Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10154 totalt) |
Frugan säger:
--- Antar att det finns en väldigt bra anledning. Det troligaset är nog att materialet har lätt att krympa. Då bör ej en centrifugering göras tex... På vår maskin finns ett program som heter Handtvätt 30 grader... Annars är det bara å fylla badkaret och köra på... Lycka till ![]() --- Vet dock inte om hennes tvättråd är att lite på - sonens tröjor är lätt rosa numera ![]() /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Min OMP har åkt 40grader kulörtvätt ett antal gånger och är fortfarande stor nog.
Borde inte din snart stå själv om du inte tvättat den än, Dennis? ![]() Skitig Nomex brinner bättre än ren. |
||
Re:
Den har vädrats ordentligt efter varje användning, så det är inte så farligt ![]() Då åker den in i maskinen utan vidare fjäsk! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Re:
Vår maskin har också ett sånt där "snällt" program; får köra det... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Färgerna på (vissa?) overaller verkar känsliga. En bekant har en Momo som ändrat färg från svart till "mörklila" när den tvättats.
En exakt likadan som lämnats på kemtvätt ett flertal gånger är dock fortfarande svart och fin. Fast om det är samma med den overall du har kan jag ju inte veta. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag har slängt in min på 40 grader i tvättmaskinen och torktumlat den efter detta.
understället har fått åka karusell dubbelt så många gånger. Jag har inte fått problem. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Råd från Stand 21:
http://www.stand21.fr/lavage%20entre _________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||
Jag har också tvättat min blåa sparcooverall ett flertal gånger. Det enda som hände var att insidan(det vita nomexfodret)blev färgat blått första tvätten. Jag kör 40 grader och torktummlare.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Jag frågade faktiskt ÅBR Motorsport (Jesper) när jag köpte mitt underställ. Han rekomenderade för overallen 30 grader med halva tvättmedelsdoseringen och ut&in. Han kasserar sina egna overaller efter ca 60 tvättar då han menar på att brandkyddet försämras vid för många tvättar.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Men om det finns risk för förslitning eller kompaktering av materialet (mindre luft emellan lagren) så är det ju skäl till kassering. 60 tvättar borde väl innebära ungefär lika många tävlingshelger, och då finns det väl risk att det inte bara är tvättningen som gör att det är dags för kassering (annan förslitning samt tid). |
||
VI pratade med en tillverkare på mässan i Birmingham och fick reda på att det bara var dom billigare overallerna i proban som tar skada av tvättar.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Kees har redan skickat länken men så här ser råden ut;
SUITS: Do prefer a 40°C/104°F machine wash; do not use bleach. You can eventually do a P dry-cleaning (any solvent except trichlorethylene), industrial-cleaning is forbidden! Classic drying, with a moderated temperature. Do not iron the racing suit. Dry the suit on a hanger if it is damp (water, perspiration) - Do not stock it in its original bag unless it is perfectly dry, and put it in a dry, airy place, away from daylight and heat. Do not expose the suits to U.V. (sun or moon). Do not forget to keep the velcros (collar and belt) done up while washing. Any repair of tears, burns or application of extra badges requires the return of the suit to Stand 21. Otherwise warranty and certification is void. Be careful, certain detergents damage suits zip. Alltså, detta gäller för Stand 21 overaller, och borde även funka för andra nomexoveraller. - Vanlig vattentvätt 40 grader, hängtorka, STRYK EJ. Kemtvätt påverkar materialet menligt och framför allt gör det att silkonet, som finns som smörjmedel på dragkedjan, försvinner med dragkedjehaveri som följd. ![]() _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||
Har sedan 1994 fram till förra året kört med en SNC 3-lagers, den är tvättad i 30 grader fintvätt fler gånger än jag kan minnas. enda påverkan jag sett är att insidan möjligen tagit en aning ljusröd ton av yttetygets klarröda nomextyg. Visserligen har overallen med åren blivit mera ljusröd än djupröd både av tvätt och sol.
Sedan förra säsongen åker jag i en silvergrå Sabelt overall, som fortfarande känns och ser ut som fabriksny. Har två gånger tidigare lämnat in overaller av olika fabrikat för kemtvätt. Bägge gångerna har man lyckats förstöra dem helt leler delvis, så det går jag aldrig mera på. (en av dem körde kemtvätten i 95 grader, för att det stod så på tvättrådstaggen, den blev till både färg och form lämplig som sparkdräkt för en liten bäbis. Ljusrosa och mycket mindre) Jag hade absolut föredragit tvätt vi 30 grader isntället för 40 då risken för färgförädnring och "blödning" är mindre ju svalare det är. Gissar att krympningsrisken också påverkas positivt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10154 totalt) |