| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetemp i friska och slitna motorer *splitt*
|
5625 besök totalt |
|
Re:
Här är ju inget roligt svar att höra MEN en gammal/sliten motor har högre friktion än en ny. Är din motor gammal så kanske det helt enkelt beror på att den är lite sliten och därför genererar en högre temp. Lösningen kanske inte behöver vara så drastisk som att renovera motorn utan kolla att oljekylaren är ren (typ skölja den) och att sitter fritt i luftflödet. Kanske montera dit en annan större kylare eller ytterligare en (måste finnas billiga på Karstorps?) i serie? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Re:
Tror du verkligen det !? Tror att steg ett blir att göra rent kylaren, blir det inte bättre då får man väl byta till en ny, det borde ju göra skillnad. Kanske ska tillägga att tempen ganska snabbt sjunker när man släpper av på tempot !
Hur som haver, om oljetempen blir skadligt varm, utgår jag ifrån att detta indikeras med någon varningslampa på instrumentpanelen !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
Re:
Undrar om det verkligen finns en sån lampa? Jag kom ju som sagt oxå upp i liknande temperaturer, dock är inte min olja nybytt som din... Om det kan påverka ngt? Har dock nånstans hört att "tjockare" olja tex 10-60 blir varmare än tex 0-30... men vet ej om det stämmer...
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||||||
|
Re:
oljan jag kör med nu är 10w-60, kanske ska man prova me typ 5w-50 då eller ?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
Jag är inte så bra på oljor, men jag kan tänka mig att eftersom en stor del av friktionsvärmen i motorn kommer från lager och annat så kan det spela roll om man har en bra eller dålig olja. Sen är det säkert mer än viskositeten som spelar roll.
Men som sagt, jag är ingen expert alls
Annars får du väl kontrollera termostaten till oljekylaren, alternativt köra utan, och se om det går att leda luft till oljekylaren på nåt effektivare sätt. Fin varvtid du hade förresten! _________________ William Ekström |
||||||||
|
!!
Tjena Hoppas verkligen inte att en renovering behövs, tror jag inte ! Motorn har gått ca 12.000 mil. Hmm, så det finns så klart en termostat till oljekylaren också..!? Kanske kan vara den som behöver bytas då....!?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
Friktion vs slitage
När en motor slits borde det innebär att detaljerna slits in mot varandra, kanske att lite glapp uppstår och kompressionen sänks. Men finns det något i motorn som gör att friktionen och värmeutvecklingen ökar? Jag hade gissat att friktionen minskar med åldern enda tills man får ett haveri. Nya bilar brukar ha lite högre bränsleförbrukning de första milen, därefter ligger det konstant fram till skrotning så länge blandning och tändning fungerar. Väl? om den teorin håller så är det inte en eventuellt sliten motor som är ditt problem Bistec. (Tills någon sänker teorin...) Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||||
|
Det är ju bara skönt om det inte är så
(Bara en gisning från en glad amatör) Hoppas att du hittar problemet! Är sugen själv på att få nåt gjort med bilen min så man kan åka bana, men det är ju jobb upp över öronen! /Danne
_________________ /Daniel Eklund |
||||||||
|
Re:
Nope, ingen varningslampa för hög oljetemperatur, bara för hög vattentemp (inne på röda fältet). Jag vill ha det till att du inte ska köra din motor på 10w60 utan på 10w40. Det är om jag minns rätt bara M5 e39 och M3 e46 som ska ha 10w60 oljan. Har haft samma problem med min nuvarande m3 e30, men inte den förra. Denna har jag kört på 10w60 och har varit uppe på samma temperaturer som du. En vacker dag får jag kanske tillfälle att testa annan viscositet på m3 e30'n och se om den fortsätter strula En annan sak som skulle kunna ge högre oljetemp är att oljan piskas av veven och de roterande delarna vid kraftig kurvtagning?
Vill också ha det till att friktionen sjunker i en sliten motor så länge det inte fattas olja och det börjar nypa i lager och ringar. Förr när man körde ekonomirally jagade man tydligen motorer som hade gått så långt som möjligt för de hade lägre inre friktion och gav då bättre bränsleekonomi. Allt enligt en tidningsartikel jag inte längre minns var jag läste |
||||||||
|
Re:
Det här är kanske den nya "kan bromsskivor verkligen slå sig?" frågeställningen?
Jag tror ju då tvärtemot att en nyrenoverad motor har mindre friktion(förutsatt att lager och allt slipats in korrekt förstås). Förutom att jag tycker att logiken bjuder det så är det också min personliga erfarenhet. Innan jag sköt min motor kunde den klättra till 120-125 grader. Efter att jag renoverat den (och höjt effekten!) blir den aldrig varmare än 105 grader, och det är vid smisksarkörning i sommarvärme. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Re:
Jag ringde för skojs skull till Malmö Motor Renovering och frågade. De sa att det var helt klart lägre friktion i en sliten motor. Detta beror på att kolvringarna löper lättare i loppen, lite mer spel på lagren etc. Passade på att fråga varför man kunde få lägre oljetemp i en nyrenoverad motor, och deras förklaring var att om topp och block har blivit ordentligt rengjort i kyl/oljekanaler, så påverkar det tempen i positiv riktning genom att beläggningarna i kanalerna försvinner. De använder en stor tvätt där de ställer in grejorna före maskinbearbetning som rengör väldigt bra, detta ger ofta en lägre temperatur på både olja och vatten som resultat. Oljetrycket är en annan sak som påverkar temperaturen på oljan, högt tryck = hög temperatur, lågt tryck = låg temperatur. |
||||||||
|
Bromsarna beställda !
Fick detta svar av en som verkar veta det mesta om olja ( Johan B) på Autopower ang. Oljetempen: "Som flåklypa är inne på, blir tjockare oljor varmare pga högre friktion (internt i oljan och när den skall passera trånga passager). Prova en tunnare olja, t ex 5W40 av helsyntetisk typ. E36 M3 behöver inte TWS! Att se över kylsystemet och skölja ur det och byta till ny glykolblanding är en bra idé! När byttes kylarvätskan senast? Spola även rent kylpaketet (inkl oljekylare) baklänges med en vanlig vattenslang och efterblås försiktigt med tryckluft, så lär du få ut en hel del döda flugor och annat guck som försämrar kylningen..." Frågan är då vilken annan olja jag ska testa, ska vara en Castrol, billigt på jobbet ! Kan denna vara något ? http://www.castrol.com/castrol/produ _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
Re:
Nu kanske detta sidospår snart måste få en bli en egen tråd?
Jag är alltjämt skeptisk då en ny motor rimligen måste ha lägre friktion eftersom det inte finns något spel. (Värme alstras ju på fler platser än i cylinderloppen). En sliten motor där veven studsar omkring några hundra- / tusendelardelar måste alstra mer friktionsvämre än en vev som ligger rätt hela tiden tack vare fräscha lager. När vi hade monterat vev+stakar och kolvar i min motor kunde jag dra runt den med en bar hand. Det "kärvade" lite i öv.d.l. men annars var det ingen styrkeoperation. Jag undrar om man klarar det på en "sliten" motor? Noteras skall att mitt block och kolvar samt vev helt saknade olja då! Det var precis ihopskruvat.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Re:
Jag tror inte det säger så mycket om hur friktionen är när motorn är igång med tryck i oljesystemet iofs. Min helt personliga känsla är att en nyligen blueprintad motor (dvs där alla spel är "perfekt") går lättast av alla motorer. Men nu är det vilt spekulerande från min sida. Martin, lyd Johan B's råd, tror nog det löser sig då. _________________ William Ekström |
||||||||
|
Re:
om det inte skulle finnas något spel kärvar det definitivt då det är just ett visst spel du behöver för att oljan skall kunna bygga sin smörjfilm. Vevaxeln glider ju som bekant inte i lagret, utan på en tunn oljefilm... Således kommer veven inte att studsa runt så länge det finns tillräckligt med oljetryck eller att spelet mellan lager och vev inte är gigantiskt, men då pratar vi inte om en motor som fungerar som den ska längre, utan något som bankar och kommer rasa inom kort. Jag hoppas ju verkligen inte att din motor har blivit hopmonterad helt utan olja, en smörjfilm måste ni ha lagt på lager och kolvar? |
||||||||
|
Re:
Kan ju vara vettigt att se över kylsystemet och renspola det, det var ett av MMR's skäl till att en renoverad motor gick svalare, renare kylkanaler inne i motorn. Tror du ska testa den oljan du har länkat till. AGIP, som jag använder i verkstaden, rekommenderar sin HTS 5W40 till din motor. När jag bytte till HTS från deras Racing 10W60 i min S50B30 tyckte jag att motorn gick något mjukare. 10W60 är ju bara rekommenderat till M3 E46 och M5 E39 (möjligen v10'orna också, vet ej säkert). |
||||||||
|
Re:
Nu river du inte så lite i det jag skrev! Självklart glider den på en oljefilm men det är ju ändå lagret som håller veven.
Nja, ett mellanting mellan en stumskruvad vev som aldrig går att starta till en som rasar inom 20 sek. måste det väl ändå finnas.
Jo, självklart. Men det är ju ändå långt ifrån den oljetrycksfilosofi du lanserar ovan som skulle kunna hålla veven "flytande". Mao, trots en lätt anstrykning av olja kunde jag vrida runt vev och kolvar med en bar hand. En annan sak jag tänkte på i det som MMR angav skulle ge lägre värme i en sliten motor, dvs att kolvringarna skulle löpa lättare? Det betyder ju också mindre komp, mindre effekt och således mindre värme... Jag är nödgad att citera Dr. Dengroth: Jhag ärrr schkeptsick!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Känns som om det är dags komma med lite synpunkter.
MMR påstår att det är lägre friktion i en sliten motor och det håller jag med om. Men MMR har väl inte sagt något om värmeproblem pga mekaniskt slitage? Snarare skulle hög värme i motorn bero på gamla avlagringar i motorblocket och dess kylkanaler. En frisk motor med beläggningar likt en gammal motor går säkert varm och omvänt håller en sliten motor temperaturen om den är ren och fin invändigt. // Peter _________________ Peter Svensson |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljetemp i friska och slitna motorer *splitt*
|
5625 besök totalt |