Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
De som kör fort kör bättre än de som kör sakta (bevis)!
1, 2   >>
2202 besök totalt
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Kom på det här när jag skulle somna häromkvällen. Och nu när Collin har stuckit ut hakan när det gäller hur tjejer kör...

Statistiskt sett kör i genomsnitt de som kör fort bättre än de som kör sakta. Varför? De som kör fort och dåligt kör ihjäl sej tidigt och bara de som kör fort och bra blir kvar!

Motbevisa mej!

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: De som kör fort kör bättre än de som kör sakta (bevis)!

JohanR skrev:
Motbevisa mej!
JohanR

Förmodligen har du rätt. Populärt brukar iaf jag kalla denna krassa teori för Auto-Darwinism.

Mvh / Micke

Täby
Här sen Feb 2003

JohanR skrev:

Motbevisa mej!

JohanR

Kan jag väl.
Det beror ju på hur många som kör fort och dåligt och hur många som kör fort och bra. Det tar ju troligen några mil innan de som kör fort och dåligt kör ihjäl sig så om det ständigt kommer nya sådana men antalet överlevande är få så blir andelen dåliga förare i fortkörargebitet betydligt fler.

Från min erfarenhet råder det annars ingen tvekan om vilka som är farligast i trafiken, det är helt klart de som kör fort. De antal ggr där ett tillbud kunna resultera i en dödsolycka om jag inte avstyrt det, har alla berott på fartdårar utan omdöme. I alla fall vad jag kan komma ihåg. Klart vanligast är idioterna som kör om trots möte och räknar kallt med att de mötande skall väja. För övrigt en väldigt vanlig orsak till dödsolyckor.

#24, #64, #88
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

AndersY !!
" Klart vanligast är idioterna som kör om trots möte och räknar kallt med att de mötande skall väja. För övrigt en väldigt vanlig orsak till dödsolyckor."

kan inte annat än hålla med !! detta är den farligaste sorten av alla..

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:
JohanR skrev:

Motbevisa mej!

JohanR

Kan jag väl.
Det beror ju på hur många som kör fort och dåligt och hur många som kör fort och bra. Det tar ju troligen några mil innan de som kör fort och dåligt kör ihjäl sig så om det ständigt kommer nya sådana men antalet överlevande är få så blir andelen dåliga förare i fortkörargebitet betydligt fler.

Från min erfarenhet råder det annars ingen tvekan om vilka som är farligast i trafiken, det är helt klart de som kör fort. De antal ggr där ett tillbud kunna resultera i en dödsolycka om jag inte avstyrt det, har alla berott på fartdårar utan omdöme. I alla fall vad jag kan komma ihåg. Klart vanligast är idioterna som kör om trots möte och räknar kallt med att de mötande skall väja. För övrigt en väldigt vanlig orsak till dödsolyckor.

Alla som kör fort har inte en dödslängtan som dom somkör om på det viset verkar ha...

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

okej Johan, here we go.....

(obs detta är ingen helt korrekt uträkning på något sätt utan bara en överslagsberäkning som nog räcker som bevis...)

om vi antar att 1/4 av sveriges befolkning kör bil = 2.000.000 bilister

Trafikdöda per år är ca 800 st, räknar vi bort fotgängare, cyklister, passagerare och rattfulla har vi kvar ca 200 förare som dödas årligen.

om vi antar att 20% av alla förare kör fort (och enligt dig bättre) och vi definierar "bättre förare" som 50% lägre chans att råka ut för en dödsolycka under ett år jmfrt med medelbilisten.

Medelsvenson har alltså under ett år 200/2.000.000=0,01% risk att köra ihjäl sig. För enkelhetens skull så gär vi några matematiska fulingar av mindre betydelse och antar att "bättre förarna" då har 0,005% risk att köra ihjäl sig.

Räknat över en 15-års period så blir risken för en medelsvenson 100%-(100%-0,01%)^15= 0,1499%

För en "bättre förare" blir risken över 15 år = 0,0749 %

80% av 2 miljoner = 1,6 miljoner
1,6-1,6*0,1499%= 1. 597. 602 kvar efter 15 år
20% av 2 miljoner = 0,4 miljoner
0,4 - 0,4*0,0749% = 399.700 kvar efter 15 år

1597602/(1597602+399700) = 79,988 % kvar av de dåliga
100%-79,988%= 20,012% kvar av de "bra"

Skillnaden vid år noll och år 15 till den snabba gruppens favör är alltså 0,012%. Detta är mycket mindre än relation till fördelningen av "bra" vs dåliga förare. 0,012/20=0,06% vilket gör att reonemanget om att det blir fler bra kvar är helt befängt, tjohej

PS. Det finns korrekta sätt att räkna ut sådant här men då alla nog inte läst staistik så skiter vi i detta, ovanstående visar på orimligheten i påståendet och skall (förhoppningsvis) vara lätt att förstå.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Jag kör betydligt mera aktivt när det går undan (och svänger) än när jag ligger och masar i 90 rakt fram på någon trist vägsträcka.

Problemet är att när det händer något oförutsett så stannar jag mycket snabbare i 90 än i 200.

och att övriga medtrafikanter kanske inte är beredda på att det kommer en bil med ett tempo något över det vanliga.

För att testa det senare - det räcker med att hitta en rondell där det är 70, och hålla 70 för att man skall sticka ut rejält.

Nu håller jag iofs fan på gasfoten i allmän trafik, och letar mig ut på någon otrafikerad kringlig led över böljande åkrar för att gasa av mig - brukar vara lugnast så!

/J

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

(obs detta är ingen helt korrekt uträkning på något sätt utan bara en överslagsberäkning som nog räcker som bevis...)

Trafikdöda per år är ca 800 st, räknar vi bort fotgängare, cyklister, passagerare och rattfulla har vi kvar ca 200 förare som dödas årligen.

om vi antar att 20% av alla förare kör fort (och enligt dig bättre) och vi definierar "bättre förare" som 50% lägre chans att råka ut för en dödsolycka under ett år jmfrt med medelbilisten.

Medelsvenson har alltså under ett år 200/2.000.000=0,01% risk att köra ihjäl sig. För enkelhetens skull så gär vi några matematiska fulingar av mindre betydelse och antar att "bättre förarna" då har 0,005% risk att köra ihjäl sig.

Räknat över en 15-års period så blir risken för en medelsvenson 100%-(100%-0,01%)^15= 0,1499%

För en "bättre förare" blir risken över 15 år = 0,0749 %

80% av 2 miljoner = 1,6 miljoner
1,6-1,6*0,1499%= 1. 597. 602 kvar efter 15 år
20% av 2 miljoner = 0,4 miljoner
0,4 - 0,4*0,0749% = 399.700 kvar efter 15 år

1597602/(1597602+399700) = 79,988 % kvar av de dåliga
100%-79,988%= 20,012% kvar av de "bra"

Skillnaden vid år noll och år 15 till den snabba gruppens favör är alltså 0,012%. Detta är mycket mindre än relation till fördelningen av "bra" vs dåliga förare. 0,012/20=0,06% vilket gör att reonemanget om att det blir fler bra kvar är helt befängt, tjohej

PS. Det finns korrekta sätt att räkna ut sådant här men då alla nog inte läst staistik så skiter vi i detta, ovanstående visar på orimligheten i påståendet och skall (förhoppningsvis) vara lätt att förstå.

Visst är det underbart med mattematiska bevis...

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

AL skrev:
porschedriver skrev:

<<>>

Visst är det underbart med mattematiska bevis...

Kanske man skulle tillägga V.S.V i sann matematisk anda

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citat:
Kanske man skulle tillägga V.S.V i sann matematisk anda

trots mitt alzheimer så tror jag att det är QED eller VSB på svenska

"Que e demonstrandum" eller "Vilket skulle bevisas"(latinet först gör jag inget som helst anspråk på att det är rättstavat eller rättolkat)

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Citat:
Problemet är att när det händer något oförutsett så stannar jag mycket snabbare i 90 än i 200.

Det kom jag inte på förut, tack!. När de som kör fort och dåligt blir inblandade i en olycka är chansen större att de dör än för de som kör sakta och dåligt. Alltså ännu mer vatten på min kvarn.

JohanR

Surahammar
Här sen Nov 2002

Naturligt urval mao?

Lösningen på trafikproblemet är att tillåta fri fart, så rensar det upp sig själv?

Meeeeeen - puckon i trafiken har ju alltid en förmåga att ta med oskyldiga i fallet s.a.s...

Men (dåliga och smaklösa) skämt åsido - jag är övertygad att jag personligen kör bättre på en krokig väg i 90 än på en rak motorväg i 90.

/J

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En av anledningarna till att köra fort är att man tillbringar kortare tid på vägen, dvs risken för olyckor blir mindre samt att ev olyckor som skulle ha skett framför dig (älgar och andra rovdjur) sker då bakom dig (dvs inte alls för den du körde körde för sakta).

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det gäller att ha ruskigt bra timing för att alla djur ska springa upp bakom bilen. Det har aldrig hänt mig att jag sett ett djur springa bakom bilen, oavsett om jag kört fort eller inte.

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

SecretAgentMan skrev:
Men (dåliga och smaklösa) skämt åsido - jag är övertygad att jag personligen kör bättre på en krokig väg i 90 än på en rak motorväg i 90.

Det är väl ändå lite skillnad på att framföra sin bil bra (dvs kunna köra fort kontrollerat) eller att köra trafiksäkert...

Som exempel ser jag både i kraftigt regn o vid kraftigt snöfall personer som själv anser att de kör säkert eftersom de bara håller 90 km/h på motorvägen - enda grejen är att de ligger 2-3 billängder bakom framförvarande bil som också "bara" håller 90 km/h. När jag då med friska däck kör om denna kö med bilar i 100 km/h är jag en bättre eller sämre förare?

MGB GT 1967
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Så sant så sant, jag tänkte mera i tankarna runt en alert och aktiv förare.
Att köra trafiksäkert är väl en helt annan femma?

Generellt sett borde ett högre tempo skapa mer situationer än om man följer rytmen (inte för mig dock, sitter lätt och tänker på annat när jag lägger mig i "rullen") - vilket inte kan vara annat än negativt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Lösningen är en bil som skakar, rister och vibrerar, och varvar som tusan i 90. Typ min första bil - en Ascona B som hade lite underlig utväxling och stora webrar.

/J

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Eller så åker man gammal saab med 3"... 110 är en lagom fart på motorvägen.. stötarna från bilsteindämparna och mullret från den lågt växlade motorn håller en vaken

Värre med nya moderna bilar som Audi S3 tex.. körde en sån och den var ruksigt lätt att det gick för fort. Inte bra att sitta och såsa till när det går ganska fort.

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Vem tror ni kör bäst?

Skomakarn eller Edvin som kört lagligt hela livet?

Självklart utsätter sig unga orutinerade förare sig för jäkligt höga risker i början av sin tid som bilförare... sant är dock att om de bara överlever denna tid utan allvarligare skador, så är de RESTEN AV LIVET betydligt bättre på att hantera bilar än den som alltid kört med ett äggskal under pedalerna och NÄR det väl händer något OFÖRUTSETT som beror på YTTRE omständigheter, så vet jag vem av dessa två förare jag skulle tippa har störst chans att hamna på bårhuset...

Ang hastighet.. vem är så himla att man inte saktar ner när situationen kräver det? med lite rutin så kan man undvika att sätta sig i taskiga situationer genom att faktiskt också använda bromsen i preventivt syfte och inte bara gasen för att den finns där... Skiter man i detta och bara håller stumt oavsett läge så självklart är det helt vansinnigt farligt att åka fort och därför har vi en hel del högfartsrelaterade singelolyckor... dvs pulver-förare som knappt vet vad höger eller vänster på ratten är...

Fyra saker:
# föraren spelar roll (bilar hittar inte på saker själv)
# Du bilr inte en tränad bra förare utan att KÖRA
# Alla är vi barn i början
# Buskör du när du kan göra det utan att riskera andra och kör med huvudet när andra är i närheten, så blir du garanterat en mycket bättre förare än om du slaviskt följer trafikreglerna!

my 5 cents

Här sen Jul 2003

slettet

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Tor Helge skrev:

100 % enig!!!

Politikere og politi ser ikke sånn på det. Bare kontroller og böter som står i hodet på dem, skaper ikke bedre sjåforer det. Bare sinte folk som mister respekten for reglene. Ihvertfall i Norge hvor det snart er 70 km/ t overalt

Det riktigt sjuka är att idag så har en Renault Laban samma hastighetsbegränsningar som en 911 GT2, jäfmför vi dessa bilar så kan jag även om jag räknar in reaktionstid få en mycket kortare bromssträcka från 200-0 med Porschen än vad Laban har från 110-0... Och sen undrar en del varför folk inte respekterar hastighetsbegränsningar?? finns ingen som helst rimlighet tycker jag.. självklart är det svårt att hålla styrsel på något annat system men att det behövs någon sorts ändring är solklart enligt mig, nu säger jag inte att alla ska ligga i 200 blås men titta på våra motorvägar.. hur många håller 110 om de vet att de ska åka 50+ mil de närmaste timmarna? snarare marschar de flesta i 140.. Och inte är det för att de är "kicksökande adrenalinjunkies" utan helt enkelt för att folk inte känner att trafikförordningen är kopplad till verkligheten ute på fyrfiliga motorvägar..

*enligt svenskt synsätt så är varenda tysk stendöd*
*autobahn rules!*

Här sen Jul 2003

slettet

1, 2   >>
2202 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande