Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Innan: Lämplig bakvagn? Nu: BMW E30 bakvagn i gammal Opel?
1, 2, 3   >>
34991 besök totalt
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Jag är på väg att bygga en Opel kadett Coupé -75 med lite rejäla grejer på. Framvagn kommer att tas ifrån en Corvette C4 (84-96) och ser ut så här:

Bilden är skalenlig.

Mått i mm.
B-B: 790
D-D: 630
A-B: 210
C-D: 380
A-C: 330
B-D: 295 (Antidive kommer att avskaffas)
C-Hjulcentrum på spindeln: 130
D-marken: 170
Däckhöjd: 652 (275/40-17, jag ska nog köra på smalare däck)
Spindelvinkel: 17 grader
Spårvidd: 1474
Fälgar: 9,5" x 17" ET 56

Nu letar jag efter en lämplig delad bakvagn. Helst från BMW, eftersom GM:s bultmönster (5/120.6) är kompatibelt med BMW:s (5/120). Det gör det betydligt enklare att hitta fälgar. Jag har småkollat lite på det och E39 (5-serie 96-03) kanske kan vara intressant. Den ser ut så här:

Två stora fördelar är att den är gjord i aluminium, och att hela paketet endast behöver fyra fästpunkter mot chassiet. Dessa sitter dessutom inte så grymt brett isär. E36 t.ex. har fästpunkter som hamnar utanför bilen. Dock vet jag inget om geometrin. Någon som vet, eller kan komma med en kvalificerad gissning om hur den skule fungera i bansammanhang?
Annars är jag öppen för andra förslag. Hit med dem bara.

Buell XB12S -08
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Vilken årsmodell är det på corvetteframvagnen och vad har du för SAI/KPI på spindlarna?
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:
Vilken årsmodell är det på corvetteframvagnen och vad har du för SAI/KPI på spindlarna?

Skissen är gjord efter att jag mätt på en -91. Från -84 till -87 hade C4:an mindre spindeltappslutning.
Årsmodellerna -88 till -96, som visas här har, enligt uppgift från ButterflyRacing, en spindeltappslutning på 17º. Han borde veta, eftersom hans race-Nova har en sådan framvagn.

Buell XB12S -08
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Widell skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Skissen är gjord efter att jag mätt på en -91. Från -84 till -87 hade C4:an mindre spindeltappslutning.
Årsmodellerna -88 till -96, som visas här har, enligt uppgift från ButterflyRacing, en spindeltappslutning på 17º. Han borde veta, eftersom hans race-Nova har en sådan framvagn.

Vad har den för caster? 17º KPI är i min värld tokmycket.

edit: I övrigt beter den sig ganska fint!

Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Pontus Fyhr skrev:
Vad har den för caster? 17º KPI är i min värld tokmycket.

Jo, det är mycket. Men det funkar väl rätt ok ändå? Den tidigare framvagnen (84-87) har ju som sagt mindre KPI, men jag vet inte hur mycket.
org caster vet jag inte. Jag är fri att placera övre bärarmens inre ände hur jag vill, så det blir ju upp till mig hur mycket caster jag vill ha. Johan Sjölinder (Fuling) rekommenderade ca 12º, och att göra övre bärarmens infästing justerbar i höjdled melllan 275-295mm vetrikalt från undre bärarmens infästing i karossen. Samt skippa antidiven. Synpunkter?

Någon som har bakvagnstips annars?
Jag skulle ju kunna göra det ordentligt krångligt för mig och bygga helt eget med a-armar, men jag skulle spara mängder av tid, pengar och huvudvärk om det fanns någon färdig bakvagn att operera dit. Corvette (C4 C5 ?) har ju en vettig bakvagn vad jag förstått, men jag tvivlar på att den kan konkurrera med BMW-diton i pris.

Buell XB12S -08
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Upptäckte just att E39 Touring har en lite annorlunda lösning. Dämparen sitter integrerad i subframen. Får man dit en coilover med 2.25"-fjäder tro? och håller det för den belastningen? En E39 touring väger iofs ca 1700kg, så det ska nog duga.

Buell XB12S -08
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Blir det platsbrist i karossen om du ställer bakdämparen mera rakt upp jämfört med touringvarianten?
Det enklaste vore nästan att kapa ur golvet ur en BMW-kaross och sen svetsa fast det i Kadetten, så slipper du bygga en massa knepiga fästen och sånt själv.
Jag vet hur svårt det är att göra saker lika på höger och vänster sida, särskilt när man jobbar på frihand.

För övrigt så har Corvette lika långa övre bärarmar fram som Opel Commodore B, det är GM universaldelar alltihop!

widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Njae, plats i höjdled finns det gott om. Jag tänkte mer att man kom undan två punkter där buren/karossen ska ansluta mot subframen/dämpare. Dock vet jag fortfarande inte om den duger till nåt. Jag har en bekant med en E39 540 sedan. Kanske ska göra ett studiebesök och mäta lite...
Ingen som har en åsikt om den? En doldis i banåkasammanhang.

Buell XB12S -08
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003

Har oxså tittat lite på E39 bakvagnen är lätt viktmässigt och lätt att montera men den är väldigt bred.
om jag inte missminner mig helt så är det 1550mm i spårvidd.
Jag har idag en Volvo 740 axel med 1470mm i spårvidd, tror att det blir bra svårt för mig att gå upp så mycket i spårvidd.

Har du kollat om det kollat om du kan få dit den på kadetten?
Min Ascona B med 400 breddare lär vara bra mycket bredare än Kadetten..

MVH Emil Olsson
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Ascona 400 skrev:
Har oxså tittat lite på E39 bakvagnen är lätt viktmässigt och lätt att montera men den är väldigt bred. ... Har du kollat om det kollat om du kan få dit den på kadetten?
Min Ascona B med 400 breddare lär vara bra mycket bredare än Kadetten..

Jo, men breda bilar är väl tufft?
Det blir ca ca 100 mm breddning per sida både fram och bak. Snyggt? Vi får väl se...

Buell XB12S -08
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Jag kommer ihåg när dom testade e39 touring i "älgtestet" så var den mycket sämre än sedanen, och det skyllde dom på bakvagnen!

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Älgtest låter vetenskapligt

Är geometrin lika???

Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Är geometrin lika???

Enligt www.realoem.com har de samma artikelnummer på alla väsentliga delar utan subframen, spindeln (om man nu kallar det spindel på en bakvagn?) och undre bärarmen. Sedanen har coilovers bak, men touringen har bara fjädern mellan spindeln och karossen, och dämparna mellan undre armen och subframen.
Min gissning är därför att de har samma geometri. Men jag vet ju inte. I ett älgtest kan ju skillnaden bero på et tiotal andra faktorer. Däcktryck, däcktemp, vikt, viktfördelning, fjädrar, dämpare, krängare mm.

Buell XB12S -08
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Widell skrev:
...I ett älgtest kan ju skillnaden bero på et tiotal andra faktorer. Däcktryck, däcktemp, vikt, viktfördelning, fjädrar, dämpare, krängare mm.
ESP

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag skulle (efter erfarenhet av vinterkörning med en e39 touring) hålla mig så långt bort som möjligt från den bakvagnen. Den grepar fint till en viss gräns där den släpper mycket brutalt. Skillnaden skall ligga i den liggande fjädringen (för att spara drickabacks utrymme..)

M3 E36 bakvagn är inte fel då du får diffbromsen på köpet samt att den trode vara lite smalare och med dimentionerad för ändamålet.

widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Jo, jag får nog lägga ner E39-planerna.
Har en M3E36 bakvagn i garaget som jag har mätt på, men den är för bred. Alltså inte för bred spårvidd, utan för bred där bulten 18 sitter på bilden.

Dock tror jag efter lite mätningar på min och uppskattningar att en E30 bakvagn skulle gå fint. Den finns det ju mycket know-how om och det går ju absolut köra fort med den, det har ju Samuel Lindkvist nyss bevisat. Finns ju dessutom med lamelldiff och många olika utväxlingar.
Vad skiljer egentligen mellan bakvagnarna på M3E30 och övriga E30? Samma geometri?

Buell XB12S -08
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

det är samma geometri på vanliga e30n och m3an. M-coupen har annan svepvinkel.
har du kollat på m5 e34 bakvagn?

widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Har mätt på kadetten, min E30 325IX och en okänd E34 i Taberg idag. Slutsats: E30 får plats, med lite marginal, E34 går aldrig. Ska se om man kan få tag på en trevlig E30-bakvagn med lite godis. Det blir nog enklast och bäst så.

Buell XB12S -08
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ett tips, kolla vad som händer med geometrin vid broms, ax och kräning INNAN du väljer bakvagn.

Sen för den delen av rejsa som INTE håller på med BMW säger inte E30, E36 mm INTE ett SKI....
Mer en jä... djungel med färgämnesbetäckingar
Så vill man ha synpunkter får annat än märkesfolk BÖR man då förklara skilnaderna, eller?

Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Jag får be om ursäkt för färgkderna.
E30: 3-serie 1986-1990, Trailing Arms-bakvagn

E34: 5-serie 1988-1995, Trailing Arms, väldigt lik E30:ns fast större
E36: 3-serie 1991-1996, någon variant på trailing Arms också. Inte lätt att se på bilden, men jag hittar ingen bättre.

Kan mäta lite mer exakt på min E30 imorgon. Återkommer med en skiss.

Buell XB12S -08
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Nu är den mätt!

Måtten är ganska ungefärliga, tyvärr. Svårt att mäta mer exakt utan att ha den lös.
Håll tilll godo:

Alla leder sitter hyfsat lika i höjd, så vi kan ju utgå från det.
A är där den stora tvärbalken sitter i karossen
B och C är bussningar mellan balken och bärarmarna
D är hjulcentrum

Toe och camber vet jag inte.

Buell XB12S -08
Citera
Racetech
1, 2, 3   >>
34991 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande