Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 34991 besök totalt |
Innan: Lämplig bakvagn? Nu: BMW E30 bakvagn i gammal Opel?
Jag är på väg att bygga en Opel kadett Coupé -75 med lite rejäla grejer på. Framvagn kommer att tas ifrån en Corvette C4 (84-96) och ser ut så här: ![]() Bilden är skalenlig. Mått i mm. B-B: 790 D-D: 630 A-B: 210 C-D: 380 A-C: 330 B-D: 295 (Antidive kommer att avskaffas) C-Hjulcentrum på spindeln: 130 D-marken: 170 Däckhöjd: 652 (275/40-17, jag ska nog köra på smalare däck) Spindelvinkel: 17 grader Spårvidd: 1474 Fälgar: 9,5" x 17" ET 56 Nu letar jag efter en lämplig delad bakvagn. Helst från BMW, eftersom GM:s bultmönster (5/120.6) är kompatibelt med BMW:s (5/120). Det gör det betydligt enklare att hitta fälgar. Jag har småkollat lite på det och E39 (5-serie 96-03) kanske kan vara intressant. Den ser ut så här: ![]() ![]() ![]() ![]() Två stora fördelar är att den är gjord i aluminium, och att hela paketet endast behöver fyra fästpunkter mot chassiet. Dessa sitter dessutom inte så grymt brett isär. E36 t.ex. har fästpunkter som hamnar utanför bilen. Dock vet jag inget om geometrin. Någon som vet, eller kan komma med en kvalificerad gissning om hur den skule fungera i bansammanhang? Annars är jag öppen för andra förslag. Hit med dem bara. ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Vilken årsmodell är det på corvetteframvagnen och vad har du för SAI/KPI på spindlarna?
![]() |
||||
Re:
Skissen är gjord efter att jag mätt på en -91. Från -84 till -87 hade C4:an mindre spindeltappslutning. Årsmodellerna -88 till -96, som visas här har, enligt uppgift från ButterflyRacing, en spindeltappslutning på 17º. Han borde veta, eftersom hans race-Nova har en sådan framvagn. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Re:
Vad har den för caster? 17º KPI är i min värld tokmycket. edit: I övrigt beter den sig ganska fint! ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Re:
Jo, det är mycket. Men det funkar väl rätt ok ändå? Den tidigare framvagnen (84-87) har ju som sagt mindre KPI, men jag vet inte hur mycket. org caster vet jag inte. Jag är fri att placera övre bärarmens inre ände hur jag vill, så det blir ju upp till mig hur mycket caster jag vill ha. Johan Sjölinder (Fuling) rekommenderade ca 12º, och att göra övre bärarmens infästing justerbar i höjdled melllan 275-295mm vetrikalt från undre bärarmens infästing i karossen. Samt skippa antidiven. Synpunkter? Någon som har bakvagnstips annars? ![]() Jag skulle ju kunna göra det ordentligt krångligt för mig och bygga helt eget med a-armar, men jag skulle spara mängder av tid, pengar och huvudvärk om det fanns någon färdig bakvagn att operera dit. Corvette (C4 C5 ?) har ju en vettig bakvagn vad jag förstått, men jag tvivlar på att den kan konkurrera med BMW-diton i pris. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Upptäckte just att E39 Touring har en lite annorlunda lösning. Dämparen sitter integrerad i subframen. Får man dit en coilover med 2.25"-fjäder tro? och håller det för den belastningen? En E39 touring väger iofs ca 1700kg, så det ska nog duga.
![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Blir det platsbrist i karossen om du ställer bakdämparen mera rakt upp jämfört med touringvarianten?
Det enklaste vore nästan att kapa ur golvet ur en BMW-kaross och sen svetsa fast det i Kadetten, så slipper du bygga en massa knepiga fästen och sånt själv. Jag vet hur svårt det är att göra saker lika på höger och vänster sida, särskilt när man jobbar på frihand. För övrigt så har Corvette lika långa övre bärarmar fram som Opel Commodore B, det är GM universaldelar alltihop! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Njae, plats i höjdled finns det gott om. Jag tänkte mer att man kom undan två punkter där buren/karossen ska ansluta mot subframen/dämpare. Dock vet jag fortfarande inte om den duger till nåt. Jag har en bekant med en E39 540 sedan. Kanske ska göra ett studiebesök och mäta lite...
Ingen som har en åsikt om den? En doldis i banåkasammanhang. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Har oxså tittat lite på E39 bakvagnen är lätt viktmässigt och lätt att montera men den är väldigt bred.
om jag inte missminner mig helt så är det 1550mm i spårvidd. Jag har idag en Volvo 740 axel med 1470mm i spårvidd, tror att det blir bra svårt för mig att gå upp så mycket i spårvidd. Har du kollat om det kollat om du kan få dit den på kadetten? Min Ascona B med 400 breddare lär vara bra mycket bredare än Kadetten.. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
Re:
Jo, men breda bilar är väl tufft? ![]() Det blir ca ca 100 mm breddning per sida både fram och bak. Snyggt? Vi får väl se... _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Re:
Enligt www.realoem.com har de samma artikelnummer på alla väsentliga delar utan subframen, spindeln (om man nu kallar det spindel på en bakvagn?) och undre bärarmen. Sedanen har coilovers bak, men touringen har bara fjädern mellan spindeln och karossen, och dämparna mellan undre armen och subframen. Min gissning är därför att de har samma geometri. Men jag vet ju inte. I ett älgtest kan ju skillnaden bero på et tiotal andra faktorer. Däcktryck, däcktemp, vikt, viktfördelning, fjädrar, dämpare, krängare mm. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
jag skulle (efter erfarenhet av vinterkörning med en e39 touring) hålla mig så långt bort som möjligt från den bakvagnen. Den grepar fint till en viss gräns där den släpper mycket brutalt. Skillnaden skall ligga i den liggande fjädringen (för att spara drickabacks utrymme..)
M3 E36 bakvagn är inte fel då du får diffbromsen på köpet samt att den trode vara lite smalare och med dimentionerad för ändamålet. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jo, jag får nog lägga ner E39-planerna.
Har en M3E36 bakvagn i garaget som jag har mätt på, men den är för bred. Alltså inte för bred spårvidd, utan för bred där bulten 18 sitter på bilden. ![]() Dock tror jag efter lite mätningar på min och uppskattningar att en E30 bakvagn skulle gå fint. Den finns det ju mycket know-how om och det går ju absolut köra fort med den, det har ju Samuel Lindkvist nyss bevisat. Finns ju dessutom med lamelldiff och många olika utväxlingar. Vad skiljer egentligen mellan bakvagnarna på M3E30 och övriga E30? Samma geometri? _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Har mätt på kadetten, min E30 325IX och en okänd E34 i Taberg idag. Slutsats: E30 får plats, med lite marginal, E34 går aldrig. Ska se om man kan få tag på en trevlig E30-bakvagn med lite godis. Det blir nog enklast och bäst så.
_________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Ett tips, kolla vad som händer med geometrin vid broms, ax och kräning INNAN du väljer bakvagn.
Sen för den delen av rejsa som INTE håller på med BMW säger inte E30, E36 mm INTE ett SKI.... Mer en jä... djungel med färgämnesbetäckingar ![]() Så vill man ha synpunkter får annat än märkesfolk BÖR man då förklara skilnaderna, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag får be om ursäkt för färgkderna.
![]() E30: 3-serie 1986-1990, Trailing Arms-bakvagn ![]() E34: 5-serie 1988-1995, Trailing Arms, väldigt lik E30:ns fast större E36: 3-serie 1991-1996, någon variant på trailing Arms också. Inte lätt att se på bilden, men jag hittar ingen bättre. ![]() Kan mäta lite mer exakt på min E30 imorgon. Återkommer med en skiss. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Nu är den mätt!
![]() Måtten är ganska ungefärliga, tyvärr. Svårt att mäta mer exakt utan att ha den lös. Håll tilll godo: ![]() Alla leder sitter hyfsat lika i höjd, så vi kan ju utgå från det. A är där den stora tvärbalken sitter i karossen B och C är bussningar mellan balken och bärarmarna D är hjulcentrum Toe och camber vet jag inte. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 34991 besök totalt |