Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sturup Raceway 55 000kr/dag.... ?
1, 2   >>
4510 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

.............

http://www.sturupraceway.se/Banhyra.aspx

Har omstruktureringarna verkligen gjort så mkt för priserna ?

Jag menar 150kr per postering för att få hyra en flagga

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Låter som en marknadsanpassning. Varför ha för billiga priser när man kan ta betalt som alla andra?

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Satt i förhållande till andra banhyror är det väl inte så dyrt?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:

Dyrare än både Mantorp & Knustorp somjag fattat det !

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
Kristian Larsson skrev:

Japp.

Själva banhyran är lite billigare men Sturup tog (iaf för mig) sen mera betalt för allt runtomkring så totalsumman blir dyrare när man räknar på årets priser om dom inte rabatterar extraförhyrningen.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
KristianAE86 skrev:
Kristian Larsson skrev:

Japp.

Själva banhyran är lite billigare men Sturup tog (iaf för mig) sen mera betalt för allt runtomkring så totalsumman blir dyrare när man räknar på årets priser om dom inte rabatterar extraförhyrningen.

Grabbar - det är ju Danskar som sköter anläggningen, det vill säga alllting kan och ska förhandlas...

Göteborg
Här sen Nov 2002

För en ombyggd kartbana?

Är den inte grymt tight och knixig, smalare än smal osv?

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

MaZ skrev:
För en ombyggd kartbana?

Numera på längre och bredare än Knutstorp. Modernare runtikring dessutom.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kristian Larsson skrev:
MaZ skrev:
För en ombyggd kartbana?

Numera på längre och bredare än Knutstorp. Modernare runtikring dessutom.
Men knixigaste stället på Sturup är krångligare än på alla andra banor i Sverige (Sviestad undantaget), men det är min personliga åsikt, inte mätt med måttband.
Alla ställen är inte bredare än Knutan, iaf inte avståndet mellan räckena

Det ska bli intressant att se hur STCC kommer att fungera iår.

höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

Kristian Larsson skrev:

Det är väl just det det är. Sen är det en "2:ans växel" bana och borde enl mitt tycke vara näst billigast i Sverige

Här sen Apr 2003

Herregud vad dyrt det har blivit med banhyra.
55k är ju åt helvete för mycket.

om det nu skulle bli en bana i Stockholmsområdet där ungdomar kan köra på ordentligt istället för på gatorna, vad skulle priset bli då? 100k? Vem kan lägga 2-3k för en bandag, fler än ett par gånger per år?

Inte undra på att "bankörningen" genomförs på Bogesundsvägen, Tungelstavägen etc. Helt gratis och försäkringen gäller. Inte nämnvärt farligare än den uppskattade nordslingan är det heller...

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:

Mkt plåtkontakt på Sturup iaf

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

KristianAE86 skrev:
Niklas Falk skrev:

Mkt plåtkontakt på Sturup iaf

Det sa man när DTC skulle köra där med... Och det blev det lugnaste tävlingen det året.
och när SLC skulle köra 8h långlopp med allt från Volvo 240 till GT3or på samma gång var en katastrof ännu mer förutbestämd. Men det flöt på bra det med, inte mer kontakt än på någon annan bana. Det gick tom att köra om på banan... Och nog gick det åt mer än tvåans växel

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det går att göra på både 3an och 4an och det går riktigt snabbt på den nyaste delen. Möjligen är det stigningen i den tajta hårnålen som gör att den känns trång (men man får iaf plats på tvären på asfalten med marginal).

Det är förmodligen faciliteterna runtom samt utbyggnadens färskhet som gör att dagshyran hamnar i paritet med de dyraste banorna (Mantorp, Anderstorp och Falkenberg). Jag vill minnas att hyran för Knutan och Gelleråsen ligger lite lägre (iaf förra året) men ingen kommer i närheten av Kinnekulle (av förklarliga skäl, jag är faktiskt glad att det inte blev nåt STCC där så att priset kan hållas nere nånstans).
Sen är väl detta asfaltshyran, allt annat tillkommer som vanligt och beroende på hur stora tilläggskostnader man har så blir asfaltshyran större eller mindre del i totalen (SLC har lite mer med sig än en enmansshow från en klubb).

Men banhyran ensamt verkar ju inte göra att banorna står outhyrda, så kanske ska man se livskraften i banorna som ett gott tecken (dvs intresset är tillräckligt stort så sporten/hobbyn kan överleva).

I England är ju deras betydligt dyrare trackdays inte direkt tomma på deltagare så jag tror inte att priset kan användas som ensamt ansvarig för aktiviteter på annan plats.
Visst kan jag hålla med om att 500:- är en angenäm avgift för en dag men om man kan räkna med lite mer än bara bantid (kanske en instruktör mm) så är ju inte 1500:- tokfel. Men att fixa livskraftiga koncept kostar energi (och riskerna ökar med större pengaflöden), Motorklubben är ett exempel på att det går.

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Saken blir inte bättre när träningsavgiften för en kvällsträning är 700:-....

Här sen Nov 2002

Re:

Putrix skrev:
Saken blir inte bättre när träningsavgiften för en kvällsträning är 700:-....

är det dyrt eller billigt?

om det är en tom bana... tja då kan det vara lite dyrt.... men har dom personal ute på banan och service som tidtagning osv, så är det nog jättebilligt.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re:

Corsa skrev:
Herregud vad dyrt det har blivit med banhyra.
55k är ju åt helvete för mycket.

om det nu skulle bli en bana i Stockholmsområdet där ungdomar kan köra på ordentligt istället för på gatorna, vad skulle priset bli då? 100k? Vem kan lägga 2-3k för en bandag, fler än ett par gånger per år?

Inte undra på att "bankörningen" genomförs på Bogesundsvägen, Tungelstavägen etc. Helt gratis och försäkringen gäller. Inte nämnvärt farligare än den uppskattade nordslingan är det heller...

om folk är beredd att betala det så är det ju inte för mycket.
Med lite prioriteringar så kan nog de flesta lägga ut 2-3 000 mer än ett par ggr per år. Jag har ännu inte sett någon som inte har råd att röka för 15 000:-/år, så om man vill så går det. Frågan är väl om man vill och hur många som vill, men tydligen så går det.
Bara att hoppas att efterfrågan smittar av sig så att t.ex. mittsverigebanan också har råd att rusta upp och det kanske t.o.m. blir några nya banor.

Angående Bogesundsvägen så höll jag på att braka in i en cyklande barnfamilj där en gång med hojen - den risken slipper man på racerbanan och det betalar jag gärna för.

#24, #64, #88
Citera
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004

Varje gång man ser en sån här tråd inser man hur jäkla bra man har det som Honda förare i Hondaklubben 300 pix per år inkluderat 4-5 bankörningar. Flyttar tillbaka till sverige i Juli och handlar Honda igen igentligen bara för den anledningen, som student är det en oslagbar kombination, bil billig i drift o kul köra samt tillgång till banåka.

Här sen Apr 2003

Visst har många råd med två banmöten per år även med sådana priser.
Men en del har det inte och det kan vara rätt surt att skrapa ihop de sista slantarna för att åka till sitt enda banmöte bara för att konstatera att det regnar. Det blir till att vänta ett år till för att se om den senaste modifieringen vart bra. Ja ni hör ju själva att det inte är en sysselsättning för de som inte har rätt grova finansiella muskler.

Ja, på Bogesundsvägen måste man köra med insidan av skallen. Mer eller mindre stillastående trafikanter är ett gissel både på Bogesundsvägen och Ringen.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

AndersY skrev:
Med lite prioriteringar så kan nog de flesta lägga ut 2-3 000 mer än ett par ggr per år. Jag har ännu inte sett någon som inte har råd att röka för 15 000:-/år, så om man vill så går det. Frågan är väl om man vill och hur många som vill, men tydligen så går det.

Fast liknelsen haltar lite, jag lägger iaf över 15 000 per år bara i garagekostnad, sen skall man ha däck, soppa till dragbil och räserbil, släp, övernattning osv osv. 15 000 om året kommar man inte ur garaget med i min värld. Dubbla det så kan man börja snacka, och då kommer ändå själva kostnaden för körningen ovanpå det.

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
I England är ju deras betydligt dyrare trackdays inte direkt tomma på deltagare så jag tror inte att priset kan användas som ensamt ansvarig för aktiviteter på annan plats.

De bilderna som jag har sett från track days i UK, ser man främst TVR, Porschar, några ferraris och lamborghini osv. Dvs "vanliga" bilägare verkar antingen inte vara intresserade av att köra, eller inte ha råd. Jag tvivlar på att intresset inte finns och därmed borde det vara ett tillräckligt argument.
Själv tycker jag priset påverkar utan tvekan - flera tusen för att få köra ett par timmar känns lite "sådär". Visst uppskattar man välordnade arrangemang men som Corsa säger vill man ju ha råd att köra lite mer än 1-2ggr per år.
På det priset, tillkommer ju sedan slitage på bilen samt bensin, något som inte heller är direkt billigt.

Nåja, så länge utbudet är begränsat och efterfrågan är stor, får man ju finna sig i "höga" priser.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4510 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande