| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bli av med TURBOlagg
|
1 besök senaste veckan (10220 totalt) |
|
Bli av med TURBOlagg
hur kan man göra för att bli av med turbolagg, dubbla dumpar? spjäll som öppnar vi släppt gas så turbon blåser rakt ut i luften. provade att köra turbo bil häromdagen och det var en udda upplevelse som jag inte riktigt kom överrens med. nästa bil blir med turbo och jag vill gärna bli av med lagget, tips mottages tacksamt //Niklas |
||
|
Så liten turbo som möjligt som laddar tidigt och kroknar på höga varv.
Som pumpar varmluft vid högre laddtryck än original. Vilken bil körde du? en gammal SAAB 9000 Turbo är inte representativt för dagens bilar med flugturbos. _________________ Kör cheva numer. |
||
|
Någon borde sammla ihop information hur man ska utforma dom olika delarna av motorn, för att få optimal användning av turbon och därmed undvika onödigt lagg. Utformning av grenröret lär ha stor betydelse kan vara någon att se över.....
_________________ Marcus Gunnnarsson |
||
|
Responssystem håller ju Turbon igång = mindre lagg men är inte så snällt mot turbon..
Vad för motor och storlek pratar vi om? _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
|
Som skrevs tidigare, liten turbo lite lagg men kan inte pumpa så mycket luft.
997 Porsche turbo har variabel geometri, förändrar turbobladens vinkel (tror jag) när laddtrycket ökar, inte gratis. Kort avgasväg till turbon ger mindre lag. Ju mindre baktryck efter turbon desto mindre lag, ultimat är en megafon efter turbon. Dubbla turbos gör att man kan ha två små turbos, gör att det laddar tidigare (mindre lag) än med singel turbo som ska pumpa motsvarande mäng luft. Som farbror Barbro sa, "det finns inga genvägar dååra". _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
Alla dessa nybörjarfrågår finns det svar på ett och annat sätt antingen här på forumet eller någon annat forum.
Jag fick lära mig genom att läsa och läsa och inte få allt serverat på silverfat, jag köpte t.ex maximum boost av Corky Bell och lusläste den, man lär sig en del. Sen så fungerar inte alla motorer likadant, saker förändras med förväntad effektkurva. Toppeffekt vid maxvarv har inte samma setup som bottenvrid. Därför är det svårt om ens omöjligt att göra en generell sammanfattning men de självklara sakerna vet ni ju redan, sen så får man kompromissa för alla bygger inte rörramsbilar med gott om plats. _________________ Kör cheva numer. |
||
|
Re:
maximum boost av Corky Bell är en bra bok men det skulle vara kul med en liknande bok som även tar upp styrsystem lite bättre och som andas lite 2007 istället för Corkys 1987... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
|
Re:
Förvisso är det sant, har du tips på andra böcker som tar upp liknande ämnen? _________________ Kör cheva numer. |
||
|
det finns en svensk bok med kommer ej ihåg va den heter men man kan beställa den genom jure bokhandel i sthlm dom har argenturn för den.
han som skrivit den har jobbat med saab och andra bil förtag runt om i världen.tror han är professor i typ turbo _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
|
http://forum.savarturbo.se/ är en bra början tror jag. Det dyker upp länkar dit ibland när det diskuteras snurrbo och andra dumheter.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||
|
Forced induction performance tuning av Graham Bell tycker jag var väldigt förklarande och verkar modern, finns på Bokus har jag för mig.
Själv skulle jag OM jag hade en turbobil först prova med att köra varvtalbegränsare styrd av kopplingspedalen, finns väl beskrivet i boken och verkar vara en relativt enkel modifiering. Klipper tändningen vid växlingar och håller snurr på turbon _________________ Björn Hellström/ |
||
|
På samma sätt som en sugmotor är väldigt beroende av att man växlar korrekt är turbomotorn lika känslig.
På en sugmotor är det väldigt viktigt att man hamnar rätt i varvtal efter en växling för att hamna på ett varvtal där motorn ger moment och effekt. En turbomotor har bättre bottenvrid än en sugmotor så man skulle kunna tro att man därigenom inte behöver vara lika noga med växlingarna, det är inte sant för då råkar istället på problem med turbolagg. Så för att svara på din fråga: Turbolagg existerar inte om man vet hur man ska växla. En sugmotor är på alla sätt lika död om man missar en växling. Visst kan turbolagg förekomma under första växeln men den kör man ju bara på en gång under ett räjs/bankörning. om man upplever turbolagg på varvtal över 3500 varv så har man gjort bort sig REJÄLT med turbomatchningen. (normal respons på drygt 3000 varv är ca 0.3 sec till fullt moment, det är ungefär samma tid som det tar att öppna spjället med foten) _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
finns många olika sätt att minska turbolagget
håller själv på att "ta bort det" på min egen turbo på några sätt spjället framför turbon bra dumpventil ALS turbo med twinscroll och antisurge samt bra verkningsgrad för given effekt lättat kompressor och turbinhjul E85 mappat kort grenrör avgaskam som öppnar ventilerna tidigt alternativt vriden avgaskam bra fyllnadsgrad så man slipper ha stort backwheel på kompressorn (dvs ladda så mkt) byta till VNT/VGT turbo är ett sätt men jag rekommenderar det inte kan dra upp ett väldigt bra exempel på en bil som verkligen fått lite turbolagg och endå mycket effekt 2L motor totalt omgjord t03 turbo och e85 mappat, resultat över 2bars ladd vid ca 2500rpm, effekt kring 400hk _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||
|
bilen är en sierra cosworth vet inte om jag vågar berätta ägaren men den rullar i uppsala iaf
omgjort till ported shroud kompressorhus ta31 turbin kompressor från kkk (lite osäker) lite mindre dimention än original (vill minnas att det kommer från nån datsun) både kompressor och turbin var lättade (om jag inte minns fel) avgashus omgjort till twinentry sen lite hemliga slipningar
ägaren är lyrisk
t.om turbobyggaren trodde inte det gick få så pass bra är mer eller mindre 0 i lagg ... trycker man på gasen så har man fullt laddtryck
själv håller jag på att bygga "samma" turbo fast det kan bli fräst kompressorhjul för min del 8) generellt kan man säga att E85 och twinentryt är det som breddade registret bäst
_________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
det här lät väldigt intressant, förstår om du inte vill berätta receptet men var kan man läsa om liknande turboagg? har för mkt lagg på min bil =( _________________ Daniel Sundström |
||
|
Re:
Håller den laddtrycket upp till rödmarkeringen? Låter ju minst sagt som en häftigt maskin dom har fått till! _________________ Nicklas Jäderlund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bli av med TURBOlagg
|
1 besök senaste veckan (10220 totalt) |