Vad har ni för tryck i varma däck?
Jag har 2,7 bar när jag just kört ett pass på Mantorp och då tycker jag att de fungerar bra.
Bilen är en 968CS med Bilstein Clubsport runt om.

Ha det /Bosse P

Norge
Här sen Maj 2007

Jeg kjorte med disse dekkene på fredag på Rudskogen, i regnvær. Bilen er en Audi A4 quattro, og dekkene var skuffende dårlige på vått fore. Kjorte jevnt med en tilsvarende A4 uten quattro, og han kjorte med nesten utslitte Bridgestone S03. På torr asfalt er jeg veldig fornoyd, men på vått var det glatt, ja. Forste gang jeg har hatt tendenser til drifting/overstyring med Audien.

Ronneby
Här sen Sep 2003

Jag har hunnit köra lite konbana med mina Kumho MX nu och de verkar ha ungefär likvärdiga egenskaper som de Yokohama A539 jag kört på förut. Ganska bra för att vara gatdäck alltså men antagligen inte i närheten av r-däck.

Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Jag har kört mycket (> 15 banträffar och > 2000 mil) på MX och varit jättenöjd med dem, V700 (som sitter på bilen nu)är naturligtvis mer kompromisslösa men MX är just en väldigt bra kompromiss, fungerar på bruxbilen men räcker till på banan för att ha kul varv efter varv.

www.semislick.com vill inte sälja till sverige och däckonline har slutat med KU15 / MX - var kan man köpa MX till vettiga priser nu?

1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande