Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4318 besök totalt |
Fjäder och stötdämpar mm, lämna ut data.
Jag har lurat på varför fabrikanter är så jä... livrädd att lämna ut data. 1 :Konkurens skäl??? om nu en konkurent är INTRESRAD av detta så köper de bara ett sätt och mäter upp fjäderhårdhet och dämparkurvor. Allså grejor man kan köpa över disk 2: Man vill inte visa de som kan hur lite man kan utan mörkar data så man kan fortsätta sälja skräp utan risk för kritik från seriöst håll vilket kunde minska försäljningen. 3: Sen är det väl i många kretsar säljande att kunna säga "hemlig setup", "special" eller "uträknat med hjälp av dator". Det säljer mer än att kunna presentera datan...för kan kunden tyda den ändå? oftast inte... Fler själ???? EDIT: Jag la in 2: och 3: (citerat ifrån tråden) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Fjäder och stötdämpar mm, lämna ut data.
Man vill inte visa de som kan hur lite man kan utan mörkar data så man kan fortsätta sälja skräp utan risk för kritik från seriöst håll vilket kunde minska försäljningen. Men vad vet jag egentligen... Sen är det väl i många kretsar säljande att kunna säga "hemlig setup", "special" eller "uträknat med hjälp av dator". Det säljer mer än att kunna presentera datan...för kan kunden tyda den ändå? oftast inte... |
||||
Kan bara hålla med...
Vi letade fjädrar/dämpare till både brossans E36 compact bygge & min förra E30 och det var SKRÄMMANDE vad dåligt de svenska återförsäljarna är på att ge tips och rekommendationer. Vi försökte till och med lämna "färdigt recept" på hur vi ville ha det och då sa de "nej tack" och i andra fall hänvisades vi till tillverkaren direkt. Det ända de verkar kunna sälja är deras färdiga super "paket" som i de flesta fall är helt ok att åka högervarv runt korvkiosken, men få gånger till race ![]() Jag får ge ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
På tal om dämapre med hemliga data, är det nån som har fått Bilstindämpare justerade av några andra än Forza (Bilstein i tyskland kanske?)? Det skall ryktesvis inte finnas så "många" dämpartekniker kvar på Forza nu...
|
||||
Re:
Av vad jag förstod när jag pratade med dem så kan de inte montera dämpare i alla fall. _________________ ![]() |
||||
Re:
Dax för Fuling att söka jobb hör jag... ![]() |
||||
Sellholm:
Jag har skickat minst 2 mail dit och frågat efter fjäderkonstnterna på deras knivar. Svaren uteblev ![]() ![]() Men de är tämligen snabba på att levera saker i alla fall, men man MÅSTE tydligen veta själv vad man skall ha ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Tyvärr har du nog rätt Johan... Duktig mekanisk verkstad inriktad på motorsport skulle jag beskriva dom som. Säkert elakt och kaxigt sagt...men det är egna erfarenheterna. Men vet man bara vad man vill ha så är det ju ingen som säger att inte ska handla där. Dom gör mkt fina saker. Finns ju de firmor som har mindre koll än Sellholm, den saken är klar... ![]() Tråden handlade ju om ngt annat än om X eller Y var bra att handla av...sorry för viss OT. |
||||
Hör och häpna, jag sökte för 6-7 år sen uppgifter om det fjädringspaket jag köpt ifrån MT-motor till min Alfa GTV. Hade fått in en fot hos Sachs, som då behövde så mycket uppgifter som möjligt om mjig och min bil för att kunna bygga lämpliga stötdämpare. Gissa tre gånger om det gick att få tag på...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
Då kanske du kan hjälpa mig med fjäderkonstant? Jag har gula Sellholms knivar på min krängare. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
GULA vilken bra upplysing ![]() ![]() ![]() Knivarna finns i 3st olika längder 240, 280 och 320. Vilken har du???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Vilka banditer, jag var helt övertyad om att dom hade olika färger för olika längder.... jag har 240mm knivar har jag för mig men tar gjärna konstanten på dom andra med om man skulle få för sig att bygga nåt igen. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
KW har fjäderkonstanter och en hel del annan info om alla sina satser på sin hemsida.
om man söker på bilen man har så kan man se pdf-dokument om satsen. http://www.kwsuspensions.de/uk/30_Pr Här är ett exempel från porsche gt2: http://www.kw-gmbh.de/kw_upload/Guta _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
triss:
Trevligt om man förstår tyska i skrift ![]() OT: Sellhols knivar 240 135 184 2280 280 175 85 1050 320 215 46 564 Kolumn 1=typ (totallängd) kolumn2=knivens arbetslängd(den som är räknad på) i mm kolumn3 &4 min och max värden i N/mm OBS nu lär det vara lite vingen mellan verklighet och det beräkande men nu har man något att gå på så man ca ca vet var man är. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ytterligare ett skäl:
De flesta köpare begriper inte vad de vill ha eller hur det mäts, eller hur det påverkar. Vad är "bra" liksom? Friktion, livslängd (antal fjäder dämparcykler), passform, "slagtålighet" för kerbs etc dvs inte kavitera . Det mått som brukar gå att få ut är cm sänkning.... ![]() Jag hade hygglig framgång med att hitta data till Miatan men det krävde en del letande. Sen skall man ju omsätta det i resultat oxo, och det är där det är svårt. Motorprylar säljs ju ofta med hk argument som verkar tagna mer eller mindre helt ur luften. 14 hk från ett Miatainsug på en 116hk motor är väl ett rekord i dumhet ![]() |
||||
Vad skulle det då göra att lämna ut datan? om puckorna ändå fatta, kan läsa ut något ur datan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Den här tråden burjar bli bra traslig ![]() ![]() Jag har inte än kommit fram till vad man skall ha kritiskdämping till mer än att det är ett matimatiskt/fysiskt begrepp ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Ja den var dum. Faktiskt dummare än 8hk på Porsche 968 om man hänger av remmen till balansaxlarna. ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4318 besök totalt |