Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (22562 totalt) |
BMW M535i 1986 "Achatgrün"
Tiden är nu mogen att presentera mitt lilla gröna ban-projekt... Kort sammanfattning: Bilen är alltså en BMW M535i -86, som jag enbart använder till banåka. Jag köpte den i april 2006 av Johan Tufvesson i Växjö. Denne Johan är mannen bakom bilens fantastiska skick idag. Han tillbringade åtskilliga timmar, och la ner hutlösa summor på en minutsiös helrenovering av HELA bilen, inkl motor, drivlina, chassi, och kaross. När jag hämtade hem den var den i ett strålande utställningsskick! De uppgraderingar som var gjorda på bilen då var följande: * Total motorrenovering med det mesta nytt inkl kolvar, stakar och ventiler. * ordentligt portad topp * Köhlerkam 290° * Extraktor till enkelt 3-tums hela vägen * Motronic-optimerad av TurbOCenter Stockholm * Motor Nord vägållningskit med Bilstein Sprint och MN-fjädrar * Handgjort fjäderbensstag fram * Silentblock i aluminium * Bakre Casterstag från E32 750 * Alla bussningar i fram/bakvagn nya BMW-original * Bakaxelutväxling bytt till 3.64 * Uppspänd diff till ca 40% * Shortshift i lagerbrons * M5 E34 bromsar fram, original bak Alltså var den ett helt okej utgångsobjekt att få ordning på... Motorn är bromsad till 226hk på bakhjulen och 366Nm. Med andra ord en ganska rask bil för att vara en 4-dörrars släde från det glada 80-talet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lite bilder: På morgonen innan Mantorp maj 2006... ![]() ![]() ![]() ![]() Bromsar från Stacke... ![]() ![]() Banpremiären på Mantorp 2006 ![]() Bilen fungerade bra på Mantorp Park, och jag tyckte att däcken höll bra trots ett visst övertryck. Dock kunde det konstateras att chassit var alldeles för mjukt! Framförallt fram, bak var den hyffsat okej, det kändes att alu-bussningarna i bakvagnen gjorde sitt! Eftersom jag hade sådan tur att Johan T hade en uppsättning M5 E28 krängare löst för en billig penning, när jag hämtade bilen, ville jag nu montera på dessa fortast möjligast! Nästa banmöte var 23 maj 2006, också på Mantorp men i regi av Autostradale. Ett par timmars körning blev det, varav ca 80% i regn. Men det gjorde ingenting, för det var väldigt lärorikt att lära känna bilen i lite halkigare förhållanden, så det blev ca 45 varv nästan själv på banan ![]() Sedan blev det garageläge för den gamle (bilen alltså). Dagen innan BMW SC-träffen på Gälleråsen 1/7 skulle bilen dammas av och få en allmän översyn. Självklart vägrar den att starta ![]() ![]() Krängningshämmarna låg där i garaget och såg allmänt sugna ut på att bli monterade. Men eftersom jag under hela sommaren höll på med en ganska omfattande renovering av min lägenhet, räckte tiden liksom aldrig till ![]() Kinnekulle 29/7 2006, banträff med BMW SC! Härlig dag med fint väder och trevliga människor ![]() ![]() ![]() ![]() Kinnekulle Juli 2006... ![]() Depåsnack med Jan... ![]() ![]() Hämtning dagen efter... ![]() Äntligen hemma! 540:n gick stadigt och bra! ![]() [/list] _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Härlig bil!
Men du borde skaffa krom njurar och riktiga 16" BBS RS Split, för att få den riktigt original! Splittarna e riktigt lätta och fina fälgar. Funkar bilstein sprint bra på bana? Själv åker jag: Bilstein sprint dämpare H&R fjädrar m5 e28 krängare Topplagringar ala mer camber. Även ett litet smakprov på min kärra: ![]() _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
Fick lite datatrubbel, så jag slängde iväg det jag hade fått ihop hittills...
Nåväl. Efter kinnekulle började ju självklart felsökning efter bilens självmordsbenägna beteende på vägen hem därifrån. Jag kunde ganska lätt konstatera att generator/batteri inte riktigt lirade som dom skulle, men varför ![]() ![]() ![]() Kretskortet med gamla batterier... ![]() Efter detta stod bilen mest still under sensommaren. Bara ett besök på Sviestad 11/9 vilket var superkul, men det slutade med ett förstört framdäck pga för högt lufttryck och hyffsat hård körning... ![]() ![]() I skrivande stund har det egentligen inte hänt så värst mycket med själva bilen. Dock har jag gjort en del försiktiga inköp under vinter/våren. Detta är vad som är inköpt hittills: * M5 E34 ok även bak * Mässingsbussningar till alla fyra oken från Millway ![]() * Brembo Sport slitsade skivor runt om från Bromsmannen.se * Stålomspunna bromsslangar runt om, oxå från Bromsmannen * 2st Dunlop Direzza 02G Medium 245/40-18 * 2st Kumho V70 Medium 265/35-18 Bromsoken (alla 4) har jag plockat ner i beståndsdelar och även modifierat det som behövdes för att få dit bussningarna från Millway. Oken skall nu inom kort blästras och pulverlackas samt packas om med en renoveringssats från BMWoriginal. Skivorna är en chansning i budgetsegmentet, men ekonomin tillåter inte några dyrare prylar inom området för tillfället. Ska bli spännande att testa! Vad gäller däcken, så blev det inte bättre än att Per Lidbom blev ny ägare till 16"-hjulen i vintras, vilket gjorde att jag fick jaga rätt på en ny uppsättning fälgar och däck. Hade först tänkt satsa på 17", men så råkade jag springa på dessa 18"-däck till ett helt oemotståndligt pris, så det blev lite fetare puckar än det var tänkt från början ![]() Det kanske låter som att jag knappt rört bilen under vintern, och det stämmer väldigt bra! Har hjälpt min far att bygga ett förråd/carport vilket har tagit en hel del helgtid, och resten av tiden har jag spenderat på jobbet... Men nu ska det väl bli ordning på torpet är det tänkt. Krängarna ska på, bromsarna monteras, svetsa lite på avgassystemet och lite allmänt småpyssel, sedan är den klar för besiktning och nya äventyr på bana! Siktar i nuläget på att ha den klar i mitten på juni. Vi får väl se hur det går... Vill också understryka syftet med bilen och min inställning till att skruva bil. Bilen har och kommer enbart att användas på banträffar samt dit och hem. Jag är bara en glad amatör som endast kör för skojs skull. Har varken ekonomi/resurser/tid att göra denna bil till en supertouringbil med allehanda tillbehör. Den duger gått och väl till mig och det jag kan prestera på bana, och den kommer att uppgraderas stegvis i mån av tid och pengar. Jag skruvar gärna själv, men besitter inte några avancerade kunskaper i ämnet "plocka isär en bil i beståndsdelar". Därför kommer jag att gå varsamt fram, och känna var gränserna går, både körmässigt och mekmässigt. Främsta orsaken till att jag kommer ta det ganska lugnt är att min ekonomi inte tillåter "6-kolvsok från Ap-Racing med 376mm skivor" eller "Fullt ställbart chassi med femtioelva inställningsmöjligheter och senaste mjukvaran". Några sådana inköp kommer ni aldrig få se i den här biltråden! Jag är nöjd med det lilla, och har inga större intentioner med den här bilen, mer än att den ska gå att ha kul med på bana... Mässingsbussningar från Millway... ![]() Bromskit från Bromsmannen.se ![]() Framdäcken... ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Re:
Njae... ![]() ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Re:
Jo kromnjurar ska på inom kort! 16"-BBS blir ju inte så intressant med 18" däck ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Brabra! ser inge vidare ut med svarta!
Får man fråga va du ska åka med för fälgar? 18tummarna alltså? okok, på gata tycker jag att min känns brutalt stabil! ska prova bana senare i sommar, dock har min automatlåda rasat så jag håller på att manuellkonvertera. m5 krängare gör sjuk skillnad. _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
Jättefin bil, verkligen. Det är väldigt mycket stil på M535i. Bra insats att byta tillbaka till orange blinkers, det är ju grymt mycket snyggare än vitt. Säg till om du ska sälja bilen! (vilket jag verkligen inte tror att du skulle göra)
![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Satan vad fin den är! Har sett den live ett antal gånger både före och efter renoveringen.
![]() Helt rätt att byta tillbaka till orginalblinkers, har själv gjort samma sak på min E28. ![]() och se till att hålla putsen på den! ![]() _________________ Mikael Färnström BMW E24 BMW E28 BMW E39 BMW CS #3981 |
||
Tack för alla trevliga kommentarer
![]() Det roliga är att flera av er nämner originalkonverteringen på blinkersglasen, vilket jag fick mycket skit för i somras. Trodde jag var den siste överlevande människan på jorden som prisade original-orange-looken, men nu ser jag ju att det finns hopp för människosläktet... ![]() Ang. 18"-fälgarna så vill jag helst hitta en uppsättning till E36/E46 eftersom de har större et. Litet et (under 20) är döden för en E28 om man ska upp på 9,5-10" bak... Men jag har hittills inte hittat några lämpliga ![]() Putsen på bilen ska jag verkligen se till att hålla, man vill ju kunna bli omkörd med stil... ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Härligt att det är fler som hakar på "orange-trenden" ,en e28 är ritad med orangea glas och passar (enligt mitt tycke) således bäst med den färgen...
![]() Linus, om du blir omkörd blir du det med stil, det lovar jag, men jag kommer inte komma om dig, inte än iaf.... ![]() ![]() ![]() _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||
Re:
![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Mmmm, vackert!
![]() Kul att du har startat en tråd om bilen, den är verkligen i fint skick och att smiska den lite på bana mår den ju bara gott av. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Härlig bil!
![]() Har själv varit sugen på liknande, men är på tok för kass på att skruva för att köpa ett sådant objekt, men vem vet vad framtiden har att erbjuda ![]() ![]() ![]() |
||
Re:
Jag har gjort lika på min M3:a, men redan för fem år sen då vita blinkers glas var absolut måste! ![]() ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (22562 totalt) |