| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Äntligen!! Mina r-däck har kommit..
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9597 totalt) |
|
Vet inte om man får göra så här, men jag gör det ändå. Vadå? Reklam! Har varit inställd på att skaffa nya r-däck i sommar, men efter att jag kom hem från Mantorp och upptäckte en skada på mitt ena däck bak blev det plötsligt akut. Inga problem, tänkte jag, bara att beställa.. Nope! Det var det inte. Hade först siktet inställt på Michelin PSC och ringde Levin Racing. Framdäcken (235/40-18) var inga problem, däremot bakdäcken (315/30-18) såg det värre ut med. Han hade inte fått något lev.besked alls på dom. Ringde istället Däcksproffsen i Växjö. Joho tack! Det kan du nog glömma.. Dina bakdäck är slutsålda över hela världen och beräknas inte tillverkas igen förrän i Juni/Juli. Skit i det då...! Hade även sneglat rejält på Yokohamas A048. Ringde Martin på orion Racing. Fick helt okej priser av honom, men efter kanske en timme ringde han tillbaks och sa att det var problem att få tag på framdäcken. -Ge mig två dagar så skall vi se om jag kan lösa det. Under tiden ringe jag runt till andra som sålde både Yoko A048 och Pirelli Corsa...överallt med samma resultat. Deppigt läge!! Att jag inte skulle köra något i maj hade jag ju fattat, men var nu även mina körningar i Juni hotade..? Dagarna gick och till sist hörde Martin på orion Racing av sig igen. Tyvärr inte med något positivt besked... -Men ge inte upp, jag har ett sätt till. Jag hör av mig. Två dagar senare fick jag ett mail av Martin. "Jag har däcken här om 10 dagar cirka är det ok? Då hade han hittat däck i Belgien till mig. Snacka om service alltså!! och bäst av allt. Däcken kom idag! Så nu blir det förhoppningsvis både Knutstorp, Kinnekulle och Falkenberg i Juni...
Stort stort tack till Martin och orion Racing!!!
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Rapport:
Då har första bankörningen gjorts och jag tänkte komma mer en kort rapport. Mycket fint grepp, kanske lite känsligare för för högt lufttryck än mina gamla Pirelli Corsa, men det är ju ett väldigt enkelt problem att åtgärda. Med rätt tryck/temp så gick dom verkligen som på räls. Det enda negativa är väl ljudnivån. Jämfört med mina gamla Corsa är A048:orna betydligt mer högljudda. Hänger väl iofs ihop med designen på mitt chassi, men det var trots allt betydligt lägre med Corsa. Summerar man allt så är jag mycket nöjd! _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Re: Rapport:
Vad väger din Porsche då ? Camber, vilket tryck körde du med etc... !? Jämt slitage...!? Rapportera mera...
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Re: Rapport:
Får be så mycket om ursäkt för väntetiden.. Camber fram ~-1,5° Camber bak ~-2,5° Toe fram ~0,05° Toe bak ~0,20° Skulle vilja ha lite med camber fram, men just nu har jag max som går att få ut utan att byta till GT2:ans länkarmar. "Camberplattor" med stålkula runt om. Vad var det mer du frågade om...lufttryck..? Minns inte exakt vad jag hade för varmtryck när bilen till sist gick riktigt bra. Tror att det var runt 2,15-2,2 fram och 2,1-2,15 bak. Kollade kalltrycket dagen efter hemma i garaget. Ca 1,55 fram och 1,8 bak. Med tanke på min camber fram så är jag mycket nöjd med slitaget. Inga tydliga tecken på att den skulle slita speciellt mycket på utsidan, detta trots att Knutstorp väl får ses som en bana som sliter lite extra just där.. Kollade även tempen på däcken, men jag la inte värdena på minnet... Hade i alla fall alltid mindre tempskillnad på samma däck, insida/mitt/utsida, än 5°. Temperaturmässigt har jag för mig att det pendlade mellan 50 och 65° beroende på tryck. Aningen högre temp på förarsidan..av förklarliga skäl.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Här är en bra grund för gt2/3 or att utgå ifrån vid ban körning
http://forums.rennlist.com/rennforum _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Det är var svar på ATT, inte varför.
Men det är en balansgång då mer camber pajar bromsförmågan. och däck är camberkänsliga i böjar, olika däck är olika känsliga för camber. Så det går inte att säga generält. Så har man justgrepp grepp och bra slitage så finns det ingen anleding att ändra. Sen behöver det ju inte utesluta att man kan testa med olika mycket statisk camber. Porchefolk har jag fått för mig i många fall åker på Michelin, mcburn4ever åker nu på A048:or. Mao det gäller att gämnföra äpplen med äpplen och inte päron. och till sist ,så håller så håller jag med om att -1,5grd camber låter lite. Men det behöver inte vara fel. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Eftersom att jag har camberplattor (från FVD) så kan man räkna mina 1,5 grd som minst 2, troligen mer.
http://shop.fvd.de/picture.php?VID=256459&VCD=36397399&AM=1&SM=1&LM=2&mode=img&action=large&name=FVD343996TPSS9_2.jpg Har kört på två träffar med bilen efter att A048:orna kom på, inkl till och från banan: Knutstorp: ~1½ timmes bankörning + ~25 mil på allmän väg, soligt, relativt varmt. Kinnekulle: ~2 timmars bankörning + ~70 mil på allmän väg, soligt, normal temp. Vid rätt lufttryck låg jag också runt 7 graders tempskillnad beroende på var jag mätte, aldrig över 10 grader. Minns inte exakt vilken temp jag kom upp i, men jag har för mig att det var runt 60 grader som högst. Var precis hos TA Sportvagn och gjorde invägning och eftersom att vi diskuterat byte till GT2:ans länkarmar så tittade vi lite extra på mitt däcksslitage. Tony tyckte inte att det fanns något behov att göra detta eftersom att slitaget var mycket jämt, speciellt med tanke på att Knutstort och ännu mer Kinnekulle är två banor som äter däck mer än de flesta andra i Sverige. Så några nya länkarmar blir det troligen inte. Finns ju en del andra övningar man kan ägna sig åt under den kommande vintern..
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Nä sliter du inte däck snett så finns det inget behov av mer camber då men ju fortare du kör så mer kommer bilen kränga och till slut kommer du väx ur dina PSS9or och då kanske du behöver mer camber, men just nu verkar du fått till det bra med slitage och allt..
Nått jag inte förstod är hur 1,5 grad kan va 2 grader, är inte 1,5 grad 1,5 grad och 2 grader , 2 grader........? Jag har köpt ett par extra fram bärarmar samma som på RSen för att installera bak så man kan justera camber med shims istället för äckle exentrics som i dagens läge, blir ett par Cup toe links med så man går sten koll på toe och bumps steer med _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
otroligt, kan det verkligen finnas något som jag vet som du inte vet..?
Det stämmer, i mitt fall (med camberplatta med stålkula) så kan 1,5 grad bara vara 1,5 grad...även vid belastning.. Däremot med vanlig fjäderbensinfästning med gummibustning/kula är, som i ditt fall, 2,7 grader definitivt inte 2,7 grader vid belastning, utan vid sidobelastning kommer "gummikulan" att ge vika, fjäderbenet kommer att räta upp sig och cambern kommer att minska. Jag har t.o.m hört om fall där t.ex en GT3:a med ~2,5 grader camber fram fick minska sin camber efter att han installerat camberplattor med stålkula eftersom att däcken då började slita för mycket på insidan. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
Då måste du läsa på lite, Gt2 och gt3 or har solida toppmount orginal så mina 2,7 är 2,7 .... På en mki1 gt3a vet jag inte hundra hur det är än, men på mk2 gt3 och gt2 är detta standard, ännu en av dom stora skillnaderna mot en gt2a och en turbo Kollar upp hur det är på mk1 gt3 på måndag..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Re:
Ja det har du rätt i, exakt som jag skrev ovan har det med hur fort det, går och vilken kör stil _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Misstänte faktiskt att det var så, men eftersom att du inte verkade veta vad jag pratade om så...
När jag kollar hos FVD så verkar det som att dom säljer solida camberplattor enbart bak till GT2/3. Är du säker på att det du säger stämmer runtom?? Sen skulle jag nog vilja säga att däcksslitaget inte har ett dugg att göra med hur fort det går, på det viset att det inte finns några likamedtecken mellan "lite slitage" och "långsamt" och "mycket slitage" och "fort".. Spårval, körstil och bilens vikt däremot är definitivt direkt kopplat till däcksslitaget. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Re:
Nä sitter endast solida top monteringar fram, bak är det samma som på turbon, men då du endast nämde fram och 2,7 trodde jag du endast syftade på det.. Sen håller jag inte med dig om att man inte kan härleda det till hur fort det går, för när det örjar gå fort så börjar man ofta köra ur chassiet och man måste gå på värre vinklar då bilen kränger över... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Jag har mina PSS9:or på 4 fram o 3 bak och mina justerbara krängare i medium så det finns goda möjligheter att styva till chassit om så skulle behövas..
Dessutom så har jag sett på bildserier från olika bankörningar att min bil, trots högre vikt, redan med den inställningen kränger lika eller t.o.m mindre än t.ex en GT3 Mk1, så så illa kan det knappast vara... En bild säger mer än tusen ord.. Foto: Tobias Lewandovski (från Knutstorp, Litokurvan)
||
|
Det säger väl inget, jag kan få min Cayennen att kränga mindre än det där, allt beror på hur sakta jag kör..
Men tro du att dina Pss9or är ban dämpare, så tror jag vad jag tror.. ..Har haft pss9or jag med och det är helt okey grejer för gatan och nån ban träff men inte mer än så...Det finns som sagt ju stötdämpare för alla smaker,plånböcker och användningsområden
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Jovisst!
Din Cayenne hade krängt mer än så om den så stod parkerad... Hastigheten på de två bilarna är givetvis, med rimlig noggrannhet, exakt den samma!
Du är bara för dj@vla go! Puss på dig!!
Förresten...bara en sak till.. Vad har du för super-dämpare på din GT2:a efter som du klankar ner så på Bilstein?? Måste väl vara Öhlinare, eller..? _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9597 totalt) |